Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin erittäin pahasti koira-allergisena ihmisenä

Vierailija
12.08.2014 |

toivoisin että koiranomistajat tietäisivät/ottaisivat selvää allergioista. Sairastan allergiaperäistä astmaa ja jos esim joudun olemaan koiran kanssa lähekkäin varttia kauemmin (myös ulkona) saan usein astmakohtauksen. En ole ainoa joten olen sitä mieltä ettei lemmikkejä tarvitse kiikuttaa ihan joka paikkaan. Se astmakohtaus kun ei tunnu kivalta, tuntuu että tukehtuu eikä aina heti lääkekään auta. Koirat ovat mukavia kavereita mutta valitettavasti minä en voi niiden lähellä olla, mielelläni ihailen kauempaa.

By the way se on aivan eri asia jos koiranhilsettä on jossain kuin se että se koira on itse paikalla. Kokemusta on!

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:53"]

Voisitko kertoa mitä on nämä paikat joihin koiria ei saisi mielestäsi ottaa? 

Esim. julkisilla liikennevälineillä kulkeminen on monille autottomille koiranomistajille välillä välttämätöntä koiran kanssa. Samoin on kohtuutonta vaatia ettei koira saisi tulla ostoskeskukseen, jos säännöt sallivat tulla tiloihin (muualle paitsi ruokaa myyviin liikkeisiin). 

[/quote]

Esim ostoskeskuksiin ei koirien tarvitse päästä. Kai sitä ihminen voi ostoksille mennä ilman koiraakin vai eikö voi? Jos kykenet menemään käymään kirjastossa tai vaikka verotoimistossa ilman koiraa voit varmasti mennä myös ostarille ilman koiraa. Ne kun on tarkoitettu ihmisiä varten eikä koiria. Koira on hyvä opettaa pennusta asti olemaan yksin kotona tarpeen vaatiessa sen verran minäkin tiedän.

ap

[/quote]

Niin, se koira vaan joutuu esim. minulla olemaan 10 h jo päivässä yksin kun on työpäivä + matkat. Joten mielelläänhän sen ottaa asioillekin sitten mukaan jos pitää käydä, ja on paikka mihin koiran saa ottaa. Koira nauttii siitä kun pääsee mukaan ja uuteen paikkaan jossa joka päivä ei käydä. Lisäksi joskus siellä voi olla ihan suoraan koiraan liittyvillä asioilla, esim. eläinlääkäriasema jossa käymme on ostoskeskuksessa. Ja eläinkauppoja on niissä, ja siellä voi tarvita sovittaa esim. pantaa tai koiran suojavaatetta. 

Ja olen kyllä samaa mieltä tuon astmahoitajan kanssa, että lääkitys kannattaisi tarkistaa. Olen itsekin moniallergikko (en koiralle tosin) ja astmaatikko, mutta lääkkeiden kanssa pärjään niin ettei tuollaisia ongelmia onneksi ole. Onneksi, koska minun allergiani ovat asioille joita ei pysty välttelemään millään.

[/quote]
oliskohan kannattanu ottaa töihin + muuhun kuluva aika huomioon ennen kuin tuota rakkia rupesit itsellesi hankkimaan?
Koira myyntiin tai piikille jos et siitä enää pysty huolehtimaan muuten kuin raahaamalla sen mukanasi paikkoihin joihin rakit eivät kuulu.
Nauttii ostareille yms.käynneistä, just joo...

Vierailija
42/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erittäin pahasti astmaattinen ja koira-allerginen lapsi. Sairaus puhjennut ja diagnosoitu viime vuoden joulukuussa ja hoitosuunnitelma kesken ja kokeiluasteella. En todellakaan katsoisi hyvällä jos ostareille tai muualle alettaisiin koiria raahaamaan niin että meillä ei sinne olisi enää mitään asiaa. Sen verran taidan olla itsekäs että väittäisin niiden ostarien olevan tarkoitettu meille ihmisille ensisijaisesti eikä koirille joita muka ei voi kotiin jättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:12"]

No kertokaas nyt, kuinka usein näette koiria hengailemassa ostoskeksuksissa???

Ikinä ole nähnyt yhtään hengailevaa koiraa omistajansa kanssa.

[/quote]

Silloin kun on joku sairaus niin sitä näkee asioita ihan eritavalla ja kiinittää asioihin ihan eritavalla huomiota, kun esim ihan tavallinen terveihminen. Astmaatikko näkee niitä allergisoivia juttuja(ei ihan puuta heinää tuo psykkinenpuoli) esim. raskaana oleva näkee raskaana olevia kaikialla. Audilla ajava näkee vain samanlaisia audeja jne...

Vierailija
44/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tässäkin ketjussa paljon muista ihmisistä viis veisaavia koiranomistajia joiden mielestä on ihan ok raahata koira esim ostareille pyörimään allergisten kiusaksi ja ihan vaan siksi ettei joku liikkeenomistaja ole tajunnut sitä erikseen kieltää :(:(:( todella moukkamaista itsekkyyttä!

Vierailija
45/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä minullekaan ole koskaan koiranomistajana ole käynyt mielessä alkaa koiraa raahaamaan ostoskeskuksiin jne (ellei kyse sitten jostain poikkeustapauksesta, jolloin mennään eläinliikkeeseen, joka sijaitsee ostarilla).

Jäi vain ihmetyttämään se, että miten joudut tilanteisiin jossa joudut olemaan koiran kanssa 15 minuuttia vierekkäin? Etkö saa auki suutasi sen vertaa, että voisit kertoa olevasi kovasti allerginen?

Vierailija
46/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääs niiden koirienne kanssa kysymään keneltä tahansa liikkeenharkoiottajalta että haluavatko koirianne pyörimään kauppoihinsa. Veikkaan että minimaalisen pieni osa vastaa että haluaa ja nekin ovat sitten itse koirahulluja myös.

Vierailija
47/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:25"]

No ei kyllä minullekaan ole koskaan koiranomistajana ole käynyt mielessä alkaa koiraa raahaamaan ostoskeskuksiin jne (ellei kyse sitten jostain poikkeustapauksesta, jolloin mennään eläinliikkeeseen, joka sijaitsee ostarilla).

Jäi vain ihmetyttämään se, että miten joudut tilanteisiin jossa joudut olemaan koiran kanssa 15 minuuttia vierekkäin? Etkö saa auki suutasi sen vertaa, että voisit kertoa olevasi kovasti allerginen?

[/quote]

Toki saan ja olen saanutkin...mulla on esim oikeus vaatia koira ulos bussista mutta olen tyytynyt sanomaan ettei tarvi mun viereen tulla istumaan koira sylissä. Onneksi siellä ostareilla ei koiria juurikaan pyöri ja toivottavasti ei jatkossakaan :) pointti oli se että koiranomistajien mielestä niiden koirien kuuluisi päästä minne vaan mutta eipäs kuulu.

ap

Vierailija
48/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös jaksaa ihmetyttää että koirien pitäisi muka päästä kauppoihin ja kirjastoihin tms...ovatko koiranomistajat todella niin yksinäisiä että se koira korvaa kaikki muut sosiaaliset suhteet ja siksi sen koiran pitää päästä joka paikkaan minne omistajansa menee? Säälittävää minusta...

Vierailija
49/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat ovat nykyään todella itsekeskeisiä ja itse omilla asenteillaan aiheuttavat ympäristössä koiravihaa. Surullista että sitten se eläin joutuu sijaiskärsijäksi kun ihminen toimii typerästi ja ajattelemattomasti.

Vierailija
50/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:14"]

[/quote]

Niin, se koira vaan joutuu esim. minulla olemaan 10 h jo päivässä yksin kun on työpäivä + matkat. Joten mielelläänhän sen ottaa asioillekin sitten mukaan jos pitää käydä, ja on paikka mihin koiran saa ottaa. Koira nauttii siitä kun pääsee mukaan ja uuteen paikkaan jossa joka päivä ei käydä. Lisäksi joskus siellä voi olla ihan suoraan koiraan liittyvillä asioilla, esim. eläinlääkäriasema jossa käymme on ostoskeskuksessa. Ja eläinkauppoja on niissä, ja siellä voi tarvita sovittaa esim. pantaa tai koiran suojavaatetta. 

Ja olen kyllä samaa mieltä tuon astmahoitajan kanssa, että lääkitys kannattaisi tarkistaa. Olen itsekin moniallergikko (en koiralle tosin) ja astmaatikko, mutta lääkkeiden kanssa pärjään niin ettei tuollaisia ongelmia onneksi ole. Onneksi, koska minun allergiani ovat asioille joita ei pysty välttelemään millään.

