Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 20v naisen sietää työelämässä sellaista "KUULES TYTTÖ"-asennetta?

Vierailija
12.08.2014 |

Hyväksyä normaalina käytöksenä.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisissa tilanteissa, kuten muissakin kunnianloukkaus-tyyppisissä jutuissa, "uhri" itse määrittelee, missä menee raja. Jos kokee tyttölyn olevan ihan ok tai jopa imartelevaa, niin se on hyväksyttävää. Mutta jos se tuntuu loukkaavalta tai ahdistavalta, sitä ei pidä missään nimessä sietää.

Vierailija
62/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies kutsui meitä pimuiksi! Oikeasti! Tosin sai kenkää. Onneksi.

Olen alallani kuullut todella paljon tytöttelyä, aliarviointia ja seksuaalista häirintää. Olen media-alalla. Niin vanhemmat mieskollegat kuin vanhemmat haastateltavat virkamiehet ja poliitikot osaavat olla todella alentavia puheissaan tyyliin ymmärrätkös sinä tästä mitään, kun olet tuollainen tyttö (yli 30-vuotias korkeastikoulutettu, kahden lapsen äiti, joka ollut alalla 22-vuotiaasta lähtien). Kalapuikkoviiksijutut uskon ihan täysin tosiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tytöttelimme kaikki toisiamme työpaikassa, jossa useampi eri ikäinen nainen, ja kaikki työntekijät siis pelkkiä naisia. Tytöttely oli hyvin luonteva tapa meille, eikä varmasti kukaan ajatellut edes, että siinä olisi jotain outoa! Naispomomme tytötteli meitä ja me häntä. Työpaikan ilmapiiri oli loistava, erittäin hyvä yhteishenki! Työpaikka oli Tiimari! Kaipaan niitä aikoja!!!

Vierailija
64/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Pitäkää puolenne naiset, älkääkä suostuko sietämään huonoa kohtelua!

Vierailija
65/89 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tytötellään välillä mutta mun ammattitaitoni kestää sen kyllä, en ole aspa-alalla. Toki vastaan tytöttelijälle samalla tavalla, jos kyseessä on vanhempi henkilö kysyn että miten joku asia on tehty "silloin-ja-silloin, tiedätkö, siihen aikaan kun vielä hevoskärryillä kuljettiin myllylle, sähän sen tiedät...?" ja pikkuisen ilkikurisesti virnuillen, niin joko tytöttelijä on ymmärtänyt lopettaa tai sitten on jatkanut mutta oikeasti äänensävyistä on huomannut että ei pidä tyhmänä tytönhupakkona.

Joskus en viitsi nähdä tuotakaan vaivaa, vaan tyypistä riippuen annan sen pitää luulonsa oikeassaolemisesta mun ammattitaitoni tai älykkyyteni suhteen. Olen kuitenkin sen verran paljon tehnyt erilaisia juttuja erilaisten ihmisten kanssa, että tiedän kyllä milloin jonkun asian osaan ja milloin en. Ja joskus se paras nautinto tytöttelijän ns. alas ampumisesta tulee vasta vähän ajan päästä, silloin kun se osaa sitä vähiten odottaa.

Ja sitten on tietty ne pari kollegaa jotka ovat jo niin iällä ettei heidän tytöttelyjään ota vakavasti kukaan. Se riippuu niin siitä tytöttelijästä miten mä reagoin.

Vierailija
66/89 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tytötellään välillä mutta mun ammattitaitoni kestää sen kyllä, en ole aspa-alalla. Toki vastaan tytöttelijälle samalla tavalla, jos kyseessä on vanhempi henkilö kysyn että miten joku asia on tehty "silloin-ja-silloin, tiedätkö, siihen aikaan kun vielä hevoskärryillä kuljettiin myllylle, sähän sen tiedät...?" ja pikkuisen ilkikurisesti virnuillen, niin joko tytöttelijä on ymmärtänyt lopettaa tai sitten on jatkanut mutta oikeasti äänensävyistä on huomannut että ei pidä tyhmänä tytönhupakkona.

