Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta

Just joo
03.08.2021 |

Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.

Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.

Kommentit (403)

Vierailija
121/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisellä kirpputorilla on seinä, johon useampi paikkakunnan kädentaitaja on tuonut tekeleitään myyntiin. Kauempaa katsottuna näyttää hienolta ja taidokkaalta. Kun lähemmin tutkailee, niin kaikissa on jotain moitittavaa. Sukan suu on liian tiukka, väärän kokoisilla puikoilla neulottu (joko löysää kuin kalaverkko tai tiukkaa kuin peltiä), kantalappu liian lyhyt ja/tai kapea, kiilakavennukset tehty joka kierroksella, sukan kärki on väärin tehty.

Saman huomaa myös käsityömessuilla ja joulumyyjäisissä.

En tuhlaa rahojani sukkiin, jotka ei istu jalkaan.

Kiilakavennus tehty joka kierroksella? Sukissa on kerroksia, ei kierroksia.

Makuasia. Joissain ohjeissa puhutaan kierroksista, joissain kerroksista. Pyöröneuleessa usein kierrokset, tasoneuleessa kerrokset.

Kyllä se oikea termi on kerros, olipa neule pyöröpuikolla taikka suoralla puikolla.

Edelleen makuasia. Joissain ohjeissa kierros, joissain kerros. Mutta vänkää toki, jos ei muuta tekemistä ole, ja jos se sinusta nyt jotenkin oleellista on.

Ei, se on vain väärä termi eikä makuasia.

Vierailija
122/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niinhän se on. Pipoilla ja lapasillakin pärjää paremmin. Mutta ihmetuote pitää olla tohon5000 Eur/kuukaudessa myyntiin.

Se, joka 8-tuntisen työpäivänsä lisäksi ansaitsee tuhansia euroja ompelemalla lastenvaatteita, on emävalehtelija.

Höpsis. Ja kyse oli myynnistä, ei käteen jäävästä.

Mulla esim tupsupipo maksaa 26€. Yhden pipon leikkuu ja ompelu kestää 5min max, sarjassa kun tekee niin vähemmänkin.

Aikuisten trikoomekko maksaa 129€ ja ompelen sen noin puolessa tunnissa.

Mulla on teollisuuskoneet (kaksi saumuria, lukkotikki ja oma kone helman viimeistelyyn ja pääntien kanttaukseen, sekä sähkökäyttöinen leikkuri kankaille) ja teen sarjatyönä mahdollisimman paljon. Iltaisin teen yleensä pari tuntia hommia, viikonloppuisin enemmän. Hiljaisempana kuukautena ompelen enemmän varastoon.

Missä ajassa sait koneiden hankinta-arvon kuoletettua? Ja siis kuinka paljon sijoitit koneisiin?

Lukkotikki 450€

Saumuri 150€

Toinen saumuri 250€

Peitetikkikone 250€

Peitetikkikone kanttaukseen 450€

Sähköleikkuri 150€

Ompelin ensin perus kotikoneilla ja vaihdoin pikkuhiljaa käytettyihin teollisuuskoneisiin, kun löysin sopivat ja sopivalla hinnalla. Käytettyjä hyviä teollisuuskoneita liikkuu aika paljon ja helpottaa kun osaa itse tehdä perushuollot. 1700€ noista tais yhteensä tulla, eli käytännössä ihan muutamassa kuukaudessa rahat kasassa (jos olisi ostanut kerralla). Leikkuupöytä rakennettiin itse jämätavarasta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niinhän se on. Pipoilla ja lapasillakin pärjää paremmin. Mutta ihmetuote pitää olla tohon5000 Eur/kuukaudessa myyntiin.

Se, joka 8-tuntisen työpäivänsä lisäksi ansaitsee tuhansia euroja ompelemalla lastenvaatteita, on emävalehtelija.

Mulla esim tupsupipo maksaa 26€. Yhden pipon leikkuu ja ompelu kestää 5min max, sarjassa kun tekee niin vähemmänkin.

Mulla on teollisuuskoneet (kaksi saumuria, lukkotikki ja oma kone helman viimeistelyyn ja pääntien kanttaukseen, sekä sähkökäyttöinen leikkuri kankaille) ja teen sarjatyönä mahdollisimman paljon. Iltaisin teen yleensä pari tuntia hommia, viikonloppuisin enemmän. Hiljaisempana kuukautena ompelen enemmän varastoon.

Onpa sinulla vetävät markkinat. Sen minä uskon, että tavara kelpaa, mutta sitä en usko, että noin paljon maksetaan.

Sitten et varmasti ole kovinkaan perillä tämän hetken lastenvaatemarkkinasta. Niihin laitetaan todella paljon rahaa. Samoin ns samisteluvaatteisiin, eli äidille ja lapselle yhteensopivat asut.

Vierailija
124/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kismittää se, että neulojia pidetään automaattisina hyväntekeväisyysneulelahjoittajina. Fb-palstoilla on koko ajan käynnissä useita hyväntekeväisyysprojekteja, ja se onkin hyvä kun tietysti jokainen saa itse päättää osallistuuko ja jos niin mihin.

Mutta se mikä ei ole ookoo, on se että vedotaan että nyt _tarvitaan_ sairaalaan vauvoille villasukkia (ne annetaan vauvalle mukaan kotiin) ettei pikkuvarpaita palele, tai syöpäpotilaille extrapehmeitä myssyjä tai milloin mitäkin. Jopa siis sairaaloista tulee tällaisia vetoomuksia.

Vauvan vaatetuksesta sairaalassa vastaa sairaala, ja kotiin vauvan vaatteiden riittävästä hommaamisesta on vastuussa hänen vanhempansa.

Nolottaa ajatellakin, että joku köyhä eläkeläinen tai pitkäaikaistyötön neuloo kymmeniä pareja sukkia ja sairaalassa sukkaparin saa rikkaan pariskunnan vauva, jonka äiti kotiin päästyään tipauttaa sukat roskiin, koska ne ovat väärän väriset.

Vierailija
125/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kiinnostunut ostamaan, ja maksamaankin ihan kunnolla, jos joku tekisi tyylikkäitä, ajattomia ja kestäviä neuletakkeja ja -puseroita ostajan mittojen mukaan. Esim hihan pituus olisi asiakkaalle räätälöity. Villasukkia en ole kiinnostunut ostamaan. Niitä saan melkein joka vuosi joululahjaksi. Ja tosiaan, niin kiva kuin onkin, että sukulaiset viitsii kutoa minulle villasukkia, niin kertyyhän niitä kyllä liikaa kaappiin lojumaan, kun ei oikein poiskaan raaskisi laittaa.

Lahjoita päiväkotiin keppihevostarpeiksi.

Vierailija
126/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ajassa sait koneiden hankinta-arvon kuoletettua? Ja siis kuinka paljon sijoitit koneisiin?

Lukkotikki 450€

Saumuri 150€

Toinen saumuri 250€

Peitetikkikone 250€

Sähköleikkuri 150€

Ompelin ensin perus kotikoneilla ja vaihdoin pikkuhiljaa käytettyihin teollisuuskoneisiin, kun löysin sopivat ja sopivalla hinnalla. Käytettyjä hyviä teollisuuskoneita liikkuu aika paljon ja helpottaa kun osaa itse tehdä perushuollot. 1700€ noista tais yhteensä tulla, eli käytännössä ihan muutamassa kuukaudessa rahat kasassa (jos olisi ostanut kerralla). Leikkuupöytä rakennettiin itse jämätavarasta jne.

No tässähän ei ole kyse enää siitä, että tehdään puhteeksi käsitöitä, vaan sivutoimisesta yrittämisestä. Muistathan maksaa verot?

Vierailija
127/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukkotikki 450€

Saumuri 150€

Toinen saumuri 250€

Peitetikkikone 250€

Sähköleikkuri 150€

No tässähän ei ole kyse enää siitä, että tehdään puhteeksi käsitöitä, vaan sivutoimisesta yrittämisestä. Muistathan maksaa verot?

Tietysti. Maksut menee maksupalvelun kautta, ja sieltä kuitit suoraan kirjanpitoon. Hinnat sisältää alvin ja maksan ennakkoveroa melkoisesti. Lisäksi palkkatyön veroprosentti on normaalia korkeampi, koska vuositulot on korkeat. Pointti tässä on koko ajan ollut se, että käsitöitä saa kyllä myytyä, kun tietää mitä tekee. Villasukat ei myy, mutta moni muu asia myy ja hyvin, ja niistä ollaan valmiita maksamaan.

Vierailija
128/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee käsitöitä omaan ja perheesi käyttöön sekä omaksi iloksi.

Itse värkkäilin radiolähettimen ja vastaanottimen 50-luvun radioamatöörityyliin.

Ei siitä mitään taloudellista hyötyä ole, mutta rutkasti hupia.

Vierailija
129/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90- luvulla laman jälkimainingeissa nuorisoa kehotettiin opiskelemaan käsityöläisammatti.

Pieniä ja keskisuuria teollisuuslaitoksia oli pyyhkiytynyt roskapankkien realisoitavaksi, vanha pienteollisuus-Suomi oli mennyttä, nyt oli käsityöläisyyden aika!

Vaatesuunnittelua, ompelimoita, puusepänverstaita!

Siinä tulevaisuus.

Tyttöystävänikin innokkaana ompelijana ja neulojana hakeutui alan artenomiopintoihin.

Huomatakseen, että huti tuli.

Nyt on hänen entinen opinahjonsakin kuopattu.

Vierailija
130/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon vanhan talon asukkaana villasukkien suurkuluttaja. Jostain syystä mulla on jaloissa huono verenkierto, vaikka oon aktiiviliikkuja. Mulla on kesälläkin sisällä villasukat jalassa, jos ei nyt ihan helle ole. Ja talvella kahdet päällekkäin.

Onneksi minulla on sukulaisia, jotka kutovat sukkia. He alkavat vaan olla aika vanhoja jo, joten olen hamstrannut sukkia itselleni kaappiin. Jossain vaiheessa pitää varmaan opetella ainakin parsimaan, jos ei sitten itse kutomaan sukkia. Mikään ei voita mummon itse kutomia villasukkia! 

Vierailija
131/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ajattelen että ostaisin vaikka jonkun neuleen. Mutta miksi nuo käsityöläisten mallit on niin kummallisia? Suoraan ysäriltä tai mummolta/hippipiiristä? Miksei voisi tehdä jotain muodikasta?

Vierailija
132/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, sen verran otan sanojani takaisin, että ehkä muutamalle erityisen näppärälle ja innovatiiviselle ompelijalle taas voisi olla kysyntää.

Puolisoni ei koulutuksestaan huolimatta kehittynyt hyvää harrastelijatasoa pidemmälle ja se ei riitä.

Vierailija
133/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ajattelen että ostaisin vaikka jonkun neuleen. Mutta miksi nuo käsityöläisten mallit on niin kummallisia? Suoraan ysäriltä tai mummolta/hippipiiristä? Miksei voisi tehdä jotain muodikasta?

Muodikas kilpailee suoraan halpatuotetun kanssa.

Teepä käsityönä klassinen jakku, siihen menee hirveä määrä työtunteja ja vaatii tosi paljon ammattitaitoa.

Mittatilaustyönä jakkupuku ja paitapusero.

Mikä olisi asukokonaisuuden hinta ammattiompelijan tekemänä?

Moniko on valmis maksamaan.

Parin sauman väljiä halatteja on kätevämpi tehdä.

Vierailija
134/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että käsityömateriaalit (kankaat, langat jne) ovat niin kalliita nykyään, että kaupasta uuden vaatteen ostaminen tulee halvemmaksi kuin itse tehty vaate. Saatikka sitten, että sitä yrittäisi myydä edes pienellä voitolla.

Tämä on tosi harmi, koska itse tykkään esim. ommella vaatteita ihan vain omaan käyttöön, mutta se tulee kalliiksi jo, kun ostaa materiaalit. Olen sitten kierrättänyt mm. vanhoja verhoja ja ommellut niistä.

Ennenvanhaan ihmiset säästi sillä, että ompelivat itse esim. lapsille vaatteita. Silloin vaatteita vielä arvostettiin ja ne olivat kalliimpia. Nykyajan halpa massamuoti tekee vaatteista kertakäyttötavaraa, jota ei arvosteta.

Vierailija
135/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on varmaan siinä, että monilla on lähipiirissä joku innokas harrastaja, joka tuo sukkia kysymättäkin. Sukkiin voi liittyä tunnearvoa, kun äiti tai mummu kutoi ne. Lisäksi nykyään käsityöt ovat hittijuttu ja moni neuloo itsekin. Monilla ei myöskään ole varaa laittaa useita kymmeniä euroja sukkiin, vaikka kuinka arvostaisi käsitöitä.

Vierailija
136/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että minulle se käsintehty ja massatuotanto on sukkien osalta sama asia. En osta niitä koristeeksi vaan käyttöön ja käytössä ne aina hajoavat lopulta. Plus jos villasukkia teet niin niitä tekee moni muukin ja antaa tutuille ilmaseksi tai muutamalla eurolla.

Vierailija
137/403 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja miten ärsyttävää kun jotkut selvästi olettaa mun pitävän kalliita hintoja! Oletetaan myös, että taidot ei riitä ja kädenjälki huonoa. No ei ole sitäkään! Ihmeellisiä oletuksia näkemättä edes mitä myyn ja millä hinnalla. 

Miten tuo Instagramissa myyminen onnistuu? Mulla on instassa profiili, mutta pitäisikö luoda oma tili myyntiä varten? Miten ihmiset sen sivun löytää? Oikeilla hästägeillä? 

Vierailija
138/403 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella olisi kyllä kysyntää siisteille villatakeille, villasukille ja käsitöille. Kun ihmiset vaan tietävät mistä hakea, esimerkiksi myykö joku liike ohessa niitä. Ja osa ihmisistä arvostaa, ne auttavat pysymään lämpimänä ja käsityö on uniikki, aito.

Vierailija
139/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käsitöitä ahkerasti harrastava ja seuraan kiinnostuksella Facen myyntiryhmissä käsityöharrastajien myynti-ilmoituksia. 
HInnat ovat älyttömät. Kuvat huonot ja harmaat. Myyntitekstit tönkköjä. Pahinta on, jos myyjä  vastaa loukkaantuneena pisteliäisiin, turhiin kommentteihin (sillä tavoin saa hiukankin kiinnostuneet kaikkoamaan). Postikuluista laskutetaan erikseen, vaikka verkkokauppiaiden idioottivarma kikka saada asiakas ostamaan on sisällyttää postikulut tuotteen hintaan. Ostaja tuntee silloin voittavansa jotakin.

Omia kädentaitoja liioitellaan, vaikka näkee käsityön valmistuneen isoilla puikoilla tai koukulla hetkessä. 

Tuotteet eivät kohtaa ostajien tarpeita tai olisivat riittävän omaperäisiä. Silloin, jos niitä verrataan halpahallien tarjontaan pitäisi tekijän hälytyskellot jo soida kovaa. Pitää keksiä muuta jännää, jota ei muilla myyjillä  ole. Kopioi Instasta ja Pinteristä niin kuin moni käsityöläinen tekee ja väittää niitä ihan itse suunnittelemikseen persoonallisiksi tuotteikseen.

Ole asiallinen ja myönteinen ja kerro tekemästäsi tuotteesta aivan kaikki niin, että lukija saa heti käsityksen mittasuhteista, materiaalista, pesuohjeista, käyttömukavuudesta. 

LÄhtökohta on kuitenkin se, että jos et ole yrittäjä ja teet käsitöitä vain harrastusmielessä sinä et voi silloin hinnoitella samassa määrin tuotteitasi kuin yrittäjä. Kulusi ovat materiaalihankintojen jälkeen nolla, eikä käyttämääsi työaikaa voi  laskuttaa sillä kyse on kuitenkin harrastuksestasi. Jos haluaa villasukasta huippuhinnat sinulla pitää olla myös tunnettu nimi ja mainetta laajasti.

Pyydä tarjouksia. Se antaa suuntaa, mitä käsitöistäsi ollaan valmiita maksamaan. Voit varmasti joistakin tuotteistasi luopua sinun mielestäsi alihintaan? Sen kokeilun jälkeen voit päätellä onko järkeä kaupitella parin euron hintaisia villasukkia vai keskittyä hyväntekeväisyyteen? Villasukkia arvostetaan sairaaloissa ja hoitokodeissa.

Jännä että kuitenkin kun hinnoittelen edullisesti, aina tulee joku narisemaan että ei saa myydä noin halvalla, koska se on epäreilua muille käsityöläisille. Miten se on epäreilua jos kukaan ei osta niitä halpojakaan? Yrittäjät aina narisevat siitä että harrastelijat myyvät liian halvalla ja sinähän juuri sanot että niin pitää tehdä harrastelijana. Kummin se nyt sitten on?

Hyvistä kuvista ei kukaan ole vielä valittanut, mutta eiköhän sekin vielä tule vastaan.

Sitten noista omista malleista ja ohjeista: kaikki käsityöläiset hakee ideoita netistä, joka ikinen. Mikä sitten on oma ohje? Jos ottaa käteen puikot ja langan ja alkaa neulomaan oman pään mukaan, onko se oma ohje, vaikka lopputulos näyttää äkkipäätä samalta kuin jokin netin malli? Malleja on miljoonia, eikä varmasti jokaista löydä ennen kuin omaansa aloittaa tekemään. Jos aletaan kierros kierrokselta käymään läpi niin taatusti eroja löytyy. Itse katson kuvista malleja ja alan tekemään omalla ohjeella. Onko se oma ohje jos virkkaan peiton vauvalle ja ohjeessa on pupun kuva mutta minä teenkin nallen? Onko se oma ohje jos neulon pitkävartiset kirjoneulevillasukat ja ompelen päälle irrallisen virkatun tähtikuvion enkä kukkaa kuten jonkun ohjeessa? Jos on, niin kukaanhan ei saa enää neuloa myyntiin pitkiä kirjoneulesukkia tai virkata vauvanpeittoja, koska joku on jo keksinyt ne? Saako virkata myyntiin mitään minkä joku on keksinyt tehdä hyväntekeväisyyteen, esim turvalonkerot?. Silloinhan ei kukaan saa neuloa minkäänlaisia sukkiakaan myyntiin koska niitähän annetaan hurjat määrät hyväntekeväisyyteen.

Totta on kyllä se että jokin oma idea niissä käsitöissä pitää olla ja värit muodikkaat jos haluaa saada myytyä. Perussukat ei käy kaupaksi mutta jos tekee kirjoneulesukkia omalla kuviolla ja myy perussukan hinnalla,  saattaa jotain saada kaupaksi.  Facebookissa on kyllä aina joku joka ampuu alas tai tyrmää ideat, se jos mikä on satavarmaa :D

Vierailija
140/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy Etsyssä ja muilla ulkomaisilla saiteilla. Mä myyn Etsyssä. Mun tuotteet menee hyvin kaupaksi varsinkin Japaniin ja USAan.