[/quote]

Oikeastikko koira mielestäsi nauttii kun pääse ostoskeskukseen?? Et vaikka metsälenkille veisi sitä, siitä uudesta paikasta se voisi nauttiakin. Sen toki ymmärrän että koira viedään ostarin yhteydessä olevaan eläinlääkäriin tai eläintarvikeliikkeeseen, mutta että koira nauttii päästessään ostoskeskukseen......

[/quote]

Ihan oikeasti: nauttii. Kyllä me käydään paljon metsälenkeilläkin, ja vapaanakin koira saa olla joka päivä. Mutta aina kaupungissa asuneena se on tottunut myös muihin iloiihin kuin metsän elukoiden hajujen jäljittämiseen. Se tykkää myös esim. koiranpuiston sosiaalisesta elämästä, tolppien hajumerkkien haistelusta, metrossa matkustamisesta ja ostoskeskuksesta.

En vie koiraa ostoskeskukseen pahimpaan ruuhka-aikaan toki. Mutta koira nauttii ihmisistä ja siitä, kun pientä söpöä koiraa monet vielä tulee tervehtimään ja huomioi. Häntä heiluen se käy pussailemassa kaikkia jotka vaan haluaa. Ihan turha väittää ettei se siitä nauttisi. 

Vierailija
51/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikak se koira miten nauttisi ostarilla pyörimisestä se ei silti sinne kuulu ja piste!

Vierailija
52/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:33"]

Koiranomistajat ovat nykyään todella itsekeskeisiä ja itse omilla asenteillaan aiheuttavat ympäristössä koiravihaa. Surullista että sitten se eläin joutuu sijaiskärsijäksi kun ihminen toimii typerästi ja ajattelemattomasti.

[/quote]

Koiranomistajat yksin itsekkäitä?! Tämä on kyllä ihan yleinenilmiö, eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn ryhmään. 

Vierailija
53/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on näitä juntti-koiraihmisiä, joista vauvapalstalla saa aina lukea? Palstalla tuntuu olevan yleinen käsitys että *kaikki* koiranomistajat ajattelevat vaan ja ainoastaan omia pikku hauvojaan, eivät siivoa niiden tarpeita, tungeksivat ostoskeskuksiin niiden kanssa jne...

Murto-osa niistä koiranomistajista joihin olen törmännyt, on näitä idiootteja.

Vierailija
54/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisko se ponikin nauttia ostarilla pyörimisestä, pitäiskö kokeilla? Vai olisko kuitenkin niin että ponikin kuuluu sinne niitylle juoksemaan eikä ostarille? Sama pätee koiraan...taitaa omistaja itse tykätä ostareilla pyörimisestä ja haluaa koiransa raahata mukana? Niin tai näin niin koiran paikka ei ole ostoskeskuksessa pyörimässä!

Vierailija
55/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Helsingin keskustan Stockmannille saa ottaa koiran mukaan. Asumme maalla, jossa lenkkeilen koiran kanssa metsässä ja pelloilla, mutta välillä viikonloppuisin on mukavaa vaihtelua lähteä miehen ja koiran kanssa viettämään aikaa keskustaan. Kuljemme pitkin Kaivarinrantaa ja puistoja, käymme terassikaveilla yms. Ja koska Stockmannille saa ottaa koiran mukaan niin haemme sieltä samalla ne tarvitsemanne asiat joita täältä maalta ei saa. Emme siis varta vasten lähde koiran kanssa Stockmannille pyörimään vaan kävelemään Helsingiin ja on plussaa että samalla reissulla saa haettua tarvitsemansa asiat. Kiitoksia vaan Stockmannille :) Koirani yleensä pidän kaupassa sylissä, jotta on siivosti ja ei jää ihmisten jalkoihin. Teidänkö mielestänne emme saisi tehdä näin??

Vierailija
56/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:16"]

vaan moni koiranomistaja vaatii että koirien pitäisi tulevaisuudessa päästä joka paikkaan minne ihminenkin.

ap

[/quote]

Ei ole todellista? Missäs näin on vaadittu? En tiedä yhtäkään koiranomistajaa, joka vaatisi koiransa pääsevän tyyliin joka  paikkaan.

Eikä täällä mielestäni ole kukaan puolustellut koirien esim ostoskeskuksessa olemista, kukaan ei edes ole vaatinut saada ottaa rekkua mukaan ruokakauppaan, joten joku nyt liioittelee ja pahasti.

Vierailija
57/108 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan autottomana opiskelijana melko usein kaukoliikenteen busseissa ja koirani mukana, mutta vielä koskaan kukaan ei ole matkaan lähtiessä tai matkan aikana vaatinut meitä ulos bussista, tai sanonut koirastani mitään.

Erään kerran matkan päätyttyä nousin pieni villakoirani sylissä takapenkistä ja eräs nainen muutaman rivin edessämme huomasi meidät. Hänen silmänsä levähtivät suuriksi ja hän oli hyvin kauhuissaan olevan näköinen ja alkoi selittämään, että hän on hyvin allerginen koirille ja täällä ei olisi saanut olla koiraa. Seuraavaksi hän lähti kuskin luo, ja selitti, että hän on hyvin allerginen koirille, ja hänellä olisi oikeus vaatia koiraa ulos bussista, ja miksi hänelle ei ollut kerrottu, että mukana on koira. Kuski sanoi, ettei tiennyt juuri hänen olevan hyvin allerginen ja kysyi onko naisella ollut matkan aikana oireita koirasta. Ei ollu, mutta olisi voinut tulla. Kuski yritti sanoa, että no eihän tässä sitten ole mitään pahaa sattunut, ja että naisen kannattaisi bussiin noustessaan ilmoittaa alkergiasta, jos se on niin vakava. Pointti naisella oli, että kun hän ei ollut tiennyt koirasta. Meinasin kysyä, että sittenkö ne oireet olisivat tulleet. Huvittavaa oli, että asiaa edessä kuskin kanssa selvitettäessä seisoin koko ajan vieressä koira sylissäni. Ja edelleen siitä ei syntynyt oireita. Kai se allergian vakavuuden selvittäminen vei kaikki mahdolliset allergian oireet pois ;) Kyllä naista taisi ketuttaa, kun oli todella koira-allergisena tietämättään istunut 2,5h parin metrin päässä pienestä villakoirasta, ja hups vaan, oireita ei ollut tullutkaan. :D

Vierailija
58/108 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkinntoista, ettei ap koskaan palannut kommentoimaan tuota opaskoira-asiaa...?

Vierailija
59/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koira ja inhoan suurimmaksi osaksi muita koiranomistajia juurikin tämän tolkuttoman itsekkyyden vuoksi. Mun koira ei koskaan liiku taajamissa vapaana ja olen kerännyt joka ikisen koiranpaskan ja silti saan paskaa niskaan ihmisiltä jotka ovat vaan totaalisen kyllästyneitä koiraihmisten terroriin....ja pakko myöntää en yhtään ihmettele. Todella paljon tulee vastaan vapaana juoksevia koiria jotka tulevat jopa autojen eteen, tossa läheisellä lenkkipolulla on kamala määrä koiran läjiä, koirat haukkuvat läheisen omakotitalon pihassa aamusta iltaan ja niiden annetaan siellä vaan haukkua, haukkua ja haukkua...

Vierailija
60/108 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:53"]

Voisitko kertoa mitä on nämä paikat joihin koiria ei saisi mielestäsi ottaa? 

Esim. julkisilla liikennevälineillä kulkeminen on monille autottomille koiranomistajille välillä välttämätöntä koiran kanssa. Samoin on kohtuutonta vaatia ettei koira saisi tulla ostoskeskukseen, jos säännöt sallivat tulla tiloihin (muualle paitsi ruokaa myyviin liikkeisiin). 

[/quote]

Esim ostoskeskuksiin ei koirien tarvitse päästä. Kai sitä ihminen voi ostoksille mennä ilman koiraakin vai eikö voi? Jos kykenet menemään käymään kirjastossa tai vaikka verotoimistossa ilman koiraa voit varmasti mennä myös ostarille ilman koiraa. Ne kun on tarkoitettu ihmisiä varten eikä koiria. Koira on hyvä opettaa pennusta asti olemaan yksin kotona tarpeen vaatiessa sen verran minäkin tiedän.

ap

[/quote]

Sitten et voi asioida Stockmannillakaan, sinne ovat koirat tervetulleita muualle paitsi Herkkuun. Lemmikkieläinosasto on siellä ylhäällä viitos- tai kuutoskerroksessa ja jos on tarve ostaa koiralle jotain sovitettavaa, on sen koiran päästävä mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän