Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

H&M ei myy enää lihavien vaatteita myymälöissään.

Vierailija
30.07.2021 |

Iltalehdessä juttua, en osaa linkittää. No, mä aion kyllä olla loppuelämäni lihava. T. Ammattivalittaja

Kommentit (316)

Vierailija
221/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltuani töissä useita vuosia H&M:llä ymmärrän kyllä miksi. Kysyntä oli todella pientä ja kun osaston asiakkaalle näytti käytös oli ala-arvoista :

”Jaa on meidät läskit oikein erikseen eritelty tänne myymälään!!”

” Miksi nämä kaikki on tällaisia suuria telttoja!!” (no koko 48+ tai XXXL on aika suuri koko joten vaate ei voi olla samankokoinen kuin S-koko)

”Mitä sinäkin S-kokoinen voit näistä vaatteista mitään ymmärtää!”

Ja niin edelleen. Että mallistoa kaipailevat voivat katsoa peiliin ja miettiä miksi poistettiin, silloin kun se oli myymälöissä sitä ei haluttu ja nyt kun ei ole niin kauhea vääryys on tapahtunut.

H&M:n isommat vaatteet on ihan hirveitä muodottomia telttoja. Kaula-aukkoa on napaan asti, kun kaikilla lihavilla on isot ryntäät, eikö niin? Oletuksena on selkeä vyötärö, housut on tehty hyvin isopeffaisille. En ole vuosiin edes käynyt katsomassa valikoimaa, kun suunnittelijat eivät kai ole edes nähneet lihavaa ihmistä. Tai sitten ovat katkeria, kun joutuvat suunnittelemaan norsu-osaston vaatteita, eivätkä jotain kivaa hoikemmille.

Onko ketään suunnittelijaa paikalla? Onko tosiaan niin, että vain hoikille halutaan suunnitella? Luulisi, että olisi mielenkiintoista tehdä vaatteita erilaisille vartaloille. Minä ainakin tykkään suunnitella erilaisia rakennuksia mökeistä kauppakeskuksiin.

Mitä enemmän vartalo poikkeaa keskimääräisestä, sitä enemmän siinä on variaatiota, johon on todella vaikea varautua massatuotannossa muuten kuin suunnittelemalla säkkejä. Samankin koon sisällä vartalon kilot voivat kasautua vyötärölle, rintoihin, lantiolle, reisiin, käsivarsiin jne. hyvin erilaisilla tavoilla. Sen takia esim. istuva vyötärö pluskokoisessa massatuotantovaatteessa tarkoittaa, että todennäköisesti vaate ei sovi suurimmalle osalle mahdollisista asiakkaista. Tämä yhdistettynä siihen, että pluskokoisten vaatteiden ostajakunta on pienempi kuin normikokojen, tekee eri vartaloille suunnittelusta kaupallisesti aika kannattamatonta.

Kannattaa huomata, että vaikka suuri osa suomalaisista on ylipainoisia, nin suuri osa ei ole  niin ylipainoisia, että tarvitsisivat pluskokoja, vaan enemmän ostetaan niitä normimitoituksen isoimpia kokoja.

Tuolla ajatuksella että tehdään "kaikille sopiva vaate" tarkoittaa sitä, että se ei sitten todellakaan sovi kenellekään. Ehkä päälle, mutta muuten ei. Kenenkään päälle se ei istu.

Miksi muuten isompiin kokoihin ei oteta ikinä kauniita kankaita? On joko tummansinistä tai mustaa, tai sitten yksisarvisen krapulaglitteroksennus -riemuviitta. Nätimmät kankaat varataan poikkeuksetta pienempiin vaatteisiin.

Ennen vaatteet tehtiin mittojen mukaan ompelimoissa. Massatuotanto toi sopimattomuusongelmat.

Vierailija
222/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi myydä tuotteita, jotka ei mene kaupaksi kuin netissä? Yritystoimintaa tuo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi! Ei siellä ne vaatteet sovi kun , tytöille , ja teineille. Itse olen ollut

nykysin kokoa 40- 44 ja mä toissa

vuonna sovitin , H& M : n Kaikki mahdolliset housut, ( kesähousut )

yhdessä liikkeessä 40: ä eteenpäin Ei

mahtunut, Kyllä ne Ei suomalaisten naisten mittoihin ole tehty.

Joku voi, kirjoittaa eri mielipidettä

enkä tarkoittanut, loukata Ketään

mutta , niin minusta tuntuu.

Että ne on tehty Kiinalaisten mukaan ,

joku pienen kokoinen aikuinen nainen voi mahtua niihin vaatteisiin mutta ei ison kokoinen.

Eli minkä kokoinen senteissä vyötärö ja lantio sinulla oikein on? Millaiset mitat suomalaisella koko 40 on?

Vierailija
224/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sieltä tahdo edes normaalikokoisena naisena löytää vaatteita. Koot on kuin lastenkokoja riippumatta, mitä lapussa lukee.

Joo, tämä ihmetytti kun tyttären kanssa H&M:ssa käytiin, hänen toiveestaan. Itse en näissä käy. Lasten puolelta koko 146 oli sopiva ja jopa paidoissa löysä, mutta ei löydetty sieltä sopivaa mekkoa. Katsottiin naisten vaatteet ja löytyi mukava mekko. Laihalle, 148 cm / 36 kg tytölle oli naisten mekoista xs liian pieni. :D Siinä pohdittiin, kenelle nämä koot oikein tehdään ja vakuuttelua esiteinille, ettei hän ole todellakaan iso, vaan näissä vaatteissa on jotain vikaa. S-koko hänelle sopi erittäin tyköistuvana, mutta ei M:kään liian iso olisi ollut. Outo hetki vaatekaupassa. :D

Erikoista. Minulle 165/52 naiselle H&M:n S-kokoiset vaatteet ovat usein sopivia, M-kokoiset monesti jo pyörivät päällä. Sen sijaan New Yorkerissa on joku merkki, jonka S-koko ei mahdu edes viereen.

Vierailija
225/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kunnon kiusaamista. Ihan törkeää miten aikuiset (?) ihmiset puhuvat toisista. Ei ainakaan sydämen sivistystä ole liikoja. Kaikkea ei ihan oikeasti kannata kirjoittaa.

Vierailija
226/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei petite-kokoiset itke vastaavista asioista? Kallista viedä vaatteet aina räätälille.

Vierailija
227/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ihan eri ikäryhmälle suunnattu kuin vaikka Lindex tai KappAhl. Itse löydän sellaista perusvaatetta H&Mltäkin ja samasta koosta kuin vaikka Gina, NewYorker, KappAhl ja muut vastaavat.

Prisma, Tokmanni myy mitoitusta joka on paljon isompi.

Vierailija
228/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sieltä tahdo edes normaalikokoisena naisena löytää vaatteita. Koot on kuin lastenkokoja riippumatta, mitä lapussa lukee.

Täh? HM:llä? Olen 167/65 eli normaalikokoinen nainen ja ostan tuosta kaupasta kokoa 36. Näin ollen varmasti menee joku 40-koko normaalipainon ylärajalle asti.

En usko yhtään. Painan 51 kg ja HM:llä kokoni on suurin piirtein aina ollut 36, joissain menee 34. Ainoastaan silloin kun painoin hetkellisesti 59-61 kg, niin kokoni oli 38 ja joissain 40. Eli valehtelet kyllä itsellesi tai sitten sulla on makkarankuorivaatteita päällä.

Erikoista, kuinka pitkä olet? Ja puhut nyt oikeasti HM:n vaatteista, et muiden liikkeiden? Vaikea uskoa, koska HM:n vaatteet ovat oikeasti paljon isompia kuin monessa muussa kaupassa. 40-koko menee ihan varmasti kenelle tahansa normaalipainoiselle.

Minulla vaihtuu vaatekoko 34:ksi jos paino menee alle 60 kiloa. Olen vain sen mallinen. Ja olen kyllä tarkka istuvuudesta, en halua mitään tursotuksia.

ei muuten mene koko 40.

olen normaalipainoinen mutta on isot tissit.

isojen rintojen kanssa on vielä sekin ongelma että..

jos vartalon rinnanympärys olisi vaikka metrin, niin ei riitä paita, jonka rinnanympärys on metri..

koska paidoissa on hihat!

En ihan ymmärtänyt pointtiasi. Yritätkö tunkea tissit sinne hihoihin, vai mikä on ongelma?

Vierailija
229/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmannilla lähes kaikki jo isoille suunnattu, sieltä löytyy arkivaatetta, saattaa olla kestävämpääkin. Ainakin materiaalit ovat paksumpia.

Vierailija
230/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat eivät tykkään sovittaa, joten enempi verkkokaupoista ostavat. Myymälöiden myynti rakaisee mitä kannattaa pitää myymälävalikoimissa.

Ei se ihan noinkaan mene. Kyllä minä sovitan, mutta jos xxl näyttää nuken vaatteelta, jätän sovituksenkin väliin.

Vierailija
231/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HM on usein myymälän vaatteissa meikkitahroja, rispaantuneita trikoon saumoja, liestyneitä ompeleita, trikoista langat poikki eli sauma purkautuu. Nyt kun tilataan kotiin, vaatteita joutuu käsittelemään paremmin sovitettaessa, koska palautus on omalla nimellä. Netistä tilatessa ainakin itselle on tullut ihan priimaa vaatetta. Hyvä mielestäni ettei ahtauduta sovituskopissa liian pieniin vaatteisiin ja jätetä myymälään ratkennut, venynyt vaate jopa tahrainen vaate. Ja tämä koskee ihan kaikkia ostajia, ei pelkästään isoja.

Vierailija
232/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit on rumia ja tyhmiä.

Itse olet vajaaälyinen, jos sun mielestä läskin määrä korreloi älykkyyden kanssa.

Miksi niin harva maailman älykkäimmistä ihmisistä on läski? Itse en äkkiseltään keksi yhtäkään.

Miksi jonkun pitäisi olla älykäs, jos ei sitä satu olemaan? Oli sitten laiha tai lihava?

Sinä varmaan osaat vastata, koska olet epäilemättä hoikka ja älykäs. Ihan kuin lääkäri, joka vannotti minua laihduttamaan vedoten älyyni eli painotti, että "älykkäänä ihmisenä sinä sitä ja tätä.." Tuosta puurosta jo huomasi, miten tyhmänä minua pitikään.. Luulisi hänenkin tietävän, että en voi olla älykäs vastaväitteistään huolimatta, koska olen pullea.

233/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on vielä ellos, cellbes ja klingel. Ap

Jess ! 🙂 Aina ilahdun, että vielä on varaa punkeroitua, kun katson heidän kalsarikokojaan, jotka päättyvät johonkin 66:een.

Toivoaan ei voi menettää.

234/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannilla lähes kaikki jo isoille suunnattu, sieltä löytyy arkivaatetta, saattaa olla kestävämpääkin. Ainakin materiaalit ovat paksumpia.

Tykkään niistä Tokmannin raita T-paidoista, joita joskus saa ihan kolme kpl kympillä.

Kivat väriyhdistelmät.

Vierailija
235/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämän ketjun ikävät ihmiset ovat pärjänneet elämässä paremmin kuin vaikka Martti Ahtisaari. Selkeästi ylipainoinen ja Nobel voittaja.

Vierailija
236/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämän ketjun ikävät ihmiset ovat pärjänneet elämässä paremmin kuin vaikka Martti Ahtisaari. Selkeästi ylipainoinen ja Nobel voittaja.

Marahan on varsin hoikka, jos vertaa siihen mitä marketeilla nykyään näkee.

Vierailija
237/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? HM:llä? Olen 167/65 eli normaalikokoinen nainen ja ostan tuosta kaupasta kokoa 36. Näin ollen varmasti menee joku 40-koko normaalipainon ylärajalle asti.

Höpö höpö. Tossa painossa olet pullukka ja36 vaate menee päälle vain unelmissa . Itse saman pituisena painan 52 kg ja koko 36 on liian tiukka plus lyhyet lahkeet ja hihat.

Ei nyt vedetä mutkia suoriksi :D  Pituus/paino-suhde ei kerro vartalon mallista mitään. Kyllä 167/65 voi olla ihan normaalivartaloinen tai jopa hoikan näköinen. Riippuu siitä, kuinka paino on jakautunut.

H&M:llä on hyviä perus t-paitoja, joita on kiva käyttää paitapuseron tai muun puseron alla. T-paidat ovat puuvillaa, vähän elastisuutta mukana eivätkä ahdista, vaikka ovat ihonmyötäisiä. 

T-paitojen lisäksi olen ostanut H&M:ltä käsipyyhkeitä, jotka nekin ovat yllättävän hyvälaatuisen oloisia hintaansa nähden.  Muuten heillä on turhan paljon tekokuituvaatteita, joista en pidä ollenkaan vaikka koko löytyisikin.

Vierailija
238/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkkamaukalta katoaa sitten yksi asiakasryhmä ja sen myötä muitakin asiakkaita.

No ei varmaan ole hirveästi vaikutusta tämän yrityksen liikevaihtoon. Mikäli pluskokojen myynti liikkeissä olisi ollut kannattavaa, olisi yritys jatkanut niiden myyntiä. Selvästi ei ollut tuottoisaa joten yrityksen näkökulmasta pelkkä onlinemyynti riittää ja on kannattavampaa käyttää myymälätilat sellaisten vaatteiden esillepanoon joita menee enemmän kaupaksi.

Vierailija
239/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

raivoläskit kiimassa.

Vierailija
240/316 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myynti siirtyi enemmän nettikauppaan". Korona-aikana joka kaupan myynti taisi siirtyä enemmän nettikauppaan ja lihavien siksi, koska kuuluivat covid19 riskiryhmään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi