Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin erittäin pahasti koira-allergisena ihmisenä

Vierailija
12.08.2014 |

toivoisin että koiranomistajat tietäisivät/ottaisivat selvää allergioista. Sairastan allergiaperäistä astmaa ja jos esim joudun olemaan koiran kanssa lähekkäin varttia kauemmin (myös ulkona) saan usein astmakohtauksen. En ole ainoa joten olen sitä mieltä ettei lemmikkejä tarvitse kiikuttaa ihan joka paikkaan. Se astmakohtaus kun ei tunnu kivalta, tuntuu että tukehtuu eikä aina heti lääkekään auta. Koirat ovat mukavia kavereita mutta valitettavasti minä en voi niiden lähellä olla, mielelläni ihailen kauempaa.

By the way se on aivan eri asia jos koiranhilsettä on jossain kuin se että se koira on itse paikalla. Kokemusta on!

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:53"]

Voisitko kertoa mitä on nämä paikat joihin koiria ei saisi mielestäsi ottaa? 

Esim. julkisilla liikennevälineillä kulkeminen on monille autottomille koiranomistajille välillä välttämätöntä koiran kanssa. Samoin on kohtuutonta vaatia ettei koira saisi tulla ostoskeskukseen, jos säännöt sallivat tulla tiloihin (muualle paitsi ruokaa myyviin liikkeisiin). 

[/quote]

Esim ostoskeskuksiin ei koirien tarvitse päästä. Kai sitä ihminen voi ostoksille mennä ilman koiraakin vai eikö voi? Jos kykenet menemään käymään kirjastossa tai vaikka verotoimistossa ilman koiraa voit varmasti mennä myös ostarille ilman koiraa. Ne kun on tarkoitettu ihmisiä varten eikä koiria. Koira on hyvä opettaa pennusta asti olemaan yksin kotona tarpeen vaatiessa sen verran minäkin tiedän.

ap

[/quote]

Niin, se koira vaan joutuu esim. minulla olemaan 10 h jo päivässä yksin kun on työpäivä + matkat. Joten mielelläänhän sen ottaa asioillekin sitten mukaan jos pitää käydä, ja on paikka mihin koiran saa ottaa. Koira nauttii siitä kun pääsee mukaan ja uuteen paikkaan jossa joka päivä ei käydä. Lisäksi joskus siellä voi olla ihan suoraan koiraan liittyvillä asioilla, esim. eläinlääkäriasema jossa käymme on ostoskeskuksessa. Ja eläinkauppoja on niissä, ja siellä voi tarvita sovittaa esim. pantaa tai koiran suojavaatetta. 

Ja olen kyllä samaa mieltä tuon astmahoitajan kanssa, että lääkitys kannattaisi tarkistaa. Olen itsekin moniallergikko (en koiralle tosin) ja astmaatikko, mutta lääkkeiden kanssa pärjään niin ettei tuollaisia ongelmia onneksi ole. Onneksi, koska minun allergiani ovat asioille joita ei pysty välttelemään millään.

[/quote]

Sitten sulle yksi tärkeä kysymys pohdittavaksi..miksi ihmeessä sinulla on koira jos se joutuu olemaan 10h+matkat yksin päivisin??? Ei se ole kenellekkään koiralle oikein että otetaan koira ku se on niin söpö ja ihana mut sit se on päivät yksin pikkusessa asunossa..

Vierailija
62/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:16"]Vastataan nyt vielä niin että jokainen yksinkertaisinkin koiranomistaja tajuaa...en ole missään väittänyt että koiria näkyisin ostareilla pilvin pimein vaan moni koiranomistaja vaatii että koirien pitäisi tulevaisuudessa päästä joka paikkaan minne ihminenkin. Minä saan paljon herkemmin koirasta astmakohtauksen kuin esim penkistä missä koira joskus ollut. Koirien ei tarvitse yleisesti päästä joka paikkaan, opaskoira asia erikseen eikä onneksi opaskoiria nyt niin paljon tarvita että olisivat kovin yleinen näky ostareilla.

Joskus tuntuu että koiranomistajat ovat niin hullaantuneita eläimiinsä että heiltä hämärtyy täysin tilanne-ja todellisuudentaju.

ap

[/quote]

Ohi aloituksen, mutta sivistetään aloittajaa hieman.

Opas- ja avustuskoiria kyllä tarvittaisiin paljon enemmän, mutta niiden hinta on se 30 000 euroa, ettei tarvitsijoilla ole varaa. Opaskoirien koulutuksen voisi mielestäni maksaa verorahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi koiraa, ja olen ap:n kanssa tismalleen samaa mieltä. Koiran voi toki käyttää siellä eläinkaupassa valjaita sovittamassa, mutta muuten pitää häipyä saman tien. Muut osotokset voi sitten hoitaa omalla ajallaan ilman koiria.

Siitäkin olen monien kanssa samaa mieltä, että todella itsekkäitä eläinten omistajia on pilvin pimein - samoin kuin itsekkäitä äitejä ja isiä. Niitä omia kullannuppuja puolustetaan viimeiseen asti, vaikka ne olisivat kuinka ärsyttäviä muiden mielestä. Tämä siis koskee sekä lapsia että koiria (jotka joillakin lienevät lapsen korvikkeita).

Itse ainakin pyrin siihen, että omat koirani eivät aiheuttaisi harmia kenellekään, tai ärsyttäisi ketään muutenkaan. Ihmisiä tai toisia koiria. En ymmärrä, mikseivät kaikki uskalla komentaa omia lemmikkejään tai lapsiaan olemaan hiljaa ja käyttäytymään kunnolla. Sen sijaan leperrellään ja lässytetään typeryyksiä.

Vierailija
64/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, vastaahan tuohon opaskoirakohtaan. Miten käy, kun samassa tilassa olette sekä sinä että sokea opaskoirineen? En ollut tuo kysyjä, mutta odotan silti vastausta mielenkiinnolla...

Vierailija
65/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on myös todella, todella paha eläinpölyallergia. Asun ulkomailla, ja tässä maassa saa koiria tuoda melkein minne vain. Asiasta itsekseen harmistuminen ja stressaaminen ei kuitenkaan auta, koska koiranomistajilla on myös oikeus tuoda koiransa mukanaan.

Ainoastaan kerran olen joutunut asiasta sanomaan kun esiinnyin eräillä pikkufestareilla (olen laulaja-pianisti) ja pieneen konserttisaliin toi joku koiran. Koira oli ilmeisesti erittäin allergisoivaa laatua, koska vaikka se oli kolmen metrin päässä, aloin aivastella melkein heti. Sanoin sitten ekan biisin jälkeen oikein kauniisti, että "anteeksi, mutta olen pahasti allerginen ja saan kovia oireita koirastasi. Olisitko ystävällinen ja veisit sen ulos?" Asiassa ei syntynyt mitään hämminkiä ja juttelin koiranomistajan kanssa vielä mukavia keikan jälkeen.

Se asenne, ihmiset! Allergia on ikävä ja epäreilu juttu, mutta sille ei nyt mitään voi. Yksi on pyörätuolissa ja toinen on allergikko, se on elämää. Olkaa asiasta avoimia niin tuskin kenellekään tulee paha mieli. Ja lääkitys on pidettävä kunnossa, vaikka ei itsellänikään aina lääkkeet auta jos eläin on pahasti allergisoivaa laatua. Silloin on vaan lähdettävä tilanteesta.

Vierailija
66/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:09"]Astma on enenen kaikkea psyykkinensairaus, jos lääkitys on kohdillaan. Koira lähellä auttamatta kohtaus, lääke kotona auttamatta kohtaus, yleinenvitutus auttamatta kohtaus. 

[/quote]Jep. Varmuuden vuoksi saadaan paniikkikohtaus, jos ei astmakohtaus tulekaan. Kaikki ei niitä erota.

