Onnellisen parisuhteen salaisuus, paljon seksiä niin mies on onnellinen.
Tietysti on miehiä joilla matala libido eikä tämä silloin toimi, mutta näin olen itse ollut havaitsevinani empiirissä tutkimuksissani. Mulla on ehkä aika hankala mies: mustavalkoinen ajattelu, vähän jopa as-piirteitä, on helposti ärtyisä ja vetäytyvä, taipuvainen juomaan... Ei mitenkään väkivaltainen mutta aika rasittava pahimmillaan.
Jos ei ole seksiä, oli syy mikä tahansa, niin kaikki on vaikeampaa. Jos on seksiä, mies on kaikin puolin ihanampi. Nukkuu paremmin ja sekin tietysti jo vaikuttaa kaikkeen. Hankalammillaankin mies haluaa seksiä, mutta mua tietysti harvemmin kiinnostaa sellasen pässin kanssa sitä harrastaa. Mutta yleensä se kannattaa, mitä enemmän harrastetaan seksiä sitä enemmän mullakin tekee mieli, sitä tyytyväisempi mies on, ja niin ees päin. Mies taitaa olla sillä tavalla rajoittunut, ettei pysty sitä huonoa kierrettä kääntämään itse muuttumalla huomaavaisemmaksi ja mukavammaksi, jos menee huonosti. Mutta reagoi kyllä kiitettävästi siihen jos tulen vastaan olemalla innokas sängyssä.
- Ä29 -
Kommentit (213)
Meillä kestämme molemmat lapsiperhearkea pitkälti seksin voimalla. Kun on tarpeeksi endorfiineissä, ei edes huomaa kaikkia sotkuja.
Olen varma, että yli 90% miehistä on ap:n kanssa samaa mieltä:)
Tuo on se surullinen totuus. Nainen ostaa seksillä rauhan kotiin. Itse tein sitä aikani. Annoin vaikka ällötti. Välillä laskin kertotaulua kun mies tyydytti tarpeitaan minuun, välillä pakotin itseni väkisin kiihottumaan ja toki se kiihottuminen välillä pakkoseksin avulla tulikin, ihminen on biologinen olento, joka reagoi mekaaniseen liikkeeseen. Hintana tietysti jatkuvasti kasvava etukäteisinho koko touhua kohtaan. Lopulta en vain enää pystynyt. Viimeiset kaksi vuotta nukuin olohuoneen sohvalla. Hyi hyi hyi. Vasta suhteen loputtua suhde seksiin jälleen normalisoitunut.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:35"]
Tuo on se surullinen totuus. Nainen ostaa seksillä rauhan kotiin. Itse tein sitä aikani. Annoin vaikka ällötti. Välillä laskin kertotaulua kun mies tyydytti tarpeitaan minuun, välillä pakotin itseni väkisin kiihottumaan ja toki se kiihottuminen välillä pakkoseksin avulla tulikin, ihminen on biologinen olento, joka reagoi mekaaniseen liikkeeseen. Hintana tietysti jatkuvasti kasvava etukäteisinho koko touhua kohtaan. Lopulta en vain enää pystynyt. Viimeiset kaksi vuotta nukuin olohuoneen sohvalla. Hyi hyi hyi. Vasta suhteen loputtua suhde seksiin jälleen normalisoitunut.
[/quote]
Voi kun kuulostaa tutulta...:(
Voine miehet esim. käydä vieraissakin, vaikka seksiä olisi koko ajan. Ehkä kannattaisi ottaa puoliso, jonka kanssa halut on normaalitilanteissa samalla viivalla ja seksin suhteen ollaan muutenkin samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:33"]
Olen varma, että yli 90% miehistä on ap:n kanssa samaa mieltä:)
[/quote]
Minun mieheni kuuluu sitten tuohon 10% sakkiin. Seksi on hänestä vain yksi osaa hyvää parisuhdetta ja olen samaa mieltä. Ehkä meillä siksi on sitä joka päivä, kun se ei ole mitää pakkokivaa. Ai, niin...hymiö.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:34"]
Mitä jos mies ei halua yhtä usein kuin nainen? Minä naisena haluan kaksi yhdyntää joka päivä. Muuten olen vihainen ja ärtynyt. Mitä jos miehellä ei seiso kahta kertaa? dildo ei tunnu samalta.
[/quote]
Teillä on sitten ongelma parisuhteessa. Sulla on aika eksaktit toiveet ja ilmeisesti miehellä eksaktit fysiologiset rajat. Tässä mun tarkoittamassa tilanteessa ei ole niin, että pitää just tietty määrä seksiä olla tietyllä tavalla. Vaan nainen vapaaehtoisesti harrastaa miehensä kanssa seksiä useammin, sen minkä voi, sen sijaan että vähentäisi seksin harrastamista niin vähään kuin voi. Jollakin miehellä voi toki olla rigidi käsitys siitä mikä on tarpeeksi ja yhtään vähemmän ei kelpaa, mutta uskon että useimmat arvostaisivat todella korkealle puolison yritystä lisätä seksiä toisen toiveita vastaavammaksi. Kovin spesifit vaatimukset on minusta kohtuuttomia.
-ä29-
[/quote]
Mutta jos nainen ei esim kykene yhdyntään sen takia että ei kiihotu eikä pimppi kostu? Asiahan on täysin sama kuin se, että mies kykene saamaan erektiota. Ei se ole valintakysymys.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:34"]
Mitä jos mies ei halua yhtä usein kuin nainen? Minä naisena haluan kaksi yhdyntää joka päivä. Muuten olen vihainen ja ärtynyt. Mitä jos miehellä ei seiso kahta kertaa? dildo ei tunnu samalta.
[/quote]
Teillä on sitten ongelma parisuhteessa. Sulla on aika eksaktit toiveet ja ilmeisesti miehellä eksaktit fysiologiset rajat. Tässä mun tarkoittamassa tilanteessa ei ole niin, että pitää just tietty määrä seksiä olla tietyllä tavalla. Vaan nainen vapaaehtoisesti harrastaa miehensä kanssa seksiä useammin, sen minkä voi, sen sijaan että vähentäisi seksin harrastamista niin vähään kuin voi. Jollakin miehellä voi toki olla rigidi käsitys siitä mikä on tarpeeksi ja yhtään vähemmän ei kelpaa, mutta uskon että useimmat arvostaisivat todella korkealle puolison yritystä lisätä seksiä toisen toiveita vastaavammaksi. Kovin spesifit vaatimukset on minusta kohtuuttomia.
-ä29-
[/quote]
Mutta jos nainen ei esim kykene yhdyntään sen takia että ei kiihotu eikä pimppi kostu? Asiahan on täysin sama kuin se, että mies kykene saamaan erektiota. Ei se ole valintakysymys.
[/quote]
No, jos tosiaan ei pysty tai halua, ja miehelle ei kelpaa mikään muu kuin se pimppi, niin ei muuta kuin lusikat jakoon, ei ole mahdollista löytää minkäänlaista sopuratkaisua.
Jos taas miehelle kelpaa jokin muukin seksin harrastamistapa, tai jos nainen huomaakin pystyvänsä kiihottumaan vaikkei heti siltä tuntunutkaan, ja jos mies ilahtuu naisen muuttuneesta asenteesta niin paljon että alkaa vastavuoroisesti huomioimaan naista sillä tavalla kuin mitä nainen tarvitsee kostuakseen, niin on toivoa.
Mutta jos vaan pitää kiinni siitä, että en voi kun en ole kiihottunut ja tuo ensin, niin ei sitten. Ratkaisu on mahdollista löytää, jos edes joku suostuu joustamaan. Mulle kävi niin, että huomasin ettei mun kiihottuneisuus juurikaan riipu siitä mitä mies tekee tai ei tee, vaan omista päänsisäisistä jutuista se riippuu. Silloin kun oli pattitilanne, olin kyllä ihan varma etten voi harrastaa seksiä, koska en halua harrastaa seksiä ja että se etten voi harrastaa seksiä, johtuu yksin miehestä.
Minusta sekin olisi siis kohtuutonta parisuhteessa, jos kaikenlainen seksuaalisuus on mahdotonta silloin kun ei juuri itseä himottaisi. Ihan yhtälailla kuin olisi kohtuutonta vaatia juuri tietynlaista seksiä juuri silloin kun itse haluaa. Tuollaiset rajoittuneisuudet kannattaisi ehkä käsitellä joustavampaan kuntoon, eikä rasittaa niillä puolisoa.
-ä29-
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 00:03"]Todella surullista, kun mies ja nainen eivät voi elää molemmat tyytyväisenä ja kumppaniaan ymmärtäen ja arvostaen.
[/quote]
Nyyh.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 00:59"]Mutta jos vaan pitää kiinni siitä, että en voi kun en ole kiihottunut ja tuo ensin, niin ei sitten. Ratkaisu on mahdollista löytää, jos edes joku suostuu joustamaan.
Niin. Noissa on vain se ongelma, että suurin osa naisista kokee joustamisen ylivoimaisen vaikeaksi ja ahdistavaksi ja mikään suhde ei ole sen arvoinen. Joillekin se on helppoa, niin kuin sinulle. Usein naisen helppo antavuus korreloi sen kanssa, että naisen omat halut ovat vähäiset ja seksi ei ylipäätään herätä isoja tunteita. Tylsähkölle ja turvalliselle miehelle antaminen on yleensä tie toimivaan suhteeseen sellaisille naisille, mutta ei sitä kannata yleistää neuvoksi niille, joilla seksiin liittyy suuria tuntietia, negatiivisia tai positiivisia.
Minusta sekin olisi siis kohtuutonta parisuhteessa, jos kaikenlainen seksuaalisuus on mahdotonta silloin kun ei juuri itseä himottaisi.
Kiitä onneasi, että olet nainen. Miehistä vain ani harva saa naisen, joka kykenee antamaan mahdollisuuden siihen, ja ne miehet yleensä himoitsevat muita. Se, mikä on helppoa, on tylsää.
T: M40
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:04"]
Ei kai se voi kiristämistä olla, että kieltäytyy seksistä!
[/quote]
No se riippuu miten asian esittää. Kun vaimo sanoo, että seksiä ei tule, ellet nyt heti imuroi tms., niin kyllä tuon voi periaatteessa ottaa kiristyksenä. Tai toisinpäin tulee tarjouksia, että jos teet tämän ja tämän homman niin saatat saada seksiä.
Tässä asiassa on se veemäinen dilemma, että kun seksiä on olen hyvällä tuulella ja osallistun huomattavasti enemmän arjen askareisiin. Kun taas seksiä ei ole, niin eipä siinä kotiaskareetkaan paljoa kiinnostaa, kun ketuttaa olla kotona ylipäänsä. Ja siinä kohtaa puolestaan vaimoa ei tietenkään enää seksi kiinnosta senkään vertaa.
#62 oli loistava kirjoitus. Jos nyt oikein raakasti yleistetään, niin miehille seksi ja sen tarve on suoraviivaisempaa. Naisille haluamiseen liittyy paljon enemmän henkistä puolta ja tuntuu, että asian eteen on tehtävä mahdottomasti hommia ja siltikään mikään ei ole varmaa.
Ja kyllä se pidemmän päälle alkaa hieman kalvaamaan, kun seksi on palkinto hyvin suoritetusta tehtävästä tms. Sen sijaan se tunne, että toinen oikeasti haluaa sinua, olisi paljon mukavampi. No mutta ei kai siinä muu auta kuin nostaa kytkintä ja etsiä nainen joka rakastaa ja haluaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 20:25"]
Kyllä mä kans näkisin että miehellä on vähintään yhtälainen vastuu parisuhteen ilmapiiristä. Seksi on herkkä asia.
[/quote]
No nyt sitten kaikki vinkit pinoon! Miten miehen tulee toimia ja mitä pitää tehdä, että naisen mielestä parisuhteessa on hyvä ilmapiiri. En ymmärrä lainkaan naisten ajautksen juoksua (näin karrikoidusti sanottuna), joten kaipaan nyt oikeita vinkkejä parisuhteen piristämiseen. Kiitos!
aika moni oli ilm. eronnut? Katkeruuden värittämää tekstiä. Kuitenkin miehelle seksi on välittämistä, ja saa sitoutumaan puolisoon perheeseen. Ei kenenkään tarvitse tehdä mitään vasten tahtoaan. Mutta parisuhde on PARIsuhde. Tuntuu olevan niitäkin jotka elävät jossain MINÄ-suhteessa, alempiarvoisen SEN kanssa.
Moni nainen tuntuu olevan melkoiseksi prinsessaksi ajatustensa tasolla. Tsemppistä kaikille.
Ä29
Ap:n kommentti on niin totta.
Onneksi meidän suhteessa molemmat haluavat antaa ja saada seksiä joten siitä ei ole tullut kaupanteon välinettä kuten täällä monilla! Ei ihme että parisuhteet kariutuu ja katkeroidutaan kun koko ajan mietitään mitä saadaan korvaukseksi jos tehdään sitä tai tätä. Totuus vain on että mies on todella onnellinen silloin kun seksi on hyvää ja sitä on riittävän usein, silloin energiaa riittää muuhunkin luontevasti.
Meillä ei ole koskaan tarvinnut riidellä kodinhoidosta, rahasta, lastenhoidosta, työvuoroista, työmatkoista tai ulkonakäymisistä työn tai huvin puitteissa. Kumpikin tietää että se tärkein on kotona ja odotamme sitä hetkeä kun ollaan taas yhdessä. 4 lastakaan ei ole onnistunut "erottamaan" meitä, emme ole koskaan käyttäneet heitä tekosyinä. Nyt jos joku sitten vetoaa väsymykseen, valvomiseen tms sanottakoon että olen viimeiset 30v nukkunut max 4h pätkiä, sairastan kroonista kipusairautta ja osa lapsistakin ollut yövalvojia pienenä.
On oma päätös antaako noiden asioiden tulla paraisuhteen väliin vai ei, jokaisella on sama mahdollisuus päätöksentekoon.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 07:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 00:59"]Mutta jos vaan pitää kiinni siitä, että en voi kun en ole kiihottunut ja tuo ensin, niin ei sitten. Ratkaisu on mahdollista löytää, jos edes joku suostuu joustamaan.[/Quote]
Niin. Noissa on vain se ongelma, että suurin osa naisista kokee joustamisen ylivoimaisen vaikeaksi ja ahdistavaksi ja mikään suhde ei ole sen arvoinen. Joillekin se on helppoa, niin kuin sinulle. Usein naisen helppo antavuus korreloi sen kanssa, että naisen omat halut ovat vähäiset ja seksi ei ylipäätään herätä isoja tunteita. Tylsähkölle ja turvalliselle miehelle antaminen on yleensä tie toimivaan suhteeseen sellaisille naisille, mutta ei sitä kannata yleistää neuvoksi niille, joilla seksiin liittyy suuria tuntietia, negatiivisia tai positiivisia.
[/quote]
Huomenta. Niin, voi olla että minulle se seksi ei sitten ollut niin valtavan merkityksellinen asia ja että joillakin/monella naisella on oikeasti niin, että sitä seksiä ei kerta kaikkiaan voi ajatellakaan ilman, että on todella rentoutunut, rakastunut ja/tai kiihottunut jo valmiiksi, vaikka kuinka yrittäisi. Ja että seksin harrastaminen ilman sitä tunnetta lähentelee raiskausta tai hyväksikäyttöä. En tosiaan suosittelisi kenellekään raiskauttamaan itseään, ennemmin sitten lähtee kuin tekee mitään peruuttamatonta vahinkoa!
Olen varmasti enemmän analyyttinen kuin kovin tunteellinen. Ehkä sitten epätyypillinen nainen. Mutta kyynisesti ajattelen, että se on monen kohdalla liioittelua taikka ehkä itsensäkin harhaan johtamista, ettei oman puolison kanssa pysty tekemään mitään koska ei tee mieli.
