Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitin kotihoidossa ja olen todella uupunut kiireeseen!

Vierailija
13.08.2014 |

Tykkäisin työstä muuten, muuta kun aina on niin kiire! Joka hiton päivä joku asiakas/omainen valittaa, kuinka tulen myöhässä aamukäynnille. Itseänikin harmittaa, kun aamukäynnit venyvät niin, että viimeiset on klo 10-11 aikoihin, mutta ei vaan mahda mitään. Yritän olla joutuisa, mutta näin alussa asiakkaat ja asiakkaiden kodit on minulle ennestään tuntemattomia, joten ottaa aikansa, että osaan toimia niissä nopeasti. Väsyttää niin kamalasti jo tässä vaiheessa koko työ, vaikka olen vasta puolitoista viikkoa ollut. :(

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:06"]

Ja sulle joka ihmettelit miksi mummo saa aamulääkkeet vasta klo 11. Siksi kun meillä on 15 muutakin asiakasta per hoitaja. Ja voidaan olla yhdessä paikassa kerrallaan.

[/quote]

Ja sekö on syy jättää LÄÄKKEEN anto noin myöhäiseksi? Joskus olen joutunut odottelemaan mummun luona, että milloin kotihoito suvaitsee tulla antamaan sen lääkkeen että pääsisin mummun kanssa ulos. todella raivostuttavaa!

[/quote]

Miksi et itse voi antaa mummulle lääkettä?

[/quote]

Kotihoidolle maksetaan siitä että antavat sen lääkkeen! ja onpa kiva huomata, että meidän mummu on näköjään vähemmän tärkeä kuin muut koska sinne tullaan vasta yhdeltätoista.

[/quote]

Mitäköhän mummo maksaa kotihoidolle lääkkeen annosta? Maksuthan menee tulojen mukaan. Jos mummosi maksaa täyden hinnan, niin hänen kannattaa ehdottomasti siirtyä yksityiselle, koska se ei tule paljoakaan kalliimmaksi, ja voivat paremmin ottaa aika toiveet huomioon.

Joka tapauksessa aika typerää pilata sekä sinun, että mummon päivä heittäytymällä marttyyriksi ja odottaa kotihoitoa antamaan yhtä pilleriä, jonka voisit hyvin itse sinä yhtenä päivänä antaa, kun olette ulos lähdössä. Äly hoi?

Vierailija
42/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:31"]

Ja sulle joka ihmettelit miksi mummo saa aamulääkkeet vasta klo 11. Siksi kun meillä on 15 muutakin asiakasta per hoitaja. Ja voidaan olla yhdessä paikassa kerrallaan.

[/quote]

Ja sekö on syy jättää LÄÄKKEEN anto noin myöhäiseksi? Joskus olen joutunut odottelemaan mummun luona, että milloin kotihoito suvaitsee tulla antamaan sen lääkkeen että pääsisin mummun kanssa ulos. todella raivostuttavaa!

[/quote]

[/quote]

Kotihoidolle maksetaan siitä että antavat sen lääkkeen! ja onpa kiva huomata, että meidän mummu on näköjään vähemmän tärkeä kuin muut koska sinne tullaan vasta yhdeltätoista.

[/quot

Haista kakka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ylityökielto, eli juostava on kaikki paikat ja ehdittävä toimistolle + kirjattava, ja leimattava itsensä ulos ajoissa. Yhtään ei ole aikaa jutella kenenkään kanssa. Iltavuorossa on yleensä 18-20 asiakasta, välimatkat saattavat olla pitkiäkin, ja ne on käveltävä tai pyöräiltävä. Jokaisella asiakkaalla pitää myös leimata itsensä sisään ja ulos, että siellä varmasti ollaan koko aika. Joskus tuntuu vaan niin turhauttavalta seistä Se pari minuuttia jollain nopealla ja helpolla asiakkaalla ilman mitään tekemistä (joskus vielä asiakas joka ei halua jutella vaan haluaisi vaan olla rauhassa) kun tietää, että seuraava asiakas on aikaavievä ja Se pari minuuttia olisi siellä enemmän kuin tarpeen. Sitten onkin kusessa, kun jollain asiakkaalla on jotain spesiaalia, paskaa ympäri kämppää tai sairaskohtaus, ja Se normaali vartti aikaa. Väkisinkin menee paljon yliajaksi, ja kellään muulla ei ole aikaa ottaa niitä muita asiakkaita omalle listalleen, ja myöhässä ei saa töistä lähteä. Meillä juuri ilmoitettiin, että asiakkaita lisätään per hoitaja, eli aiotaan vetää vielä mahdottomammaksi. Samassa kokouksessa missä tämä ilmoitettiin, minä sitten ilmoitin että siinä tapauksessa minä irtisanoudun, ja niin myös tein. Pari viikkoa vielä töitä ja Sitten olen vapaa, enkä yhtään liian aikaisin, mielenterveys jo ontuu

