Pitääkö 20v naisen sietää työelämässä sellaista "KUULES TYTTÖ"-asennetta?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:56"]
20-vuotias ei ole vielä mies tai nainen vaan tyttö tai poika.
[/quote]Kenenkään ei tarvitse sietää alentavaa kohtelua työelämässä. 20-vuotias työntekijä on otettava ihan yhtä vakavasti kuin 40-vuotiaskin.
[/quote]
On täysin naurettavaa luulla että 20 vuotias otettaisiin tosissaan. Sinulla ei ole työkokemusta eikä elämänkokemusta. Joten et tiedä asioista yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:37"]
Pitää.
[/quote]Mielestäsi on siis ok, että nuorta aikuista kohdellaan työelämässä huonosti?
Miksi kaikki pitävät tytöttelyä halventavana tai alentavana tai aliarvioivana? Onko siinä jotain vikaa, että on tyttö eikä poika? Tai nuori eikä vanha? Uransa alkupuolella eikä loppusuoralla?
ei teidän ammattitaitoa kukaan vähättele. Tytöttely ei ole ammatillinen arvioo, se on pikemminkin tapa puhua ihmisistä sosiaalisina sukupuoleen ja ikään perustuvina ryhminä. On tödit, tytöt ja mummot, on sedät, pojat ja papat. Sit on nuoret ja etabloituneet. Olisi kuitenkin hyvä, kun tunnistaisitte, että tekin tulette tietämään työstänne vielä nykyistä enemmän sitten kun olette tehneet sitä kauemmin ja nähneet useammanlaisia tilanteita. Muutenhan elämä olisi aika tylsää.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:50"]
Miksi kaikki pitävät tytöttelyä halventavana tai alentavana tai aliarvioivana? Onko siinä jotain vikaa, että on tyttö eikä poika? Tai nuori eikä vanha? Uransa alkupuolella eikä loppusuoralla?
ei teidän ammattitaitoa kukaan vähättele. Tytöttely ei ole ammatillinen arvioo, se on pikemminkin tapa puhua ihmisistä sosiaalisina sukupuoleen ja ikään perustuvina ryhminä. On tödit, tytöt ja mummot, on sedät, pojat ja papat. Sit on nuoret ja etabloituneet. Olisi kuitenkin hyvä, kun tunnistaisitte, että tekin tulette tietämään työstänne vielä nykyistä enemmän sitten kun olette tehneet sitä kauemmin ja nähneet useammanlaisia tilanteita. Muutenhan elämä olisi aika tylsää.
[/quote]
Kyllä ammatitaitoani vähätellään kun olen sukupuoleni ja ikäni takia se ainoa, jolla ei ole nimeä. Vaan olen Tyttö. Nuoria miehiä kutsutaan kyllä pojiksi, mutta eri tilanteissa kuin nuoria naisia tytöiksi. Pojilla on aina myös nimi ja pojittelua harrastetaan kehumistitilanteissa. Olen tehnyt töitä jo kauan ja minulla on korkeampi koulutus ja monesti pidempi työkokemus kuin minua tytöttelevillä. Siksi haluan olla muuta kuin tyttö. Pitäisikö seuraavaksi hyväksyä se kun setä laittaa käden reidelle?
Kun sattuu omistamaan babyfacen niin "saa" pysyä tyttönä/tyttösenä/harjoittelijatyttönä/nuorena neitinä jne. vielä yli kolmekymppisenäkin. How wonderful.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:29"]
Usein. Ja oon 34v seitsemän lapsen äiti. Mä aina naureskelen, että vai vielä tyttö, ku suurperheen äiti oon. En jaksa nipottaa, varsinkin miesvaltaisella alalla tytötellään helposti... Sen voi ottaa väheksyntänä tai vitsinä. Tiedän olevani ammattilainen, eikä se muuksi muutu tytöttelyillä. Mun itsetunto kyllä kestää sen.
[/quote]
Ehkä tiedät olevasi ammattilainen, mutta muut unohtavat asian nopeasti kun sallit itsesi alistamisen.
Minä kyllä pidin itseäni tyttönä vielä 23-vuotiaanakin ja varmaan sellaisen 50-vuotiaan silmissä sitä olikin tyttö. Sen sijaan vittuilua kenenkään ei tarvitse sietää.
