Vaihdetaanko lentokoneissa yölennoilla pyjamat päälle?
En tiedä, onko tämä tyhmä kysymys. Olen ensimmäistä kertaa ikinä lähtemässä lentäen ulkomaille. Olen käynyt autoreissuilla Euroopassa ja laivoilla Ruotsissa ja Virossa.
Lento lähtee vähän ennen puoltayötä ja lentomatka on 13 tuntia, lentokoneessa pitäisi siis nukkua. Onko siellä peitot ja tyynyt? Vaihtaako kaikki pyjamat päälle vai nukutaanko siellä päivävaatteissa? Onko lentokoneissa mitään mahdollisuutta pestä meikkejä pois, pestä hampaita aamulla jne? Vai onko siellä vain joku pieni WC-koppi, niin kuin joissain pitkän matkan busseissa?
Kiitos, jos joku viitsii vastata.
Kommentit (568)
Koneissa on jokaisen kohdalla lukuvalo sekä oma pieni telkkari, niistä voi katsella ohjelmia kuulokkeilla. Mutta en silti katselisi jos ympärillä kaikki yrittävät nukkua. Mitään "hiljaisuudenjulistusta" en ole koskaan kuullut, mutta kyllä matkustamo selvästi hiljenee ja pimenee vähintään muutamaksi tunniksi.
Ei meikkiä naamaan, sen voi laittaa vaikka juuri ennen laskeutumista. Emo jakaa pesulaput ennen "viimeistä ateriaa" (?) sillä saa naaman pyyhittyä. Ota pieni kosteusvoide purkki mukaan, naama ja kädet kuivaa. Hampaat voit pestä vessassa. Ei sillä joka hetki jonoa ole, kunhan on pikkasen eri aikataulussa kuin muut. Vauvakosteuspyyhkeitä niin saa kainalot ja alapään freesimmäksi.
Mukavat lämpimät vaatteet ja paksut sukat. Mulla on iso niskatyyny mukana. Silmälaput ja korvatulpat.
Otan myös tyhjän vesipullon turvatarkastukseen, jonka täytän ennen koneeseen menoa. Lisään siihen vettä mukeista joita emo jakaa.
Lennän yleensä yöllä 9 tuntia ja tukisukat on ehdottoman hyvät. Liikkumista kanssa, muuten jalat ja selkä huutaa hoosiannaa.
Hammastahnaa valmiiksi harjaan ja se pussiin, sillä selviää kerran.
Ohutta kerrospukeutumista, tilanteen mukaan sitten saa riisua tai lisätä. ISOT kengät, sillä jalat turpoo lennolla aina.
Pese hampaat ennen lähtöä ja älä syö koneessa. Tai syö ruoka ja syö purkkaa ja pese hampaat perille päästyä matkalaukkuja odotellessa. Itse en viimeksi pitkällä yölennolla kuin torkahdellut ja en tarvinnut peittoa, mut iso huivi on kiva olla.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:47"]
Lentoemäntä tarkistaa penkkiriveittäin, että kaikilla on pyjamat päällä. Unileluja- ja riepuja on tarjolla puoli tuntia ennen valojen sammuttamista. Kapteeni kertoo lyhyen iltasadun ja toivottaa lopuksi kaikkille hyvää yötä.
[/quote]
Myös kapteeni ottaa tirsat kun matkustajat ovat nukahtaneet
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:44"]
Voi hyvät hyssykät mikä juntti. Ei vaihdeta mitään pyjamaa ja vessa on verrattavissa junan vessaan. Pese hampaat vasta perillä, se vessa on lennon loppupuolella vähän ällö.
Tyyny ja ohut viltti jaetaan kaikille. Kannattaa meikata mahdollisimman vähän, kuiva ilma tekee huonoa iholle. Kosteusvoide olisi hyvä olla mukana, mutta huomio turvatarkastuksen nesterajoitteet.
[/quote]
Kyllä junassa voi nukkua ihan lakanoiden välissä pyjama päällä, vähän niin kuin hotellissa.
Kummallista, jos ei yölentoja varten ole samanlaista.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:47"]
Lentoemäntä tarkistaa penkkiriveittäin, että kaikilla on pyjamat päällä. Unileluja- ja riepuja on tarjolla puoli tuntia ennen valojen sammuttamista. Kapteeni kertoo lyhyen iltasadun ja toivottaa lopuksi kaikkille hyvää yötä.
[/quote]
Myös kapteeni ottaa tirsat kun matkustajat ovat nukahtaneet
[/quote]
Pitkillä lennoilla kapteeni tosiaan menee lepäämään.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:21"]
Ap, voin vakuuttaa että se tulee olemaan elämäsi tylsin yö. Jos ei saa nukuttua siinä pahuksen ahtaassa penkissä, voi yrittää katsoa elokuvia. Jokaisen paikalla on sellainen oma pikku näyttö, mistä voi valita katsottavaa.
Mukavat vaatteet päälle niin on vähän miellyttävämpää. Korvatulpat ja sellainen puhallettava niskatukityyny ovat myös ihan hyvät olla jos yrität nukkua. Pieni tyyny ja peitto on penkillä odottamassa.
[/quote]
Meillä on yölennoilla ollut aina tosiaan collegehousut tmv ja väljät puserot - mahdolllisimman mukavat vaatteet. Lapsi (12v) on aina otanut mukaan omat erityiset "natisukat" eli pörröiset pehmeät sukat joita pitää koneessa, kengät on mukava ottaa pois. Repussa on ollut sitten vaihtovaatteet mitkä ollaan vaihdettu määränpäässä lentokentällä samalla kun on käyty aamupesulla. Matkalle ei kannata meikata, se vaan turhiintuu turhaan eikä kukaan pimeässä kuitenkaan näe.
Vain bisneksessä tai ykkösessä on flat bedit eli siellä pääsee makuulleen, karvalakkipuolella istutaan koko yö. Mun miehen (2m/113kg) kohdalle osuu aina joku ihana joka laskee tuolinsa selkänojan hänen syliinsä eikä hän pysty liikahtamaan paikaltaan 8-10 tuntiin saati näkemään sitä tv-ruutua.... itse pidämme tuolit pystyssä jotta takanaoleva pystyy tarvittaessa liikkumaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:47"]
[/quote]
Alkaako hiljaisuus heti valojen sammuttamisen jälkeen? Saako vieruskaverin kanssa silti jutella, jos juttelee ihan hiljaa? Entä saako peiton alla lukea taskulampun valossa?
[/quote]
Mitä nyt omista lennoistani muistan, niin hiljaisuus alkaa 22:00 ja sen jälkeen ei saa käydä vessassa eikä syödä. Tai tehdä muutakaan häiritsevää. Hiljaisuuden aikana häiritsevät ihmiset saavat nk. "ilmasakon" eli joku parinkympin pikku rikesakko. Jotkut lentoyhtiöt jakavat vessavuorolappuja. Ei kannata juoda paljon, sillä seuraava vessavuoro saattaa hyvinkin olla kolmen tunnin päästä. Toivottavasti oli jotain apua!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:44"]
Voi hyvät hyssykät mikä juntti. Ei vaihdeta mitään pyjamaa ja vessa on verrattavissa junan vessaan. Pese hampaat vasta perillä, se vessa on lennon loppupuolella vähän ällö.
Tyyny ja ohut viltti jaetaan kaikille. Kannattaa meikata mahdollisimman vähän, kuiva ilma tekee huonoa iholle. Kosteusvoide olisi hyvä olla mukana, mutta huomio turvatarkastuksen nesterajoitteet.
[/quote]
Kyllä junassa voi nukkua ihan lakanoiden välissä pyjama päällä, vähän niin kuin hotellissa.
Kummallista, jos ei yölentoja varten ole samanlaista.
[/quote]
Niin, junassa on oma hytti. Lentokoneessa kaikki on samassa tilassa. Oletko ikinä lentänyt?
Itse nukuin viimeksi ihan farkut jalassa. Sellaisia kosteuspyyhkeitä, joilla voi pestä naamaa ym. kannattaa ottaa mukaan, lennon loppupuolella tulee jotenkin likainen ja hikinen olo.
Minä vaihdan kyllä mukavat vaatteet päälle jo kentällä loungessa. Aika usein käyn vielä suihkussa.
Ja on tosi kivaa että lentoemo tai stuertti peittelee kun olen nukahtanut.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:21"]
Ap, voin vakuuttaa että se tulee olemaan elämäsi tylsin yö. Jos ei saa nukuttua siinä pahuksen ahtaassa penkissä, voi yrittää katsoa elokuvia. Jokaisen paikalla on sellainen oma pikku näyttö, mistä voi valita katsottavaa.
Mukavat vaatteet päälle niin on vähän miellyttävämpää. Korvatulpat ja sellainen puhallettava niskatukityyny ovat myös ihan hyvät olla jos yrität nukkua. Pieni tyyny ja peitto on penkillä odottamassa.
[/quote]
Näyttöjä ei ole kaikkien lentoyhtiöiden economyssä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:48"]Kun hätälaskeutuminen tulee niin on tärkeää olla pitsihepenissä, joten vaihda vaan joku kapteenin unelma silkkipyjama päälle. Pääset etuilemaan hätäliukumäkijonossa saletisti.
[/quote][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:48"]Kun hätälaskeutuminen tulee niin on tärkeää olla pitsihepenissä, joten vaihda vaan joku kapteenin unelma silkkipyjama päälle. Pääset etuilemaan hätäliukumäkijonossa saletisti.
[/quote]Muuten hyvä, mutta kapteeni ei evakuoi matkustajia, vaan lentoemännät.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:46"]
Mun miehen (2m/113kg) kohdalle osuu aina joku ihana joka laskee tuolinsa selkänojan hänen syliinsä eikä hän pysty liikahtamaan paikaltaan 8-10 tuntiin saati näkemään sitä tv-ruutua.... itse pidämme tuolit pystyssä jotta takanaoleva pystyy tarvittaessa liikkumaan.
[/quote]
Mikä estää miestä avaamasta suutaan ja sanomasta tälle penkinkallistelijalle? Itse olen aina sanonut jos edessäoleva penkki meinaa tulla liian lähelle. (Minäkään en penkinkallistelua harrasta).
Taattua AV:ta. :D
Aissaatana mun maha. Repeilen yksinäni täällä :D :D.
Nousee taatusti top kymppiin"paras avketju ever" listassa tämä avaus!
Koko kone nukkuu ja pyjamat päällä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:59"]Taattua AV:ta. :D
Aissaatana mun maha. Repeilen yksinäni täällä :D :D.
Nousee taatusti top kymppiin"paras avketju ever" listassa tämä avaus!
[/quote]
Vuosien aikana top number one!!
Jos on hirveä turistiripuli paluumatkalla, niin saako käyttää omaa vessaa lennon ajan? Tai voiko paluulentoa siirtää?