Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyläilijöiden ruokarajoitteet, missä menee raja?

Vierailija
14.08.2014 |

Ymmärrän erittäin hyvin allergiaperusteet ja jossain määrin vakaumuksetkin. MUTTA mitäpä tehdä kun viisihenkinen lapsiperhe tulee muutamaksi yöksi ja ilmoittaa että "meidän Nico on sitten allerginen sitrushedelmille, parillekymmenelle eri mausteelle ja maitoproteiinille ja kananmunalle ja Adalmiina saa kaikista E-koodiaineista hirveät allergiset reaktiot" ja perheen äiti on proteiinidieetillä eikä syö hiilihydraatteja muussa muodossa kuin vihanneksissa ja perheen isä ei taas tykkää oikein mistään kasviksista. Ja ihan koko perhe on gluteenittomalla ruokavaliolla koska se on kuulemma niin kamalan epäterveellistä se gluteeni. Vauva rintaruokinnalla sentään.

Mitä tekisit? Alkaisitko pohdiskella mitä kukakin syö tai mikä olisi sellaista että kaikki voisivat syödä samaa, vai ilmoittaisitko kenties että kaupassa saa käydä ihan vapaasti ja ruokaa laittaa itse? Söisittekö koko porukka ainoastaan ravintolassa? Vai peruisitko ehkä koko vierailun?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin rajoittunutta sakkia, pyytäisin tuomaan omat ruoat.

Vierailija
22/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruisin ehdottomasti, vaikuttavat vaikeilta ihmisiltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että meillä olisi mitään yhteistä tuollaisen porukan kanssa ja en keksisi yhtään syytä miksi he tulisivat meille muuta kuin käväisemään. Menkööt hotelliin nukkumaan ja ravintolaan syömään, kahvit voisn tarjota jos on pakko.

Vierailija
24/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä neuvoisin perheelle lähimmän hotellin. Tosin henkilökunta voisi saada hermoromahduksen perheen kanssa. Toinen vaihtoehto on neuvoa perheelle ruokakauppa ja todeta, että teillä on ruokien suhteen itsepalvelu.

Vierailija
25/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin yhdessä kauppaan perheenäidin tai -isän kanssa ja mietittäisi yhdessä mitä syödään. Kahden perheen porukka on iso, joten ruokia voi hyvinkin olla useata sorttia tarjolla. Joillekin ne ravintoasiat ovat vaan liioitellun tarkkoja, eikä ole minun tehtäväni yrittää suistaa ketään omasta ruokavaliostaan. Odottaisin toki osallistumista ruokakuluihin. Jos ei osallistuta, niin turha tulla toisen kerran.

Vierailija
26/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskisin niitten mennä hotelliin

Vierailija
27/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeusruokavaliolla olevat (esim. liharuokia vaativat) tuovat ja valmistavat omat ruokansa.

Vierailija
28/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:21"]

Poikkeusruokavaliolla olevat (esim. liharuokia vaativat) tuovat ja valmistavat omat ruokansa.

[/quote]

Samalla logiikalla myös kasvisruokaa vaativien pitäisi tuoda ja valmistaa omat ruokansa, jos muut haluavat syödä liharuokaa.

Vierailija
29/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomioisin allergiat tarkasti. Äidin dietin sitten siinä mittakaavassa, että on jotain sopivaa (siis kasvislisäke/salaatti aterialla). Isä olkoon syömättä, jos ei kerta maistu. Leivän voi korvata paketillisella riiskakkuja (huippukallista gluteenitonta leipää ei minusta tarvitse ostaa, kun kyse ei ole sairaudesta, vaan vapaaehtoisesta valinnasta.)

Ruuaksi voisi olla vaikka pihvejä porsaan fileestä. Maustettu suolalla ja pippurilla (jos pippuri sopii allergisille). Lisukkeeksi vaikka hyvin maustettu kermakastike ja tomaattipohjainen kastike (antaa makua ruokiin ei allergisille). Sitten vielä keitettyjä perunoita ja keitettyjä (höyrytettyjä) sekavihanneksia.

Kahvipöytään tarjolle jotain mikä maistuu teille ja lisäksi pähkinöitä, tummaa suklaata ja viinirypäleitä. (eli jokaiselle jotain, mutta ei mitää mihin tarvitsee panostaa).

Vierailija
30/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grilliruoka ( maustamatonta lihaa, perunat, vihanneksia, salaattia). Vähän kaikille jotain. Riisiä ja maustamattomia kanasuikaleita. Kermakastike, ne jotka eivät voi sitä syödä voivat jättää sen pois. Hedelmä/marjasalaattia. Gluteenittoman leivän voisit pyytää tuomaan mukanaan, se on järjettömän kallista. Mehukeittoa ja vaikka glut mysliä aamu/iltapalaksi. Tai puuroa.

Eli ei suunnittelu ihan mahdottomia vaadi, kun noinkin pitkään viipyvät, voit pyytää tuomaan jotain itselleen sopivia ruoka-aineita mukanaan.  

Ja kehtaako kukaan oikeasti ihan käytännössä pyytää vieraitaan menemään hotelliin?

Vierailija
31/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:25"]

[/quote]

Samalla logiikalla myös kasvisruokaa vaativien pitäisi tuoda ja valmistaa omat ruokansa, jos muut haluavat syödä liharuokaa.