Joskus en viitsi nähdä tuotakaan vaivaa, vaan tyypistä riippuen annan sen pitää luulonsa oikeassaolemisesta mun ammattitaitoni tai älykkyyteni suhteen. Olen kuitenkin sen verran paljon tehnyt erilaisia juttuja erilaisten ihmisten kanssa, että tiedän kyllä milloin jonkun asian osaan ja milloin en. Ja joskus se paras nautinto tytöttelijän ns. alas ampumisesta tulee vasta vähän ajan päästä, silloin kun se osaa sitä vähiten odottaa.

Ja sitten on tietty ne pari kollegaa jotka ovat jo niin iällä ettei heidän tytöttelyjään ota vakavasti kukaan. Se riippuu niin siitä tytöttelijästä miten mä reagoin.

Vierailija
67/89 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut linjan että jos mua tytötellään, niin minä pojittelen. Eli ikäjakaumasta riippumatta puhun esim. "mun pojista" kun tarkoitan aikuisia mieskollegoitani.

Vierailija
68/89 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlailla minuakin "pojutellaan" keski-ikäisten naisten toimesta töissä, ei ole mikään pelkkä naisten kokema vääryys.

Vierailija
69/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 22v naisena, en pahastu tytöttelystä, suurin osa on vanhempia miehiä ja heittävät sen vitsillä! Oon vielä mielelläni kaikille tyttö :-) ;-)

Vierailija
70/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tytöttelyssä tai tytöksi sanomisessa ole mitään vikaa. Tytöt ovat ihan yhtä hyviä kuin pojat eikä nuoruudessakaan ole mitään vikaa. Itsekin (tosin vahingossa, kun niin moni ottaa sellaisesta nokkiinsa) vahingossa tytöttelen, vaikka olen itsekin tyttö/nuorehko nainen.

Vierailija
71/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:51"]

Hyväksyä normaalina käytöksenä.

[/quote]

Olen 34v, ja vasta nyt alkaa vähitellen toi tytöttely loppua. Minä siedin, koska kumminkin töitä pitää tehdä. Ärsyttää se kumminkin. 

Vierailija
72/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 20:54"]Meillä oli kerran töissä nainen, joka oli aivan onneton työssään. Kukaan ei tytötellyt mutta yksi vanhempi miestyöntekijä oli kuulemma käynyt sanomassa "kun sä et kerran mitään osaa niin laita edes minihame päälle niin on susta edes silmäniloa kun muuta iloa ei olekaan". Erosi aika nopeasti, eikä viimeiseen 8 vuoteen ole naisia käynyt edes työhaastattelussa kun on niin miesvaltainen ala.

Mutta ei kyllä tytöteltäisi, vaikka nuoria naistyöntekijöitä tulisikin, olisihan se vaihtelua! T. Mies

[/quote]

Ai kauheeta jos tulis tuollainen vastaan, olen pian valmistumassa miesvaltaiselle alalle. Tuos menis hetkeksi työilo.

Vierailija
73/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi sietää... mutta seuraa jatkokysymys; miten tytöttelyn saisi loppumaan?

Vierailija
74/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedän tytöttelyä muistisairailta vanhuksilta, joita työssä hoidan. Toki välillä ottaa päähän, kun komennellaan että "Tyttö! Tuo minulle kahvia!" tai "Tyttö hei! Tules tänne!" mutta heiltä ymmärtää paremmin kaikenlaista käytöstä. Eikä tytöttely ole edes pahimmasta päästä, mutta silti on toisinaan särähtänyt korvaan. :D

Työkavereilta en tytöttelyä tai "hei opiskelija" - huutelua hyväksy. Heillä nyt pitäisi vielä polla sen verran pelata, että käytöstapoja voi edellyttää..

Vierailija
75/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pohtinut. Olen aika nuoren näköinen mutta koulutettu ja asiantuntijaduuniin palkattu, ja silti saa välillä kuulla ihme tytöttelyä tai lässytystä, puhutaan kuin lapselle!

Vierailija
76/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tämä on feminismikysymys. Miinuspeukkuja vain kaikille tytöille, joita tytöksi kutsuminen ei niin kauheasti haittaa ja muut 20-vuotiaat nouskaa barrikadeille! Lähestyn itse neljääkymmentä, ja en näe mitään kauheaa - enkä nuorempana nähnyt - jos minua parikymppisenä joku kutsui tytöksi. Yleensähän ne kommentit tulevat hieman vanhemmilta ihmisiltä (joskin naiset kutsuvat monesti myös iästä riippumatta itseään tytöiksi, tyttöporukaksi jne. joka kumma kyllä on ok), ja nyt tämänikäisenä huomaan, että helposti puhuu tuonikäisistä tyttöinä tai poikina, mutta sillä tavalla hellästi ja hyväntahtoisesti. En kuitenkaan viitsisi vaikkapa työelämässä kutsua ketään siten ilman, että tietää asian olevan hänelle ok, kun kuulee vastaavaa tällaiselta "mummolta".

Eli pientä pilkettä silmäkulmaan varsinkin aloittajalle, joka on "niinkin vanha kuin jo 20-vuotta". Kyllä sinäkin ehdit vielä siihen ikään, jossa sinua täditellään ja mummotellaan. Nauti nyt kun olet nuori ja näytät siltä. Kyllä mielestäni ns. mitätöivä tytöttely/pojittelu on eri asia, ja siihen liittyy halventava sävy toisen käytöksessä/puheessa muuten. Harvoin sellaista kohtaa, mutta sana tyttö ei mielestäni ole siinä olennaista.

Vierailija
77/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:21"]Entisessä työpaikassa muuan vanhempi esimies tapasi tytötellä nuoria naisia. Se oli todella ärsyttävää, ja yhden kerran kun hän käytti sanaa "typykkä", sanoin hänelle "ihan oikeesti Martti! Meillä on kaikilla nimet. Jos sun on pakko sanoa naisia tytöiksi niin mä alan kutsua sua Martti-papaksi." Se vaan pääsi mun suusta, kaikki kääntyivät katsomaan ja jotkut tyrskähtelivät naurusta. Tämä Martti meni ihan hämmentyneeksi eikä tainnut enää sen jälkeen tytötellä ketään.

[/quote] huippu! :D

Vierailija
78/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä töissä ainakin pakko puhua tytöstä. viimeksi tänään sain kolmatta päivää töissä olevalle 20v tytölle kädestä pitäen opettaa 'kuules tyttö, sun äitisi ei ole töissä täällä. sun pitää nyt ihan itse korjata ruokailuvälinees ja muut tarvikkeet pois kahvipöydästä, tänne tiskialtaaseen ja roskat tänne roskikseen näin. sitten huuhtelet tiskit ja laitat ne koneeseen näin'. mikäs nainen semmonen on joka ei näin tajua käskemättä tehdä? kyllä se viellä tyttö on. mutta jos ei viellä kolmantena päivänä itse tajua, vaikka kaikki muut niin tekee, pakko jo kädestä pitäen opettaa kun ei kestä katsoa. eikä muuten ollut ainutlaatuinen tapaus ollenkaan. mut joo, riippuu tietty henkilöstä.

Vierailija
79/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suhtautua liian vakavasti. 20-vuotias on vanhemman polven näkökulmasta vielä kovin nuori. Tyttö ja poika ovat ihan hyviä sanoja, siinä missä nainen ja mieskin. Jos 50-vuotias kutsuu sinua tytöksi, hän tekee sen todennäköisesti vain hyvää tarkoittaen.

Vierailija
80/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:56"]

20-vuotias ei ole vielä mies tai nainen vaan tyttö tai poika.

[/quote]Kenenkään ei tarvitse sietää alentavaa kohtelua työelämässä. 20-vuotias työntekijä on otettava ihan yhtä vakavasti kuin 40-vuotiaskin.

[/quote]

On täysin naurettavaa luulla että 20 vuotias otettaisiin tosissaan. Sinulla ei ole työkokemusta eikä elämänkokemusta. Joten et tiedä asioista yhtään mitään. 

[/quote] sääliksi käy niitä 20 v "typyköitä" jotka sinut ovat asiakkaakseen saanet. Ikääsi en tiedä mutta vielä väheän tuon kommentin jälkeen sinut otetaan tosissaan.