Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta

Just joo
03.08.2021 |

Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.

Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.

Kommentit (403)

Vierailija
81/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä, koska se on ihan hemmetin puuduttavaa hommaa.

Toisille käsityöt varsinkin kutominen on rentotuskeino nollata työpäivä.

Käsitöitä ei arvosteta, hirveä kitinä jos edes tarvikkeiden hinnan laitat, on joitakin myymälöitä joihin voi viedä käsitöitä myyntiin mutta hyllyt täyttyy vähitellen kiinanrihkamasta.

Vierailija
82/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että käsitöistä ei juuri kukaan halua maksaa kuin korkeintaan tarvikkeiden hinnan, eivät laita työlle mitään arvoa. Samahan se tietysti on myydä halvalla, jos käsitöitä joka tapauksessa tekee, mutta ne jää käyttämättöminä kaappiin, parempi jos saa niistä edes jotain.

Käsitöistä ei haluta maksaa, koska niiden tekijällä ei yleensä ole erityistä ammattitaitoa. Olen syntynyt 1977, ja vielä meidänkin ikäluokassamme joka tytölle (tai siis anteeksi, tekstiilityön valinneille) opetettiin sukkien neulominen. Se on hidasta, mutta mitään peruuttamatonta virhettä ei tapahdu, vaikka alkaisi opetella aivan ummikkona.

Sen sijaan putkimiehelle maksetaan, koska putkien korjaaminen ei ole koulussa opetettu kansalaistaito, ja putkimiehen virheet tulevat kalliiksi.

Nyt on kyllä aika karu yleistys, ettei käsityöläisillä olisi erityistä ammattitaitoa. Varmaan moni kultaseppä (ei kultajousen myyjä), hirrenveistäjä tai vaikka pukuompelija saattaisi olla eri mieltä. Siinä vasta ammattitaitoa alkaakin olla, kun tekee elämäntyönsä yhden melko kapean erityisosaamisen kanssa. Mutta villasukankutojiahan ne käsityöläiset suomalaisten mielestä on.

T. 10 vuotta itsensä käsityöläisenä elättänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä vironvilla kestäkään muussa käytössä kuuin huivina. Siitä sitä saa sukkina niitä venyviä ja pyppyisiä, sekä myös muina neuleasuina.

Vierailija
84/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaq brändimanageri ja Kardashian instakuva missä on sun villasukat jalassa

Vierailija
85/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta noissa yleisesti mättää.

50-70e yksivärisistä Novitan langoista tehdyistä sukista.

Samanlaisia sukkia saa ostaa Novitalta valmiina alle 10e / pari. Fiksuruoka.fi palvelusta. En todellakaan maksa 70e kun halvemmalla saa. Käytän villa sukkia ehkä viikon vuodessa joten sukat kestää heittämällä 10v.

Vierailija
86/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niinhän se on. Pipoilla ja lapasillakin pärjää paremmin. Mutta ihmetuote pitää olla tohon5000 Eur/kuukaudessa myyntiin.

Se, joka 8-tuntisen työpäivänsä lisäksi ansaitsee tuhansia euroja ompelemalla lastenvaatteita, on emävalehtelija.

Höpsis. Ja kyse oli myynnistä, ei käteen jäävästä.

Mulla esim tupsupipo maksaa 26€. Yhden pipon leikkuu ja ompelu kestää 5min max, sarjassa kun tekee niin vähemmänkin.

Aikuisten trikoomekko maksaa 129€ ja ompelen sen noin puolessa tunnissa.

Mulla on teollisuuskoneet (kaksi saumuria, lukkotikki ja oma kone helman viimeistelyyn ja pääntien kanttaukseen, sekä sähkökäyttöinen leikkuri kankaille) ja teen sarjatyönä mahdollisimman paljon. Iltaisin teen yleensä pari tuntia hommia, viikonloppuisin enemmän. Hiljaisempana kuukautena ompelen enemmän varastoon.

Vierailija
87/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnollisia villasukkia ei ole tarjouksessa, eikä niitä tarvi olla isoa kasaa.

Minä tarvitsen ison kasan villasukkia, mutta onneksi teenkin niitä itse.

Vierailija
88/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että käsitöistä ei juuri kukaan halua maksaa kuin korkeintaan tarvikkeiden hinnan, eivät laita työlle mitään arvoa. Samahan se tietysti on myydä halvalla, jos käsitöitä joka tapauksessa tekee, mutta ne jää käyttämättöminä kaappiin, parempi jos saa niistä edes jotain.

Käsitöistä ei haluta maksaa, koska niiden tekijällä ei yleensä ole erityistä ammattitaitoa. Olen syntynyt 1977, ja vielä meidänkin ikäluokassamme joka tytölle (tai siis anteeksi, tekstiilityön valinneille) opetettiin sukkien neulominen. Se on hidasta, mutta mitään peruuttamatonta virhettä ei tapahdu, vaikka alkaisi opetella aivan ummikkona.

Sen sijaan putkimiehelle maksetaan, koska putkien korjaaminen ei ole koulussa opetettu kansalaistaito, ja putkimiehen virheet tulevat kalliiksi.

Nyt on kyllä aika karu yleistys, ettei käsityöläisillä olisi erityistä ammattitaitoa. Varmaan moni kultaseppä (ei kultajousen myyjä), hirrenveistäjä tai vaikka pukuompelija saattaisi olla eri mieltä. Siinä vasta ammattitaitoa alkaakin olla, kun tekee elämäntyönsä yhden melko kapean erityisosaamisen kanssa. Mutta villasukankutojiahan ne käsityöläiset suomalaisten mielestä on.

T. 10 vuotta itsensä käsityöläisenä elättänyt

Käsityöläinen veti herneen nenäänsä viestistä, jossa ei puhuttu mitään käsityöläisyydestä ammattina.

Miten ihmeessä sinun käsityöläisyyttäsi voi loukata se fakta, että perussukkien neulominen opetettiin pitkään kaikille tekstiilityön oppilaille peruskoulussa? Harrastetason neulominen ja ompelu tässä keskustelun aiheena on, ei minkään konservaattorin tai kultasepän työ.

Vierailija
89/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä vironvilla kestäkään muussa käytössä kuuin huivina. Siitä sitä saa sukkina niitä venyviä ja pyppyisiä, sekä myös muina neuleasuina.

Tokihan se kestää vaatteissa hyvinkin, samoin lapasissa on hyvä varsinkin jos kirjoneuletta tekee. Sukissa ei tietenkään kestä, kun ei ole vahviketta.

Vierailija
90/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ahkera neuloja. Ne villasukat, jotka eivät mene omille läheisille joululahjoiksi lahjoitan Joulupuu-keräykseen. Joulupuu-keräyksestä kaikki menee oman kotikunnan tarvitseville lapsiperheille ja vanhuksille. On mukavaa, että joku papparainen tai mummeli kävelee klänraitilla tai istuu pyörätuolissaan minun neulomani kauniit ja lämpimät villasukat jalassa.

Minulle neulominen on harrastus, toimeentuloni tulee eläkkeestä.

Papparainen ja mummeli 🙄 Mieti vähän, miten puhut toisista ihmisistä.

Vierailija
91/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistään facesta muutenkaan mitään ostais..

Siellä jotkut huijarit myyvät suomalaisena käsityönä halpamaista tilattua kuraa

Vierailija
92/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina käsin kudottuja villasukkia. Kuviot ovat uniikit, ja sukat syövät hyvin.

Ap. voisi varmaan myydä käsitöitään toreilla tai myyjäisissä muutaman kerran vuodessa. Joulu varsinkin on hyvää sesonkiaikaa. Liian korjaa hintalappua ei silti voi tuotteelle laittaa. On hyväksyttävä, ettei työstä saa juuri mitään korvausta.

Vierailija
93/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1976, enkä osaisi neuloa sukkia. Enkä valinnut tekstiilityötä, vaikka olin tyttö.

Vierailija
94/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee makrameetöitä, ap. Niitähän nuoret ostaa nyt hulluina.

Vierailija
95/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä minkälaisista tuotteista on kysyntää ja tee sellaisia. Minä olen harvoin neulova mutta joudun some tileillä sanomaan useille kymmenille että ei ole aikaa tehdä. Kyllä kysyntää on kun tuote on haluttava. Minä kun en ehdi mistään rahasta tekemään muille vaikka haluaisin. Se oma maku käsitöissä ei aina kohtaa trendejä ja sitä mitä ostettaisiin.

Vierailija
96/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä maksanut, mutta olen etsinyt niitä Etsyn kautta. Facebooktiliä en edes omista.

Täytyy kyllä sanoa itsekin, että en tajua isoa osaa ihmisistä tässä asiassa. Äitinikin näytti pitävän käsitöistä maksamista hulluutena ja tuhlailuna, itse näen sen pikemminkin vastuullisuutena. Mutta monia ei muutenkaan oikein kiinnosta mistä niiden ostamat tavarat on peräisin.

Aika moni osaa itsekin kutoa sukkia. Vai ostaako nämä omatekemien sukkien myyjät siis itse sukat joltain toiselta?

Vierailija
97/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vinkkejä pienen vauvan äidiltä:

Vauvan synnyttyä olemme saaneet lahjaksi varmaan 15 paria vauvan villasukkia. Näitä on ihan liikaa, eikä kaikkia ehdi käyttämään eikä hellekesänä ole juuri ollut tarvettakaan. Iso osa näistä sukista on ollut jo lähtökohtaisesti niin pieniä, että eivät enää mahdu vauvalle (3 kk). Jos jotain tällaisia tuotteita haluaa myydä, kannattaa tehdä hieman isommille vauvoille/lapsille.

Villasukista oli ylitarjontaa, sen sijaan vauvan tumput ovat tarpeellisia eikä niitä saa samalla tavalla lahjaksi eli niitä ostetaan. Aika äkkiä tumppuja tekee, eikä kangasta/lankaa mene paljon. Näille voisi hyvin olla kysyntää, kun tekisi trendikkäistä väreistä tai kivoista kuoseista.

Ylempään viitaten. Vanhemmat ovat nykyisin aika tietoisia lastensa vaatteista. Harvalla lapsella on sateenkaarenkirjavat vaatteet, nyt muodissa ovat maltillisemmat sävyt. Voisiko käsitöitä tehdä trendiväreistä? Myös yksi hyvä idea voisi olla, että myisit äiti-lapsi tai isä-lapsi-tuotteita eli molemmille sama tuote, mutta lapselle minikoossa. Tämäkin on nyt trendikästä.

Vierailija
98/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä, koska se on ihan hemmetin puuduttavaa hommaa.

Toisille käsityöt varsinkin kutominen on rentotuskeino nollata työpäivä.

Käsitöitä ei arvosteta, hirveä kitinä jos edes tarvikkeiden hinnan laitat, on joitakin myymälöitä joihin voi viedä käsitöitä myyntiin mutta hyllyt täyttyy vähitellen kiinanrihkamasta.

Tarkennuksena, että kyllä minä mielelläni käsilläni väkertäisin, jos ei alkaisi saman tien alkaisi kyllästyttää, turhauttaa ja/tai mennä hermo. Virkkuukoukut paukkuu päin seiniä lopulta. Ei sillä että minulla olisi mitään luontaisia kädentaitojakaan kyllä.  :D

Vierailija
99/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetas kirjoitti:

Hinta noissa yleisesti mättää.

50-70e yksivärisistä Novitan langoista tehdyistä sukista.

Samanlaisia sukkia saa ostaa Novitalta valmiina alle 10e / pari. Fiksuruoka.fi palvelusta. En todellakaan maksa 70e kun halvemmalla saa. Käytän villa sukkia ehkä viikon vuodessa joten sukat kestää heittämällä 10v.

Nuo Novitan myymät valmiit sukat ei ole kyllä käsin neulottuja. Mutta siis olen samaa mieltä, että 50-70 euroa on aivan liian suolainen hinta villasukille. Itse en ole edes niin korkeita hintapyyntöjä nähnyt. Kerran maksoin 40 euroa sellaisista kokopitkistä reiteen asti ulottuvista sukista.

Vierailija
100/403 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niinhän se on. Pipoilla ja lapasillakin pärjää paremmin. Mutta ihmetuote pitää olla tohon5000 Eur/kuukaudessa myyntiin.

Se, joka 8-tuntisen työpäivänsä lisäksi ansaitsee tuhansia euroja ompelemalla lastenvaatteita, on emävalehtelija.

Höpsis. Ja kyse oli myynnistä, ei käteen jäävästä.

Mulla esim tupsupipo maksaa 26€. Yhden pipon leikkuu ja ompelu kestää 5min max, sarjassa kun tekee niin vähemmänkin.

Aikuisten trikoomekko maksaa 129€ ja ompelen sen noin puolessa tunnissa.

Mulla on teollisuuskoneet (kaksi saumuria, lukkotikki ja oma kone helman viimeistelyyn ja pääntien kanttaukseen, sekä sähkökäyttöinen leikkuri kankaille) ja teen sarjatyönä mahdollisimman paljon. Iltaisin teen yleensä pari tuntia hommia, viikonloppuisin enemmän. Hiljaisempana kuukautena ompelen enemmän varastoon.

Missä ajassa sait koneiden hankinta-arvon kuoletettua? Ja siis kuinka paljon sijoitit koneisiin?