mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
Mä luulen Ap että lapsesi tulevat olemaan paljon enemmän isänsä seurassa eronne jälkeen mitä nyt, joten älä vain syytä itseäsi siitä että rikot perheen! Tai sitten jos mies ei lapsia halua tavata niin sekään ei ole millään tavalla sinun vika! Voi olla että miehesi hetkellisesti järkyttyy erosuunnitelmistasi ja SAATTAA yrittää näyttää siltä asiat muuttuisi, mutta ei ne muutu. Ihan oikeasti hänellä ei näytä olevan minkäänlaista kunnioitusta sinua, saati yhteistä perhettä kohtaan. Tulet elämään niin paljon parempaa elämää kaikin puolin ilman häntä. Ja sinulla on mahdollisuus löytää halutessasi oikeasti sinua rakastava ja kunnioittava, aikuismainen kumppani.
Tsemppiä sinulle asioiden hoitamiseksi kuntoon!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:43"]
Siis oikeesti, 3kk välein kampaajalla? :D Minä käyn kahden vuoden välein. Kasvata pitkä tukka ni ei tarvii juosta siellä vähän väliä. Hierojalla? No en oo 30-vuotiaan elämäni aikana kertaakaan sielläkään käynyt. Vaatteita voi lapsille ostaa käytettynä kirpputorilta, kun kerta jäävät heti pieneksi.
Kenellä on oikeesti nykyaikana yhteinen tili? Omat tilit ja äkkiä. Sovitte mitä laskuja kumpikin maksaa niin, että molemmille jää yhtä paljon käyttörahaa omiin menoihin.
[/quote]
Se on ihan sama, vaikka kävis kerran viikossa kampaajalla, jos perheen varallisuus sen sallii. Vaihda noiden ap:n kaipaamien asioiden tilalle joku itsellesi tähdellisempi hyödyke. Tässä ei ole kuitenkaan mitään epäselvyyttä siitä, kuka perheen (aika vaatimattomat) rahavarat hassaa ja tekee vielä velkaa ison kasan päälle. Miten voi olla, että kaikki eivät miellä lainaa kulueräksi vaan se on jotain tiliulii-juttua, mitä ei pysty hahmottamaan, kun kerran tavaran saa heti ja maksu sitten joskus ja kuvitelma siitä, että jotenkin maksuhetkellä olisi enemmän rahaa. Ja miksi olisi, jos sitä ei ole ostohetkelläkään!
Minä kun erosin niin mun ei tarvinnut lähteä eikä myydä omistusasuntoa koska minä omistin ja oli avioehto. Mies lähti muutaman jätesäkin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:43"]
Siis oikeesti, 3kk välein kampaajalla? :D Minä käyn kahden vuoden välein. Kasvata pitkä tukka ni ei tarvii juosta siellä vähän väliä. Hierojalla? No en oo 30-vuotiaan elämäni aikana kertaakaan sielläkään käynyt. Vaatteita voi lapsille ostaa käytettynä kirpputorilta, kun kerta jäävät heti pieneksi.
Kenellä on oikeesti nykyaikana yhteinen tili? Omat tilit ja äkkiä. Sovitte mitä laskuja kumpikin maksaa niin, että molemmille jää yhtä paljon käyttörahaa omiin menoihin.
[/quote]
Ei minusta mitenkään mahdotonta. Itse tosin leikkaan hiukset itse, mutta eihän se nyt tavatonta olisi jos kävisi 3-4 kertaa vuodessa kampaajalla. Aika moni taitaa käydäkin, eikä sitä katsota ylellisyydeksi.
Toinen ostelee huulipunia ja kynsilakkoja, joku rentoutuu baari-illan merkeissä ja ap:n pikku arjenylellisyys olisi hieronta. Meillä hieronta tapahtuu niin, että istahdan miehen eteen lattialle ja hartiat on äkkiä hierottu. Ap:n mies ei vaikuta kotihierojalta?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:43"]
[/quote]
Se on ihan sama, vaikka kävis kerran viikossa kampaajalla, jos perheen varallisuus sen sallii. Vaihda noiden ap:n kaipaamien asioiden tilalle joku itsellesi tähdellisempi hyödyke. Tässä ei ole kuitenkaan mitään epäselvyyttä siitä, kuka perheen (aika vaatimattomat) rahavarat hassaa ja tekee vielä velkaa ison kasan päälle. Miten voi olla, että kaikki eivät miellä lainaa kulueräksi vaan se on jotain tiliulii-juttua, mitä ei pysty hahmottamaan, kun kerran tavaran saa heti ja maksu sitten joskus ja kuvitelma siitä, että jotenkin maksuhetkellä olisi enemmän rahaa. Ja miksi olisi, jos sitä ei ole ostohetkelläkään!
[/quote]
Tietenkin mies maksaa omat lainansa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:09"]
Ap,
Kumpi on itsellesi ja lapsillesi tärkeämpää: miehesi suorittama "aamuherätys" kerran kolmessa vuodessa vai vakaa ja turvattu elämä (myös taloudellisesti) ja onnellinen äiti, joka jaksaa huolehtia muistakin lasten tarpeista kuin vain syöttämisestä ja pesemisestä?
[/quote]Näinpä. Aina pitää miettiä mikä on se "perusvire" joka vallitsee. Kyllähän väkivaltaiset paskiaisetkin aina välillä tuo kukkia, mutta ei hetkittäinen kivuus mitenkään mitätöi jatkuvaa paskuutta. Taas voit ajatella asiaa lasten kannalta: opetatko heitä siihen, että "kerrankuussakivuus" oikeuttaa kohtelemaan kumppania kuin kumisaapasta? Ja siihen, että isyys on sitä että joskus herätetään, mutta muuten jätetään lapset ruoatta ja ilman vaatteita?
Oman pään kääntäminen totuus-asentoon on vaikeaa. Olet vuosia pitänyt miestä hyvänä tyyppinä, joten on ymmärrettävää ettei se totuus hetkessä mene perille. Kuulostaa kuitenkin hienolta että olet nyt sisuuntunut ja alat hoitaa asioita. Suremisen aika on sitten myöhemmin, kun olet saanut omat ja lastesi asiat järjestykseen. On vain hyväksi, että nyt sinussa vihdoinkin toimii se "järkipuoli", ja tunteet on hetkeksi taustalla.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:59"]Tuo on ihan normaalia. Mie stienaa, mies tuhlaa. Tietty nainen tahtoo, että mies tienaisi ja hän tuhlaisi, mutta ei se kulta nyt vaan niin mene.
[/quote]
Niin sit kun on yhteiset kulut maksettu. Vaikka mies tienaa mutta on aika outoa jos jättää omat lapsensa talveksi ilman vaatteita ja laittaa omiin harrastuksiin vaan. Ja eipä se 800 kk enemmän tienaavat voi silloin tuhlata 1000 kk. Omiin juttuihin.
Mutta tilit nyt ainakin erilleen et saat pitää äitiysraha ja lapsilisän, joilla voit ostaa lasten vaatteet. Kuulostaa vaan siltä ettei miehesi kohta selviä maksuista.
Kiitos ihmiset. :)
Ei ole mies vastannut vielä mitään viestiin, kerroin vain siinä että molemmat vastaavat tästä lähtien omista henkilökohtaisista menoistaan ja veloistaan ja budjettisuunnitelman mukaan maksetaan yhteiset menot. Ja nyt on siis kelaan ilmoitettu uusi tilinumerokin.. huhuh.
Ap
Mä olen yksi niistä jotka tuolla aikaisemmin sanoivat että 7 vuotta on pitkä aika ja kannattaa edes yrittää. Nyt kyllä vaikuttaa siltä että olet yrittänyt tarpeeksi ja parempi siirtyä seuraavaan vaiheeseen: sun ja lasten talouden turvaamiseen.
Teet Kelalle ilmoituksen, muutat vanhemmillesi ja otat kaikki tavarasi mukaan. Jätät avioerohakemuksen. Myyt kaiken ei-tarpeellisen. Ilmoitat kunnan vuokratoimistoon, että tarvitset asunnon asap.
Selvitä varmasti lasten kanssa hyvin, sinun vastuullasihan on jo aiemminkin ollut kodinhoito, talous ja lapset. Tilanne ei muutu mihinkään.
Muuttamalla erilleen, eriyttämällä raha-asiat ja jättämällä avioerohakemukse saat taloudellisen itsenäisyyden ja luottotietojen menetys kaatuu miehesi päälle, ei sinulle.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:16"]
Minä kun erosin niin mun ei tarvinnut lähteä eikä myydä omistusasuntoa koska minä omistin ja oli avioehto. Mies lähti muutaman jätesäkin kanssa.
[/quote]
Liittyy tähän ketjuun miten?
Mies on ollut nyt niin kuin ei mitään. En sitten tiedä mitä on miettinyt, mulle vaan sanoi että hänen mielestä eroamisessa ei ole järkeä. Ja taas sain kuulla että ei ole hänen vika etten ole töissä. Eikä mitään mainintaa siitä, miten voisi harrastuskulujaan pienentää.. kaikesta muusta vissiin kuvittelee säästävänsä. Ja ei hällä "vissiin ole vaihtoehtoja" kun sanoin että tulot tulee nyt erikseen. Ja lapsilisät menee lapsille. Mun vaan pitää kuulemma hoitaa edelleen kaikki laskujen maksut.. niin, ja kun sanoin että musta ei oo reilua joutua maksaan hänen harrastuskulujaan, niin hänestä ei ole kuulemma reilua että en maksaisi tasan puolia asunto- ja autolainoista. Sanoin, että mulla ei ole moiseen varaa, ja pitäisi varmaan alkaa sovitella pankin kanssa lyhennysvapaata tai lainan siirtämisestä hänen nimilleen. Vastasi että ja hälläkö muka on vara, niin en voinut olla näpäyttämättä että sehän käy töissä.
Jestas mitä vääntöä ollu, oon niin henkisesti loppu että huhhuh.
Ap
En mä ihan noin vain saa kaikkia tavaroita mukaani.. Kuitenkin okt, josta pitäisi melko paljon tavaraa saada mukaansa. Ja odotan ensin miehen reaktiota tuohon viestiin, sitten teen lopullisen päätöksen lähdenkö vai jäänkö. En ole vielä vanhempiini ollut yhteydessä, että voisinko edes mennä sinne, mutta varmasti hätätapauksessa voin. Jos tuntuu siis että mies haluaa meistä eroon välittömästi tämän "tempauksen" vuoksi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:45"]
Tässä on nyt puurot ja vellit sekaisin. Jos lasketaan netto-omaisuutta kaikki varat ja velat huomioidaan ja potti menee miinukselle (nollille). Mutta ne velat eivät katoa avioeron yhteydessä, vaan jonkun on niistä vastattava velkojalle avioeron jälkeenkin. Toisen puolison ei tarvitse ottaa vastatakseen toisen ottamasta lainasta, ellei lainaa ole otettu yhteisen talouden menoihin eli oleellista on se, mitä lainoja jää kummallekin hoidettavaksi ja mistä summasta avioeron jälkeen.
[/quote]
Ei siinä mitään puurot ja vellit sekaisin olleet. Periaatteessa on kyllä niin, että jokainen vastaa omista veloistaan, esimerkiksi avioliiton aikana. Kuitenkin voisi osituksessa tulla tilanne, jossa toisella olisi omaisuutena vaikka puolet velattomasta asunnosta, sanotaan nyt 50000, eikä mitään velkoja, ja toisella olisi myös omaisuutena oma puolikkaansa asunnosta 50000, mutta lisäksi velkaa vaikka 20000. Tällöin jälkimmäisen netto-omaisuus on vain 30000, ja edellinen joutuu maksamaan jälkimmäiselle tasinkoa 10000 euroa. Eli tätä kautta voi joutua maksamaan puolisonsa velkoja! Ap:n tapauksessa näin ei onneksi näytä käyvän, kun kummallakin on niin paljon velkaa eikä lainkaan netto-omaisuutta.
Jos päädyt jäämään, niin huolehdi myös siitä, että yhteinen asuntolainanne muutetaan kahdeksi henkilökohtaiseksi lainaksi. Sitten olet enää vastuussa oman lainasi maksusta. :)
Oletko varma, että et halua/pysty lunastamaan taloanne itsellesi? Nimittäin kun olet kerran muuttanut pois, on miehen paljon helpompi saada talo itselleen. Jos haluat ja pystyt itse jäädä taloon, voinet avioerohakemuksen jättämisen jälkeen hakea käräjäoikeudesta yhteisomistuksen purkua, toisinsanoen, miehen ulosheittoa. Jos olet siinä vaiheessa jo muuttanut lasten kanssa pois, ei se enää olekaan niin läpihuutojuttu.
Toki jos et taloon halua/voi jäädä, niin silloin on ihan sama muuttaa heti pois.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:15"]
Jos päädyt jäämään, niin huolehdi myös siitä, että yhteinen asuntolainanne muutetaan kahdeksi henkilökohtaiseksi lainaksi. Sitten olet enää vastuussa oman lainasi maksusta. :)
[/quote]
Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:15"]
[/quote]Jos ap on naimisissa ilman avioehtoa, niin ei tuolla ole loppujen lopuksi merkitystä.
Tyhmähän sitä suoraan sanottuna on ollut, kun velkaa on velan perään otettu.. mutta kotia olis ollut kiva laittaa omannäköiseksi, akuuttia ei ollut kuin katto. Mut näin kun ajatellaan, niin ei nyt maailmaa kaatava ole 25t oppiraha, jos me erotaan.. jos tän mökin ylipäänsä saa myytyä :(
Ap
Turhaan sille miehellesi kerrot mitä rahoilla teet ja mille tilille mitäkin siirrät. Onhan se jo huomattu, ettei sitä kiinnosta. Laittaa sut vaan maksamaan omalta tililtäsi laskunsa. Hoidat nyt asiasi kuntoon ja ilmoitat lähdöstäsi sitten kun olette lähteneet.