Paita nousee - mikä avuksi?
Mulla on ongelma. Mulla on tällänen perus valkoinen pitkähihainen paita esimerkiksi ja kävellessä, se lähtee aina nousemaan. Koko ajan saa repiä sitä alaspäin, ettei vatsa paista. Muuten on sopiva ja istuva, esim. hihat on täysin sopivat. Mikä siis avuksi??
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:50"]
Paita on liian pieni jos se nousee ylöspäin?
Haaroista kiinnitettävä body? Käytin joskus mutta lakkasin kun irvittiin. Mutta se oli kätevä.
[/quote]
Miksi ihmeessä irvittiin tuollaisesta asiasta??
[/quote]
Kai se oli liian erikoinen.
Kokeilkaa tuunausta, pitsinen kaitale helmaan.
Mullakin nousee ja itsellä syynä, että paidat aina lantion kohdalta on ihan ihon myötäisiä mutta vyötäröltä pussittaa. Ihanaa olla päärynä! :D
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:57"]
Osta pidempi paita. Läskitissit ja vatsamakkarat pursuaa ulos
[/quote]
Niin mitkä helvetin läskitissit ja vatsamakkarat???? edelleen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:50"]
Paita on liian pieni jos se nousee ylöspäin?
Haaroista kiinnitettävä body? Käytin joskus mutta lakkasin kun irvittiin. Mutta se oli kätevä.
[/quote]
Miksi ihmeessä irvittiin tuollaisesta asiasta??
[/quote]
Kai se oli liian erikoinen.
Kokeilkaa tuunausta, pitsinen kaitale helmaan.
[/quote]
Tack! :) vinkistä.
Pömppövatsa menee omassa tahdissa. Asia ratkeaa oikealla paitavalinnalla ja ruokavaliolla.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:01"]
Mullakin nousee ja itsellä syynä, että paidat aina lantion kohdalta on ihan ihon myötäisiä mutta vyötäröltä pussittaa. Ihanaa olla päärynä! :D
[/quote]
Mun vartalonmalli on vissiin joku tiimalasi. :D
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:03"]
Pömppövatsa menee omassa tahdissa. Asia ratkeaa oikealla paitavalinnalla ja ruokavaliolla.
[/quote]
No mä syön kyllä kuule ihan normaalisti. :) mutta miksikään helvetin luiro vegaaniksi en ala. Mulle passaa olla ihan normaali.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:34"]Just. Mua ärsyttää aina, kun lihavat nyppii paidan helmoja alaspäin. Ap ei lihava ole, mutta kyllä se paita on liian pieni.
[/quote] Jep, ärsyttää ihan kauheesti se että muut ihmiset räpeltää omia vaatekappaleitaan. Ja vieläpä ylipainoiset! Voi ei.
H&m:n kaikki peruspaidat ja topit taitavat olla tuollaisia. Luulee ostavansa sopivan kokoisen ja kerran kun pistää pesuun niin lopputulos on että paita valuu ylhäältä alas ja nousee alhaalta ylös.
Ole hyvä! En osaa sanoa paljonko tuosta ottaisin, en nimittäin vuosiin ole tehnyt korjausompelua. Tosi helppo korjaushan tuo on, mutta haasteena on löytää sopiva kangas. Nyrkkisääntönä voit kuitenkin pitää sitä, että aina on helpompi kaventaa tai lyhentää vaatetta, kuin taikoa jostain lisää kangasta. Neuvoisin kokeilemaan eri liikkeiden paitoja sekä S- että M-kokoisena, ja ottamaan sellaisen koon, että mistään ei purista. Sitten ekan pesun jälkeen käytät ompelijalla, mikäli vielä tarvetta. :)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:06"]
H&m:n kaikki peruspaidat ja topit taitavat olla tuollaisia. Luulee ostavansa sopivan kokoisen ja kerran kun pistää pesuun niin lopputulos on että paita valuu ylhäältä alas ja nousee alhaalta ylös.
