Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen puhelinriippuvuus, apua

Kolmas pyörä
03.08.2021 |

Olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta. Jo vuosia mies on ollut kiinni puhelimessaan ja minä olen huomautellut hänelle siitä. Monet riidat on aiheesta riidelty.

Mies aloittaa aamunsa ja lopettaa iltansa puhelin kädessä. Jos hän on kotona, hän selaa puhelinta koko ajan. Jos hän katsoo televisiota, hän selaa puhelinta. Jos hän laittaa ruokaa, hän kuuntelee podcasteja tai katsoo videoita. Jos hän syö, hän selaa puhelinta. Jos hän urheilee, tekee ihan mitä tahansa, on puhelin AINA mukana.

En epäile että miehellä olisi muita naisia, joiden kanssa hän viestittelee. Hän selaa somea ja iltapäivälehtiä jne. Mutta on selvästi ihan koukussa ja tekee sitä KOKO AJAN.

Minulla menee hermo. Meillä ei enää ole yhteistä aikaa, että olisimme molemmat läsnä ja hetkessä. Kun huomautan, tulee riita. Miehestä ongelma on minulla, koska asia häiritsee minua. Hän ei halua sopia yhteisistä pelisäännöistä, siis esim. että ei oteta puhelimia sänkyyn.

Miehen mielestä hänellä ei ole ongelmaa puhelimensa kanssa, hän vain haluaa pysyä ajan tasalla maailman tapahtumista. Mutta se ei vaadi sitä, että viettää päivittäin tuntikausia puhelimella. Valehtelematta joinakin päivinä mies saattaa olla kiinni puhelimessa lähes koko päivän.

Auttakaa! Mitä voin enää tehdä?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi kyllä liittyä siihen pokemoniin!? Vielä lapset niitä metsästää?

Lapset jättävät harrastuksen yleensä nopeasti, Pokemon Gon vakikäyttäjät ovat nuoresta aikuisesta eläkeläiseen.

Vierailija
42/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mies roplaa kännykkää aina joka välissä. Sitten valittaa kun ei ole aikaa tehdä mitään. Kodin remontti ei etene, siivous takkuaa. No kai nyt vähemmästäkin kun joka ikinen niihin liikenevä aika junitetaan jossain puhelimella. Oikeasti vihaan sitä kännykkää niin paljon!

Meilä ihan sama. Eikä pysty keskittymään mihinkään, ei muista mitään eikä kuule mitään kun on huomio siinä kännykässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies roikkuu kännykällä koko ajan ja lisäksi tuijottaa telkkaria. Tuntuu ettei saa mitään kontaktia. Vessassakin puhelin aina mukana joten siellä kestää normaalia kauemmin. Kaikki työkalufirmojen alelehtiset ja kuvastot pitää selata netistä.Tämän takia ei saa tehdyksi mitään asioita, edes omiaan, mitä pitäisi ja sitten vihaisena valittaa minulle kun ei ole aikaa. Ei muista ikinä mitään kun on mieli siellä kännykällä kun jostain puhutaan, eikä pysty keskittymään enää mihinkään muuhun.

Vierailija
44/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mies roplaa kännykkää aina joka välissä. Sitten valittaa kun ei ole aikaa tehdä mitään. Kodin remontti ei etene, siivous takkuaa. No kai nyt vähemmästäkin kun joka ikinen niihin liikenevä aika junitetaan jossain puhelimella. Oikeasti vihaan sitä kännykkää niin paljon!

Mieheni oli lomalla ja tuijotti vähintään työpäivän verran kännykkää päivässä! Ennen kirosin kun se pelasi liikaa pleikkaria, mutta tuo puhelin on oikeasti vielä pahempi. Pleikkari ei ollut mukana kaupassa, autossa, lomareissulla...niin kuin tuo luuri! Itsekin tiedän räplääväni aivan liikaa puhelinta, mutta käytän siihen joutoaikaa. Nytkin odotan, että työkaveri palaa tauolta, että pääsen itse syömään ja mitään työtehtäviä ei juuri nyt ole.

Vierailija
45/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällainen mies. Nytkin kun työpaikalla on hiljaista, kattelen onko mitään jännää keskustelupalstoilla.

Varmaan tunti mennyt jo kännykällä tänään.

Rouva valittaa kotona kun olen "aina"kännykällä. Se on totta.

Mutta rutkutusta ei kuulu jos luen, luen lehteä, katson telkkaria tai kuuntelen radiota. Vaikka siis olenkin riippuvainen uutishörhö niin muistuttaisin että

-aamulehti on ainakin meillä kännykällä

-viikkolehti on nykyään kännykällä

-Netti on kännykällä.

-Työpaikan teams on kännykällä, ja ilman

kännykkää ei pääse työpaikan koneelle.

-Pankki on kännykällä.

-iltapäivälehdet on kännykällä

-TV ja radio on osittain kännykällä, ainakin minä katson usein areenaa.

+korona-ajan sosiaaliset suhteet on kännykällä.

+korona-ajan shoppailu on kännykällä.

Ap vastaa:

Ymmärrän tietysti nämä asiat. Onko kuitenkaan pakko olla koko ajan pankissa, Teamsissa, lukea lehtiä, selata nettiä? Onko ne parisuhdetta tärkeämpiä asioita? Silloin on koko ajan oikeasti poissa, vaikka olisikin fyysisesti läsnä. Keskustelut jää käymättä ja läheisyys kokematta. 

Ongelma on se että mieheni ei koskaan ole läsnä, koska on koko ajan puhelimellaan. Puhelin kulkee mukaan JOKA PAIKKAAN, vessasta urheilutreeneihin. 

Vierailija
46/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei ymmärrä, että somen, iltapäivälehtien ja muiden jatkuvasti päivittyvien sivustojen ja sovellusten onkin tarkoitus koukuttaa. Ne on rakennettu niin, että lopulta valinta viettää puhelimella aikaa jatkuvasti ei olekaan enää oma, vaikka moni haluaakin itselleen niin uskotella. Siinä vaiheessa voidaan puhua riippuvuudesta.

Vierailija
47/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ongelman. Omani on melkoisen riippuvainen tietokoneesta. Pelailee ja selailee koko päivän ja sitten ihmettelee, kun "ei ole aikaa" laittaa ruokaa, treenata tms. Aikaahan olisi vaikka kuinka, mutta jos aamukahviin Twitterin ääressä saa kulutettua jo tunnin-kaksi, vuorokausi jää tietysti lyhyeksi. No, onneksi hän välillä tekee jotain muutakin ja meillä on myös päivittäin yhteisiä hetkiä.

Saatko miestä koskaan irti puhelimesta? Sovitteko koskaan tekevänne mitään yhdessä? Esim. leffan katselu ihan rauhassa kahdestaan, kämpän suursiivous? Puhu ensin miehelle, yritä olla syyllistämättä, kerro että haluaisit lisää yhteistä aikaa tms (eli puhu omasta toiveestasi, älä hyökkää miestä vastaan). Katso, pääsettekö yhteisymmärrykseen, saatteko sovittua jotain yhteistä. Jos menee vääntämiseksi ja heti hankalaksi tällainenkin keskustelu (miehen puolelta, ole itse rauhallinen ja yritä esittää asiasi mahdollisimman selkeästi ja loukkaamatta), harkitsisin ihan vakavasti eroa.

Vierailija
48/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin tutulta. Itsellä tosin kyseessä ex-mies, niin pitkälle se homma meni.

Selasi joka paikassa niska kyyryssä puhelinta

- Vuosipäivänämme ravintolassa

- Katsoimme elokuvaa

- Lenkillä/yhteisissä harrastuksissa

- Ystävän häissä

- Pikkusiskonsa hautajaisissa (!) ja vielä naureskeli jollekin kaverinsa linkkaamalle videolle. Tästä otti kyllä pulttia niin moni että osa sukulaisista katkaisi jopa välit kokonaan

- Kerroin, että vaari on joutunut saattohoitoon, sama juttu. Hörähteli jollekin kissavideolle

- Seksi keskeytyi, jos sai viestin

- Ei ollut mukana lapsemme synnytyksestä pyynnöstäni huolimatta vaikka pelkäsin kuollakseni, selasi käytävällä puhelinta

-Ei vaivautunut kysymään jälkeen päin olenko kunnossa, onko vauva. Ei ottanut vauvaa syliin. Tärkeintä oli jakaa someen kuva vauvasta

Täytyy sanoa että elämäni paras päätös erota. Nyt asumme kahdestaan 3v tyttären kanssa ja olen onnellisempi kun ikinä. Eksää ei kiinnosta lasta tavata, kymmenisen kertaa on käynyt katsomassa ja silloinkin tarkoitus oli kuvata tyttöä ja esittää somessa hyvää isää.

-

Aivan kamalaa. Onneksi pääsit eroon tuollaisesta kännykkäriippuvaisesta. Ei varmaan mies edes itse tajua kuinka elämä menee ohi ja mitä jäi käteen? Ei mitään, kun ei koskaan ollut henkisesti läsnä.

Vierailija
49/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies roikkuu kännykällä koko ajan ja lisäksi tuijottaa telkkaria. Tuntuu ettei saa mitään kontaktia. Vessassakin puhelin aina mukana joten siellä kestää normaalia kauemmin. Kaikki työkalufirmojen alelehtiset ja kuvastot pitää selata netistä.Tämän takia ei saa tehdyksi mitään asioita, edes omiaan, mitä pitäisi ja sitten vihaisena valittaa minulle kun ei ole aikaa. Ei muista ikinä mitään kun on mieli siellä kännykällä kun jostain puhutaan, eikä pysty keskittymään enää mihinkään muuhun.

Joo miehen vessakäynti saattaa kestää vaikka puoli tuntia jos ottaa puhelimen mukaan. Istuu vaan kännykkä kädessä pöntöllä. Onneksi meillä on kodissa useampi vessa, niin ei tarvitse odotella. Mutta on muuten vain ärsyttävää, että se kännykkä pitää olla joka paikassa mukana. Todella riippuvainen, eikä itse sitä älyä tai myönnä.

Vierailija
50/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies nukkuu niin upotat veteen 15-30 min, kuivaa ja vie takaisin paikalleen. Aamulla kun herää niin ei takuulla selaa mitään tosta perkeleenlaitteesta.

Vierailija
51/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän kuin miehesi ja ymmärrän hyvin, miksi olen itse sinkku. Addiktio se puhelinaddiktiokin on, monet vain kusettavat itseään että kyse on vain harmittomasta addiktiosta. Mutta mielestäni se ei ole kovinkaan harmitonta että aika vain "häviää" jonnekin eikä esim. ehdi tehdä kaikkia kotitöitä ja ihmissuhteetkin kärsii, koska ei ole ollenkaan läsnä.

Jos miehesi ei näe asiassa mitään ongelmaa, häntä ei voi auttaa eroon addiktiosta.

Vierailija
52/52 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu panee mun kaa lupaan etten oo puhelin kädessä