Karmea ylipaino itkettää! Tänäänkin näin langanlaihoja +45v naisia ja mietin että miten?? Itse päälle 30v ja BMI 40
Ahdistaa ja itkettää. Miksi en koskaan onnistu laihdutuksessa? :(
Olen varmaan 200kg kun olen itse 45v.
Mistä ihmiset saa itsekuria olla syömättä?
Kommentit (382)
mitkä asiat teki lihavuuden sulla`?
Milloin ja miksi paino alkoi nousta?
Miksi ap et vastaa terapian tarpeeseesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se laihdutus kestänyt kauaa, synttäreillä söin suklaata joku 100g,sipsiä varmaan 50g ja pari desilitraa kermajäätelöä hillolla.
Vaikka lähtiessä söin kotona, perunan, kanaa ja wokkivihanneksia
Pitää lopettaa sosiaalinen elämä.
ApPerunaasa, kanassa ja wokkivihanneksissa ei ole paljon kaloreita, syö kunnolla niin ei maistu ne herkut.
Lisää hyvää rasvaa, lisää täysjyväkuitua.
Unohda se laihdutus, nyt vaan keskityt tasapainosempaan syömiseen niin herkut jää vähemmälle
Vierailija kirjoitti:
Teet hyviä ruokia niistä vihanneksista. Täysjyväpastaa ja siihen tomaattipohjainen kastike, papuja, valkosipulia ja yrttejä. Ja vaikka rapurisottoa ja salaattia. Uunissa tehtyjä kasvissipsejä ja kalakeittoa tuoreesta kalasta, ilman kermaa. Herneenpalkoja ja mansikoita jälkkäriksi. On hyvää ja ei lihota. Iltaisin tunnin kävelylenkit, kun ilma viilenee. Kitinää vähemmälle. Terveisin hoikka 45-vuotias vanha eukko.
En syö kalaa tai papuja. Kiti kiti
T. 30v yli satakiloinen
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 29v ja muutin vieraalle paikkakunnalle. Ei töitä, ei ystäviä, muuta kuin ruoka. Siitä äitiyslomalle ja kotihoidontuelle, ainoa ystävä ruoka, kun mies töissä.
Kotihoidontuella ollessa Muutimme taas uudelle paikkakunnalle, ei ystäviä. Tästä muutosta aikaa 4v,ei vieläkään kavereita tai töitä. Lähinnä syön, kun lapset koulussa ja esikoulussa
Ap
Ruoka hyvä renki, mutta huono isäntä.
On keksittävä jokin muu harrastus kuin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Teet hyviä ruokia niistä vihanneksista. Täysjyväpastaa ja siihen tomaattipohjainen kastike, papuja, valkosipulia ja yrttejä. Ja vaikka rapurisottoa ja salaattia. Uunissa tehtyjä kasvissipsejä ja kalakeittoa tuoreesta kalasta, ilman kermaa. Herneenpalkoja ja mansikoita jälkkäriksi. On hyvää ja ei lihota. Iltaisin tunnin kävelylenkit, kun ilma viilenee. Kitinää vähemmälle. Terveisin hoikka 45-vuotias vanha eukko.
Kaltaistesi iäkkäämpien naisten kuulu olla hieman pulskia, muutenki markkina-arvo 0.
Keto+kävely (10.000 askelmaa/pvä). Kyllä ihra lähtee. Ekaks kyllä lähtee nesteet ja suolessa talletuksessa olevat töhnät. Pitää muistaa juoda runsaasti 1.8-2L vettä/pvä. Ja kaikelle sokerille ehdoton ei.
Ala jakaa vaikka postia niin saat liikuntaa. Työssä 30 000 askelta päivässä ja illalla menet vaikka uimahalliin. Laske kalorit.
Älä oleile kotona. Heitä esim. TV roskiin.
Tuollaisia kiloja ei hetkessä itsensä ympärille syödä.. Eikä myöskään pudoteta. Jos olet alle 40-vuotias, hyvä tavoite voisi olla liikunnan lisääminen ja terveiden elämäntapojen omaksuminen, jotta jonkinlaista muutosta olisi tapahtunut kun täytät 45 v.
Ehkä kannattaa miettiä omaa terveyttään lähinnä eikä enää painoa niinkään. Vanhuus on jo lähellä, joten mikäli haluat olla vanhempana vähintään yhtä hyvässä vedossa kuin nyt, niin jotain on tehtävä. Tee yksi asia kerrallaan, niin ettei muutos ole liian radikaali vaan lähes huomaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö kalaa tai papuja. Kiti kiti
T. 30v yli satakiloinen
No sittenhän se ei auta muu kuin jatkaa makkaran syöntiä!
Mulla on BMI nykyään 25 kun se oli ennen 20. Urheilin 10h viikossa ennen, mutta nykyään en enää. Mua välillä itkettää se entinen minä, vaikka en ole mitenkään ylipainoinen vielä (olen nainen ja pituutta 180cm). Olen sairastanut syömishäiriötä ja pahimmillaan speksit oli 177cm/46kg teininä ja aikuisena 180/55. En uskalla alkaa laihduttaa, koska en halua triggeröityä ja luisua takaisin syömättömyyteen. Aloitin taas liikunnan niin jos pari kiloa lähtis sillä. Painonhallinta on kokonaisvaltaista. Elämäntavat ja suhde ruokaan pitää muuttaa ja etsiä ne syyt miksi syö liikaa tai näännyttää itseään, muuten pysyvä painonhallinta ei onnistu. Omia nälkäsignaaleja pitää opetella kuuntelemaan. Syö vain silloin kun on _oikeasti_ nälkä ja yrittää kysyä keholta mitä se tarvitsee. Jos tekee hirveästi mieli leivoksia ja karkkia niin ehkä ei ole syönyt tarpeeksi proteiinia. Kroppa alkaa huutaa hiilareita kun se ei saa tarpeeksi niitä ravintoaineita mistä on oikeasti puute (proteiini, mineraalit, vitamiinit, kuitu). Pitää myös syödä riittävästi sitä terveellistä hyvää ruokaa, jotta kroppa ei ala korjaamaan kalorivajetta hiilarimössöllä, jota tulee sitten syötyä tuplasti yli tarpeen kun keho alunperin yritti viestittää, että tarvitsee vähän lisää polttoainetta.
Niin kauan kun valitat, ei varsinaisesti tapahdu mitään. Mutta valittaminen ja tyytymättömyys on tie siihen, että päätät joku hetki päättää päästä niskan päälle tilanteeseesi. Päätös vaatii sisuuntumisen, olisiko tänään se päivä? Kukaan muu ei voi oikeasti sitä päätöstä sun puolesta tehdä.
Täällä on jo paljon hyviä ohjeita annettu, mutta tässä vielä jotain. Tärkein, älä laihduta vaan muuta vaan elämäntapojasi. Alat syödä riittävästi ja tarpeeksi usein. Lautasmalli on ihan hyvä lähtökohta alkuun, mutta kehotan kiinnittämään huomiota hiilareiden laatuun ja määrään. Hiilareita lautasmallissa 1/4, mutta ajattele se kämmenesi kautta, niin ehkä helpompaa, eikä lautasen koko hämää. Jotain kunnon hiilaria eli perunaa, riisiä, pastaa, aamupalalla puuroa tai kauraleipää sen verran mitä sun kämmenelle mahtuu. Jos otat vaikka riisiä kämmenellisen, se ei ole mikään ääriä myöten täyteen tungettu, vaan sen verran mitä siihen sopivasti mahtuu, ja se on sun hiilari sillä ruoalla, lisäksi ei leipää kylkeen, ei hedelmiä, ei mehua, ei limsaa. Se on ihan sama oikeastaan mikä se hiilarin lähde on, kunhan se määrä pysyy asiallisena.
Sama proteiinilla, ihan sama mikä se lähde on, kunhan se määrä on sen noin 1/4 lautasta, mielellään jotain puhdasta, kanaa, jauhelihaa, tofua, juustoa tms. Einespulla esim. ei ole hyvä proteiinin lähde, se sisältää myös hiilaria ja rasvaa, kuten moni muu eines. Syö vähän rasvaa joka ruoalla, öljyä, avocadoa, pähkinöitä, noin ruokalusikallinen. Moni ruoka sisältää rasvaa, joten ei välttämättä tarvitse lisätä lautaselle. Sitten loppu lautasesta kasviksilla ja vihanneksilla.
Syöt 5 ruokaa päivässä, laita vaikka kellonajat itsellesi ylös. Juo vettä. Käy kävelyllä. Ehdottaisin, että lähdet vaikka tällaisella liikkeelle, kun saat ruokarytmin kuntoon ja ylipäätään säännöllisen arjen joka sisältää syömisen ja vaikka lenkkeilyn, voit vaikka perehtyä mainittuihin vhh tai ketoruokavalioihin, jos haluat. Mutta ilmankin pärjäät. Alkuun voi olla helpompaa luoda itselleen uusi rutiini kuitenkin näin. Monia koulukuntia on, ja helposti tulee vastakkainasettelua. Aloita vaikka näin, perehdy sitten vaikka niihin ja muodosta oma mielipide. Ei muuta kun tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on BMI nykyään 25 kun se oli ennen 20. Urheilin 10h viikossa ennen, mutta nykyään en enää. Mua välillä itkettää se entinen minä, vaikka en ole mitenkään ylipainoinen vielä (olen nainen ja pituutta 180cm). Olen sairastanut syömishäiriötä ja pahimmillaan speksit oli 177cm/46kg teininä ja aikuisena 180/55. En uskalla alkaa laihduttaa, koska en halua triggeröityä ja luisua takaisin syömättömyyteen. Aloitin taas liikunnan niin jos pari kiloa lähtis sillä. Painonhallinta on kokonaisvaltaista. Elämäntavat ja suhde ruokaan pitää muuttaa ja etsiä ne syyt miksi syö liikaa tai näännyttää itseään, muuten pysyvä painonhallinta ei onnistu. Omia nälkäsignaaleja pitää opetella kuuntelemaan. Syö vain silloin kun on _oikeasti_ nälkä ja yrittää kysyä keholta mitä se tarvitsee. Jos tekee hirveästi mieli leivoksia ja karkkia niin ehkä ei ole syönyt tarpeeksi proteiinia. Kroppa alkaa huutaa hiilareita kun se ei saa tarpeeksi niitä ravintoaineita mistä on oikeasti puute (proteiini, mineraalit, vitamiinit, kuitu). Pitää myös syödä riittävästi sitä terveellistä hyvää ruokaa, jotta kroppa ei ala korjaamaan kalorivajetta hiilarimössöllä, jota tulee sitten syötyä tuplasti yli tarpeen kun keho alunperin yritti viestittää, että tarvitsee vähän lisää polttoainetta.
180/55 on BMI 17, ei 20. BMI 20 on 181/65. BMI 25 on 180/81.
Terapiaan hoitamaan pohjat kuntoon että olet henkisesti valmis tekemään muutoksia ja kestämään hieman epämukavuutta.
Lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 29v ja muutin vieraalle paikkakunnalle. Ei töitä, ei ystäviä, muuta kuin ruoka. Siitä äitiyslomalle ja kotihoidontuelle, ainoa ystävä ruoka, kun mies töissä.
Kotihoidontuella ollessa Muutimme taas uudelle paikkakunnalle, ei ystäviä. Tästä muutosta aikaa 4v,ei vieläkään kavereita tai töitä. Lähinnä syön, kun lapset koulussa ja esikoulussa
Ap
Mitäpä jos nyt vaikka ekaksi lopettaisit sen jatkuvan syömisen. Syöt ruoka-aikana ihan kunnon ruokaa (oikeastaan ihan sama mitä syöt, unohda ne kasviswokit tässä vaiheessa. Edes annoskokoa ei kannata rajoittaa tässä vaiheessa. Jättäisin santsit ehkä väliiin.), mutta muina aikoina et syö. Lähde vaikka pois kotoa. (Kirjan kanssa puistoon tai jotain). Todennäköisesti painosi lähtee jo tällä keinolla alaspäin. Muutaman kuukauden päästä voit sitten alkaa miettiä myös ruuan sisältöä. Mutta eihän tämä neuvo käy, koska mieluummin valitat täällä päivittäin kui tekisit jotain oikeasti toimivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitäpä jos nyt vaikka ekaksi lopettaisit sen jatkuvan syömisen. Syöt ruoka-aikana ihan kunnon ruokaa (oikeastaan ihan sama mitä syöt, unohda ne kasviswokit tässä vaiheessa. Edes annoskokoa ei kannata rajoittaa tässä vaiheessa. Jättäisin santsit ehkä väliiin.), mutta muina aikoina et syö. Lähde vaikka pois kotoa. (Kirjan kanssa puistoon tai jotain). Todennäköisesti painosi lähtee jo tällä keinolla alaspäin. Muutaman kuukauden päästä voit sitten alkaa miettiä myös ruuan sisältöä. Mutta eihän tämä neuvo käy, koska mieluummin valitat täällä päivittäin kui tekisit jotain oikeasti toimivaa.
Ruuan sisällöllä on suuri merkitys nälänhallinnassa, joten järjetön neuvo olla välittämättä mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tuohan jo hyvä alku että kerranki joku joka oikeasti kertoo oikean syyn.
Pelkäsin että siellä taas joku "mummolla oli kuume niin minulla nousi hormonit ja menin säästöliekille ja lihoin kun ferritiini oli mielessä" tms.