Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa aikaa lääkärille kuukauteen - nostan lääkitystä

Vierailija
13.08.2014 |

Minulla on kilpirauhaslääkitys. En muista niitä arvoja, mutta vointini on huomattavasti huonontunut viimeisen kuukauden aikana (vajaatoimintadiagnoosi keväällä). Oireet ovat palanneet - masennus, jatkuva väsymys, turvotus jaloissa, aivosumu. En saa edes puhelinaikaa hoitavalle lääkärille ennen kuin kolmen viikon päähän. Varsinaiseen aikaan on reilu kuukausi. Itkesken kotona, ja olo on todella huono. 

En jaksa odottaa niin kauan, vaan aion itse nostaa annoksen puolikkaasta kokonaiseen (Thyroxin 0,1 mg). Kai minä itse oman vointini tiedän? Ja kun lääkärille ei kerran ole mahdollista puhua edes puhelimessa. 

Ei kai tästä voi olla suurempaa vaaraa? Kerron lekurille sitten kuukauden kuluttua mitä tein. Jos täytyy jatkaa kuukausi puolikkaalla, kävelen järveen. 

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:14"]Mä oon myös säädellyt omaa thyroxin lääkitystäni aikoinani.

Nyt t4v on ollu 16-17, hyvä mulle ja

Tsh alle 1,0.

Mulla on se 0,25 tabletti. Nykyään otan niitä kolme, eli 0,75. JA ILTAISIN. Sopii mulle paremmin. Kaksi kertaa viikossa otan 4 tabua.

Kokeilin joskus että otin neljä joka päivä eli ns. 1,0 kokonaisen tabun, siitä mulle tuli sitä aivosumua ja nukahdin töihinkin. Se oli kauheeta.

Että tälläinen kokemus ja esimerkki multa.

[/quote]

Minulla kanssa annoksena nyt 0,75 ja ajattelin kokeilla nostaa. Eli ottaisin vaikka pari kertaa viikossa kokonaisen mg:n.

Lääkärin mukaan ihanteelliset arvot, muistaakseni tsh 1,3 ja t4v 14, tai 13.

Nyt on tullut riesaksi jatkuva, voimaton väsymys ( unen pituudesta riippumatta, turvotus, "kylmät väreet", vaikka olisi kuuma ja ihmeellinen "idioottiolo".

Eli pakko jatkaa sen verran, että minulla paras aika voinnin suhteen oli raskaana. Silloin arvoja seurattiin tiheästi ja tsh oli alle 1, t4v ylärajoissa.

Voin silloin niin hyvin, että jopa unohdin välillä olevani raskaana.

Ihmetyttää, että miksi lääkärit halusivat raskauden jälkeen väkisin laskea annostusta ja miten muka nyt voisin paremmin huonommilla arvoilla!

Tönkköä tekstiä, anteeksi :)

T: annoksen varovaista nostoa miettivä

[/quote]

Tk-lääkärit ei valitettavasti taida ymmärtää tätä sairautta. :( 

ap

[/quote]

Yritin lainata lyhyesti, pahoittelen, jos tuli koko litania

Voimia taisteluun, ap! Toivon, että saat taas olla oma itsesi.

T: annostuksen nostoa aikova

[/quote]

Kiitos! Vertaistuki on AV:lla parasta. :) 

ap

Vierailija
62/62 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:31"]

Etkö sä oikeasti tajua että eri lääkkeitä käytetään eri tavoin? Vaikka jonkun masennuslääkkeen annoksen voikin kerralla tuplata, niin tyroksiinia ei vain yksinkertaisesti turvallisesti voi. No, itsehän sä itsesi siinä riskeeraat, Darwin kunniaan!

[/quote]

Kilpirauhasen vajaatoimintaan on lääkitys. Vittumaisuuteen valitettavasti ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla