Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei haluaisi asuntolainaa vaan asua ikuisesti vuokralla :(

Vierailija
12.08.2014 |

Huoh, mä en jaksa. Meillä on miehen kanssa keskustelut menossa asumiskuvioista. Asutaan nyt vuokralla 50 neliöisessä kaksiossa ja meille on ensimmäinen lapsi syntymässä syksyllä. Isompaan olisi siis tarvetta vaihtaa. Nyt on aloitettu keskustelut omistuasunnosta ja asuntolainan hakemisesta. Olemme molemmat vakituisessa työpaikassa ja kuukausitulot yhteensä n. 7500. Miehellä isommat tulot kuin minulla, mutta minulla varma työpaikka tästä ikuisuuteen, miehellä paljon epävarmempaa. Säästöjä on kertynyt useampi kymmenen tuhatta, suurin osa niistä on miehen kerryttämiä, koska hän on ollut työelämässä pidempään.

Nyt ongelmana se, että ajatus omistusasunnosta ja asuntolainasta ahdistaa miestä tosi paljon, ja hän ei siien haluaisi ryhtyä. Aina kun otan asian puheeksi, mies silmin nähden ahdistuu ja hermostuu mulle. Hän kokee sen liian isoksi riskiksi, pelkää että koko Suomi menee konkurssiin ja hänelle ei ole täällä enää töitä, pitää muuttaa ulkomaille ja kämpästä ei pääsisikään eroon. Miehellä on mielestäni täysin vääristynyt kuva rahasta ja sen omistamisesta, siis paljonko ihmiset tienaa/saa säästöön/omistaa/millaisilla summilla ihmiset elää. Meinaa hermo mennä näihin keskusteluihin miehen kanssa, sen kommentit ovat sitä luokkaa, että asumismenojen kasvattamisen sijaan niitä pitäisikin pienentää. Häh miten, muuttamalla yksiöön pienen vauvan kanssa??? Mies haluaisi asua vuokralla, koska siinä on pienempi riski, vuokrakämpästä pääsee aina eroon ja voi muuttaa johonkin... katuojaan. Jos muutamme isompaan vuokrakämppään asumismenomme olisivat suuremmat kuin vastaavan kokoisessa omassa (=laina+vastike).

Mitä mä tuon tähän keskusteluun miehelle, jotta saan sen pään kääntymään ja tipahtamaan ulos tuosta hyvosaisuuden kuplasta? Pankkiin hän on luvannut lähteä lainatarjousta kysymään, mutta ei sekään mitään vielä tarkoita...

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:33"]Fiksu mies, oikeesti.

[/quote]

Perustelut? Rahat vuokralla menevät hukkaan

[/quote]

Perustelut tälle?

[/quote]

Maksamalla omaa säästät itsellesi ja asumiskustannukset ovat joskus yhtiövastikkeen verran. Ja lapset saavat perintöä. Vuokra on pelkkä kulu.

[/quote]

Tarvitseeko vanhempien nykyaikana miettiä jotain perintöasioita, kun lapset eivät täällä nälkään kuole ja koulutuskin on ilmaista?

Vierailija
142/155 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehen tehtävä olis maksaa sulle ok-talo? Mitäs jos tyttö tutkisi vähän talojenhintoja, niin huomaisi, ettei niitä niin vain ostella...

Ootko miettiny: osatat ite sen talon ja muutatte sinne. Nyt ei olla enää 1700-luvulla, jolloin talon rakentaminen oli joku miehen mitta ja vaimo oli holhouksen alainen. Nykyään naisenkin on laillista solmia talokauppa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnossa on tietysti se puoli, että eläkkeellä (jolloin asunto on yleensä maksettu) rahat riittävät sen verran paremmin.

Vierailija
144/155 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäpä jos ajattelette sen sijoituksena? Jos pitäisi muuttaa johonkin niin laittakaa omistuskämppä vuokralle, lyhennyksiä maksatte saadun vuokran verran ja meette itse vuokralle. Suomessa tosiaankaan ole asuntojen hintataso laskenut jos vähän katsoo mitä ostaa ja mistä. Remonttitaitoisella on samassa vielä parempi tilaisuus tienata hyvinkin. Halutulta seudulta hyvä asunto ei ole vankila vaan sijoitus.

Vierailija
145/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nyt riskeistä suuntaan tai toiseen mitä mieltä tahansa, niin minusta ap:n miehen mielipiteet perusteluineen ovat varsin erikoisia ja ymmärrän hyvin, että ap:ta harmittaa.

Vuokra-asuminen on aivan ok ratkaisu minusta, mutta on vähän hassua vedota edullisuudessa kaupungin asuntojen ja pikkuyksiöiden tai kaksioiden vuokriin. Kaupungin asuntoja ei riitä kaikille eikä niitä todellakaan saa sormiaan napsauttamalla haluamaltaan alueelta, ainakaan helsingissä. Ja kyllä lasten kanssa mahtuu pieniin kämppiin, mutta useimmat varmaan viimeistään toisen lapsen saavuttua haluavat kolmion tai isommankin. Ja silloin vuokrat muissa kuin kaupungin asunnoissa ovat kyllä suunnilleen samaa tasoa kuin mitä laina ja vastike samankokoisesta olisi.

Vierailija
146/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

128 jatkaa...lisäksi tiedän kaksi tapausta, joissa lapsiperhe joutui nopealla aikataululla vuokrakämpästä pois, kun omistajat halusivat myydä tai tarvitsivat kämppää itse. Juu, irtisanomisaika, mutta vauvaperheessä sekin on aika lyhyt, tai kun ei haluaisi, että lapset joutuvat vaihtamaan päiväkotia tai jopa koulua. Tuo on se riski, jota mä haluaisin välttää.

Vierailija
147/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:30"]minulla varma työpaikka tästä ikuisuuteen...[/quote]

Yksikään työpaikka ei ole nykypäivän Suomessa varma, paitsi ainoastaan tämän maan kaikkein korkea-arvoisimpien henkilöiden vaikutusvaltaiset suojatyöpaikat.

Vierailija
148/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täähän on ihan älyttömän yksinkertaista ratkaista. Hommatkaa aso-kämppä. Kerrostalo tai rivitalokolmio. Teillä on säästössä se muutama kymppitonni, jolla saatte maksettua sen aso-maksun ja sitten teidän vuokrakaan ei varmaa nouse, koska aso-kämpissä on halvempi vuokra kun vuokraasunnossa. Aso-kämpästä saa 3 kk päästä ne rahat irti, joten taloudellista riskiä ei ole.

Mä niin ymmärrän tavallaan tuota alkuperäistä, sillä nykykerrostaloissa se 50 m2 asunto on tosi pieni, jos siinä on tosiaan saunakin. Toisaalta ymmärrän sitä kauhusta kankeaa miestäkin, joka näkee vaimon haluavan rivitalosta 4h+k asunnon ja pelkää menettävänsä työpaikkansa. Aso on ihan paras kompromissi tuossa tapauksessa ja pääkaupunkiseudulla se on vielä tosi halpa asumismuotokin. Muuttaisin heti itsekin, jos vaan pääsisin.

Itse olen entinen omistusasuja, nyt jo 5 vuotta vuokralla asunut.

Vierailija
149/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on erittäin viisas! Ammattisi on sellainen, johon yhteiskunnalla on varaa vain hyvinä aikoina. Puheterapiaa ei todellakaan tulla tarjoamaan silloin kun kallistunut energian hinta kurittaa kunnolla Suomea. Se että jokin palvelu on lakisääteinen, ei enää tulevaisuudessa takaa palkan maksua.

Omistusasuminen on kannattanut viimeiset 30 vuotta. Tulevien 30 vuoden aikana tilanne on täysin toinen! Talouskasvu on ollut mahdollista halvan energian vuoksi. Nyt halpa energia alkaa olla lopussa ja talouskasvun aika päättyy.

Lue aluksi vaikka tämä:

http://kaikenhuippu.com/2014/08/13/kanava-1-2014-halpa-oljy-loppuu-mutta-suomi-ei-piittaa/

Vierailija
150/155 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlailin hakusanoilla "en halua velkaa" ja "asuntolaina ei kannata" etsiessäni ihmisiä jotka ajattelevat samoin kuin minä ja päädyin tänne. Miehesi vaikuttaa liian fiksulta ollakseen kaltaisesi kanssa. Toivottavasti hän tajusi lähteä ennen kuin kahlitsi itsensä typerään velkaan.

Vierailija
151/155 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Itse olen samassa tilanteessa. Pitöisikö erota?

Vierailija
152/155 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä. Perikunnan asuntoja saa yksi jos toinenkin. Työikäisiä on vähemmän.

Vierailija
153/155 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne meillä, mutta meillä mies haluaa omistusasunnon. Itse en halua, juurikin helppouden ja riskittömyyden vuoksi, ja realistina mahdollisen eron vuoksi, elämässä ei tiedä koskaan mitä tapahtuu.

Mies osti talon, minä maksan vastikkeen jne. kuluja. Ja on yhteinen lapsi tulossa, joten suhde on vakava. Siitä huolimatta en halua lähteä tähän yhteinen asuntolaina- touhuun.

Vierailija
154/155 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
155/155 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä.

Henkilö A antaa joka kuukausi rahaa X määrän pois, vuokranantajalleen. Sinne meni, viuh vaan, mitään ei jää käteen.

Henkilö B maksaa joka kuukausi omaa asuntolainaansa pois X määrän. Kärjistettynä laittaa rahaa säästöön (toki lainassa on korot).

Kumpi on järkevämpää? Onko pientäkään epäselvyyttä?

Okei, ehkä henkilö B maksoi ostaessaan asunnostaan 300 000€ ja myydessään saakin siitä vain 250 000€. Tämä on toki surullista ja harmittavaa. Mutta hän anyway saa tuon 250 000€ pois muuttaessaan. Paljonko henkilö A saa pois muuttaessaan? Niinpä, puhtaat nolla euroa!

Oma asunto kannattaa aina. On järjetöntä maksaa vuokraa kun voi maksaa omaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan