Miten jotkut jaksavat elää siten että kaikki rahat menee mitä tulee!
Yksi osti mersun - sai pienen perinnön.
Toinen on ollut 45 v töissä ja eläkkeellä persaukinen. Mitään ei säästössä.
Itse onneksi tajusin alkaa säästämään ja onneksi. Vaikka helppoa se ei ollut.
Suosittelen säästämistä. On paljon varmempi olo kun on edes jotain säästössä.
Kommentit (18)
Niin, käärinliinoissa tunnetusti on taskut, ap 🤦🏻♂️
On kahdenlaisia ihmisiä.
Niitä jotka elää ja niitä jotka säästää.
Paljonko niitä säästöjä pitää olla? Meillä on ikipiheillä appivanhemmilla noin 100 000€ säästötileillä ja mitään palveluja ei voi ostaa, mihinkään ei voi käyttää rahaa eikä edes kunnallisen puolen maksullisia palveluja haluta kun ” pitää säästää, liian kallista” ….. Surullista
Vierailija kirjoitti:
On kahdenlaisia ihmisiä.
Ai hitsi, en tajunnut etten voikaan elää, jos säästän. Kyllä nuo säästöt mahdollistavat sitä elämääkin vähän eri tavalla, kuin persaukisena eläessäni.
Itse huuto.netissä olen nähnyt näitä tapauksia, jotka huutaa paljon kohteita ja unohtavat mitä ovat ostaneet. Kun kohteiden myyntiajat eli huutokaupat päättyvät ja lähetän laskun, niin ne ihmettelevät, että kylläpä tuli paljon huudettua ja sanovat, että maksavat, kunhan saavat seuraavan kuukauden työkyvyttömyyseläkkeen.
itse ainakin hoidin shoppailulla jotakin sisäistä haavaani, nyt olen pikkuhiljaa alkanut järkiintymään. Eli ei ihmiset välttämättä tahallaan vetää itseään p-a:ksi vain siinä toistetaan jotakin alitajuntaista uskomusta ettei ole rahan arvoinen tai että esim. se mersu tuo paremman itsetunnon + julkisuuden/somen malli kun tolla ja tollakin on varaa( vaikkei oikeasti olisikaan..) Eikä kalliissa autoissa ja tavaroissa ole mitään vikaa, vika tulee siinä kun ei ole varaa. Eli niin kauan kun ei halua kohdata sisäisiä mörköjä niin vetää samaan malliin. Eri tietty ne jolla sitä rahaa ei ole, sitten vaikea säästellä.
Näitä kaiken heti kuluttavia ihmisiä on kaikissa tuloluokissa. Useampia +6000 e ja yli nettona kuukaudessa tienaavia on tullut töissä vastaan, jotka eivät ole saaneet euron euroa säästöön. Kai se on joku vauhtisokeus, rahat kuluu ulkonasyömisiin, huvitteluihin ja osamaksuihin. On kai se hauskaa aikansa, mutta entäpä siinä vaiheessa, jos tulotaso syystä tai toisesta romahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, käärinliinoissa tunnetusti on taskut, ap 🤦🏻♂️
Sieltä se tulikin jo! Ennen klikkaamista mietin juuri, että onkohan kääriliina -kommentti jo laitettu.
Sinällään erittäin outo elämänkatsomus koska säästetty raha kummasti tuo mielenrauhaa ja lisää onnellisuutta.
"Jos et ollenkaan mieti raha-asioitasi, kohta et pysty muuta miettimäänkään"
Kultainen keskitie on paras. Liika piheys tuhoaa elämän ja saa muut karttamaan seuraa. Kuolee sitttn yksinäisenä rahojensa kanssa. Liika tuhlailu ajaa vippikierteeseen ja stressiin.
Jospa vain tuhlaatte puolet ja säästätte puolet?
Jos tienaa nettona 1500e ja on kaksi lasta niin eipä siinä paljon pysty säästelemään.
Miten pystyn elämään? No, toistaseksi ainakaan en ole halunnut kuollakkaan.
Vierailija kirjoitti:
On kahdenlaisia ihmisiä.
Sitten on niitä jotka tekee kumpaakin.
Mulla on aina näin ollut. Ei ole säästöjä tai omaisuutta.
51v.
Kyllä minua ahdistaisi jos jäisin työttömäksi eikä säästöjä olisi. Onneksi on.
Pakosta joutuu. Töitä ei löydy vaikka jatkuvasti hakemuksia lähettelen, jo useamman vuoden elänyt peruspäivärahalla+toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen suhteuttanut ne menot tuloihin niin että pärjään tulojen laskiessakin niin ei tarvitse koko aikaa olla paniikki nappula pohjassa mitä sitten JOS sairastuu, jää työttömäksi, tulee ero, puoliso kuolee, jne...
Se voittaa eniten kellä on kuollessaan eniten velkaa. Se jolla taas rahaa, menettää rahansa kun taas velkainen voittaa, koska velat katoavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen suhteuttanut ne menot tuloihin niin että pärjään tulojen laskiessakin niin ei tarvitse koko aikaa olla paniikki nappula pohjassa mitä sitten JOS sairastuu, jää työttömäksi, tulee ero, puoliso kuolee, jne...
Menoja ja tuloja suhteuttamalla olen saanut säästöasteekseni 69,3%, kun tilastokeskuksen mukaan se on -2,7%, kun otetaan huomioon kaikki suomalaiset. En siis varsinaisesti säästä vaan tosiaan suhteutan niitä menoja tuloja. Ja ne pienet "yllättävät" menot on budjektoitu eli nekään ei tule horjuta talouttani.
Kaikkeen tottuu. t. elämäntapa-tuhlaaja