Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa aikaa lääkärille kuukauteen - nostan lääkitystä

Vierailija
13.08.2014 |

Minulla on kilpirauhaslääkitys. En muista niitä arvoja, mutta vointini on huomattavasti huonontunut viimeisen kuukauden aikana (vajaatoimintadiagnoosi keväällä). Oireet ovat palanneet - masennus, jatkuva väsymys, turvotus jaloissa, aivosumu. En saa edes puhelinaikaa hoitavalle lääkärille ennen kuin kolmen viikon päähän. Varsinaiseen aikaan on reilu kuukausi. Itkesken kotona, ja olo on todella huono. 

En jaksa odottaa niin kauan, vaan aion itse nostaa annoksen puolikkaasta kokonaiseen (Thyroxin 0,1 mg). Kai minä itse oman vointini tiedän? Ja kun lääkärille ei kerran ole mahdollista puhua edes puhelimessa. 

Ei kai tästä voi olla suurempaa vaaraa? Kerron lekurille sitten kuukauden kuluttua mitä tein. Jos täytyy jatkaa kuukausi puolikkaalla, kävelen järveen. 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 jatkaa...

Luin nyt vasta ton mikä oli tuolta kilpiraushasliiton sivuilta otettu kirjoitus.

Mulla on nyt noita oireita että olisi liika-annostusta, hitsin hitsi. Laihtunut en kyllä ole.

Pitäisköhän kokeilla 0,75 laskee 0,5?

Tarvii alkaa tutkiin.

Tsemppiä kaikille tämän taudin hullun myllyyn.

Vierailija
42/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:17"]

Vaikka tarvitsisit sen kokonaisen päivässä, sun ei ole turvallista nostaa sitä siihen kerralla. Nopea muutos voi aiheuttaa ongelmia, vaikka lopullinen annos olisikin sitten oikea. Ymmärrätkö? Nostat annosta nyt aluksi vaikka neljännestabulla tai joka toinen päivä neljännestabulla ja odotat kärsivällisesti.

[/quote]

Mutta kun vointi on huono. Tässä on jo kuukauden verran ollut niitä kilpparioireita eli masentuneisuutta, väsymystä, itkuisuutta, jotka katosi silloin keväällä lääkityksellä. En saa pedattua sänkyä tai pestyä tiskejä ja nukuttaa koko ajan. Mulla vois olla kärsivällisyyttä, mutta tämä on niin monialainen sairaus, että henkinen pahoinvointi on aika kauhea. Pahempi kuin mahdolliset fyysiset oireet. 

Ihan oikeasti halusin sopia tästä lääkärin kanssa mutta AIKOJA EI OLE kuukauteen, ei edes puhelinaikaa reiluun kolmeen viikkoon. Sillon otan sen kokonaisen tabun, koska vaihtoehtoa en jaksa ajatella. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:27"]

Vaikka tarvitsisit sen kokonaisen päivässä, sun ei ole turvallista nostaa sitä siihen kerralla. Nopea muutos voi aiheuttaa ongelmia, vaikka lopullinen annos olisikin sitten oikea. Ymmärrätkö? Nostat annosta nyt aluksi vaikka neljännestabulla tai joka toinen päivä neljännestabulla ja odotat kärsivällisesti.

[/quote]

Mutta kun vointi on huono. Tässä on jo kuukauden verran ollut niitä kilpparioireita eli masentuneisuutta, väsymystä, itkuisuutta, jotka katosi silloin keväällä lääkityksellä. En saa pedattua sänkyä tai pestyä tiskejä ja nukuttaa koko ajan. Mulla vois olla kärsivällisyyttä, mutta tämä on niin monialainen sairaus, että henkinen pahoinvointi on aika kauhea. Pahempi kuin mahdolliset fyysiset oireet. 

Ihan oikeasti halusin sopia tästä lääkärin kanssa mutta AIKOJA EI OLE kuukauteen, ei edes puhelinaikaa reiluun kolmeen viikkoon. Sillon otan sen kokonaisen tabun, koska vaihtoehtoa en jaksa ajatella. 

ap

[/quote]

I feel for you. Söin vuosia kilpparin vajaatoimintaan masennuslääkkeitä, joten tiedän miltä tuo tuntuu. Tsemppiä ap! Mun mielestä voit hyvin ottaa kokonaisen tabun. Pienempi paha. 

Vierailija
44/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:27"]

[/quote]

ap

[/quote]

I feel for you. Söin vuosia kilpparin vajaatoimintaan masennuslääkkeitä, joten tiedän miltä tuo tuntuu. Tsemppiä ap! Mun mielestä voit hyvin ottaa kokonaisen tabun. Pienempi paha. 

[/quote]

Kiitos! Niiden jotka ei ole tätä kokeneet on vaikea ymmärtää sitä henkistä kipua, joka tähän sairauteen liittyy. 

ap

Vierailija
45/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö päivystykseen pääse? Sanot, että sulla on vakavia oireita ja vähän vaikka liioittelet, jos se on pakko? Vaikka kokonainen olisi se mihin pyrit, niin mikset voi lisäätä ensin neljännestä? Hormonitason äkillinen muutos ei tee hyvää. Nimimerkki se aloitti mulla kuukausien rajun hiustenlähdön.

Vierailija
46/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:44"]Julkisessa terveydenhuollossa on potilaat oikeasti todella heitteillä. Edes puhelinaikaa ei saa paitsi viikkojen päähän. Lisäksi ne kandilekurit vaihtuu koko ajan. Onneksi olen nykyään työterveydenhuollon piirissä. Se varmaan pelasti jos ei henkeäni, niin ainakin terveyteni. Tasa-arvoinen Suomi - LOL

Ap, tee niin kuin hyvältä tuntuu. 

[/quote]

Olen hoidossa erityissairaanhoidon piirissä ja täällä toimii hyvin. Soittaa vaan polille, että nyt tarvitsis apuja niin hoitaja tai lääkäri soittaa lähipäivinä. Tosin mun sairaudessa ei voi odottaa kuukausia, että pääsee lääkärille, jos olo huononee.

Vierailija
47/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aloitusannos 1tbl ja aika nopeassa tahdissa se on noussut nykyiseen, reilu vuosi. T:9

Vierailija
48/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:44"]Julkisessa terveydenhuollossa on potilaat oikeasti todella heitteillä. Edes puhelinaikaa ei saa paitsi viikkojen päähän. Lisäksi ne kandilekurit vaihtuu koko ajan. Onneksi olen nykyään työterveydenhuollon piirissä. Se varmaan pelasti jos ei henkeäni, niin ainakin terveyteni. Tasa-arvoinen Suomi - LOL

Ap, tee niin kuin hyvältä tuntuu. 

[/quote]

Olen hoidossa erityissairaanhoidon piirissä ja täällä toimii hyvin. Soittaa vaan polille, että nyt tarvitsis apuja niin hoitaja tai lääkäri soittaa lähipäivinä. Tosin mun sairaudessa ei voi odottaa kuukausia, että pääsee lääkärille, jos olo huononee.

[/quote]

No onnea sinulle. 

ap

Vierailija
49/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:14"]Mä oon myös säädellyt omaa thyroxin lääkitystäni aikoinani.

Nyt t4v on ollu 16-17, hyvä mulle ja

Tsh alle 1,0.

Mulla on se 0,25 tabletti. Nykyään otan niitä kolme, eli 0,75. JA ILTAISIN. Sopii mulle paremmin. Kaksi kertaa viikossa otan 4 tabua.

Kokeilin joskus että otin neljä joka päivä eli ns. 1,0 kokonaisen tabun, siitä mulle tuli sitä aivosumua ja nukahdin töihinkin. Se oli kauheeta.

Että tälläinen kokemus ja esimerkki multa.

[/quote]

Minulla kanssa annoksena nyt 0,75 ja ajattelin kokeilla nostaa. Eli ottaisin vaikka pari kertaa viikossa kokonaisen mg:n.

Lääkärin mukaan ihanteelliset arvot, muistaakseni tsh 1,3 ja t4v 14, tai 13.

Nyt on tullut riesaksi jatkuva, voimaton väsymys ( unen pituudesta riippumatta, turvotus, "kylmät väreet", vaikka olisi kuuma ja ihmeellinen "idioottiolo".

Vierailija
50/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aloitusannos 1tbl ja aika nopeassa tahdissa se on noussut nykyiseen, reilu vuosi. T:9

[/quote]

Sitä minäkin ajattelin. Masennuslääkkeitä saa kuin karkkia ja niitten annosta nostetaan tosta vain, mutta kilpparilääkityksessä jopa se koelääkitys on kiven alla. Ei ole mun mielestä oikein. Sivuvaikutukset itsellä aikoinaan masislääkkeistä oli aivan hirveät. 

ap

Vierailija
51/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:58"]

[/quote]

Sitä minäkin ajattelin. Masennuslääkkeitä saa kuin karkkia ja niitten annosta nostetaan tosta vain, mutta kilpparilääkityksessä jopa se koelääkitys on kiven alla. Ei ole mun mielestä oikein. Sivuvaikutukset itsellä aikoinaan masislääkkeistä oli aivan hirveät. 

ap

[/quote]

Just näin! Katsopa ap tämä ja kuuntele erityisesti mitä endokrinologian erikoislääkäri Välimäki sanoo. 

http://areena.yle.fi/tv/2152917

Vierailija
52/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:41"]

Eikö päivystykseen pääse? Sanot, että sulla on vakavia oireita ja vähän vaikka liioittelet, jos se on pakko? Vaikka kokonainen olisi se mihin pyrit, niin mikset voi lisäätä ensin neljännestä? Hormonitason äkillinen muutos ei tee hyvää. Nimimerkki se aloitti mulla kuukausien rajun hiustenlähdön.

[/quote]

En usko että näillä oireilla pääsen. 

ap

Vierailija
53/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:58"]

[/quote]

ap

[/quote]

Just näin! Katsopa ap tämä ja kuuntele erityisesti mitä endokrinologian erikoislääkäri Välimäki sanoo. 

http://areena.yle.fi/tv/2152917

[/quote]

Täytyy katsoa! 

ap

Vierailija
54/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:14"]Mä oon myös säädellyt omaa thyroxin lääkitystäni aikoinani.

Tsh alle 1,0.

Mulla on se 0,25 tabletti. Nykyään otan niitä kolme, eli 0,75. JA ILTAISIN. Sopii mulle paremmin. Kaksi kertaa viikossa otan 4 tabua.

Kokeilin joskus että otin neljä joka päivä eli ns. 1,0 kokonaisen tabun, siitä mulle tuli sitä aivosumua ja nukahdin töihinkin. Se oli kauheeta.

[/quote]

Minulla kanssa annoksena nyt 0,75 ja ajattelin kokeilla nostaa. Eli ottaisin vaikka pari kertaa viikossa kokonaisen mg:n.

Nyt on tullut riesaksi jatkuva, voimaton väsymys ( unen pituudesta riippumatta, turvotus, "kylmät väreet", vaikka olisi kuuma ja ihmeellinen "idioottiolo".

[/quote]

Eli pakko jatkaa sen verran, että minulla paras aika voinnin suhteen oli raskaana. Silloin arvoja seurattiin tiheästi ja tsh oli alle 1, t4v ylärajoissa.

Voin silloin niin hyvin, että jopa unohdin välillä olevani raskaana.

Ihmetyttää, että miksi lääkärit halusivat raskauden jälkeen väkisin laskea annostusta ja miten muka nyt voisin paremmin huonommilla arvoilla!

Tönkköä tekstiä, anteeksi :)

T: annoksen varovaista nostoa miettivä

Vierailija
55/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:14"]Mä oon myös säädellyt omaa thyroxin lääkitystäni aikoinani.

Tsh alle 1,0.

[/quote]

[/quote]

Eli pakko jatkaa sen verran, että minulla paras aika voinnin suhteen oli raskaana. Silloin arvoja seurattiin tiheästi ja tsh oli alle 1, t4v ylärajoissa.

Ihmetyttää, että miksi lääkärit halusivat raskauden jälkeen väkisin laskea annostusta ja miten muka nyt voisin paremmin huonommilla arvoilla!

[/quote]

Tk-lääkärit ei valitettavasti taida ymmärtää tätä sairautta. :( 

ap

Vierailija
56/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap! Mulla on eri sairaus mutta lekuriin ei tosiaan pääse kuukauteen. Tuntuu että lääkitys on aivan perseellään ja olo on huono. Yksityiseen ei ole rahaa. Olen nyt jo veloissa. 

Vierailija
57/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsin myös lääkityksen vaihdon toiseen vaivaan. terkkis vaan tokaisi, että kandileku oli sanonut, että ei saa vaihtaa ja aikloja ei saa heinäkuulle. sikamaista touhua on tk:Ssa ja pissisteinilekureilla kihahtanut valta hattuun. pakko kai se on yksityiselle mennä ja olla syömättä.

Vierailija
58/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä oikeasti tajua että eri lääkkeitä käytetään eri tavoin? Vaikka jonkun masennuslääkkeen annoksen voikin kerralla tuplata, niin tyroksiinia ei vain yksinkertaisesti turvallisesti voi. No, itsehän sä itsesi siinä riskeeraat, Darwin kunniaan!

Vierailija
59/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:15"]

Tsh alle 1,0.

[/quote]

[/quote]

Tk-lääkärit ei valitettavasti taida ymmärtää tätä sairautta. :( 

ap

[/quote]

Yritin lainata lyhyesti, pahoittelen, jos tuli koko litania

Voimia taisteluun, ap! Toivon, että saat taas olla oma itsesi.

T: annostuksen nostoa aikova

Vierailija
60/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:31"]

Etkö sä oikeasti tajua että eri lääkkeitä käytetään eri tavoin? Vaikka jonkun masennuslääkkeen annoksen voikin kerralla tuplata, niin tyroksiinia ei vain yksinkertaisesti turvallisesti voi. No, itsehän sä itsesi siinä riskeeraat, Darwin kunniaan!

[/quote]

Oletko ylpeä itsestäsi? Mikä hieno kommentti sairaan ihmisen ketjuun. 

ap