Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies tuhlaa rahamme

Vierailija
18.08.2014 |

Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.

Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.

Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.

Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..

Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?

Kommentit (326)

Vierailija
41/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies aiemmin uhkasi myös, että jos erotaan, hän ei maksa elareita vaan ottaa lapset (3v ja 8kk) viikko-viikko -systeemillä.Ap

Ei tuo ole uhkaus, se on lupaus. Jos tuo toteutuisi, sinä säästäisit huomattavasti lasten kuluissa, koska olisit vastuussa vain puolesta. Sinuna olisin tyytyväinen että mies on valmis kantamaan oman vastuunsa lapsista.

Tosin epäilen onko miehestä siihen. Taitaa puhua pötyä tarkoitushakuisesti, kuvitellen pelästyttävänsä sinut ruotuun.

Vierailija
42/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liioittele. Miehellä nuo osamaksut mahdollistavat nuo tuhansien tuhlaukset. Tällä hetkellä velkaa pelkästään harrastuksensa vuoksi 6000 e. Ne on hänen nimissään.. tartteeko mun osallistua noiden maksamiseen, jos eriytetään tilit? Mulla velkaa opintolaina, jota maksan 108e/kk..

ja sekin vielä "puolustukseksi", että mies oli perhettä perustaessamme järkevä rahankäyttäjä. Nyt mennyt ihan överiksi.. pelkään tosissani että molemmat menettävät pian luottotietonsa tällä menolla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:54"]

En liioittele. Miehellä nuo osamaksut mahdollistavat nuo tuhansien tuhlaukset. Tällä hetkellä velkaa pelkästään harrastuksensa vuoksi 6000 e. Ne on hänen nimissään.. tartteeko mun osallistua noiden maksamiseen, jos eriytetään tilit? Mulla velkaa opintolaina, jota maksan 108e/kk..

ja sekin vielä "puolustukseksi", että mies oli perhettä perustaessamme järkevä rahankäyttäjä. Nyt mennyt ihan överiksi.. pelkään tosissani että molemmat menettävät pian luottotietonsa tällä menolla.

Ap

[/quote]

Eli sun ukkos on ihan vastuuton tekis mieli sanoa pösilö. Sillä on lähes 30 % vuotuisista nettotuloistaan velkaa HARRASTUKSEENSA. Ton verran menee yleensä vuodessa asumiseen, joka on suurin yksittäinen menoerä perheissä. Juu, en katsoisi tuota menoa hetkeäkään. Uhkatkoon ihan mitä vaan eroilla ja lapsilla jne. Ne asiat järjestyvät kyllä, jos siihen asti joudut menemään.

Vierailija
44/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27:lle. Mies ei koskaan halua antaa minulle omaa aikaa, ainakaan siten, että itse hoitaisi lapsiamme. Joudun aina ruinaamaan mummoja apuun jos johonkin tarvis lähtä niin, ettei lapsia voi ottaa mukaan (lääkärit yms). Siksi mä pidän tuota uhkauksena, ei suostu edes vaippoja vaihtamaan nuorimmalta, mä saan hoitaa lapset miltei kokonaan yksin. Yhtään yötä ei ole ottanut vastuulleen jos ovat vauvana valvottaneet, mä olen hoitanut jokaisen yön. Ei sillä, rakastan lapsiani, mielelläni heitä hoidan, en ole tästä katkera. Vaan lähinnä sillä kerron, että ei kai tuommoiselle uskalla antaa edes viikonlopuksi vanhempaakaan mukulaa, kun saattaa vatsavaivoillaan/mielikuvituksensa ansiosta valvottaa vielä silloin tällöin. Olisihan se silti ihanaa että lapset saisivat isänsä pitää jos ero tulisikin, en tietenkään haluaisi erottaa lapsia isästään. Lähtötilanteena ajattelisin 2-3 kertaa viikossa ilta- tai päiväreissuja isälleen.. mut jos ensin kuitenkin yrittäisi sitä tilien eriyttämistä.

Ap

Vierailija
45/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat, että mies uhkaa ottaa lapset ja hoitaa ne huonosti, esim. jättää vaipat viikoksi vaihtamatta(!). Ei kukaan isä tee, jos ei ole pahasti mt-ongelmainen. Pelkäät turhaan ja ammut samalla itseäsi jalkaan.

Eron tullen vaan lapset joka toiseksi viikoksi miehelle ja luotat että hoitaa ne niin kuin vanhemman kuuluu. Äläkä sorru siihen, että vain sinun tapasi hoitaa olisi ainoa oikea! Sinuna edellyttäisin mieheltä omien lastensa hoitamista. Ja hän on siihen valmis omien sanojensa mukaan, joten ainoa este olet sinä itse.

27

Vierailija
46/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapi olla teillä syvempiäkin ongelmia kuin raha-asiat. Se, että mies ei hoida lapsia yhtään yksinään. 2 lapsen isä!! Jos teille tulee ero, niin sitten joutuu hoitamaan ellei mummot auta häntä.

Onko tilanne oikeasti tämä: mies menee ja harrastaa omien mieltymysten mukaan. Sinä hoidat kodin ja lapset, etkä panosta yhtään itseesi? Nyt on sinun ruvettava puolustamaan oikeuksiasi. Aloitat raha-asioiden hoidosta, pyydät sen tunnuslukulistan takaisin itsellesi. Ja teet netissä itsellesi uuden tilin.

Sitten muutaman viikon päästä, kun olette saaneet sovittua raha-asiat pakkaat itsesi valmiiksi ja kun mies tulee kotiin. Niin ilmotat hänelle, että lähdet lenkille/kirjastoon/kampaajalle tulet 2 tunnin päästä kotiin. Ja laitat kännykän äänettömälle. Jos tulee huutoa jälkikäteen, niin toteat, että värit oli päässä.

Vierailija
47/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:05"]

27:lle. Mies ei koskaan halua antaa minulle omaa aikaa, ainakaan siten, että itse hoitaisi lapsiamme. Joudun aina ruinaamaan mummoja apuun jos johonkin tarvis lähtä niin, ettei lapsia voi ottaa mukaan (lääkärit yms). Siksi mä pidän tuota uhkauksena, ei suostu edes vaippoja vaihtamaan nuorimmalta, mä saan hoitaa lapset miltei kokonaan yksin. Yhtään yötä ei ole ottanut vastuulleen jos ovat vauvana valvottaneet, mä olen hoitanut jokaisen yön. Ei sillä, rakastan lapsiani, mielelläni heitä hoidan, en ole tästä katkera. Vaan lähinnä sillä kerron, että ei kai tuommoiselle uskalla antaa edes viikonlopuksi vanhempaakaan mukulaa, kun saattaa vatsavaivoillaan/mielikuvituksensa ansiosta valvottaa vielä silloin tällöin. Olisihan se silti ihanaa että lapset saisivat isänsä pitää jos ero tulisikin, en tietenkään haluaisi erottaa lapsia isästään. Lähtötilanteena ajattelisin 2-3 kertaa viikossa ilta- tai päiväreissuja isälleen.. mut jos ensin kuitenkin yrittäisi sitä tilien eriyttämistä.

Ap

[/quote] Olet kyllä suoraan sanottuna aika alistetussa ja epätasa-arvoisessa tilanteessa. Jos nuo kaikki pitävät paikkaansa, miehesi on pelkkä limanuljaska. Tulee ihan vihainen ja surullinen olo, kun lukee tällaista. 

Vierailija
48/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten kun mies on töissä viikot? Miten hoitaa lapsia, tuoko ne mulle? Päiväkotiin en halua laitettavan ainakaan tuon vuoksi. Ja tuo 8kk on kyllä ihan liian pieni viikko-viikko -systeemiin, on sitäpaitsi vielä imetettävä. Sen joka toinen vklp voisin aluksi sulattaa, sitten jos sujuu hyvin niin enemmän isän luokse tottakai. Mä en vaan usko, että jaksaisi yhtä viikonloppua edes lasten kanssa, kun tähän asti se 3h on ollut maksimi mitä suostunut hoitamaan.

Mutta jos kuitenkin yrittäisi ensin sitä tilien eriyttämistä, ennen kuin suunnittelee luonapitoja.. ;)

Ap

Vierailija
49/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:32"]

Ikävä huomio, mutta avioerossa kun alatta jakamaan omaisuutta, niin omat henkilökohtaiset harrastusvälineet on "omia", niitä ei laiteta yhteiseen pottiin, mikä jaetaan tasan.

[/quote]

Mistä lähtien asia on ollut näin, jos ei ole avioehtoa?

Vierailija
50/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, valmistaudu henkisesti siihen teidän keskusteluun. Mieti perusteluja, vaadi mieheltä perusteluja. Älä hyväksy mitään heittoja, joita hän ei loogisesti ja asiallisesti pysty perustelemaan. Älä provosoidu äläkä pelästy pienestä. Voisit itse hahmotella vaikka valmiiksi vuosilaskelman, missä on vuotuiset tulot ja pakolliset menot sekä laskettuna ylijäävä osuus ja vaikka sinun ehdotuksesi sen jakamisesta (perustelut valmiiksi mielessä).

Vierailija
51/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo, mies menee ja tulee miten haluaa, ja tää on ilmoitusluontoinen asia. Yritin kerran toisen ollessa puolivuotias tuota vain lähtemistä, muksut oli päikkäreillä miehen tullessa, sanoin "ruoka on valmis, lapset herää n puolen tunnin päästä, vaihda kuiviin ja anna välipala. Lähden lenkille." Mies totesi, että v*tut, kääntyi ovella, laittoi kengät jalkaansa ja häipyi johonkin. Tuli vasta kun olin menossa nukkumaan. Oli kuulemma jo sopinut menoja, eikä halunnut perua. Eli juu, aika alistetussa ja epätasa-arvoisessa asemassa oon kyllä.

Ap

Vierailija
52/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset ovat näin tyhmiä? Miksi en lue mistään MIEHEN kirjoitusta, että vaimo tuhlaa rahamme?

Ehkä siksi, että mies pitää paremmin rahoistaan huolta, tai sitten ei kehtaa tunnustaa asiaa.

Kerro sinä meille, miksi vasta nyt tulet ajatelleeksi "tilien eriyttämistä" ? Onko tämä ihan totta vuonna 2014, että aikuisella ihmisellä ei ole omaa pankkitiliä?

Tulipa vain kysymyksiä, mutta minä en todellakaan käsitä, miten joku ihminen voi luopua itsenäisyydestään ja omista rahoistaan ihan noin vaan. Parisuhteessa rahat ovat yhteisiä ... no ovatko ne miehen omaan harrastukseensa tuhlaamat nyt todella yhteiseen hyvinvointiin käytettyjä? Onhan muitakin tapoja pitää yhteinen rahatalous kuin yhteinen tili.

Enemmän elämää nähneenä antaisin sinulle neuvon, että AIKUISTU! Älä enää ehdota miehelle yhtään mitään vaan tee oman elämäsi ensimmäinen oma ja itsenäinen päätös: hanki se oma pankkitili. Silloin sinulla on  aina "omaa " rahaa, jolla saat ainakin lapsille ja itsellesi ruokaa. Jos mies haluaa mieluummin erota, niin se on sitten hänen valintansa.

Vierailija
53/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat ja suhteutatte menot (asunto, ruoka, lapset yms pakolliset) tulojen kanssa. Näin molemmille jää ns omaa rahaa käyttää mihin haluaa.

Vierailija
54/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hyvä nainen otat itseäsi niskasta kiinni. Siis tapahtuuko tällaista nykypäivän Suomessa? Itsekin olen vanhempainvapaalla, vauva 6kk ja hoitovapaalle aion jäädä. Töissä ollessani (eli lapsettomia kun vielä olimme) maksoimme kulut puoliksi, vaikka mieheni tulot ovat kolminkertaiset. Mutta nyt kun olen mammiksella ja kohta hoitovapaalla, ilman muuta mies elättää perheensä.

Vierailija
55/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on taas niitä tarinoita että miksi mun mies tekee näin tai noin. no koska se voi. kuka sen mahdollistaa? sinä.

olen tosi pahoillani sun puolesta, en koskaan voisi elää noin - toisen armoilla ja jopa nöyryytettynä. vrt "vitut" vastaus lastenhoitoon

Vierailija
56/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:23"]

Mites sitten kun mies on töissä viikot? Miten hoitaa lapsia, tuoko ne mulle? Päiväkotiin en halua laitettavan ainakaan tuon vuoksi. Ja tuo 8kk on kyllä ihan liian pieni viikko-viikko -systeemiin, on sitäpaitsi vielä imetettävä. Sen joka toinen vklp voisin aluksi sulattaa, sitten jos sujuu hyvin niin enemmän isän luokse tottakai. Mä en vaan usko, että jaksaisi yhtä viikonloppua edes lasten kanssa, kun tähän asti se 3h on ollut maksimi mitä suostunut hoitamaan.

Mutta jos kuitenkin yrittäisi ensin sitä tilien eriyttämistä, ennen kuin suunnittelee luonapitoja.. ;)

Ap

[/quote] Tuo viikko ja viikko -systeemi ei voi toteutua vaikka mies uhkailisi, niin kauan kuin lapset ovat kotihoidossa. Veikkaisin että määrätään joka toinen viikonloppu hänelle. Näin ainakin olen kuullut, kun kyseessä on pieni lapsi joka ei ole vielä päiväkodissa. Tuskin mieskään irtisanoutuu työstään voidakseen hoitaa lapsiaan.

Vierailija
57/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:54"]

Ap

[/quote]

Miten niin molemmat menettävät luottotietonsa? Ei, kun avioliitossa niin varat kuin velat ovat erillisiä. Näin siinäkin tapauksessa, että on vain yhteinen tili.

Minä en ymmärrä mitä sinä tarkoitat "tilien eriyttämisellä". Etkö tiedä, että Suomessa naimissa oleva nainenkin saa ihan oman tilin ilman miehensä lupaa? Avaat vaan pankissa oman tilin ja saat sille omat tunnukset, joita ET KOSKAAN etkä missään tilanteessa anna miehelle! Niillä tunnuksilla hoidat muutkin henkilökohtaiset asiasi, kelan tuet, e-reseptit ja sellaiset. Mies voi sitten edelleen käyttää yhteistä tiliänne - jolle siis ei enää mene sinun rahojasi - tai avata ihan ikioman.

Vierailija
58/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on s-jäsenyys omassa nimissä, on sulla myös tili. Prismasta tais-marketista saat oman jäsenyyden, jos ei jo ole. S-tili on maksuton ja ilmainen on nettipankkikin. Nopeasti saat toki minä tahansa pankkitilin avatuksi. Ajattelin vain, että jos sulla on tuo osuuskaupan jäsenyys, niin voit vaikka hetimmiten ilmoittaa kelaan sen tilinumeron, niin siinähän on rahat erillään! Tarviiko perusteluja miehelle, kait tuo lasten etu hällekin täytyy riittää (ja sun etu myös tulee olla hälle selvä juttu).

Vierailija
59/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tämä toimi hyvin. Oli molemmilla käyttörahaa, lapset saivat tarvitsemansa ilman kituutusta. Ei ollut mutinoita kummankaan puolelta. Nyt tuntuu, että miehen on vain saatava kaikki, mitä keksii harrastukseensa tarvivan. Ollaan eletty opiskelijaelämää yhdessä, päädyttiin silloin yhteiseen tiliin. Oli helpompi, kun ne vähät rahat olivat samalla tilillä, aina oli tietoinen rahatilanteesta. Tää on vasta nyt vuoden sisällä alkanut ryöstäytyä mieheltä käsistä, ihan sama mitä oon sanonut, valittanut tai ollut valittamatta. Vuoden sisällä siis tehnyt tuon 6000e velkansakin.. ja yhdessä ollaan taloutta pidetty kuitenkin jo 7 vuotta.

Ap

Vierailija
60/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:36"]

Kuitenkin rakastan vielä miestäni, eikös se niin mene, että niin myötä- kuin vastamäessä. En ajatellut heittää kaikkea pelkän rahan takia pois. Tai sitten olen tyhmä ja sokea..

Ap

[/quote]

Rakastaako miehesi sinua? Outo tapa osoittaa rakkautta tuhlaamalla ylettömästi omiin menoihin.

Ole nyt aivan rehellinen itsellesi: onko rahankäyttö tosiaan ainoa ongelmanne?

En sanoisi sinua tyhmäksi, mutta huonomuistinen sinä ainakin olet. Etkö enää muista, että eihän mies anna sinulle hetkeäkään omaa aikaa, vaan pitää sinua kotiorjana. Ilo olisi ihan sinun puolellasi, jos miehesi pitäisi lapsia joka toisen viikon sitten, kun eroaisitte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme