mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:18"]
Ei onnistu nettipankin kautta, pitää kelalle ilmoittaa uusi tilinumero. Juu mä en tosiaan oo hirveesti ostellu ees lapsille, suurin osa vaatteista on saatuja. Mut nämä mistä en haluaisi hirveästi tinkiä ostetaan uutena, nyt vain ei ole rahaa. Mitä muuten luulette, voiko mun tuloilla saada sosiaalitoimistosta takuuvuokran maksusitoumuksen? Vai riippuuko se tuloista, jos selitän tilanteen? Ehkä ensi hätään saattaisin päästä vanhempieni luokse, ehkä jopa siksi aikaa että saisin asunnon.
Täällä moni oli sitäkin mieltä, että ei kannattaisi heti erota, vaan katsoa miten mies reagoi tilien eriyttämiseen. Mä luulen täniltaisten kommenttien perusteella saavani p*skaa niskaan siitäkin..
Asuntolaina on yhteinen, opintolaina mun ja muut miehen nimissä.
Ap
[/quote]
Sossusta myönnetään yleensä takaus vuokranantajalle (eikä takuuvuokraa), joten sinällään siinä ei raha vaihda omistajaa. Ja varmaan sinä sen takauksen saat, kun tilanteesi selvität.
Ihan itse päätät, eroatko vai yritätkö vielä jatkaa. Täältä saat apua ja neuvoja, mutta sun täytyy tehdä niin kuin oikeaksi koet, eikä siinä asiassa toimia palstan äänestystuloksen mukaan. :)
148 jatkaa,
en lukenut ap.n tilannetiedotusta ennen kirjoittamista, joten ehkei enää talousneuvoja ole ratkaisu ongelmiin... En kehota eroamaan, mutta jos mies ei ole valmis mihinkään myönnytyksiin, ja jatkaa vaan tuhlailua, niin eihän sulla tule helppoa olemaan. Jos toinen vaan aiheuttaa pahaa mieltä ja huolta rahan suhteen, niin olisi ehkä parempi asua erillään.
Soita ap oman alueen sosiaalityöntekijälle, miten asunto ym. järjestyisi. Kaikki järjestyy kyllä.
Huomenta ap! Toivottavasti sait nukutuksi ja jaksat tänään järjestellä asunto- ja raha-asiasi kuntoon.
Toivottavasti se mieskin siitä järkiintyy kun tajuaa menettävänsä perheensä. Toivottavasti et peittele miehen tekoja ulospäin vaan kerrot eron syyt rehellisesti myös läheisille.
Huomenta! :)
Raha-asiat laitan pian järjestykseen, miehellä joku lääkärimeno niin sen aikana. Ajattelin soitella jo yhdestä asunnosta, soitan varmaan sosiaalitoimistoon ennen sitä siitä maksusitoumusmahdollisuudesta takuuvuokraan liittyen. Sen jälkeen ilmoitan miehelle, että tulonjakoon tullut muutos. Ja sen, että mua ei tarvi kohdella kuin p*skaa, että käytös on muututtava jos meinaa että jään. Ilmoitan samalla mahdollisesta erosta, riippuen miten edellisiin reagoi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:50"]
Teen sen huomenna ..
[/quote]
Joo, näin siinä yleensä käy.Huomisia vaan tulee ja menee ...
Se huominen on juuri nyt! Kelalle se uusi tilinumero pitää ilmoittaa, mutta onnistuu pankkitunnuksilla netissä. Ensin sinulla pitää olla OMAT pankkitunnukset, onko jo?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:18"]
Ei onnistu nettipankin kautta, pitää kelalle ilmoittaa uusi tilinumero. Juu mä en tosiaan oo hirveesti ostellu ees lapsille, suurin osa vaatteista on saatuja. Mut nämä mistä en haluaisi hirveästi tinkiä ostetaan uutena, nyt vain ei ole rahaa. Mitä muuten luulette, voiko mun tuloilla saada sosiaalitoimistosta takuuvuokran maksusitoumuksen? Vai riippuuko se tuloista, jos selitän tilanteen? Ehkä ensi hätään saattaisin päästä vanhempieni luokse, ehkä jopa siksi aikaa että saisin asunnon.
Täällä moni oli sitäkin mieltä, että ei kannattaisi heti erota, vaan katsoa miten mies reagoi tilien eriyttämiseen. Mä luulen täniltaisten kommenttien perusteella saavani p*skaa niskaan siitäkin..
Asuntolaina on yhteinen, opintolaina mun ja muut miehen nimissä.
Ap
[/quote]
Sosiaalitoimistosta kannattaa kysyä. Siellä on kyllä tulorajat, mutta voivat tietyissä tilanteissa myöntää harkinnanvaraista tukea.
Ap kiltti,
ÄLÄ jää. Ei se muuksi muutu.
Miehen vastauksia on lähes tuskallista lukea, niin pihalla hän on realiteeteista. Tuollaisen miehen kanssa kukaan ei pysty elämään tasaveroisessa aikuisessa suhteessa. Hän ei sellaiseen kykene.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:42"]Kyllä mä tiedän, enkä olis mitään niistä vaillakaan. Kunhan saisin tärkeimmät huonekalut (lasten) ja jotain mitä olen joskus kotoani tuonut, olisin tyytyväinen. Mies aiemmin uhkasi myös, että jos erotaan, hän ei maksa elareita vaan ottaa lapset (3v ja 8kk) viikko-viikko -systeemillä. Muuten varmaan onnustuisikin, mutta mies ei ole kumpaakaan hoitanut yön yli, maksimissaan 3h. Mä odotan kauhulla miehen reaktiota kun ehdotan jälleen tilien eriyttämistä..
Ap
[/quote]
Ei ole hoitanut lapsiaan yön yli koskaan?! Miksei?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:42"]Kyllä mä tiedän, enkä olis mitään niistä vaillakaan. Kunhan saisin tärkeimmät huonekalut (lasten) ja jotain mitä olen joskus kotoani tuonut, olisin tyytyväinen. Mies aiemmin uhkasi myös, että jos erotaan, hän ei maksa elareita vaan ottaa lapset (3v ja 8kk) viikko-viikko -systeemillä. Muuten varmaan onnustuisikin, mutta mies ei ole kumpaakaan hoitanut yön yli, maksimissaan 3h. Mä odotan kauhulla miehen reaktiota kun ehdotan jälleen tilien eriyttämistä..
Ap
[/quote]
Ei ole hoitanut lapsiaan yön yli koskaan?! Miksei?
[/quote]
Ei ole meilläkään ja esikoinen on sentään jo 16-vuotias. Semmosia ne äijät on.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:32"]
Miehesi on klassinen esimerkki ns. male bondingia perhettä ja vaimoa tärkeämpänä kiintopisteenä pitävästä miehestä. Male bondingilla tarkoitetaan miesten välistä vahvaa sidosta, joka perustuu lojaaliuteen ystävyyteen ja liki homoseksuaalisia sävyjä saavaan sitoutumiseen miesten yhteisöön (homoseksuaalisilla sävyillä tarkoitan esim. sellaisia miesyhteisön rituaaleja kuten "telakoituminen" ja "lihakasojen teko").
Miehesi on sanalla sanottuna rakastunut enemmän osaansa miesten yhteisön jäsenenä kuin osaansa perheen jäsenenä. Kieltämättä harmaja arki eukon ja itkuisten lasten kanssa on vähän jotain muuta kuin seikkailuhenkinen, miesten juttuja sisältävä hottis harrastus, jonka avulla voi kuvitella olevansa itsekin hottis, onhan hottisten kavereiden seurassa. Itsensä hottikseksi tunteminen vaatii varustelukierrettä. Aina vain enemmän rahaa pitää tuhlata, aina vain komeampia saavutuksia saatava.
Ongelma on pohjimmiltaan itsetunnossa. Miehet hakevat uskomattoman paljon huomiota muilta miehiltä. Se on useimmille niistä tärkeämpää kuin naiselta saatu huomio. Ikävä homma, mutta näin se menee. Vaimo ja lapset on se välttämätön paha, joka on hankittava, koska yhteiskunnan normit niin vaativat. Muuta arvoa teillä ei ole.
Suosittelen pysymään koko kuviosta erossa. Itse en enää sitoudu miehiin yhtä iltaa pidemmäksi aikaa, koska ei niihin voi. Ne ovat ennen kaikkea naimisissa miesten yhteisön kanssa. Male bondingista voi termillä googlata lisää netistä.