Sehän riippuu ihan sedästä.. Pitääkö sitä sietää vai ei.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:50"]
[/quote]
Kyllä ammatitaitoani vähätellään kun olen sukupuoleni ja ikäni takia se ainoa, jolla ei ole nimeä. Vaan olen Tyttö. Nuoria miehiä kutsutaan kyllä pojiksi, mutta eri tilanteissa kuin nuoria naisia tytöiksi. Pojilla on aina myös nimi ja pojittelua harrastetaan kehumistitilanteissa. Olen tehnyt töitä jo kauan ja minulla on korkeampi koulutus ja monesti pidempi työkokemus kuin minua tytöttelevillä. Siksi haluan olla muuta kuin tyttö. Pitäisikö seuraavaksi hyväksyä se kun setä laittaa käden reidelle?
[/quote]
Aloitin 25-vuotiaana asiakaspalvelussa ja siitä lähtien olen ollut täti. Kaikkien oma kassan täti! Tytöttely lämmittäisi mieltäni jopa enemmän.
Minua tytötellään työssäni jatkuvasti, sillä tyttöhän minä olenkin! Työtäni tai sen laatua ei kuitenkaan kukaan ole arvostellut. Mielestäni tyttö-sanan käyttäminen ei ole synonyymi vähättelylle.
t. 25v
Meillä oli kerran töissä nainen, joka oli aivan onneton työssään. Kukaan ei tytötellyt mutta yksi vanhempi miestyöntekijä oli kuulemma käynyt sanomassa "kun sä et kerran mitään osaa niin laita edes minihame päälle niin on susta edes silmäniloa kun muuta iloa ei olekaan". Erosi aika nopeasti, eikä viimeiseen 8 vuoteen ole naisia käynyt edes työhaastattelussa kun on niin miesvaltainen ala.
Mutta ei kyllä tytöteltäisi, vaikka nuoria naistyöntekijöitä tulisikin, olisihan se vaihtelua! T. Mies
Tytöttelyäkin ärsyttävämpää on muruttelu. Oikeasti, kun mulla on myös nimi ja en oo kyllä yhdenkään työkaverin ''muru''?! Pfft
Ei tytötellä, justiinaksi sanoivat kun miesvaltaisella alalla olin toimipaikan ainoa nainen. Se joka näytti kaapin paikan. :)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:53"]Kyllä joo...ohi se menee. Nyt neljävitosena ei kukaan enää tytöttele ;)
[/quote]
Kyllä tytöttelee, huoh...
Ei pidä sietää. Vanhemmat mieskollegat tuota joskus yritti mutta laitoin tytöttelylle pisteen heti alkuunsa. Tulihan siitä sitten naureskelua että kun X pitää kutsua nimeltä, heh heh. Tytöttelijät ovat juntteja joita en kovin korkealle arvosta.
No, vielä 36-vuotiaana olen törmännyt tuohon asenteeseen. Ikävä kyllä joillain aloilla se muuttuu aivan liian hitaasti. Eduskunnassakin naiskansanedustajat ovat törmänneet tytöttelyyn.
Tätä asiaa olen miettinyt useasti. Olen hieman alle kolmekymppinen, korkeasti koulutettu ja minulla on vuosien menestyksekäs työhistoria omalta alaltani. Lisäksi olen myös perheenäiti. Meninpä minne vain yksi yleisimmistä kommenteista on "oletpa nuoren näköinen" "koskas olet oikein valmistunut" "oletko opiskelija". Toisen nuoren ulkonäön kommentointi samoin kuin tytöttely on loukkaavaa ja vallankäytön symboli. Vai miksi ajattelette, että tällaisia asioita täytyy päin naamaa edes sanoa ja korostaa? Meillä kaikilla on kuitenkin nimi ja oma tehtävämme, eikä sukupuoli, ikä tai ulkonäkö liity siihen. Ihmiset ovat myös yksilöllisiä. Toiset bilettävät ja käyttäytyvät kuin kakarat vielä viisikymppisinäkin, toiset aikuistuvat ja kypsyvät varhain. Mitenköhän tämä toimisi, jos alkaisimmekin kommentoida takaisin tyyliin "Oletpas vanhan näköinen, Tuula!" "Kylläpä sulla on paljon ryppyjä ja silmäpussit, Tarja!" "Sulla ei taida olla enää monta vuotta jäljellä eläkkeelle!".
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 20:49"]
Minua tytötellään työssäni jatkuvasti, sillä tyttöhän minä olenkin! Työtäni tai sen laatua ei kuitenkaan kukaan ole arvostellut. Mielestäni tyttö-sanan käyttäminen ei ole synonyymi vähättelylle.
t. 25v
[/quote]
Olet kyllä ihan aikuinen nainen, jos et óle sattunut huomaamaan.
Pitää.