Vierailija
67/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi järkevämpää, että olisi (ehkä onkin?) "allergia/astmavaunu", jossa ei sallittaisi esim. voimakkaita hajusteita, tupakoivia henkilöitä, koiranomistajia? Lemmikkivaunussa matkustaa koiria ja kissoja, mutta voisin kuvitella, että astmaatikolle on vähintään yhtä paha istua normaalivaunussa ansioituneen tupakoitsijan tai intohimoisen kissanomistajan vieruskaverina.

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:09"]

99% koiranomistajista ei taida tietää että lähijunissa on lemmikkivaunu, ja kaikki vaunut eivät sellaisia ole. 

[/quote]

Vierailija
68/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:33"]

Koiranomistajat ovat nykyään todella itsekeskeisiä ja itse omilla asenteillaan aiheuttavat ympäristössä koiravihaa. Surullista että sitten se eläin joutuu sijaiskärsijäksi kun ihminen toimii typerästi ja ajattelemattomasti.

[/quote]

Haters gonna hate...

Vierailija
69/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tulkinta tuo, että jos MINULLA on rajoite, MINÄ saan kyllä kulkea vapaasti kaikkialla, mutta MUIDEN on rajoitettava menojaan, koska MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINUN  MINUN.

Vierailija
70/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläisemmässä Euroopassa ja esim. USAssa koirat ovat tervetulleita terasseille, pubeihin ja ravintoloihinkin ja siellä on ihmisillä myös vähemmän allergioita. Suomessa ihmiset ovat yliherkkiä kaikelle, mukaan lukien toiset ihmiset.

Vierailija
71/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:12"]

Mielenkiintoinen tulkinta tuo, että jos MINULLA on rajoite, MINÄ saan kyllä kulkea vapaasti kaikkialla, mutta MUIDEN on rajoitettava menojaan, koska MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINUN  MINUN.

[/quote]

Juuri näin. Pitäisi mennä niin että jokainen kulkekoon miten lystää ja missä lystää, koirineen, kissoineen, käärmeineen, hajuvesineen ja savukkeineen. Se jolla on rajoitteita, väistää ja hakeutuu niihin paikkoihin missä pystyy olemaan.

Vierailija
72/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hajusteallerginen. Mulla ei silti oikeutta valittaa että kaikki jotka käyttävät hajusteita (hajuvedet, hiuslakat, hajustetut pesuaineet, vartalovoiteet yms.) pysyisivät poissa kauppakeskuksista.

SUVAITSEVUUS HUOMIOON IHMISET.

Vierailija
73/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takiahan niita astmoja ja allergioita nykyään on niin paljon, kun ihmiset kasvavat liian steriileissä ympäristoissä. Ihan tutkimustenkin mukaan perheissä joissa on koira, on vähemman allergioita. Haluatteeko te allergiset, etta seuraavakin sukupolvi on yhta sairas kuin te?

Vierailija
74/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin paha koira-allergia on paljon harvinaisempi kun paha kala-allergia, ja silti kenellekään ei ole tullut mieleen, että ehkä ei ole hyvä idea SAVUSTAA sita kalaa kaiken maailman toreilla ja keskusta-alueella.

Itse jouduin muuttamaan korpeen, koska se savu tunki ikkunoiden välistä sisään, enkä kesäaikana voi edes haaveilla että menisin tuonne kaupungin keskustaan vaikka apteekissa käymään, kun sielä on niitä perkeleen kalakojuja joka kulmalla. Mä kuolen alle vartissa jo pelkästä kalan hajusta.

Ja kala-allergia on melko yleinen, ja yleensä siiihen reagoidaan nimenomaan hengitysteillä, anafylaktisella shokilla. Koira-allergia on toki myös yleinen, mutta suurin osa koira-allergisista saa lähinnä vuotavan nenän tai kutinaa, ei mitään hengenvaarallista.

Vierailija
75/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:14"]Eteläisemmässä Euroopassa ja esim. USAssa koirat ovat tervetulleita terasseille, pubeihin ja ravintoloihinkin ja siellä on ihmisillä myös vähemmän allergioita. Suomessa ihmiset ovat yliherkkiä kaikelle, mukaan lukien toiset ihmiset.

[/quote]Siedätyshoitoa tuokin. Tietty vakavat reaktiot on eri asia, mutta lievästä allergiasta voi hyvinkin päästä eroon yksinkertaisesti kohtaamalla oireiden aiheuttajan pienissä määrin ja usein. Mutta ei, meillä ei edes yritetä, heti vaan kielletään kaikki!

Ja turha huudella että allergiaton puhuu mitä sattuu, itsellä helpotti vakava heinäallergia timoteisiedätyshoidolla (pistoshoito) ja lievä kissa-allergia lähti kokonaan kissan tultua taloon.

Vierailija
76/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:16"]

Mä olen hajusteallerginen. Mulla ei silti oikeutta valittaa että kaikki jotka käyttävät hajusteita (hajuvedet, hiuslakat, hajustetut pesuaineet, vartalovoiteet yms.) pysyisivät poissa kauppakeskuksista.

SUVAITSEVUUS HUOMIOON IHMISET.

[/quote]

Niin just. Hajusteallergisuuskin on 98prosenttisesti psyykkinen juttu.

Vierailija
77/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% helsinkiläisistä ei taida tietää että Suomessa on muitakin kaupunkeja ;)

Vierailija
78/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:25"]

No ei kyllä minullekaan ole koskaan koiranomistajana ole käynyt mielessä alkaa koiraa raahaamaan ostoskeskuksiin jne (ellei kyse sitten jostain poikkeustapauksesta, jolloin mennään eläinliikkeeseen, joka sijaitsee ostarilla).

Jäi vain ihmetyttämään se, että miten joudut tilanteisiin jossa joudut olemaan koiran kanssa 15 minuuttia vierekkäin? Etkö saa auki suutasi sen vertaa, että voisit kertoa olevasi kovasti allerginen?

[/quote]

Toki saan ja olen saanutkin...mulla on esim oikeus vaatia koira ulos bussista mutta olen tyytynyt sanomaan ettei tarvi mun viereen tulla istumaan koira sylissä. Onneksi siellä ostareilla ei koiria juurikaan pyöri ja toivottavasti ei jatkossakaan :) pointti oli se että koiranomistajien mielestä niiden koirien kuuluisi päästä minne vaan mutta eipäs kuulu.

ap

[/quote]

Ei hitto sä kuulostat rasittavalta. Tässäkin keskustelussa on moni koiranomistaja ilmaissut olevansa samaa mieltä kanssasi, mutta sä vain jatkat yleistämistä ja "koiranomistajat vaatii sitä ja koiranomistajat vaatii tätä"-jauhamista. Ehkä sä tarvitsisit astmalääkityksen lisäksi jotain muutakin lääkitystä?

Vierailija
79/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan koiraani, mutta sinua en rakasta ap. Joten siitä voit päätellä ehkä jotain.

Vierailija
80/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:36"]

Mahtaisko se ponikin nauttia ostarilla pyörimisestä, pitäiskö kokeilla? Vai olisko kuitenkin niin että ponikin kuuluu sinne niitylle juoksemaan eikä ostarille? Sama pätee koiraan...taitaa omistaja itse tykätä ostareilla pyörimisestä ja haluaa koiransa raahata mukana? Niin tai näin niin koiran paikka ei ole ostoskeskuksessa pyörimässä!

[/quote]

Sinä et sitä päätä. Niin kauan kuin ostoskeskuksissa ei ole koira-kieltoa, sinne saa aivan vapaasti tulla koiran kanssa. Hassua, että kuvittelet sinun voivan "päättää" missä koirien paikka on - osoittaa aikamoista itsekeskeisyyttä sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan