Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa aikaa lääkärille kuukauteen - nostan lääkitystä

Vierailija
13.08.2014 |

Minulla on kilpirauhaslääkitys. En muista niitä arvoja, mutta vointini on huomattavasti huonontunut viimeisen kuukauden aikana (vajaatoimintadiagnoosi keväällä). Oireet ovat palanneet - masennus, jatkuva väsymys, turvotus jaloissa, aivosumu. En saa edes puhelinaikaa hoitavalle lääkärille ennen kuin kolmen viikon päähän. Varsinaiseen aikaan on reilu kuukausi. Itkesken kotona, ja olo on todella huono. 

En jaksa odottaa niin kauan, vaan aion itse nostaa annoksen puolikkaasta kokonaiseen (Thyroxin 0,1 mg). Kai minä itse oman vointini tiedän? Ja kun lääkärille ei kerran ole mahdollista puhua edes puhelimessa. 

Ei kai tästä voi olla suurempaa vaaraa? Kerron lekurille sitten kuukauden kuluttua mitä tein. Jos täytyy jatkaa kuukausi puolikkaalla, kävelen järveen. 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tk-lääkäri ole suinkaan sama, kuin menet endokrinologin vastaanotolle, yleensä vastaanottoaikakin on 30 min tai enemmän, siinä ehtii hyvin. Säästäkää tai lainatkaa. Millään muulla ei ole väliä kuin terveydellä! Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Vierailija
22/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:46"]

Ja suomalaista julkista terveydenhoitoa hehkutetaan täällä hyvin usein. Yksityinen endo on ainoa oikea paikka hakea oikea dg ja riittävä lääkitys. Lainatkaa se vähän yli 100€, saatte asiantuntijan mielipiteen. Kehukaa nyt vielä, että kyllä meillä tk-järjestelmä toimii.

[/quote]

Valitettavasti näin on. Varsinkin kun sinne lääkäriin on viikkojen jonot. 

[/quote]

... puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on saada se diagnoosi, ja OIKEA hoito. Mene ap yksityiselle endolle. Ihan oikeasti. Tk-lääkärit tuijottaa vaan niihin arvoihin, ei ne nää potilasta kokonaisuutena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, muista kuitenkin että sitä lääkitystä pitäis nostaa vähän kerrallaan. Jos siis nostat päiväannostusta puolikkaalla joka päivä niin siinä on jo riski liikatoiminnan puolelle menemisestä. Mulla ainakin on nostettu annosta puolella tabletilla viikossa, ei päivässä. Ja hetken päästä nostetu lisää jos tarve on. Mitä rauhallisempi sen annoksen nousu on niin sitä paremmin päästään tavoitteeseen. Sillä jos homma menee liikatoiminnan puolelle, niin se ei ole hyvä ja vie kuntosi vielä huonompaan suuntaan.

Sinuna siis nostaisin annostusta vähän kerrallaan ja antaisin kehon tottua tilanteeseen. Samalla seuraisin tarkkaan omaa vointiani, jotta sen oikea annostus löytyy. Älä hemmetissä vaan mene moninkertaistamaan annostusta noin vaan. Siitä liikatoiminnasta voi ihan oikeesti olla vaaraa. Vähintään se että saat rytmihäiriöitä yms. pientä kivaa. Tuskin sellaista haluat.

Vierailija
24/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tulee masennusta ja itkuisuutta (olen mies) lantus-nimisestä insuliinista.

olen koittanu vaihdattaa sitä levemir-nimiseen insuliiniin mutta ei kuulemma

vaihdeta koska lääkäri määrää mitä pistän en minä.

ainoa vaihtoehto on käydä yksityisellä.maksaa n 100e. kela-korvauksineen

todellinen hyvinvointivaltiohan tämä on.

Vierailija
25/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:52"]

Olen toiminut vastaavalla tavalla. En saanut kiinni lääkäriä (reumatologi) ja minulle määrätty lääke ei vain sopinut, sain niin voimakkaita oireita, että maailma pyöri ja iho oli rakkuloilla. Etsin netistä muiden käyttäjien kokemuksia ja tietoa lääkkeestäni, rupesin sen pohjalta purkamaan itse lääkitystä pois. Ja vaihdoin sen toiseen, reseptin sain tuttavalta. Edelleenkään en ole saanut lääkäriäni kiinni, mutta hänen vastaanottonsa hoitajan kylläkin, joka tietää lääkityksen muutoksesta. Pyysi uusittamaan tämän "kakkoslääkkeen" tk-lääkärillä, jolla ei ole hölkäsen pöläystä koko kuviosta. Tapaan reumatologin sitten... Marraskuussa.

Tämä on mennyt ihan kauheaksi. Rahaa ei ole käydä yksityisellä, siellä poikkesinkin jo kerran. Lääkäriä ei näe. TK-lääkäri levittelee käsiään, koska paperit eivät kulje hänelle asti. Ja pinon alimpana on se sivuseikka eli potilas, joka on kipeä tai kärvistelee väärän lääkkeen aiheuttamissa ongelmissa.

[/quote]

Voimia! Miten hirveä tilanne. :( Mikään ei kuitenkaan ole tärkeämpää kuin terveys. Onneksi on vertaistukea! ((halaus))

ap

Vierailija
26/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ominpäin tuplata annosta, se on ihan liian suuri nosto, mulla on ainakin nostettu yhdellä lastentabletilla aina kerralla(se on neljäsosa aikuisten tabletista kait).

Vierailija
27/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta kuitenkin varovaisesti annostusta. Jos nyt alat suoraan syömään kaksinkertaista annosta, on tuloksena sydämentykytystä jne. Lisää ensin neljäsosa ja kuulostele oloasi vaikka pari viikkoa ja sitten nostat lisää.

Vierailija
28/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:55"]

Hei, muista kuitenkin että sitä lääkitystä pitäis nostaa vähän kerrallaan. Jos siis nostat päiväannostusta puolikkaalla joka päivä niin siinä on jo riski liikatoiminnan puolelle menemisestä. Mulla ainakin on nostettu annosta puolella tabletilla viikossa, ei päivässä. Ja hetken päästä nostetu lisää jos tarve on. Mitä rauhallisempi sen annoksen nousu on niin sitä paremmin päästään tavoitteeseen. Sillä jos homma menee liikatoiminnan puolelle, niin se ei ole hyvä ja vie kuntosi vielä huonompaan suuntaan.

Sinuna siis nostaisin annostusta vähän kerrallaan ja antaisin kehon tottua tilanteeseen. Samalla seuraisin tarkkaan omaa vointiani, jotta sen oikea annostus löytyy. Älä hemmetissä vaan mene moninkertaistamaan annostusta noin vaan. Siitä liikatoiminnasta voi ihan oikeesti olla vaaraa. Vähintään se että saat rytmihäiriöitä yms. pientä kivaa. Tuskin sellaista haluat.

[/quote]

Mutta kun mä luulen, että se annostus oli liian pieni alunpitäenkin. Katson kyllä tarkkaan, mikä oma vointi on. Kiitos

ap

Vierailija
29/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:43"]

Vähän ohi aiheen, mutta mä varasin lääkärille ajan toukokuun alussa ja lokakuun lopussa pääsen! Että ottaa aivoon, kun kyllä mullakin asiaa olis vaikka pää ei just kainalossa nyt olekaan.

Mulla myös kilpparilääkitys 2,5 tablettia päivässä, ja en usko, että kolmessa viikossa ehtii tapahtua muuta suurempaa, kuin sun olo korkeintaan vähän parantua! Vahinkoa ei ainakaan käy! Tsemppiä!!

[/quote]

Voi ei, mikä kauhea tilanne :( Miten voi olla noin pitkät jonot! 

Kiitos tsemppauksesta. Otan huomenna kokonaisen. Jospa se olo edes hiukan paranee. 

ap

[/quote]

Varasin alunperin tän mun vaivan takia lääkärin viime joulukuussa ja sain ajan maaliskuun loppuun. Sieltä sain sitten kaksi aikaa huhtikuulle erikoislääkäreille ja niiden jälkeen piti varata sitten uusi aika tälle omalle, että voidaan erikoislääkäreiden lausuntojen perusteella jatkaa itse asiaa. Ja sitä aikaa nyt odottelen. Kohta vuosi mennyt ja kerran päässyt lääkärille. Toivottavasti nyt pääsen suoraan jollekin leikkauspöydälle, kun vaivakin jo pahentunut, ettei tarvi enää uutta aikaa alkaa varailemaan. Menee ensi kesälle!

Toivottavasti sun olo paranee nopeemmin!:) Mullakin lääkitys reilun kahden vuoden jälkeen edelleen vähän hukassa.....

Vierailija
30/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasliiton sivuilta:

Vajaatoiminnan hoito

Hoitoperiaate on selvä: korvataan puuttuva kilpirauhashormoni. Kun on varmistettu, että kyseessä on hoitoa vaativa kilpirauhasen vajaatoiminta, aloitetaan lääkehoito antamalla tyroksiinia, samaa hormonia kuin elimistö itse tekee.

Hoito aloitetaan varovaisesti pienellä annoksella. Ylläpitoannos on aikuisella tavallisesti Thyroxin 100 mikrogrammaa 1 - 1,5 tablettia vuorokaudessa.

Liian korkea aloitusannos voi aiheuttaa sydänvaivoja, varsinkin iäkkäällä potilaalla sepelvaltimotauti voi antaa oireita. Aloitusannos on terveellä ihmisellä 25-50 mikrogrammaa tyroksiinia. Jos on sepelvaltimotauti tai ihminen on iäkäs, on hyvä aloittaa vielä pienemmällä annoksella (12,5 mikrogrammaa) ja lopullinen annos voidaan pitää hieman matalampana kuin muuten. Suomessa on kaksi tablettikokoa, Thyroxin 0,1 mg (= 100 mikrogrammaa) eli "aikuisten tyroksiini" ja Thyroxin 25 mikrogrammaa eli "lasten tyroksiini".

Annosta lisätään 4 - 6 viikon välein potilaan kliinisen tilan ja laboratorioarvojen mukaan.

Tyroksiini, joka on ihmisen oma hormoni, ei aiheuta varsinaisia sivuvaikutuksia jos annos on oikea. Yliannostuksen oireita ovat hikoilu, vapina, sydäntykytys, nopea pulssi, ripuli, laihtuminen. Sydämen rytmihäiriöitä kuten eteisvärinää voi esiintyä. Pitkäaikainen ylihoito voi aiheuttaa luuston haurastumista.

(http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html)

Vierailija
31/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, kiitos sinulle. Ihmeen paljon lohduttaa tuollainen tuntemattomankin tsemppi. Välillä mietin olenko ihan "JKP"-tapaus eli että kipu on vain korvien välissä ja lääkäri oikeassa sen kanssa, että katsellaan muutama kuukausi, soita jos tulee jotain. Ja kun soittaa, kukaan ei vastaa.

Toiset varmaankin suuttuvat ja nousevat barrikadeille, toiset käpertyvät hiljaisuuteen, toiset etsivät vaihtoehtoisia reittejä ja sortuvat vaikka  itselääkintään. Noh, joka-paikan-kolotusta tai ei, mutta aikanaan vastauksia varmasti löytyy. Ja homma kuitenkin etenee hiukan ennen tuota marrskuuta, kun pääsen kipupolille kohta :'). Muutaman vuotta on jo takana.

Vierailija
32/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyroxin on vahvaa tavaraa. Ota nyt kuitenkin rauhallisesti ihan oman vointisi takia. Nosta neljäsosalla, älä puolikkaalla. Puolikas, mikä sinulle on määrätty, on normaali aloitusannos ja on tarkoituksena, että annostusta nostetaan myöhemmin. Olon huonontuminen on normaalia alun hyvän kehityksen jälkeen.

Jos nostat annostusta puolikkaalla, on se elimistölle suuri rasitus. Anna sille aikaa sopeutua ja nosta neljäsosalla. 

Vierailija
33/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein saman tempun eli nostin thyroxin-lääkitystä, kun lekurilta ei saanut edes puhelinaikaa. Se auttoi eli sai mut taas työkykyiseksi. Kerroin lääkärille kun viimein viikkojen päästä pääsin sinne, ja labrat oli aivan ok. Itsehän potilas on oman vointinsa asiantuntija. Jos tulee rytmihäriöitä tai palelee yms, niin vähennä annosta. Muuten parissa viikossa tuskin muuta tapahtuu kuin että jaksat taas pedata sängyn etkä itke koko ajan. 

Vierailija
34/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:43"]

Vähän ohi aiheen, mutta mä varasin lääkärille ajan toukokuun alussa ja lokakuun lopussa pääsen! Että ottaa aivoon, kun kyllä mullakin asiaa olis vaikka pää ei just kainalossa nyt olekaan.

Mulla myös kilpparilääkitys 2,5 tablettia päivässä, ja en usko, että kolmessa viikossa ehtii tapahtua muuta suurempaa, kuin sun olo korkeintaan vähän parantua! Vahinkoa ei ainakaan käy! Tsemppiä!!

[/quote]

Voi ei, mikä kauhea tilanne :( Miten voi olla noin pitkät jonot! 

Kiitos tsemppauksesta. Otan huomenna kokonaisen. Jospa se olo edes hiukan paranee. 

ap

[/quote]

Varasin alunperin tän mun vaivan takia lääkärin viime joulukuussa ja sain ajan maaliskuun loppuun. Sieltä sain sitten kaksi aikaa huhtikuulle erikoislääkäreille ja niiden jälkeen piti varata sitten uusi aika tälle omalle, että voidaan erikoislääkäreiden lausuntojen perusteella jatkaa itse asiaa. Ja sitä aikaa nyt odottelen. Kohta vuosi mennyt ja kerran päässyt lääkärille. Toivottavasti nyt pääsen suoraan jollekin leikkauspöydälle, kun vaivakin jo pahentunut, ettei tarvi enää uutta aikaa alkaa varailemaan. Menee ensi kesälle!

Toivottavasti sun olo paranee nopeemmin!:) Mullakin lääkitys reilun kahden vuoden jälkeen edelleen vähän hukassa.....

[/quote]

Oi ei :( Miten voidaan sairasta ihmistä pallotella noin? Todella toivotan onnea matkaan!

ap

Vierailija
35/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:58"]

[/quote]

Mutta kun mä luulen, että se annostus oli liian pieni alunpitäenkin. Katson kyllä tarkkaan, mikä oma vointi on. Kiitos

ap

[/quote]

Vaikka se oliskin liian pieni niin sitä ei voi noin vaan moninkertaistaa. Se pitää nostaa vähitellen. Aika usein se aloitusannos on liian pieni, koska lääkitys aloitetaan aina pienellä annoksella ja sitä sitten nostetaan tarpeen mukaan. Sen annoksen säätämisessä voi mennä pitkäkin aika. Ikinä ei yksikään sisätautilääkäri nosta annosta tuolla määrällä, siitä tulee lähes takuuvarmasti sivuoireita.

Mulla on ollut tää sairaus kohta 20 vuotta ja tiedän nää jutut. Älä pilaa koko hommaa tuolla lääkityksen nostolla, nosta sitä annosta max. puoli tabua viikossa. Anna keholle aikaa tottua, muuten olet hyvin kehnossa kunnossa kun viimein pääset lääkäriin.

Vierailija
36/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:01"]

Kilpirauhasliiton sivuilta:

Vajaatoiminnan hoito

Hoitoperiaate on selvä: korvataan puuttuva kilpirauhashormoni. Kun on varmistettu, että kyseessä on hoitoa vaativa kilpirauhasen vajaatoiminta, aloitetaan lääkehoito antamalla tyroksiinia, samaa hormonia kuin elimistö itse tekee.

Hoito aloitetaan varovaisesti pienellä annoksella. Ylläpitoannos on aikuisella tavallisesti Thyroxin 100 mikrogrammaa 1 - 1,5 tablettia vuorokaudessa.

Liian korkea aloitusannos voi aiheuttaa sydänvaivoja, varsinkin iäkkäällä potilaalla sepelvaltimotauti voi antaa oireita. Aloitusannos on terveellä ihmisellä 25-50 mikrogrammaa tyroksiinia. Jos on sepelvaltimotauti tai ihminen on iäkäs, on hyvä aloittaa vielä pienemmällä annoksella (12,5 mikrogrammaa) ja lopullinen annos voidaan pitää hieman matalampana kuin muuten. Suomessa on kaksi tablettikokoa, Thyroxin 0,1 mg (= 100 mikrogrammaa) eli "aikuisten tyroksiini" ja Thyroxin 25 mikrogrammaa eli "lasten tyroksiini".

Annosta lisätään 4 - 6 viikon välein potilaan kliinisen tilan ja laboratorioarvojen mukaan.

Tyroksiini, joka on ihmisen oma hormoni, ei aiheuta varsinaisia sivuvaikutuksia jos annos on oikea. Yliannostuksen oireita ovat hikoilu, vapina, sydäntykytys, nopea pulssi, ripuli, laihtuminen. Sydämen rytmihäiriöitä kuten eteisvärinää voi esiintyä. Pitkäaikainen ylihoito voi aiheuttaa luuston haurastumista.

(http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html)

[/quote]

No mulla on puolikas eli nosto kokonaiseen lienee ok? 

ap

Vierailija
37/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:58"]

[/quote]

ap

[/quote]

Vaikka se oliskin liian pieni niin sitä ei voi noin vaan moninkertaistaa. Se pitää nostaa vähitellen. Aika usein se aloitusannos on liian pieni, koska lääkitys aloitetaan aina pienellä annoksella ja sitä sitten nostetaan tarpeen mukaan. Sen annoksen säätämisessä voi mennä pitkäkin aika. Ikinä ei yksikään sisätautilääkäri nosta annosta tuolla määrällä, siitä tulee lähes takuuvarmasti sivuoireita.

Mulla on ollut tää sairaus kohta 20 vuotta ja tiedän nää jutut. Älä pilaa koko hommaa tuolla lääkityksen nostolla, nosta sitä annosta max. puoli tabua viikossa. Anna keholle aikaa tottua, muuten olet hyvin kehnossa kunnossa kun viimein pääset lääkäriin.

[/quote]

Ks. postaus 37

ap

Vierailija
38/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Go for it! Minkä voit ettei lääkäriin pääse. Neljä viikkoa on pitkä aika kitumiseen

Vierailija
39/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös säädellyt omaa thyroxin lääkitystäni aikoinani.

Nyt t4v on ollu 16-17, hyvä mulle ja

Tsh alle 1,0.

Mulla on se 0,25 tabletti. Nykyään otan niitä kolme, eli 0,75. JA ILTAISIN. Sopii mulle paremmin. Kaksi kertaa viikossa otan 4 tabua.

Kokeilin joskus että otin neljä joka päivä eli ns. 1,0 kokonaisen tabun, siitä mulle tuli sitä aivosumua ja nukahdin töihinkin. Se oli kauheeta.

Että tälläinen kokemus ja esimerkki multa.

Vierailija
40/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tarvitsisit sen kokonaisen päivässä, sun ei ole turvallista nostaa sitä siihen kerralla. Nopea muutos voi aiheuttaa ongelmia, vaikka lopullinen annos olisikin sitten oikea. Ymmärrätkö? Nostat annosta nyt aluksi vaikka neljännestabulla tai joka toinen päivä neljännestabulla ja odotat kärsivällisesti.