[/quote]
Ihme paitoja kyl. :D
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]
Ole hyvä! En osaa sanoa paljonko tuosta ottaisin, en nimittäin vuosiin ole tehnyt korjausompelua. Tosi helppo korjaushan tuo on, mutta haasteena on löytää sopiva kangas. Nyrkkisääntönä voit kuitenkin pitää sitä, että aina on helpompi kaventaa tai lyhentää vaatetta, kuin taikoa jostain lisää kangasta. Neuvoisin kokeilemaan eri liikkeiden paitoja sekä S- että M-kokoisena, ja ottamaan sellaisen koon, että mistään ei purista. Sitten ekan pesun jälkeen käytät ompelijalla, mikäli vielä tarvetta. :)
[/quote]
Eli siis ompelijoilla ei ole jotain tiettyä kauppaa mistä ne tilaa kankaita vaan soittamalla, että morjesta kaipaisin esim. valkeaa trikoo kangasta ja sitä sitten tulisi helposti?
Mä joudun farkkujenkin takia käymään ompelijalla... koska farkkujenkin kanssa mulla on tietty ongelma. Löydän yleensä hyvät farkut jotka sopii reisistä ja pepusta, mutta vetskari ja nappi ei mene lantiolta kiinni... näin käy yleensä, sovitan minkä tälläsen perus muotikaupan farkkuja vaan... mikähän siinäkin on ongelmana?
Tuntuu et sais sopivia vaatekappaleita omalle vartalolle ehtii loputtomiin. Mun vartalo on varmaan jotenkin outo..
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:23"]
Lihavuus sen paidannousun aiheuttaa.
[/quote]
No ei nyt noinkaan, olen ollut langanlaiha ja silti paidat noussut. En ole ap.
Jännästi joku huonolla itsetunnolla varustettu alapeukuttelee noita mun vastauksia, kun ei mennykkään läski vastaukset mun päänsisään. :D haha.
Ompelijoilla voi olla omia pieniä varastoja tai kangasnäytteitä, joiden avulla sopivaa materiaalia voidaan tilata. Joskus kun ei muu auta, on katsastettava myös esim eurokankaan tarjonta. "Vaaleaa trikookangasta" on saatavilla kymmeniä, ellei jopa satoja erilaisia. Värisävy (joita muuten on kymmeniä..) ei ole ainoa ominaisuus johon kiinnitetään huomiota, vaan lisäksi esimerkiksi kankaiden pesuominaisuudet ja hoito-ohjeet yms vaikuttavat valintaan. Esimerkiksi jonkun aiemmim mainitsema pitsi voisi tuohon paitaan olla hyvä ratkaisu.
Tuo farkku-asia on todella yleinen, ja siinä pätee myös mainitsemani sääntö: on helpompi ottaa pois mitä laittaa lisää. Sun vartalosi ei ole outo, vaan halvalla tuotetut farkut valmistetaan suunnilleen aina samoja kaavapohjia hyödyntäen, eikä erilaisia mittasuhteita voida aina ottaa huomioon. Massatuotteet tehdään tiettyjen standardimittojen mukaisesti, mutta nuo standardimitat eivät vastaa (suomalais)väestön vartaloiden keskimääräisiä mittoja. Farkkujen muokkaus on työlästä, mutta sovita ensi kerralla mahdollisimman joustavia farkkuja. Tällöin voit ehkä ottaa pienemmän koon, jolloin vyötärö istuu, ja lantion kohta on jouston ansiosta napakka (löystyy käytössä kyllä). En tiedä ikääsi tai tyyliäsi, niistä riippuen suosittelisin joko JC:n tai Halosen farkkuosastoa.
Juu ap on varmaan tiimalasimallinen ja lyhyt. Olen itse tuon mallinen ja nykyisin on yhä vaikeampaa löytää sopivia vaatteita, kun ne tehdään suoravartaloisille.
Kiitos ompelijalle 30/ vastauksesta. Tosin trikoovaatteet ovat sen verran halpaa kamaa ettei niitä kannata kovin paljoa korjauttaa, tulee korjaus kalliimmaksi kuin vaate. Usein ei auta isomman koon valitseminen, koska se on entistä löysempi vyötäröltä, roikkuu hartioilta ja selästä ja voi olla myös liian pitkä mittasuhteiltaan.
Älä välitä ap noista "läskikommenteista", ne on niiltä, joilla itsellä on suora vartalo, sellainen maamme laulu eli "ei laaksoa, ei kukkulaa", joten eivät ne tajua mistä on kyse.
Mun ratkaisut on etsiä tietyn mallisia vaatteita. Juuri tunikapituiset ovat parempia, mutta niissä pitää olla sellainen leikkaus että vyötäröllä tai rinnan alla on kireämpi kohta, eli vähän empiretyyliä. A-linjaiset myös voi toimia.Ja peplum-mallit.
Trikoovaatteita voi myös muokata hieman niin että kun vaatten laittaa pestynä kuivamaan, venyttää varovasti käsin kosteaa vaattetta siitä lantiolta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:41"]
Ompelijoilla voi olla omia pieniä varastoja tai kangasnäytteitä, joiden avulla sopivaa materiaalia voidaan tilata. Joskus kun ei muu auta, on katsastettava myös esim eurokankaan tarjonta. "Vaaleaa trikookangasta" on saatavilla kymmeniä, ellei jopa satoja erilaisia. Värisävy (joita muuten on kymmeniä..) ei ole ainoa ominaisuus johon kiinnitetään huomiota, vaan lisäksi esimerkiksi kankaiden pesuominaisuudet ja hoito-ohjeet yms vaikuttavat valintaan. Esimerkiksi jonkun aiemmim mainitsema pitsi voisi tuohon paitaan olla hyvä ratkaisu.
Tuo farkku-asia on todella yleinen, ja siinä pätee myös mainitsemani sääntö: on helpompi ottaa pois mitä laittaa lisää. Sun vartalosi ei ole outo, vaan halvalla tuotetut farkut valmistetaan suunnilleen aina samoja kaavapohjia hyödyntäen, eikä erilaisia mittasuhteita voida aina ottaa huomioon. Massatuotteet tehdään tiettyjen standardimittojen mukaisesti, mutta nuo standardimitat eivät vastaa (suomalais)väestön vartaloiden keskimääräisiä mittoja. Farkkujen muokkaus on työlästä, mutta sovita ensi kerralla mahdollisimman joustavia farkkuja. Tällöin voit ehkä ottaa pienemmän koon, jolloin vyötärö istuu, ja lantion kohta on jouston ansiosta napakka (löystyy käytössä kyllä). En tiedä ikääsi tai tyyliäsi, niistä riippuen suosittelisin joko JC:n tai Halosen farkkuosastoa.
[/quote]
Olen 21-vuotias. :) ja kun katsoin mitä kangasta tämä paita oli niin vissiin puuvillaa...
Öh mä käytän oikein passeleita ja hyvin istuvia s-koon vaatteita (myös h&m) ja olen sinua 5 cm pidempi ja yli 10 kg kevyempi.
Just saying. Ei ihmekään että nousee. Osta isompia.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:53"]
Juu ap on varmaan tiimalasimallinen ja lyhyt. Olen itse tuon mallinen ja nykyisin on yhä vaikeampaa löytää sopivia vaatteita, kun ne tehdään suoravartaloisille.
Kiitos ompelijalle 30/ vastauksesta. Tosin trikoovaatteet ovat sen verran halpaa kamaa ettei niitä kannata kovin paljoa korjauttaa, tulee korjaus kalliimmaksi kuin vaate. Usein ei auta isomman koon valitseminen, koska se on entistä löysempi vyötäröltä, roikkuu hartioilta ja selästä ja voi olla myös liian pitkä mittasuhteiltaan.
Älä välitä ap noista "läskikommenteista", ne on niiltä, joilla itsellä on suora vartalo, sellainen maamme laulu eli "ei laaksoa, ei kukkulaa", joten eivät ne tajua mistä on kyse.
Mun ratkaisut on etsiä tietyn mallisia vaatteita. Juuri tunikapituiset ovat parempia, mutta niissä pitää olla sellainen leikkaus että vyötäröllä tai rinnan alla on kireämpi kohta, eli vähän empiretyyliä. A-linjaiset myös voi toimia.Ja peplum-mallit.
Trikoovaatteita voi myös muokata hieman niin että kun vaatten laittaa pestynä kuivamaan, venyttää varovasti käsin kosteaa vaattetta siitä lantiolta.
[/quote]
Kiitti vinkistä! nojoo, en välitä. :)
Mutta mietin vaan että mitkä helvetin läskitissit? siis jos mun kuppikoko on esimerkiksi 75b, niin vittu, jos minä otan siitä pikkusenkin taakse päin niin kohta mulla on a kuppi... niin miten sellaset tissit voi olla jotkut liian isot läskitissit!? ja siis kaikki rinnathan on... LÄSKIÄ.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:52"]
Paita pois ---> ei ongelmaa
[/quote]
Miehethän tästä varmaan tykkäisi! :D