Vierailija
44/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juokseminen pitäisi vain lopettaa, mutta siitä pitäisi tehdä yhteinen sopimus ettei vain yksi joutuisi syntipukiksi.

Ei tuollaisessa ole mitään järkeä. Ruuvia vain kiristetään ja kiristetään ja kotihoitajat juoksee entistä kovempaa. Kuinka nöyriä ihmiset oikei on?

Vierailija
45/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelit, että miksi on niin paljon luppoaikaa aamuvuoron lopussa ja illan alussa. Siltä se tuntuu, kun et voi ottaa vielä vastuuta kuin pakollisista asioista. Vakituisilla ja pitkäaikaisilla sijaisilla ainakin meillä kotihoidossa menee se aika mm. toimistolla säilytettävien lääkkeiden jakamiseen, apteekissa käymiseen, hoito- ja palvelusuunnitelmien laatimiseen/päivittämiseen, omaisten kanssa yhteydenpitoon, erilaisiin palavereihin (kotiutuspalaverit ja hoitoneuvottelut), asiakkaille varataan aikoja esim. parturia, jalkahoitoa, taksikyytejä, ollaan yhteydessä esim. intervallihoitopaikkoihin, tilataan esimerkiksi turvapuhelimia yms palveluita, tehdään suunnittelutyötä oman työn suhteen (työvuorolistojen raakileita). Ei meillä homma kesken lopu! Ja koska tilastoinnit ja kirjaukset tehtävä joka käynnistä, ei se todellakaan tapahdu 15 minuutissa. Käynneillä tehdään lääkejakoja, on laitettava lääkkeitä hakuun apteekista jne. 

Vierailija
46/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuullut että jossain paikoissa kotihoidossa on todellä löysää... Yksi kaverini oikeasti valitti kun oli sellaisia päiviä, että istuttiin vaan monta tuntia toimistolla... Hmmm?

Vierailija
47/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:23"]

Mä olen kuullut että jossain paikoissa kotihoidossa on todellä löysää... Yksi kaverini oikeasti valitti kun oli sellaisia päiviä, että istuttiin vaan monta tuntia toimistolla... Hmmm?

[/quote]

Ajoittain voi ollakin löysää. Kotihoidossa voi tilanteet vaihdella koko ajan. Esimerkiksi meidän alueellamme on raskaita asiakkaita paljon, ajoittain niin paljon, että ylitöiksi menee vaikka kuinka juosten kusten menisi. Sitten taas tulee niitä päiviä kun asiakkaita on joutunut sairaalaan, hoitojaksoille, kriisipaikoille, omaisille, kuollut jne. Silloin voi todellakin olla sitä löysää. Mielestäni ihan tervetullutta.

Mä ainakin niinä päivinä vietän aikaa asiakkaiden kanssa enemmän, saatan tehdä palveluksia joita ei saisi tehdä, kuten käydä puolesta kaupassa hakemassa jotain tiettyä, siivota hieman ja järjestellä paikkoja. Ja tietty käydä rauhassa vessassa ja juoda jopa kahvit itsekkäästi ;)

Vierailija
48/69 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutaman viikon kotihoidossa kesällä ja ei kiitos enää! Koin jatkuvaa syyllisyyttä siitä, että en yksinkertaisesti EHTINYT ajoissa kaikille käynneille ja siitä syystä sain omaisilta valituksia. Parista omaisesta huomasi, miten nauttivat siitä, kun pääsivät haukkumaan ja sanomaan. Vastaankaan ei oikein voinut sanoa.

Vierailija
49/69 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:56"]

kysyisin kotihoidon työntekijät että missä käytte vessassa päivän aikana? Itse kun olin kotihoidossa kesän töissä niin jätin aamukahvinkin juomatta kun vessaan ei pääse kesken päivän kuin sen kerran lounastauolla (jos sitäkään kerkesi pitämään). Toimistolle ei todellakaan olisi kerennyt koukata.

[/quote]

Hyvä kysymys. Itsekin mietin tätä, mutta en kehdannut kysyä keneltäkään. Joskus kävin asiakkaan luona ja joskus poikkesin kotona, koska asun keskustassa. Kuulin vasta jälkeen päin, että kotonä käyminen kesken työpäivän ei olisi ollut oikein luvallista.

Vierailija
50/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:00"]

Olen maatalousyrittäjä. Päivät alkavat aamu kuuden jälkeen, siis JOKA aamu. PL. lomapäiviä. Työpäivät helposti venyvät iltamyöhä 12 asti. Työ sitovaa, käytännössä olet 24h valmiudessa jos jotain tapahtuu. Joten itse hieman oudoksun tapaa valittaa jaksamisesta jos pääset joka ilta kotiin, vapaat viikonloput jne.

[/quote]

Aivan naurettavaa sanoa, että ei saisi olla uupunut, kun jollakin jossakin maailmankolkassa on vielä raskaampi työ. Sitähän kai tarkoitit. Tietenkin joka aloilla on omat rasitteensa ja hankaluutensa ja ihmiset jaksaa eri tavalla eri asioita. Kotihoidosta tekee etenkin henkisesti raskasta jatkuva kiire ja moitteet, joita lähes joka työvuorossa saa kuulla etenkin omaisilta. Juuri tänäänkin sain haukut, kun olin eräällä aamukäynnillä (monen muun aamukäynnin jälkeen) vasta 9.30 ja omainen katsoi oikeudekseen vielä simputtaa minua ja teetättää ylimääräistä.  Sen seurauksena sitten olin vielä enemmän myöhässä lopuilta aamukäynneiltä ja hikihatussa sain pyöräillä paikasta toiseen.

Sulle vastattiinkin jo, että kotihoito on kaksivuorotyötä ja viikonloput ei todellakaan ole vapaata.

Vierailija
51/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 07:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitäköhän mummo maksaa kotihoidolle lääkkeen annosta? Maksuthan menee tulojen mukaan. Jos mummosi maksaa täyden hinnan, niin hänen kannattaa ehdottomasti siirtyä yksityiselle, koska se ei tule paljoakaan kalliimmaksi, ja voivat paremmin ottaa aika toiveet huomioon.

Joka tapauksessa aika typerää pilata sekä sinun, että mummon päivä heittäytymällä marttyyriksi ja odottaa kotihoitoa antamaan yhtä pilleriä, jonka voisit hyvin itse sinä yhtenä päivänä antaa, kun olette ulos lähdössä. Äly hoi?

[/quote]

Jos lääkkeet pitäisi antaa aamulla ja illalla, ja aamu = klo 11 ja ilta = klo 16, niin silloin ei lääkkeen vaikutus ole oikein optimaalinen. Lisäksi ei omaiset voi tietää kaikista lääkkeistä doseteissakaan. Miten ne otetaan? Ruoan kanssa? Vai ilman? Nesteen kanssa?

Meidän mummolla on myös ongelmana se, että ruokailuvälit voi venyä hyvin pitkäksi (kotipalvelu) milloin mistäkin syystä. Pyörätuolipotilas ei voi itse laittaa ruokaa, joten vanhus näkee nälkää. Ei sekään ole kovin hyvää hoitoa. 

[/quote]

Miksi ette siirry yksityiselle?

[/quote] No kun se maksaa ja perintö pienenee

[/quote]

Niinpä! Voittehan hoitaa mummon itsekin?

Vierailija
52/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ala kyllä mummoa hoitamaan. Siitä ei ole enää mitään hyötyä, kun on jo lapsenlapset hoitanut. Voisi kuolla jo pois, niin saataisiin perintö. Voisi tehdä lain, että sen jälkeen, kun mummot on hoitaneet lapsenlapset ja ovat vain riesa perillisilleen, heille voisi antaa jonkun armonpiikin. He ovat työnsä tehneet ja sen jälkeen ovat vain rasite.

Vierailija
53/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:54"]

Yhtenä aamuna kotihoito oli tullut antamaan mummulle AAMULÄÄKKEET yhdentoista jälkeen! Aivan pyöristyttävää. lääkehän pitäisi ottaa säännöllisesti että teho säilyisi. mihin  se teidän aika muka menee, kysyn vaan?

[/quote]

miksi kotona pidetään sellaisia urveloita, jotka ei osaa lääkkeitään ottaa?

Vierailija
54/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 08:40"]

No en ala kyllä mummoa hoitamaan. Siitä ei ole enää mitään hyötyä, kun on jo lapsenlapset hoitanut. Voisi kuolla jo pois, niin saataisiin perintö. Voisi tehdä lain, että sen jälkeen, kun mummot on hoitaneet lapsenlapset ja ovat vain riesa perillisilleen, heille voisi antaa jonkun armonpiikin. He ovat työnsä tehneet ja sen jälkeen ovat vain rasite.

[/quote]

No eikö se sitten ole vaan hyvä asia, jos lääkkeet annetaan päin vittua, kuolee nopeammin... ??

Vierailija
55/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:04"]

En ole muuten tajunnut sitä luppoaikaa, joka jää iltavuoron alussa ja aamuvuoron lopussa. Aamuvuorosta pitää joutua toimistolle viimeistään kahdeksi ja toimistolla sitten kirjataan kaikki asiakkaat. Siihen menee max. 15 min. Sitten loppuaika pyöritellään toimistolla peukaloita.

-ap

[/quote]

mielenkiintoista. mä en ehdi kirjata päivän töitä 15 minuuttissa. ja olen työskennellyt kotihoidossa vuodesta 2000 että kokemustakin löytyy.

kirjaamisen lisäksi tilastoidaan laskutusta varten, kirjoitetaan ajopäiväkirja matkalaskua varten, tehdään suraavan päivän labratilaukset ja tarrat putkiin, luetaan sähköposti, soitetaan tarvittavat puhelut esim omaisille, sairaalaan, kotiutushoitajalle, jaksopaikkajonon hoitajalle ym pientä (varastotilauksia, apteekkitilauksia, vaippatilauksia). mutta näitä "pieniä" juttuja ei yleensä sijaisilla ja vasta tulleilla ole vaan he istuvat pyörittelemässä peukaloitaan

Vierailija
56/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:54"]

Yhtenä aamuna kotihoito oli tullut antamaan mummulle AAMULÄÄKKEET yhdentoista jälkeen! Aivan pyöristyttävää. lääkehän pitäisi ottaa säännöllisesti että teho säilyisi. mihin  se teidän aika muka menee, kysyn vaan?

[/quote]

sanos muuta. villi veikkaus, niillä 10 aiemmalla asiakkaalla?

ja sitä paitsi jos lääkkeet saa aina klo 11 se on säännöllistä. lääkkeillä joita otetaan kerran vuorokaudessa ei ole ottoajalla ole periaatteessa mitään väliä kunhan se on suunnilleen samaan aikaan joka päivä sanoi geriatri

Vierailija
57/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 08:47"]

[/quote]

No eikö se sitten ole vaan hyvä asia, jos lääkkeet annetaan päin vittua, kuolee nopeammin... ??

[/quote] Niin no tämä pointti tietenkin. En huomannut ajatella. Kiitos tästä.Nyt on helpompi olla, kun tietää, että päästään mummosta nopeampaa eroon ja saadaan rahat ja päästään thaimaaseen parin viikon kesälomalle.

Vierailija
58/69 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 08:47"]

[/quote]

[/quote] Niin no tämä pointti tietenkin. En huomannut ajatella. Kiitos tästä.Nyt on helpompi olla, kun tietää, että päästään mummosta nopeampaa eroon ja saadaan rahat ja päästään thaimaaseen parin viikon kesälomalle.

[/quote]

Hyvä, nyt kaikki on sitten tyytyväisiä... Tsiisus.

Vierailija
59/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kestä työntekoa?

Vierailija
60/69 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:55"]

Miksi et kestä työntekoa?

[/quote]

Kestän ja tykkään siitä, kun asiakkaan kotona saan touhuta. Tykkäisin vielä enemmän, jos saisin tehdä hommat rauhassa, eikä tarvitsisi miettiä sitä, että ennättää seuraavaan paikkaan. Henkinen puoli on tässäkin työssä se kamalin. Kun joka päivä saa asiakkailta kuulla, että et tullut ajoissa paikalle, vaikka kuinka yritit olla tehokas ja selvitä hommista kohtuullisessa ajassa.  Armoa ei anneta, vaikka olen vasta-alkaja.

-ap