Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyläilijöiden ruokarajoitteet, missä menee raja?

Vierailija
14.08.2014 |

Ymmärrän erittäin hyvin allergiaperusteet ja jossain määrin vakaumuksetkin. MUTTA mitäpä tehdä kun viisihenkinen lapsiperhe tulee muutamaksi yöksi ja ilmoittaa että "meidän Nico on sitten allerginen sitrushedelmille, parillekymmenelle eri mausteelle ja maitoproteiinille ja kananmunalle ja Adalmiina saa kaikista E-koodiaineista hirveät allergiset reaktiot" ja perheen äiti on proteiinidieetillä eikä syö hiilihydraatteja muussa muodossa kuin vihanneksissa ja perheen isä ei taas tykkää oikein mistään kasviksista. Ja ihan koko perhe on gluteenittomalla ruokavaliolla koska se on kuulemma niin kamalan epäterveellistä se gluteeni. Vauva rintaruokinnalla sentään.

Mitä tekisit? Alkaisitko pohdiskella mitä kukakin syö tai mikä olisi sellaista että kaikki voisivat syödä samaa, vai ilmoittaisitko kenties että kaupassa saa käydä ihan vapaasti ja ruokaa laittaa itse? Söisittekö koko porukka ainoastaan ravintolassa? Vai peruisitko ehkä koko vierailun?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään viisihenkinen perhe ei tulisi meille muutamaksi yöksi (menkööt hotelliin), toisekseen minä en heille kokkaisi (vaan käytäis ulkona syömässä kukin omaan laskuun tai ottaisivat eväät)

Vierailija
42/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ongelmana on se, että emäntä haluaisi laittaa kyläiijöille sopivaa ja maistuvaa ruokaa, mutta noin monta ateriaa monen päivän aikana teettää paljon lisätyötä. Luulenpa, että itse ehdottaisin vierailevani heillä - ja minulle ja perheelleni kyllä kelpaa mitä vaan emäntä haluaa tarjota. Tuollainen listanlaittaminen on minusta ylenkatseellista. Ruokarajoitteiset tuskin tarjoavat isäntäväelle oman makunsa mukaista ravintola-ateriaa edes yhdeksi ateriaksi vierailun aikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kyllä yötä ole missään, mutta harrastamme joskus muutaman perheen kanssa ruokavierailuja ristiin. Helppohan tuolle meidän pojallekin on ruoka laittaa, esim. riisiä, kanaa, mausteeksi käy suola. sitten kun kana on kypsää, ottaa sen erilleen ja maustaa lopun muille miten maustaa. Tiskiähän siitä tulee, mutta useimmilla on koneet ja missä ei ole, tarjoudun aina tiskaamaan ja yleensä myös saan tiskata. Vihanneksia voi salaattiin pilkotessa laittaa niin, että laittaa sen vihreän salaatin ja kurkun erilleen jo siinä vaiheessa. Loppujen lopuksi erikoisruokavalio on yksinkertainen ruokavalio. 

Vierailija
44/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittäisin tuollaisele porukalle kaalisoppaa. jos ei kelpaa, niin sitten hoitakoon omat syömisensä itse. valittajia ja takanapäin pahaa puhujia kyllä piisaa.

Vierailija
45/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että tuossa tapauksessa vieraiden ruokavalio on sekä taidoilleni että lompakolleni liian vaativa. Jos majoitusta luotani haluaisivat, pyytäisin ottamaan omat aamiaistarvikkeet mukaan ja käymään lounaalla ja päivällisellä ravintolassa. 

Vierailija
46/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:21"]

Poikkeusruokavaliolla olevat (esim. liharuokia vaativat) tuovat ja valmistavat omat ruokansa.

[/quote]

Samalla logiikalla myös kasvisruokaa vaativien pitäisi tuoda ja valmistaa omat ruokansa, jos muut haluavat syödä liharuokaa.

[/quote]

Väärin. Ei ole sellaista (tervettä) liharuoan syöjää, joka ei söisi myös kasvisruokaa. Kukaan normaali ei syö pihviä paistin päällä, lisukkeena makkaraa. Kasvisruoka on siis pienin yhteinen nimittäjä.

[/quote]

Minä oksennan, jos syön kasvisruokaa, en siis pysty syömään sitä, koska se ei mene alas. Olenko siis sairas vai mitä? Ja se ei tarkoita, etten voisi syödä lihaa esim. perunan kanssa, mutta sitä perunaa en voi syödä ilman lihaa.

[/quote]

Olet mieleltäsi sairas tai muuten vaan lapsellisen nirso. Ei ole sama asia ettei pidä jostain ja ei pysty syömään jotain.

Vierailija
47/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:25"]

Toiset ihmiset ymmärtävät ravinnon merkityksen, eivätkä piittaa mammojen makaroonilaatikosta tai ruispaloista.

[/quote]

Vierailija
48/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:42"]

Ensinnäkään viisihenkinen perhe ei tulisi meille muutamaksi yöksi (menkööt hotelliin), toisekseen minä en heille kokkaisi (vaan käytäis ulkona syömässä kukin omaan laskuun tai ottaisivat eväät)

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta - mistä päin Suomea olet kotoisin?

Vierailija
49/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:25"]

Poikkeusruokavaliolla olevat (esim. liharuokia vaativat) tuovat ja valmistavat omat ruokansa.

[/quote]

Samalla logiikalla myös kasvisruokaa vaativien pitäisi tuoda ja valmistaa omat ruokansa, jos muut haluavat syödä liharuokaa.

[/quote]

Väärin. Ei ole sellaista (tervettä) liharuoan syöjää, joka ei söisi myös kasvisruokaa. Kukaan normaali ei syö pihviä paistin päällä, lisukkeena makkaraa. Kasvisruoka on siis pienin yhteinen nimittäjä.

[/quote]

Minä oksennan, jos syön kasvisruokaa, en siis pysty syömään sitä, koska se ei mene alas. Olenko siis sairas vai mitä? Ja se ei tarkoita, etten voisi syödä lihaa esim. perunan kanssa, mutta sitä perunaa en voi syödä ilman lihaa.

[/quote]Hahhah haa! :-D Noloa! Mitä muita mielenkiintoisia periaatteita sinulla on?

[/quote]

Kyseessä ei ole periaate, vaan erittäin yliherkkä makuaisti. On vain harvoja ruokia mitä pystyn syömään ja yksikään niistä ei ole kasvisruoka.

Vierailija
50/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olet mieleltäsi sairas tai muuten vaan lapsellisen nirso. Ei ole sama asia ettei pidä jostain ja ei pysty syömään jotain.

[/quote]

Oletko ikinä kuullut aistiyliherkkyyksistä? Yliherkässä makuaistissa ei ole kyse siitä, että tykkääkö ruuasta vai ei, vaan yksinkertaisesti kaikki ruoka-aineet eivät makunsa tai koostumuksensa vuoksi mene alas.

En myöskään voi syödä mitään makeaa, liian rasvaista, liian mausteista jne.

Vierailija
51/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lomailemassa perhe, jonka kaikki lapset ovat moniallergisia. Olin pyytänyt listan etukäteen sopivista ruoka-aineista. Sain mahtavan yksityiskohtaisen listan, jossa oli lisätty mukaan myös silloiset siedätettävät ruoka-aineet, joten ekan päivän syömiset sain kaupasta pienellä vaivalla. Ajattelin, ettei heti tarvitsti lähteä kauppaan, vaan voitaisiin ottaa rennosti. He toivat kyllä ison lastin omaa ruokaakin mukanaan. Koko kaksi viikkoa söimme kaikki samaa ruokaa, allergisten ehdoilla. Jos jotain lapsilta kiellettyä oli pöydässä, niin lapset itse tiesivät olla ottamatta sitä. Ruoasta ei erityisesti hössötetty, miehet pääasiassa laittoivat ruoat ja kävivät kaupassa. Yksi allergiakohtaus tuli (todennäköisesti ei johtunut ruoasta), mutta lääkkeet auttoivat. Heidän vierailustaan jäi mukava mieli ja muutama uusi herkullinen resepti! 

Vierailija
52/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 05:31"]

Meillä oli lomailemassa perhe, jonka kaikki lapset ovat moniallergisia. Olin pyytänyt listan etukäteen sopivista ruoka-aineista. Sain mahtavan yksityiskohtaisen listan, jossa oli lisätty mukaan myös silloiset siedätettävät ruoka-aineet, joten ekan päivän syömiset sain kaupasta pienellä vaivalla. Ajattelin, ettei heti tarvitsti lähteä kauppaan, vaan voitaisiin ottaa rennosti. He toivat kyllä ison lastin omaa ruokaakin mukanaan. Koko kaksi viikkoa söimme kaikki samaa ruokaa, allergisten ehdoilla. Jos jotain lapsilta kiellettyä oli pöydässä, niin lapset itse tiesivät olla ottamatta sitä. Ruoasta ei erityisesti hössötetty, miehet pääasiassa laittoivat ruoat ja kävivät kaupassa. Yksi allergiakohtaus tuli (todennäköisesti ei johtunut ruoasta), mutta lääkkeet auttoivat. Heidän vierailustaan jäi mukava mieli ja muutama uusi herkullinen resepti! 

[/quote]

Hieno juttu, että miehet ottaa vastuun näinkin monimutkaisista asioista. Nostan hattua, että tälläinen unelmaloma onnistui ja vieläpä kaksiviikkoinen.

Vierailija
53/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 22:43"]

Kaupasta saa paljon maustamattomia lihoja ja esim. kana on kohtuu hintaista. Myös monenlaisia maustamattomia ja edullisia pakastekasviksia on tarjolla. Meillä lapset syö mielellään esim. uunissa paistettuja sadonkorjuukasviksia (oranssi+kelt porkkana ja parsakaali), vähän vaan herbamarea päälle. Niille voi tehdä myös kylmän kermaviilikastikkeen Kesäperunoita, riisiä jne.. Gluteeniton leipä on suht helppoa tehdä ja näin kohtuu hintaista.. Noissa missään ei oo niitä e-koodeja. Kahvin mainitut suklaat ja pähkinät, leipäjuusto.. Gluteenittomia, munattomia, maidottomia piirakkaohjeita esim löytyy paljon. Yks perusohje 4lasia jauhoja, 2lasia sokeria, 250g margarinia, 2tl leivinj. 2tl soodaa, 2rkl van.sok. 1lasi mehua, sekoitetaan keskenään (osan voi ottaa muruksi piirakan päälle ennen mehun lisäämistä). Tämä toimii esim semperin finmix ja grovmix jauhoseoksilla, helppo puolittaa, voi tehdä muffinsseiks jne. 175asteessa 30-40min, muffinseina 200asteessa parikymmentä minuuttia.

Itse ottaisin tuollaiset vieraat positiivisena haasteena. Minusta on ihana ottaa vieraita vastaan ja laittaa syömiset jne.. Ja ottaa huomioon kaikki erityisruokavaliot (esim vhh-dieetit, allergiat jne)

[/quote]

Wow. Ihailen taitojasi, olisinpa itsekin yhtä hyvä keittiössä.

Vierailija
54/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 22:17"]

Lieneeköhän tuollaista perhettä olemassaankaan? Muuta kuin Provoossa.

[/quote]  Juu, miksi nämä pitää vetää ihan överiksi, että heti arvaa provoksi. Tai ei provokaan haittaa, mutta jos olisi hiukan uskottavampi, viitsisi asiasta keskustella.

Vierailija
55/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano heille, että ottavat omat elintarvikkeet mukaan, niin voitte yhdessä laittaa ruokaa. Olen todennut, että edes yhdelle "allergiselle" on hirveän vaikea laittaa ruokaa. Sitten kun saa esim. leivottua jotain, jossa on tekevinään kaiken oikein, niin "oho, ainii, unohdin kertoo, että mulle ei sovi noikaan ollenkaan, kun menee vatsa sekas ja tosta tulee hirveä närästys ja -mkömökö-.

Vierailija
56/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko ikinä kuullut aistiyliherkkyyksistä? Yliherkässä makuaistissa ei ole kyse siitä, että tykkääkö ruuasta vai ei, vaan yksinkertaisesti kaikki ruoka-aineet eivät makunsa tai koostumuksensa vuoksi mene alas.

En myöskään voi syödä mitään makeaa, liian rasvaista, liian mausteista jne.

[/quote]

olisi kivaa tietää oliko tätä tautia olemassa vielä esim. sota-aikana tai luolamiesaikoina, ja paljonko sitä tavataan Intiassa ja Afrikassa.

[/quote]

Samaa voi miettiä myös allergioiden kohdalla. Tässähän ei kyse ole sinänsä yhtään allergioita ihmeellisemmästä asiasta, koska molemmissa on kyse siitä, että fyysisistä syistä ei voi tiettyjä ruokia syödä.

Vierailija
57/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tuon tapainen tuttavaperhe. Olen vähän laiska ihminen, joten olen vain ilmoittanut että ottakaa sopivia ruoka-aineita mukaan, kokataan sitten yhdessä. Näin ollaan saatu joka kerta kaikille sopivaa ruokaa.

Mä en ole itse allerginen millekään, mutta lapsena en oikeasti pystynyt syömään monia ruokia, koska tuntuivat inhottavilta suussa ja aiheuttivat välittömän oksennusreaktion. Nykyään en ole yhtään niin herkkä, enää muutamat ruoka-aineet ovat koostumukseltaan liian inhottavia. Mulle ei kyllä ikinä ole tehty erikoisruokaa tämän takia, koska vanhempieni, sukulaisten ja koulun mielestä sitä piti syödä mitä on tarjolla. Käytännössä siis olen lapsena syönyt hyvin monella ruokailukerralla pelkkää leipää. Ala-asteella opettaja vahti, kun kakoen yritin syödä mitä lautaselle oli lätkäisty. Missään nimessä en ala pakottamaan ketään syömään jotain mikä ällöttää.

Vierailija
58/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo; pihvejä ja salaatt, lisuke quinoaa kasviksilla (jos ne sitä syö). jälkkäri joku soijajätski (?) ja marjoja. mies syö pihvit, äiti salaatit, lapset molempia.

Vierailija
59/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nelihenkinen perhe, enkä ikinä änkisi tällä kokoonpanolla kenekään nurkkiin passattavaksi pariksi yöksi! Se olisi itsellekin rasittavaa. Enkä ottaisi meillekään, todella rasittavaa olisi sekin. Meillä ja lähipiirillämme on sen verran ylimääräistä rahaa, että hotellin voi maksaa, vaikka perheemme on pienituloinen. En myöskään vaatisi mitään tuollaisia erityisruokavalioita, enkä itse kokkailisi tuollaisille vaan menisimme ravintolaan tai sitten toisivat oman ruoat. Normaaliruokavalioisille (sisältää siis allergioiden/kasvisruokavalion huomioimisen) kokkaisin mielelläni.

Ja kun joku tuolla aiemmin kyseli toiselta vastaajalta, Turusta minäkin olen. Onko jossain päin Suomea sitten tapana tunkeilla toisten koteihin tuollaisine vaatimuksineen isolla kokoonpanolla? Onneksi meillä Turussa niin ei ole, eikä ole Tamperelaisilla sukulaisillakaan tätä taipumusta, onneksi.

Vierailija
60/78 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:36"]

Meillä on tuo poika aika allerginen, mutta asia ratkaistu aina niin, että mukana on omat sapuskat ja pyydän olla mukana ruuan laitossa - kuitenkin se on aika helppoa laittaa, kun yksinkertaistahan se on. Yksi tuttava on, joka ei tykkää, että hänen keittiössään häärätään, joten silloin olen vienyt ihan valmiiksi tehdyt sapuskat.

Minä tykkän kovasti kasvisruuasta, mutta valitettavasti joissain paikoin kasvisruuasta on sanottu, että vain kasvissyöjille. Joskus tekisi mieli valehdella, että olen kasvissyöjä, kun esim. kasviskeitto on yleensä parempaa kuin lihakeitto. Se on joskus ärsyttävää, kun selviää, että joku kasvishöystö onkin tarkoitettu vain niille, jotka ovat ilmoittaneet olevansa kasvissyöjiä. 

[/quote]

Olen jo aikaisemmin kirjoittanut ystävästäni, joka huomioi hienosti laktoosi-intoleranssini ja toiveeni kasvispainotteisesta ruoasta. Hän tekee ihanaa kasvishöystöään aina niin paljon, että sitä riittää taatusti kaikille. Myös lihansyöjille lisukkeeksi. Asioista ei tarvitse tehdä vaikeita jos pikkuisen käyttää älliä, jos sitä on.