mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
Saahan lapset lapsilisät ja niillä hankitaan lapsille vaatteet jne.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 07:58"]
Saahan lapset lapsilisät ja niillä hankitaan lapsille vaatteet jne.
[/quote]
Eikun ne lapsilisät on samanlaista rahaa kuin muutkin. Niissä ei ole sellaista lukkoa, joka estäisi käyttämästä niitä muuhunkin kuin suoraan lapsen tarpeisiin. Jos taloudessa on rahat loppu vaikkapa miehen osamaksujen ja lomamatkojen takia, niin lapsilisät menevät silloin vaikkapa ruokaostoksiin.
Oma tili ja siirrä sinne yhteiseltä mitä tarvitsette
Tule sitten ap kirjoittamaan tänne miten keskustelu miehesi kanssa meni tänään. Ole rauhallinen, järkevä, perustele jokainen näkökantasi tekemiesi laskelmien avulla, älä provosoidu. Aloita sanomalla vaikka, kuinka paljon rakastat perhettäsi, ja kuinka toivot että kaikilla teillä olisi hyvä olla. Jos mies yrittää ottaa puheeksi esimerkiksi avioeron, voit palauttaa hänet keskusteluun tileistä. Älä raivostu, vaan totea rauhallisesti, että et haluaisi erota, mutta mikäli ero tulisi, lastenvalvoja ei tule vahvistamaan vuoroviikkosysteemiä kun lapsi on alle 3v ja mies ei ole tähänkään saakka hoitanut yli 3 tuntia, joten silloin miehen maksettavaksi tulisi vielä elaritkin. Sitten, kun olette saaneet raha-asiat sovittua, on aika mennä pariterapiaan keskustelemaan avioliitostanne. miksi mies pakenee pethettään, ei halua hoitaa omia lapsiaan jne. Jos ei näihin suostu, ero on ainoa vaihtoehto.
Ap:n äijä:
* Tuhlaa perheen rahat omiin harrastuksiinsa, ja ottaa niihin vielä velkaakin
* Ei tee mitään kotitöitä
* Käy kotona vain kääntymässä
* Ei suostu keskustelemaan
* Uhkaa erolla ja lasten viemisellä jos vaimo haluaa edes puhua tilanteesta
Ja ap vain ihmettelee että onkos tää ihan oikein. SIKSI minä ainakin olen alapeukuttanut, koska on niin totaalisen absurdia että kukaan nykysuomessa sietää tuollaista tilannetta ja vielä miettii että onkohan tää nyt ihan ok! EI OLE OK! Kuten joku sanoikin, niin mieshän on vain murrosikäinen penikka joka tuhlaa kaikki rahat ja käy kotona syömässä ja nukkumassa ja haukkumassa äidin (= vaimonsa).
Ap:lla on joku ihme ehjän perheen unelma jota hän yrittää ylläpitää, mutta eihän tuo tilanne ole ehjää perhettä nähnytkään! Mietipä nyt hetki ap, millaisen miehen ja naisen kuvan lapsenne saavat tuossa tilanteessa. Onko hyvä malli perheestä, onko?
Tänään otan verkkopankista lukemia, mitä mihinkin on mennyt, teen myös listaa mitä pitäisi mennä. Teen vuosi- ja kuukausilaskelmat sekä budjetit.
Tilien eriyttämisellä mä tarkoitan sitä, että hankitaan erilliset tilit tuon yhteisen lisäksi. Mulla on kyllä yksi oma pankkitili, miehellä myös tuon yhteisen lisäksi, niitä vain ei ole käytetty seitsemään vuoteen. Minulla on myös s-tili ja lapsilla omat tilit, joiden säästöt nekin on pitänyt imeä kuiviin.. surettaa. Joskus oli vara säästää 20e/kk lapsille pesämunaa, esikoisen rahat käytettiin ensin kun siellä oli kiva summa jo, sitten piti vielä kuopuksen muutama hassu kymppi ottaa "lainaksi".
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 08:49"]
Ap:lla on joku ihme ehjän perheen unelma jota hän yrittää ylläpitää, mutta eihän tuo tilanne ole ehjää perhettä nähnytkään! Mietipä nyt hetki ap, millaisen miehen ja naisen kuvan lapsenne saavat tuossa tilanteessa. Onko hyvä malli perheestä, onko?
[/quote]
Hei tätä mä juuri tarkoitin, kun mä pelkään, että oon vaan katsellut tätä "perhettä" vaaleanpunaisten lasien läpi, enkä siis enää näe tosiasioita niin kuin ne on. Kiitos! Ja ei, en halua antaa tyttärelleni kuvaa että näin sut saadaan alistaa kotiin, mies on jalustalla. Enkä pienelle pojalleni halua opettaa että maista ei tarvi kuunnella eikä noteerata juuri mitenkään.
Ap
Ja 109:lle vielä; kyllä meillä on omat tunnukset ja verkkopankit, tili vain on yhteinen jonne tulee kaikki etuudet ja palkat.
Ap
"Taitaa olla niin että mies on ainoa joka on teidän taloudessa palkkatyössä joten hän myös määrää omasta rahankäytöstään. Sitten kun sinä itse alat tehdä jotakin hyödyllistä josta maksetaan palkkaa niin voit alkaa esittämään vaatimuksia. Ihme kitisijä!"
Höpöhöpö, lain mukaan molemmat vanhemmat ovat lapsen elatus-ja kasvatusvelvollisia. Mies maksaa puolet talouskuluista ja lapsiin liittyvistä kustannuksista. Lisäksi miehellä on lapsista myös hoitovelvollisuus, jos ap hoitaa pääsääntöisesti yksin lapset (miehen työn ja harrastusten vuoksi) myös se on helposti muutettavaksi rahaksi. Jos ap tulot ovat tonni ja miehen 1800, jolloin tulot molemmilla on suurin piirtein samat, kun huomioidaan ap- työpanos perheen ja lasten hyväksi. Muussa tapauksessa mies on vapaa matkustaja, ap työpanoksen ja tulojen kustannuksella.
Just tuossa laskeskelin, että mies on vain tämän vuoden puolella käyttänyt harrastukseensa ja muihin "tarpeisiinsa" n 10000e. 8t velkaa. Itse olen käynyt peräti hierojalla kolmesti, oli pakko kun vauvan kanniskelu aiheutti hirveät niskasäryt. Maksoi varmaan yht 140e. Vaatteita mies on hankkinut itselleen 350e:lla, s7s kahdet kengät. Itse käytin n 150e, sis kengät kesäksi. Olisin muuten pärjännyt vanhoillakin vaatteillani, mutta ne alkoivat mennä jo niin rikki ettei viitsi korjata ja muutenkin nukkavierut. Lapsille olen ostanut kenkiä ja vaatteita n 200e:lla. Toisen mokoman saisi helposti uppoamaan laadukkaisiin talvikenkiin ja lämpimiin asusteisiin, lisäksi vielä haalarit. Mutta kun ei ole..
Teen vielä paremman laskelman erittelyineen, niin on varmasti hyvä pohja yrittää puhua. Jos ei onnistu puhuminen niin.. toivottavasti soskusta saisi maksusitoumuksen takuuvuokraan, muuten mä en pääse muuttamaan poiskaan. :/
Ap
No mä luulen, että vaikka kuinka latelet miehellesi noita laskelmia, meno ei muutu. Olin naimisissa samanlaisen ihmisen kanssa. Meillä oli luojan kiitos erilliset tilit mutta mies sitten pimitti multa omat velkansa ym. mun mielestä tärkeitä asioita perheen kannnalta. Hän myös odotti, että ainoastaan minä teen kotityöt ja lapsia ei hoitanut kuin pakon edessä - aina mieluummin soitettiin mummo paikalle. Ei siitä loppujen lopuksi mitään tullut, kun odotukset oli ihan erilaiset molemmilla. Erosin ja nyt saa tuhlailla ihan itsekseen...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:53"]No mä luulen, että vaikka kuinka latelet miehellesi noita laskelmia, meno ei muutu. Olin naimisissa samanlaisen ihmisen kanssa. Meillä oli luojan kiitos erilliset tilit mutta mies sitten pimitti multa omat velkansa ym. mun mielestä tärkeitä asioita perheen kannnalta. Hän myös odotti, että ainoastaan minä teen kotityöt ja lapsia ei hoitanut kuin pakon edessä - aina mieluummin soitettiin mummo paikalle. Ei siitä loppujen lopuksi mitään tullut, kun odotukset oli ihan erilaiset molemmilla. Erosin ja nyt saa tuhlailla ihan itsekseen...
[/quote]
Saanko ohan uteliaisuuttani kysyä, oliko sulla vaikea erota? Ja oliko mies muuten ns kunnollinen (niin kuin tämäntyyppiset miehet nyt vaan voi olla..)? Ja oliko teillä alussa samanlaiset odotukset, muuttuiko ne miehen osalta myöhemmin vai oliko mies samanlainen koko ajan? Kiitos jos jaksat vastata.
Ap, jos haluat helpottaa lasku-urakkaasi, niin voit käyttää ilmaista palvelua www.balancion.com. Se hakee tilitiedot nettipankista ja luokittelee ne osittain valmiiksi. Voit itse korjata sitä automaattista luokittelua ja tehdä sinne tilejäkin. Voit esim. tehdä tilin nimellä Miehen harrastus ja katsoa helposti paljonko siihen on mennyt rahaa, kun käyt tilitapahtumat läpi ja luokittelet ne tuolle tilille.
Tämä on muutenkin hyvä työkalu talouden seurantaan, mutta erityisesti tällaisessa tilanteessa kun nopeasti pitää saada tilannekartoitus. Tuolla voi myös käyttää hakua tilitapahtumiin, eli voit hakea kaikki tilitapahtumat maksunsaajan nimellä, vaikka Nordea Rahoitus vai mikä hyvänsä. Auttaa sinua löytämään ne tietyt maksut ja paljonko niihin on mennyt esim. vuoden aikana. Omasta nettipankistani tuo löytää 1,5 vuoden tiedot. Riippuu vähän siitä, minkä verran tietoja pankin sivuilla on, mutta Nordeassa se on tuo 1,5 vuotta.
Ihanainen, et ehkä koskaan saa vastauksia siihen, miksi miehesi toimii niin kuin toimii. Löydä siis itsesi ja tee omat ratkaisusi. Lämmöllä suosittelen lukemaan kirjat; Rakastan siis olen (jenniemilia) sekä Saat sen mistä luovut (Tommy Hellsten)
Rakasta itseäsi!
Voimia, rohkeutta ja Jumalan siunausta sinulle ja lapsillesi!
<3 isosisko
Minä kans huulipyöreänä lueskelen kun täälläkin on kirjoitettu välillä että on vain yhteinen tili :O siis voi taivas sentään. Kuka nainen tai mies haluaa sitä? Meillä rahat yhteisiä mutta omat tilit olleet aina enkä ikinä luopuisi siitä. Itse vietin 10v aikaa kotona hoitaen useampaa lastamme. Mies toimi yrittäjänä niin ois ollut haastavaa itse töihin lasten väleissä. Mies maksoi mun nimissä palkkaa, siis osan hänen palkastaan. Kertyi minullekkin eläke vaikka olinkin kotona.
Mies on aina ajatellut ensin perhettä. Itse olisin mielellään suonut miehelle moottoripyöräharrastuksen, mutta hän itse laskeskeli että tällä hetkellä ei ole varaa. Molempien bruttotulot on siinä 2500€ luokkaa. Meillä on kuitenkin oltava 2 autoa töiden takia.
Miten kukaan mies voi olla niin itsekäs että ajattelee oman harrastuksen menevän perheen edelle. Toki harrastuksia voi ja saa olla, mutta jos on kallis harrastus ja muu perhe joutuu kärsimään ja pihistellään sen takia lastentarvikkeiden hankinnoissa tai ruuassa niin silloin on jotain mätää. Täytyy mies saada ymmärtämään.
Ehkäpä mies sen moottoripyörän jossakin vaiheessa saa kun lapset kasvaa :)
Se vielä että meillä mies tykkäsi ja halusi että olisin kotona kun lapset oli pieniä. Hän myös hoiti lapsia että pääsin välillä tuulettumaan ja myös viettämään naisten vkl.
Kuulostaa käsittämättömälle että annat miehen kohdella tuolla tavalla sinua ja lapsiasi. Tiedän vastaavanlaisen pariskunnan ja olen 100% varma että ero tulee jos mies ei saa enää tuhlata autonromuihinsa aikaa ja rahaa. Nainen 3 vuotiaan ja 6kk ikäisen lapsen kanssa kotona.
MIeheltä voi kysyä, että haluaako hän kasvaa aikuiseksi vastuulliseksi isäksi vai jatkaa teini/sinkku meininkiä?
Kaikkea ei voi saada.
Soita myös pankkiin ja sovi asuntolainasta lyhennysvapaata tähän väliin. Sinähän ne maksat eikä mies, ja eron tullessa kämpästä saadut tulot kuitenkin laitetaan puoliksi (jos avioehtoa ei siis ole). Näin et maksa miehelle turhaan ekstraa.
Tsemppiä!
Ps. Jos itse olisin tilanteessasi, niin yrittäisin poistua kämpästä jo nyt. Vaikka sinne vanhemmille yöksi lasten kanssa.
Kelan kanssa voi asioida sähköisesti pankkitunnusten avulla.
Selitä nyt, mitä TILIEN ERIYTTÄMINEN tarkoittaa?
Oletteko te ihan tosissanne, että aikuisella ihmisellä ei ole omaa pankkitiliä eikä omia pankkitunnuksia? Eikö asioiden hoitaminen ole aika vaikeaa ilman niitä varsinkin silloin,kun ei pääse henkilökohtaisesti asioimaan eri paikoissa?
Aloittajan rahaongelma ratkeaa sillä, että on olemassa yhteinen tili, jota käytetään VAIN YHTEISIIN JA LASTEN MENOIHIN, ja kummallakin sen lisäksi omansa. Sen yhteisen tilin käyttöoikeus voi olla vain aloittajalla, joka vastaisi laskunmaksuista, ruokaostoista ym. Se on sitten eri asia, että siinä perheessä vain mies harrastaa.