Jossain vaiheessa koitin selvitä sellaisella pakkopullaseksillä, ehkä kerran tai enintään kaksi viikossa semihaluttomasti. Se oli hirveää ja saatoin itkeskellä seksin jälkeen, joskus aikanakin. Sinänsä kai teknisesti suorituksessa ei ollut paljon eroa, joskus mies oli ehkä turhan raju tai välinpitämätön, mutta monesti kuitenkin yrittikin, ennemmin ero oli molempien pään sisällä. Ajattelin että seksuaalisuudestani ei ole mitään jäljellä jos tämä jatkuu kauan, joudun kokonaan kuolettamaan itseni eikä tämä silti kauaa toimi, mutta arvelin myös että ero tulisi heti jos seksi loppuisi kokonaan. En tiennyt mitä muuta tehdä. Silloin ainakin seksiin liittyi paljon voimakkaita negatiivisia tunteita.
Mielestäni en ollut tehnyt seksistä kauppatavaraa, ei ollut mitään kotitöitä joihin seksiä olisin voinut vaihtaa (tai tiesin jo nuorempanakin ettei niin saisi tehdä), mutta oli sellainen yleinen ilmapiiri ja miehen ärtyneisyys, jonka olisi pitänyt muuttua. Seksin lisäksi ja ehkä vielä enemmän ärsytti kaikenlaiset miehen lähentely-yritykset, joita tuli tietysti heti seksin jälkeen tai viimeistään seuraavana päivänä, vaikka olisin halunnut pari päivää sitten vastaavasti ns. olla rauhassa. Halusin hellyyttä ja kosketuksia, mutta torjuin miehen koko ajan enkä varsinkaan koskenut häneen itse, koska se olisi tarkoittanut pelkästään että haluan seksiä ja sitä en halunnut hänelle viestittää. Mies ei näyttänyt arvostavan sitä mielestäni erittäin suurta panostustani kovin korkealle, oli ehkä aamupäivän seksin jälkeen vähän hyväntuulisempi mutta siinä se. Vaikka hän sai paineita purettua, niin ei se ollut tyydyttävää seksiä ja varmasti häntä raivostutti sekin, ettei osannut korjata sitä tilannetta.
Suurin muutos tapahtui, kun lakkasin säälimästä itseäni. Sain itsesäälissäni ja katkeruudessani helposti itseni kyyneliin, niin surulliselta se tilanne tuntui, mutta koska en halunnut erota ja tiesin etten voinut kovin kauaa jatkaa myöskään noin, niin oli keksittävä jotakin. En tiedä olisiko mies pystynyt tekemään jonkin sellaisen muutoksen, joka olisi ollut yhtä merkittävä hyvällä tavalla, luulen että ei. Luulen että jos mies olisi pystynyt luopumaan kokonaan yrittämisestä, meillä ei olisi aktiivista seksielämää tänä päivänäkään koska ei minusta haluttomana se tuntunut tärkeältä, hyvin olisin voinut olla ilman monta vuotta. Mutta ei sillä ole väliä enää olisiko pystynyt, eikö hän yrittänyt yhtä paljon kuin minä. Luulen että yritti parhaansa.
Mutta aloin ajatella että olen itse vastuussa seksuaalisuudestani. Nyt sitä seksiä voi olla joka ilta taikka kerran tai pari viikossa joko minun tai yhteisestä aloitteesta, joskus miehenkin aloitteesta mutta harvemmin. Välttämättä sitä ei ole sen useammin kuin silloin pahimpana aikana jolloin tuntui että se kerran pari viikossa on koko ajan, mutta se on intohimoista, hellää ja haluan sitä itse. Jos en joskus halua tai olen väsynyt, mies on paljon ymmärtäväisempi. Jos haluan vain selän pesun tai halauksen tai käpertyä kainaloon sängyssä, niin se onnistuu ilman että siitä tulee kourimista. Tai ilman että miellän sen kosketuksen kourimiseksi.
-ä29-
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:53"]
Sen sijaan jos seksiä tarjoaa vastentahtoisesti ja vihoviimeisenä asiana mitä haluaisi tehdä, niin miehistä ainakin osa huomaa sen, ja se vain lisää turhautumista, huonommuuden tunnetta ja pahentaa sitä negatiivista kierrettä. Nainenkin menee sitten seksin jälkeen itkeskelemään yksin. Hirveä kierre, pahempi kuin tilanne ennen sitä sääliseksiä.
-Ä29-
[/quote]
Tämä on ollut ongelma meidän suhteessa viime aikoina,eli mies kinuaa seksiä ihan koko ajan(kuulemma auttaa hänen ahdistukseensa),minä suostun siihen joko puoliväkisin tai loputtomaan vonkaukseen kyllästyneenä ja lopputulos on että kumpikaan ei ole onnellinen. Minua häiritsee ap:n avauksessa ajatus,että "miellytä miestä,niin parisuhde on onnellinen".Mites se naisen onnellisuus?
[/quote]
Ihan vastaavan kysymyksen voisi heittää näöistä tämän palstan ohjeista, jossa miehen pitäisi tehdä sitä sun tätä naisen onnellisuuden eteen, jotta voisi joskus saada. Mies "palvelee" hampaita kirisitellen ja kyllä nainen sen huomaa. Lopputuloksena kumpikaan ei ole onnellinen. Ei se niin toimi, että miellytä naista, jotta parisuhde on onnellinen. Mites se miehen onnellisuus?
Luulen, että AP:n pointti olikin siinä, että sitä voi kokeilla jossain rajoissa. Tietenkään se ei kaikille sovi, mutta toisille seksin "antaminen" ei ole niin suuri juttu. Ja usealla naisella seksin harrastaminen lisää intoa aiheeseen. Kaikkein parasta tietenkin olisi joku kultainen keskitie, missä molemmat tuntevat saavansa enemmän kuin antaa. Se vaan on vaikea löytää. Joskus pitää aloittaa vähän heikommalla kompromissilla.
Mielenkiintoista onko moni ap:ta kannattaneista nainen vai mies. Kuulostaa siltä että ap on joku miesasiamies. Voisko vaikka ap:ta kannattaneet naiset alapeukuttaa tätä viestiä ja ap:ta kannattaneet miehet yläpeukuttaa?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:26"]
Ei mun parisuhdeongelmani ratkea sillä että harrastan paljon sellaista seksiä jota en halua. Mies olisi aivan varmasti tyytyväisempi (siis minun mieheni, muista en tiedä), mutta minulle jäisi edelleen kaikki ne syyt ja ongelmat joista kärsin parisuhteessamme, ja lisäksi olisi vielä paljon enemmän seksityötä tehtävänä. Tunnen suorastaan vihaa kun ajattelen sellaista "ratkaisua" ongelmiimme.
[/quote]
Tiedän, että nämä on yleistyksiä, mutta onhan siihenkin joku syy miksi tällaiset käsiteykset vahvasti elää.
Naisille on usein oltava moni muu asia kunnossa, jotta seksi kiinnostaa. Siksi täälläkin annetaan puutetta valittaville miehille ohjeita kotitöiden, keskustelun, läheisyyden ja romantiikan kuntoon laittamisesta, ennen kuin lähestyy naista seksin suhteen. Joidenkin mielestä mies tällöin "ostaa" teoillaan seksiä. Toisten mielestä hän vaan käyttäytyy oikein.
Ihan vastaavasti joidenkin mielestä Ä29 nyt "ostaa" seksillä kotirauhan. Monen miehen mielestä hän käyttäytyy oikein. Miehellä kun voi jäädä parisuhteen muut osa-alueet vähemmälle, jos ei saa seksiä. Kyllä useimmat miehet haluaa parisuhteessa ihan samoja asioita kuin useimmat naisetkin. Kyse onkin siitä, että missä järjestykssä. Tähän kun vielä lisää sen, että toiset haluavat seksiä useammin kuin toiset, niin soppa on valmis.
Monen naisen mielestä suhde saattaa voida hyvin vaikka seksi olisikin jäänyt hieman vähemmälle, jos muut osaalueet on kunnossa. Monen miehen mielestä ei ole mitään ongelmaa, jos syvälliset keskustelut tai romantiikka on jäänyt vähemmälle, kunhan erotiikkaa löytyy.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:27"]
Minä ainakaan en ole koskaan saanut seksiä tarpeeksi vaikka olen elänyt kaksi kertaa pitkässä suhteessa.
[/quote]
Siis olen nainen kohta 40v.