MITÄ!?! KOULUT ALKOIVAT JO EILEN??
Lapsi aloitti yläasteella koulunsa. Vein koulun pihaan varttia vaille yhdeksän ja poika pyysi, että lähden siitä sitten töihin, osaa kyllä itse.
Soitti, kun kellot soivat ja kysyi, mihin pitää mennä. Ihmettelin, eikö siellä todellakaan ole ketään opastamassa ja neuvomassa uusia seiskoja. Menin koulun nettisivuille ja siellä sitten isoin kirjaimin luki, että koulu alkoi 11.8. ELI EILEN!!!!
Voi luoja, olen ihan pässi. Pikkusisaruksilla alkoi koulu tänään.
Hienostipa alkoi pojan yläasteura. Jo ensimmäisen koulupäivän pois koulusta :(
Kommentit (130)
Tämän naiset (ne liikuttavat ressukat) osaavat parhaiten. Tässäkin ketjussa lukuisia vittuiluja käärittynä "hyvää tarkoittaviin" neuvoihin ja muka viattomiaan ihmettelyyn. Ainoana tavoitteena nostaa oma itsensä ylemmäs ja lytistää toinen.
Ahaa, poikasi hortoili pihalla yksin kaatosateessa, etkä sinäkään huomannut mitään outoa siinä, että koulun piha oli ollut typötyhjä, kun "kaikilla" (7-9-luokat + lukio) koulu alkoi vasta klo 10.
:D
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:55"]
Ahaa, poikasi hortoili pihalla yksin kaatosateessa, etkä sinäkään huomannut mitään outoa siinä, että koulun piha oli ollut typötyhjä, kun "kaikilla" (7-9-luokat + lukio) koulu alkoi vasta klo 10.
:D
[/quote]
Meni katokseen seisomaan. Ja kyllä ihmettelin, missä kaikki ovat, kun yhdeksältä ei ollut ketään pihalla. Sitten totesin, että ehkei sen ikäiset tule kouluun loman jälkeen vasta kuin viime minuutilla ja pyysin vain odottamaan.
ap
Oletko poikasi paras kaveri? Eikö hänellä ole muita kavereita? Pitäisikö sekä sinulla että pojallasi olla hieman omaakin elämää?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:14"]
Mua ihmetyttää se, että äiti vie vielä seiska luokkalaisen kouluun, vaikka koulumatka näyttää olevan lyhyt (ja muutenkin, kuka nyt saattaa enää noin vanhaa kouluun) Päättelen sen siitä, että äiti ja nuori olivat koululla 8:45 ja äiti oli kotona jo pitkälti ennen klo. 9, koska kertoi olleensa palstailemassa ja nuori soitti tasan klo. 9 ( miksi soitti? Eikö tää nuori osaa hoitaa kouluasioistaan itse mitään, vaan mammaa pyydetään ottamaan selville, hyvin menee). Äiti ehti 3 minuutissa ottaa selville koulun alkamisajan, panikoida, soittaa isälle ja tehdä aloituksen, nopeaa toimintaa. Ja todellakin, ainakin mun nuori olisi sanonut, että äiti voit mennä jo kotiin, vaikka tietäisikin mun tekevän töitä kotona. Tää aloitus on huuhaata, mutta hyvää viihdettä.
[/quote]
Vastaus kysymyksiisi: matkaa koululle on 3km. Seiskaluokkalainen kulkee sen kävellen tai pyörällä, mutta tänään oli ensimmäinen koulupäivä (tai siis ei ollutkaan) ja satoi kaatamalla. Ajattelin, että koska nyt joka tapauksessa teen töitä kotona, niin vien sen autolla. Pienemmät sisarukset menivät itse kävellen (ja ennen kuin kysyt, miksen vienyt niitä, he menivät kavereiden kanssa kumisaappailla ja sateenvarjolla varustettuna) kouluun, joka on 100 metrin päässä.
Tulin kotiin autolla sieltä 3km päästä viidessä minuutissa. Kello oli siis noin 8.50, kun avasin koneen. Koneessani on aina auki Facebook, sähköposti, vauvapalsta ja Helsingin Sanomat. Poika soitti yhdeksältä, kun kellot soivat. Puheluun meni noin puoli minuuttia, koska ehdin puhelun aikana klikata koulun nettisivut auki (ehdin kirjoittaa ensimmäisen kirjaimen googlen hakukenttään, kun se jo ehdotti koulun sivuja, ei mennyt näpyttelyyn aikaa) ja huomasin heti etusivulta, että koulu alkoi maanantaina 11.8. Oli siinä ensimmäisellä sivulla ja niin isolla, että sen näki ihan heti. No, ehdin tästä sanoa pojalleni, joka jo sanoi, että hei tähän tulikin jo joku. Yritin soittaa heti perään miehelleni, joka ei vastannut. Sydän hakkasi kahtasataa ja laitoin viestin tänne. Paniikissa tulee tehtyä kaikenlaista tyhmää, kuten kirjoitettua tänne.. En ole myöskään saanut tänään mitään etätöitä tehdyksi, kun olen ollut niin sekaisin tästä asiasta.
Soitin jo koululle ja selitin asian. Kuulostivat ymmärtäväisiltä. Koulu oli itse asiassa alkanut vasta klo 10 tänään kaikilla, joten kansliasta oltiin tultu aamulla katsomaan pihalla yksin hortoilevaa poikaa.
Etsin myös käsiini sen kouluunhyväksymiskirjeen keväältä. Koulu olisi alkanut eilen vasta klo 10, joten oltaisiin eilenkin oltu väärään aikaan pihalla, jos oltaisiin jostain syystä tajuttu sen alkavan eilen.
Poika ei ole vielä tullut koulusta kotiin, pääsee ehkä siis vasta kahdelta tai kolmelta. Jotain hyvitystä kyllä täytyy nyt tarjota, toivottavasti ei ole mennyt koulunaloitus ihan pepulleen tämän takia. Eilen oli varmaan kaikki tutustumisleikit ja ryhmäytymiset ja muut.
Mulla on oikeasti todella paha olo tästä. Yleensä pidän kaikki hammaslääkärit ja vanhempainillat muistissa, en myöhästy ikinä mistään ja hoidan asiat todella huolellisesti. Ja sitten tällainen iso juttu, yläasteen aloitus ja minä sössin sen ihan täysin.
ap
[/quote]
No miksi se soitti sulle? Ja ihan just silloin, kun kellot soitti? Eikä itse ottanut asioista selvää, kun koululla oli? Kyllä mun nuori olisi hetken siellä pihalla/sisällä haahuillut ja kysellyt ensimmäiseltä vastaantulevalta. Miksi palloili sateessa 15 min, mutta ei voinut kuitenkaan mennä kouluun sateessa? Vietkö sen aina sateella kouluun? Miksi ei voi ottaa sateenvarjoa niinkuin sisarukset? Tosiaan niinkuin nr. 105 kirjoitti, miksi et huomannut, että pihalla ei ollut muita? Miksi et kirjoittanut keväällä ylös vaikka kalenteriin koulun alkamispäivää, vaikka se oli tiedossa? Onko lapsesi erityislapsi, kun ei osaa hoitaa itsenäisesti asioita? Ja heti kotona asetuit vauvapalstalle palstailemaan, etkä alkanut töitä tekemään... Juu juu, ken uskoo..
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:10"]Oletko poikasi paras kaveri? Eikö hänellä ole muita kavereita? Pitäisikö sekä sinulla että pojallasi olla hieman omaakin elämää?
[/quote]
Kiitos. Noniin, aika lopettaa kommentointi tähän. Olen ihminen, äiti ja elän samassa maailmassa kuin sinäkin. Mieti, haluaisitko tuntemattoman ihmisen käyttäytyvän kuten sinä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:07"]Mulla on aina ollut sellainen outo kuvitelma, että samassa kaupungissa koulut alkavat samana päivänä ja lomat samat kaikissa kouluissa.
[/quote]
vantaalla ei tää kuvitelma pidä paikkansa. Esim syysloma ja joululomat lapsilla erilaiset.
Saamaton on lapsesi, jos seisoo katoksessa odottamassa (tyhjässä koulussa), eikä yhtään käy ottamassa selvää, mikä on homman nimi. Mitä hän edes tarkoitti väittäessään, että osaa itse?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:10"]Oletko poikasi paras kaveri? Eikö hänellä ole muita kavereita? Pitäisikö sekä sinulla että pojallasi olla hieman omaakin elämää?
[/quote]
Kiitos. Noniin, aika lopettaa kommentointi tähän. Olen ihminen, äiti ja elän samassa maailmassa kuin sinäkin. Mieti, haluaisitko tuntemattoman ihmisen käyttäytyvän kuten sinä?
Ap
[/quote]Mikä kysymyksissäni satutti?
"Tämän naiset (ne liikuttavat ressukat) osaavat parhaiten. Tässäkin ketjussa lukuisia vittuiluja käärittynä "hyvää tarkoittaviin" neuvoihin ja muka viattomiaan ihmettelyyn. Ainoana tavoitteena nostaa oma itsensä ylemmäs ja lytistää toinen."
Alapeukuttajat hei, sattuiko?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:07"]Mulla on aina ollut sellainen outo kuvitelma, että samassa kaupungissa koulut alkavat samana päivänä ja lomat samat kaikissa kouluissa.
[/quote]
vantaalla ei tää kuvitelma pidä paikkansa. Esim syysloma ja joululomat lapsilla erilaiset.
[/quote]
Kaupungin sivut ovat toistamieltä kanssasi :)
http://www.vantaa.fi/fi/opetus_ja_kasvatus/palvelut/koulujen_tyo-_ja_loma-ajat
Mutta, jos ei ole kaupungin koulu, niin voi varmasti alkaakin eriaikaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:08"]
Vittu mikä vajakki ! Missä koulu alkaa tiistaina ?
[/quote]
Esim. Turussa, Naantalissa, Raisiossa... Paitsi jostain kumman syystä Raision lukio aloitti jo viime viikolla.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:13"]
[/quote]
Ap
[/quote]Ei ollut tarkoitus olla epäkohtelias, mutta tällaisia kysymyksiä heräsi teatraalisuudestasi ("pulssi hakkasi kahtasataa"). On hyvä, että lapsesi koulunkäynti on sinulle tärkeää, mutta huono, jos se on sinulle tärkeämpää kuin hänelle itselleen.
Minun lapseni kulkevat kavereidensa kanssa kouluun, soittelevat ja viestittelevät usein kavereidensa kanssa myös kouluun liittyvistä asioista. Kaikkea ei kysytä äidiltä, kaikkea ei jaeta äidin kanssa. Ovat tiettävästi puhuneet myös koulunaloituksesta yhdessä. Onko perheeni outo?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:08"]
Vittu mikä vajakki ! Missä koulu alkaa tiistaina ?
[/quote]
Esim. Turussa, Naantalissa, Raisiossa... Paitsi jostain kumman syystä Raision lukio aloitti jo viime viikolla.
[/quote]Tuskin syy on mitenkään kumma, liittynee syyslomaan, joululomaan tai muihin lomapäiviin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:14"]
[/quote]
[/quote]
Kaupungin sivut ovat toistamieltä kanssasi :)
http://www.vantaa.fi/fi/opetus_ja_kasvatus/palvelut/koulujen_tyo-_ja_loma-ajat
Mutta, jos ei ole kaupungin koulu, niin voi varmasti alkaakin eriaikaan.
[/quote]
Vantaan kaupungin sivut ovat vuosien kestävä vitsi.
peruskouluissa käyvät ja lomat eriaikaiset. Yläasteelaiset tekevät usean päivän tänäkin vuonna sisään, että saavat koko viikon syysloman. Joululomalta aiemmin kouluun, saavat myöhemmin keväällä vapaata pari päivää.
Toivottavasti ihmiset nyt oppisivat, ettei ole mitään sellaista "koulut alkavat silloin ja silloin" koska se on tosiaan koulukohtaista. Oma lapseni on Helsingissä koulussa ja hänellä alkoi koulu maanantaina 11.8. klo 8. Tieto löytyy hänellä todistuksesta, mutta se on helposti nähtävillä myös koulun sivuilta, josta näkee lukuvuoden työ- ja loma-ajat ja lisäksi koulun kalenterista, mistä näkyy tarkemmat tapahtumat.
Aika yksinkertainen saa olla, jos kuvittelee, että samalla paikkakunnalla koulut alkaisivat samaan aikaan ja vielä samalla kellonlyömällä. Koulut saavat näistä itsenäisesti päättää ja kun jossain kouluissa syysloma on 2-3-päivää ja toisissa koko viikon, jo tästä aiheutuu eroja koulun alkamisajankohtaan.
Älkää tehkö niitä lapsia ihan tolkutonta määrää, jos tällaiset asiat tuntuvat vaikeilta!
Mitä outoa tässä tapahtumassa nyt muka on? Kyllä mäkin jos meen sovittuun tapaamiseen vähän aikaa oottelen pihalla ennenkun alan etsimään jotain ja kysymään missäs kaikki viipyy jne.
Mulla alko jo viime keskiviikkona:)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:14"]
Mua ihmetyttää se, että äiti vie vielä seiska luokkalaisen kouluun, vaikka koulumatka näyttää olevan lyhyt (ja muutenkin, kuka nyt saattaa enää noin vanhaa kouluun) Päättelen sen siitä, että äiti ja nuori olivat koululla 8:45 ja äiti oli kotona jo pitkälti ennen klo. 9, koska kertoi olleensa palstailemassa ja nuori soitti tasan klo. 9 ( miksi soitti? Eikö tää nuori osaa hoitaa kouluasioistaan itse mitään, vaan mammaa pyydetään ottamaan selville, hyvin menee). Äiti ehti 3 minuutissa ottaa selville koulun alkamisajan, panikoida, soittaa isälle ja tehdä aloituksen, nopeaa toimintaa. Ja todellakin, ainakin mun nuori olisi sanonut, että äiti voit mennä jo kotiin, vaikka tietäisikin mun tekevän töitä kotona. Tää aloitus on huuhaata, mutta hyvää viihdettä.
[/quote]
Vastaus kysymyksiisi: matkaa koululle on 3km. Seiskaluokkalainen kulkee sen kävellen tai pyörällä, mutta tänään oli ensimmäinen koulupäivä (tai siis ei ollutkaan) ja satoi kaatamalla. Ajattelin, että koska nyt joka tapauksessa teen töitä kotona, niin vien sen autolla. Pienemmät sisarukset menivät itse kävellen (ja ennen kuin kysyt, miksen vienyt niitä, he menivät kavereiden kanssa kumisaappailla ja sateenvarjolla varustettuna) kouluun, joka on 100 metrin päässä.
Tulin kotiin autolla sieltä 3km päästä viidessä minuutissa. Kello oli siis noin 8.50, kun avasin koneen. Koneessani on aina auki Facebook, sähköposti, vauvapalsta ja Helsingin Sanomat. Poika soitti yhdeksältä, kun kellot soivat. Puheluun meni noin puoli minuuttia, koska ehdin puhelun aikana klikata koulun nettisivut auki (ehdin kirjoittaa ensimmäisen kirjaimen googlen hakukenttään, kun se jo ehdotti koulun sivuja, ei mennyt näpyttelyyn aikaa) ja huomasin heti etusivulta, että koulu alkoi maanantaina 11.8. Oli siinä ensimmäisellä sivulla ja niin isolla, että sen näki ihan heti. No, ehdin tästä sanoa pojalleni, joka jo sanoi, että hei tähän tulikin jo joku. Yritin soittaa heti perään miehelleni, joka ei vastannut. Sydän hakkasi kahtasataa ja laitoin viestin tänne. Paniikissa tulee tehtyä kaikenlaista tyhmää, kuten kirjoitettua tänne.. En ole myöskään saanut tänään mitään etätöitä tehdyksi, kun olen ollut niin sekaisin tästä asiasta.
Soitin jo koululle ja selitin asian. Kuulostivat ymmärtäväisiltä. Koulu oli itse asiassa alkanut vasta klo 10 tänään kaikilla, joten kansliasta oltiin tultu aamulla katsomaan pihalla yksin hortoilevaa poikaa.
Etsin myös käsiini sen kouluunhyväksymiskirjeen keväältä. Koulu olisi alkanut eilen vasta klo 10, joten oltaisiin eilenkin oltu väärään aikaan pihalla, jos oltaisiin jostain syystä tajuttu sen alkavan eilen.
Poika ei ole vielä tullut koulusta kotiin, pääsee ehkä siis vasta kahdelta tai kolmelta. Jotain hyvitystä kyllä täytyy nyt tarjota, toivottavasti ei ole mennyt koulunaloitus ihan pepulleen tämän takia. Eilen oli varmaan kaikki tutustumisleikit ja ryhmäytymiset ja muut.
Mulla on oikeasti todella paha olo tästä. Yleensä pidän kaikki hammaslääkärit ja vanhempainillat muistissa, en myöhästy ikinä mistään ja hoidan asiat todella huolellisesti. Ja sitten tällainen iso juttu, yläasteen aloitus ja minä sössin sen ihan täysin.
ap