[/quote]

Väärin. Ei ole sellaista (tervettä) liharuoan syöjää, joka ei söisi myös kasvisruokaa. Kukaan normaali ei syö pihviä paistin päällä, lisukkeena makkaraa. Kasvisruoka on siis pienin yhteinen nimittäjä.

Vierailija
32/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini perhe on vähän tällainen. Aina, kun tulevat, on itsestään selvää että suunnitellaan ja kokataan yhdessä ja jaetaan ruokakulut. Kaiken pöydässä olevan ei tarvitse sopia kaikille, riittää kun jokaiselle on jotain syötävää.

Eikä kukaan tee asiasta sen kummempaa numeroa.

Vierailija
33/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tossa tilanteessa olis ihan reilua että osallistuvat ruokien laittoon, jos noin kauan viipyvät ja noinkin paljon on allergioita? Itse en ehkä ottaisi koko hommaa vastuulleni.

Vierailija
34/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ottaisi tuollaisen ison perheen passattavaksi, en minä ainakaan.

Vierailija
35/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laktoosi-intolerantikko ja jo pienikin määrä tavallisia maitotuotteita saa vatsani ruikulille. Ystäväni ottaa tämän hienosti huomioon, joko ruoka on tehty laktoosittomaksi tai sitten hänellä on lautaseni vieressä purkillinen laktaasientsyymikapseleita. Tämä toimiin loistavasti, tosin niitä kapseleita on mukanani aina varmuuden vuoksi, mutta tuntuu hienolta, että ystävä on huomioinut tämän näin.

Ja muuten syön mieluiten kasvispainotteista ruokaa, tämänkin ystäväni ottaa aina huomioon. Hän tekee lihansyöjille liharuokaa, mutta minä ja pari muuta saamme taatusti nälän loitolla pitävän kasvishöystön. Koska syön juustoa jne. on ruoassa mukana tai sitten erikseen sekaan laitettavissa aina jotain hyvää juustoa. Laktoosintonta tai sitten niitä laktaasiehtsyymikapseleita alle ottaen.

Vierailija
36/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:25"]

[/quote]

[/quote]

Väärin. Ei ole sellaista (tervettä) liharuoan syöjää, joka ei söisi myös kasvisruokaa. Kukaan normaali ei syö pihviä paistin päällä, lisukkeena makkaraa. Kasvisruoka on siis pienin yhteinen nimittäjä.

[/quote]

Minä oksennan, jos syön kasvisruokaa, en siis pysty syömään sitä, koska se ei mene alas. Olenko siis sairas vai mitä? Ja se ei tarkoita, etten voisi syödä lihaa esim. perunan kanssa, mutta sitä perunaa en voi syödä ilman lihaa.

Vierailija
37/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset ymmärtävät ravinnon merkityksen, eivätkä piittaa mammojen makaroonilaatikosta tai ruispaloista.

Vierailija
38/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuo poika aika allerginen, mutta asia ratkaistu aina niin, että mukana on omat sapuskat ja pyydän olla mukana ruuan laitossa - kuitenkin se on aika helppoa laittaa, kun yksinkertaistahan se on. Yksi tuttava on, joka ei tykkää, että hänen keittiössään häärätään, joten silloin olen vienyt ihan valmiiksi tehdyt sapuskat.

Minä tykkän kovasti kasvisruuasta, mutta valitettavasti joissain paikoin kasvisruuasta on sanottu, että vain kasvissyöjille. Joskus tekisi mieli valehdella, että olen kasvissyöjä, kun esim. kasviskeitto on yleensä parempaa kuin lihakeitto. Se on joskus ärsyttävää, kun selviää, että joku kasvishöystö onkin tarkoitettu vain niille, jotka ovat ilmoittaneet olevansa kasvissyöjiä. 

Vierailija
39/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jollain tavallahan ne tuon homman saavat kotonaankin toimimaan, miksei siis kylässäkin? Miettikää yhdessä mitä syödään ja kuka tekee mitäkin, ei nuo sentään maailman ainoita elintarvikkeita ole. Ainoa este sille miksei ruokailu luonasi voisi onnistua on asenne: Jos vieraat odottavat sinun laittavan neuvomatta kaikki ruuat ja/tai sinä alat ylenkatsomaan vieraidesi ruokavalioita (oli allergia tai ei, joku syyhän noihin rajoitteisiin on. Ei kukaan ole niin hullu että huvikseen noin tekisi) niin eipä sillä ole väliä onko teillä kuinka eroavat ruokailutottumukset. Koska ruuasta tulee sillä tavalla koko vierailun pääaihe ja kiistakapula, ja sehän ei liene tarkoitus?

T: Monenlaista ruokailijaa kestinyt ruokavammainen

Vierailija
40/78 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä oksennan, jos syön kasvisruokaa, en siis pysty syömään sitä, koska se ei mene alas. Olenko siis sairas vai mitä? Ja se ei tarkoita, etten voisi syödä lihaa esim. perunan kanssa, mutta sitä perunaa en voi syödä ilman lihaa.

[/quote]Hahhah haa! :-D Noloa! Mitä muita mielenkiintoisia periaatteita sinulla on?