[/quote]
Otapa huomioon etei kaikki miehet ole suinkaan tällaisia. Tämä kuulostaa nuorten miesten köriltä, jotka eivät ole vielä aikuistuneet. Minun mieheni on sen verran introvertti ettei hän aikuisena enää kuulu mihinkään tämmöiseen porukkaan. Nuorena varmaan on ollut. Joten kirjoittajalle lohtua: ei kaikki miehet ole tällaisia vaikka sinun kohdallesi onkin osunut.
Ei ole halunnut. Yökylään ennemmin mummoille entä mies itse hoitaisi. Ja tämänhän mahdollistaa mummoilla eläkkeellä olo.. :/ oon siis itse hoitanut kaikki yöheräilyt ja pääasiassa päivätkin. Muutama tunti ollut maksimi mitä on hoitanut (silloinkin vain vanhempaa, vauvaa ei halua hoitaa jos ei ole ihan pakko).
Ärsyttää. Mies oli nyt aamulla niin kuin eilen ei olis tapahtunu mitään.. ja koska itsekin heräsin ennen lapsia, hän myöhemmin auttoi lapset lastenhuoneesta, ja voi sitä esikoisen riemua kun isi oli "herättämässä". Tuntuu nyt niin pahalta ajatuskin perheen rikkomisesta.. tuntuu kuin yrittäisin riistää lapsilta sydämen paikaltaan, vaan niin kai se tekee isäkin kun ei ole juuri koskaan kotona. Vapaa-aika kun useimmiten menee sen harrastuksen parissa..
Kohta lähtee miehelle viesti että oon siirtäny omat tuloni eri tilille.. saas nähä kuin akan käy :/
Ap
Hyi minkälaisen amisjuntin kanssa olet. Jssap.
Ap:lle tsempit täältäkin. Näyttää, että olet tosiaan suostunut ihan kynnysmatoksi. Sanon tämän kaikella kunnioituksella. Toivottavasti siis nyt näet, miten väärin mies on sinua ja lapsia kohdellut. Kun keskustelette, koita pysyä rauhallisena (tiedän, että kylmät sanat ja julmuus saa helposti purskahtamaan itkuun) ja mielessäsi ajatuksen, että haluat selvittää asiat, saada kunnioitusta ja olet lasten kanssa nykytilannetta enemmän arvoinen. Jos mies valitsee velkakierteen ja harrastuksen eikä perhettä, niin se on hänen valintansa.
Voisit varmasti myös kysyä apua neuvolasta, samoin seurakunnasta voi saada apua. Riippuen ihan siitä, mitä tarvitset. Tärkeää olisi, että saisitte kuitenkin miehen kanssa käytyä tämän läpi niin, että paikalla on ulkopuolinen. Niin vääristyneet ovat miehen ajatukset rahankäytöstä, perheestä, puolisoudesta ja vanhemmuudesta. Soisi kyllä, että saisitte pariterapeutilla tms käydä nämä asiat läpi tulevaisuuttakin ajatellen. Neuvola tai Perheasian neuvottelukeskus (onkohan nimi tuo) olisi siis varmasti hyvä apu.
Lämmin halaus ja voimia. Usko vaan, sinä selviät tästä :)
Siis oikeesti, 3kk välein kampaajalla? :D Minä käyn kahden vuoden välein. Kasvata pitkä tukka ni ei tarvii juosta siellä vähän väliä. Hierojalla? No en oo 30-vuotiaan elämäni aikana kertaakaan sielläkään käynyt. Vaatteita voi lapsille ostaa käytettynä kirpputorilta, kun kerta jäävät heti pieneksi.
Kenellä on oikeesti nykyaikana yhteinen tili? Omat tilit ja äkkiä. Sovitte mitä laskuja kumpikin maksaa niin, että molemmille jää yhtä paljon käyttörahaa omiin menoihin.
Mä en vaan tajua miksi teit vielä tämän nuorimmaisen tuollaisen miehen kanssa?
Ap,
Kumpi on itsellesi ja lapsillesi tärkeämpää: miehesi suorittama "aamuherätys" kerran kolmessa vuodessa vai vakaa ja turvattu elämä (myös taloudellisesti) ja onnellinen äiti, joka jaksaa huolehtia muistakin lasten tarpeista kuin vain syöttämisestä ja pesemisestä?
Ai sorry, asuntolainasta olikin ensimmäisessä viestissäsi... Pitkä ketju joten sekosin...
Lyhennysvapaa olisi hyvä idea tässä vaiheessa. Jos päädytte eroon, voidaan kämppä laittaa myyntiin ja molemmille sitten omat (vuokra) asunnot.
T. nro 151