Työntekijän oikeus olla sairaslomalla 3 pv omalla ilmoituksella
Mutta voiko työnantaja sanoa ripulia sairastavalle että mene lääkäriin? vaikka puhutaan "työntekijä voi olla poissa omalla ilmoituksella 3pv" voiko? voiko sanoa pomolle että ei en mene,sinä myönät sairasloman.
Kommentit (24)
Siis onko työsopimuskessasi noin? Ko. sääntö on täysin työpaikkakohtainen, ei perustu lakiin eikä edes TES:een. Työnantaja voi myös vaatia käymään lääkärissä, jos epäilee väärinkäytöksiä.
Siis mikä oikeus? Ei se nyt kyllä mikään oikeus ole. Valitan. Mun työpaikalla toi on kyllä käytäntönä ja TES:ssäkin siitä maininta, mutta ei se silti mikään oikeus ole vaan työnantaja voi määrätä menemään työterkkaan. Tiesithän että vaikka saisit sairaslomalapun, työnantaja viime kädessä päättää hyväksyykö sitä.
Minkä alan työehtosopimuksessa on maininta ko. asiasta? Sekä miehelä että minulla on voimassa suunnittelu- ja konsulttialan ylempien toimihenkilöiden TES, mutta minun työpaikallani tätäsääntöä ei ole, miehen työpaikalla on.
Tiedän kyllä tapauksia, että kun edellisellä työpaikalla on totuttu ko. käytäntöön, luullaan automaattisesti, että se on voimassa kaikkialla, mutta eihän se niin ole.
Joo, ei tuollaista "oikeutta" ole olemassa muutoin kun työnantajan luvalla. Työnantaja voi milloin tahansa vaatia työntekijää käymään lääkärissä hakemassa sairauslomatodistuksen.
Työnantajalla on myös oikeus hylätä saikku ja tarjota korvaavaa työtä. Tyyliin rannevikaiselle siivoojalle kevyitä toimistohommia
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:34"]Työnantajalla on myös oikeus hylätä saikku ja tarjota korvaavaa työtä. Tyyliin rannevikaiselle siivoojalle kevyitä toimistohommia
[/quote]
Näin on. Minulle tarjottiin tätä kun mursin nilkkani. Oli ihan hyvä juttu, tosin en olekaan mikään työnvieroksuja.
Työnantaja voi määrätä lääkäriin mutta sitten sama käytäntö pitää olla kaikille työntekijöille. Ei siis voi pärstäkertoimen mukaan päättää että yhdeltä ei vaadita todistusta mutta toiselta vaaditaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 21:32"]
Työnantaja voi määrätä lääkäriin mutta sitten sama käytäntö pitää olla kaikille työntekijöille. Ei siis voi pärstäkertoimen mukaan päättää että yhdeltä ei vaadita todistusta mutta toiselta vaaditaan.
[/quote]
Tämä pitää paikkansa eli ei voida vaatia todistusta esim vain yhdeltä työntekijältä vaikka miten työnantaja epäilisi väärinkäytöstä. Todistustaakka väärinkäytöksestä on tällöin työnantajalla eikä työntekijöitä voida asettaa eriarvoiseen asemaan...asia kysytty aikoinaan työsuojelupiiristä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:34"]
Työnantajalla on myös oikeus hylätä saikku ja tarjota korvaavaa työtä. Tyyliin rannevikaiselle siivoojalle kevyitä toimistohommia
[/quote]
Sen verran tähän pitää lisätä ettei työnantaja omatoimisesti missään nimessä saa hylätä saikkua vaan asia läpikäytävä työterveyslääkärin kanssa ennen kuin esim rannevikaista siivoojaa voidaan velvoittaa tulemaan tekemään toimistotöitä...kyllä muuten se ranne kärsii myös siinä toimistotyössä!
Meillä ei vaadita. Olen useamman kerran pitänyt vapaata milloin milläkin syyllä. Viimeksi taisi olla flunssa
Toimin itse ison yrityksen henkilöstöosastolla henkilöstöhallinnon tehtävissä ja tämä asia varmistettu moneen moneen kertaan lakimiehiltä. Työnantaja voi hyväksyä tai olla hyväksymättä lyhyet saikut omalla ilmoituksella mutta käytännön pitää koskea tasapuolisesti kaikkia ja olla yhdessä sovittu asia. Ei siis todella voida vaatia Matilta todistusta mutta Pekalta ei...tässä tulee kuvaan yhdenmukaisuusperiaate johon työnantajalla on ehdoton velvollisuus.
Veemäisimpiä on työnantajat, jotka vaativat todistuksen ekasta päivästä alkaen mutta eivät ole hommanneet työterveyspalveluja eli siellä terveysasemalla sitten istutaan oksennustaudissa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 21:45"]
Veemäisimpiä on työnantajat, jotka vaativat todistuksen ekasta päivästä alkaen mutta eivät ole hommanneet työterveyspalveluja eli siellä terveysasemalla sitten istutaan oksennustaudissa.
[/quote]Ei tuoistuminen kaikilla ole ongelma. Mun työkaveri on erittäin herkkävatsainen, vähintään kerran kuussa istui sen päivän terveyskeskuksessa vatsataudin takia. Vuoden verran tuota tapahtui, sitten hoitaja ehdotti, että pitäisi tutkia tarkemmin, että mistä tuo jatkuva oireilu johtui. Kas kumma tapahtui ihmeparaneminen ja nyt puoleen vuoteen ei ole vatsa vaivannut.
Meillä ei saa olla yhtään päivää enää. Kiitos heidän jotka olivat jatkuvasti jossain kröhässä maanantaisin ja niiden joiden lapset olivat sairaita juuri kun on arkipyhät ja pidemmät viikonloppuvapaat. Onkohan meidän firmassa yks nainen ollut vielä kertaakaan töissä arkipyhinä?
[/quote]
Ennen kuin joku sanoo, että työterveyshuolto on lakisääteinen: Niin on, mutta esim. meillä siihen ei kuulu sairaanhoitajan eikä lääkärin palvelut. On vain minimi, mihin kuuluu määräaikaistarkastukset kolmen vuoden välein ja työpaikkaselvitys, mikä on käytännössä tehty kerran ja laki sallii tämän. Kaikki todistukset on haettava tk:sta.
[/quote]
Olen ollut siinä käsityksessä, että työnantajan velvollisuus olisi järjestää työterveyshuolto.Jos ta vaatii todistusta sairaudesta,sen saa nimenomaan työterveyshuollon kautta.Miten voi vaatia todistusta, jos ei tarjoa paikkaa josta sen saa?
17 lisää, että mulla on helpompaa mennä sairaana töihin kuin terveyskeskukseen, koska matka töihin on paljon lyhempi.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 21:56"]
[/quote]
Olen ollut siinä käsityksessä, että työnantajan velvollisuus olisi järjestää työterveyshuolto.Jos ta vaatii todistusta sairaudesta,sen saa nimenomaan työterveyshuollon kautta.Miten voi vaatia todistusta, jos ei tarjoa paikkaa josta sen saa?
[/quote]
Ks. vastaus 17.
Sairausloman väärinkäyttäjät aiheuttavat ko. ongelmat. Itse en ole ollut sairaana, mutta esim. lapselta murtui käsi ja jouduin lähtemään kesken päivän töistä sairaalaan. Iltapäivällä veimme yhdessä lapsen kanssa lääkärintodistuksen esimiehelle, jolloin myös hän näki lapsen kipsin ja lääkärin suosituksen olla lapsen kanssa kotona 3 päivää (lapsi oli 4-v). Kun ei huijaa tai valehtele asioistaan, niin myös esimies ymmärtää paremmin ja sallii pienet poikkeukset. Olimme arkivapaan yhteydessä lomalla Euroopassa, paluulento myöhästyi 8 tuntia. Soitin esimiehelle lentokentältä ja kerroin tilanteen. Sanoi vaan että nuku maanantai, nähdään tiistaina. Palkan sain tuolta maanantailta, sanoi että pitikin antaa palkkapohjia ensi tiliin. Varmasti esimies tarkisti lentoyhtiöltä kyseisen lennon oikeasti olleen myöhässä. Kun ei yritä huijata tai kylmästi valehdella, tekee työnsä reippaasti, tunnollisesti ja mielellään, niin esimies varmasti ymmärtää poikkeavat tilanteet. Mun alallani ei ole voimassa tuo kolme päivää saikkua ilmoittamalla. Eka päivä on aina palkaton, seuraavasta päivästä lähtien saa lääkärintodistuksella palkan.