mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:15"]
Jos päädyt jäämään, niin huolehdi myös siitä, että yhteinen asuntolainanne muutetaan kahdeksi henkilökohtaiseksi lainaksi. Sitten olet enää vastuussa oman lainasi maksusta. :)
[/quote]Jos ap on naimisissa ilman avioehtoa, niin ei tuolla ole loppujen lopuksi merkitystä.
[/quote]
Niin. Kun talo on lainan vakuutena joka tapauksessa. Jos mies jättää oman lainan hoitamatta, pankilla on oikeus laittaa talo myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:30"]
No mun tuloilla tuskin saan yli 100t velkaa itselleni :/ etenkään, kun työmarkkinoilta olen ulkona toistaiseksi, ts työttömäksi jään tämän äitiysloman loputtua. Ansiosidonnaistakaan ei ole hirveästi jäljellä, ja asumismenot on kovat mulle. Mies tähän pystyisi ehkä jäämäänkin. Hällä kun vakityö, ja pienemmillä tuloilla ollaan tämä laina saatu. En sitten tiedä talon kohtalosta, jos tämän yrittäisi myydä, takkiin tulisi ainakin 20t per pää. Talo arvioitu n 60t arvoiseksi.. takaajat kyllä löytyisi omasta takaa, mutta en ottaisi riskiä etten pystyisi tässä yksin asumaankaan. Mieluummin otan tuon 20t takkiin ja teen sen suhteen oman velanmaksusuunnitelman pankin kanssa.
Ap
[/quote]
Siis miten teillä voi olla yli 100 000 lainaa jos talon arvo 60 000? Onko sen arvo jotenkin melkein puolittunut ostamisen jälkeen?
Onko ap kertonut miehelleen, että tämä on sijoittanut tämän vuoden aikana 10 000 euroa siihen harrastusautoonsa? Eikö ap ollut tämmöisen laskelman tehnyt? Että tajuaako se mies ollenkaan kuinka paljon se siihen autonkotteroon upottaa rahaa? Onko se tosiaan miehen mielestä normaalia? Minä en kattelis päivääkään tommosta miestä!
Näytitkö miehelle ne laskelmat teidän tuloista ja menoista?
Sinuna pysyisin varuillani. Mieskin saattaa tyynen pinnan alla suunnitella jotain.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta tsemppiä sinulle! Halusin muistuttaa, että mikäli isä kiristää sinua viikko-viikko systeemillä tee selväksi että parempituloinen maksaa silti elatusmaksuja! T. Lastenvalvoja
Aika nautinnollinen on ajatus että ap tosiaan uskaltaa tuon miehen jättää ja sitten mies pikkuhiljaa tajuaa että joutuukin ihan itse maksamaan ruokansa, asumisensa, elatusmaksut. Että eipä sitä rahaa sitten enää jääkään sen kotteron laittoon... Miten suu sitten pannnaan. Varmaan hän osaa siitäkin sitten syyttää vaimoaan!
Meillä oli lapsuudenperheessä ihan sama tilanne: isä tienasi enemmän ja tuhlasi sen äijäharrastuksiinsa. Niiden välineiden ja vehkeiden todellista hintaa ei edes perheelle kerrottu. Äidilleni jäi lasten kulut, ja lasten kotihoidon takia pienempi eläke. Koska avioliitossa on elatusvelvollisuus (tiesitkö muuten tämän, ap, koskee myös puolisoa, ei vain lapsia), isäukko tajusi tietenkin nostaa kytkintä siinä vaiheessa kun jäivät eläkkeelle, että "omat" rahat riittäisivät paremmin harrastusreissuihin. Äiti on yksin, köyhä eikä ole kerryttänyt omaisuutta.
Luuletko että oma miehesi jää huolehtimaan sinusta vanhana? Moottoritie on kuuma.
Kuulostaa holtittomalta rahankäytöltä. Miehesi on varmasti köyhästä perheestä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:51"]
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta tsemppiä sinulle! Halusin muistuttaa, että mikäli isä kiristää sinua viikko-viikko systeemillä tee selväksi että parempituloinen maksaa silti elatusmaksuja! T. Lastenvalvoja
[/quote]
Eikö se mene niin, että käytännössä etä maksaa aina elareita, olipa sitten parempituloinen tai ei, ja olipa viikko-viikko-systeemi vai ei? Netin perusteella olen näin ymmärtänyt.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:15"]
Jos päädyt jäämään, niin huolehdi myös siitä, että yhteinen asuntolainanne muutetaan kahdeksi henkilökohtaiseksi lainaksi. Sitten olet enää vastuussa oman lainasi maksusta. :)
[/quote]Jos ap on naimisissa ilman avioehtoa, niin ei tuolla ole loppujen lopuksi merkitystä.
[/quote]
Niin. Kun talo on lainan vakuutena joka tapauksessa. Jos mies jättää oman lainan hoitamatta, pankilla on oikeus laittaa talo myyntiin.
[/quote]
Tokihan talo menee myyntiin, jos toinen jättää velkansa maksamatta. Mutta asetelma poistaa kuitenkin monta "kiristysmahdollisuutta". Nythän ap:n mies voisi hyvin jättää talolainan maksamatta ja luottaa siihen, että rouva ennemmin maksaa sen kuin joutuu itse ongelmiin. Sama taktiikkaan nytkin tuntuu olevan käytössä: ap ei ikinä suostuisi miehen ostoksiin, mutta pakkoraossa maksaa niitä osareita yms. kuitenkin joka kuukausi. Ja jos se on toiminut tähänkin asti, niin varmaan on hyvin todennäköistä, että mies yrittää toimia samoin jatkossakin. Erilliset lainat tässä varmistelisivat tässä lähinnä sitä, että jos/kun joltain lähitulevaisuudessa menee luottotiedot, ne menevät vain mieheltä.
Remonttilainaa on otettu huomioon 50t edestä, eikä olla vielä arvioitettu uusiksi.
Ap
Otettu, ei otettu huomioon :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:30"]
No mun tuloilla tuskin saan yli 100t velkaa itselleni :/ etenkään, kun työmarkkinoilta olen ulkona toistaiseksi, ts työttömäksi jään tämän äitiysloman loputtua. Ansiosidonnaistakaan ei ole hirveästi jäljellä, ja asumismenot on kovat mulle. Mies tähän pystyisi ehkä jäämäänkin. Hällä kun vakityö, ja pienemmillä tuloilla ollaan tämä laina saatu. En sitten tiedä talon kohtalosta, jos tämän yrittäisi myydä, takkiin tulisi ainakin 20t per pää. Talo arvioitu n 60t arvoiseksi.. takaajat kyllä löytyisi omasta takaa, mutta en ottaisi riskiä etten pystyisi tässä yksin asumaankaan. Mieluummin otan tuon 20t takkiin ja teen sen suhteen oman velanmaksusuunnitelman pankin kanssa.
Ap
[/quote]
Siis miten teillä voi olla yli 100 000 lainaa jos talon arvo 60 000? Onko sen arvo jotenkin melkein puolittunut ostamisen jälkeen?
[/quote]
Yleensä tämä tapahtuu siten, että asuntolainaa käytetään muuhunkin kuin talon ostoon. Käydään samalla lainalla parin viikon luksusreissu Thaimaassa, ostetaan kerrankin kunnolla uusia huonekaluja - ja vaikka niitä moottoripyörän osia. ;)
Kylläpä se on nyt antanu ymmärtää ettei mulla ole minkään valtakunnan arvoa hänen silmissään. Se vaan sattui lujaa, että edes oma jälkikasvu ei tuon enempää merkkaa. Kai sen nyt luulis olevan tietoinen, mihin on omat velkarahansa käyttänyt? Jos niin tyhmä on, niin en voi enää edes moittia. Ja kyllä se tietää, että mopo on karannu käsistä kun kaveritki jo ihmettelee sen investointeja. Eri asia sitten haluaako se sitä ymmärtää..
Ja tuosta viikko-viikko -systeemistä taistelen vaikka viimeiseen asti, ei, ei ja ei onnistu! Yksi yö kahden viikon välein aluksi, katsotaan kuinka alkaa tympiä lastenhoito. Kuopus ei mene vielä sitäkään. Sitten jos alkaa oikeasti sujua (mitä kyllä ladten kannalta toivon) niin voidaan ruveta neuvotteleen pidemmistä luonapitoajoista.
Ap
Mulla nousee verenpaine. Ei se mies tosiaankaan taida ymmärtää :(
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:55"]
Remonttilainaa on otettu huomioon 50t edestä, eikä olla vielä arvioitettu uusiksi.
Ap
[/quote]
Paljonko tuosta 50 000 eurosta meni remppaan, paljonko muuhun? Tiedätkö varmasti?
No sehän sitä sen omanarvontuntoa hivelee, kun kaverit ihmettelee ja äimistelee. Kavereiden arvonantoa se siinä hakee. Onko niissä porukoissa vähän ressukka muuten?
Noh, itseasiassa mies on käyttänyt varmaan 10t noista harrastukseensa.. minäkin toki muutamia satasia, mutta lähinnä pakkoraossa.
Ap
Ap