Mihin teillä ostetaan maitoa (ellei ole lapsiperhe)?
Lapsiperheet ymmärrän, mutta mihin esim. kahden aikuisen talous käyttää maitoa? Ruoanlaitossa käytämme mieluummin ruokakermaa. Emme juo maitoa sellaisenaan emmekä käytä kahvin kera. Leipomiseen on joskus tarvittu muutama desi mutta sitä tapahtuu tooosi harvoin :D
Mihin te lapsettomat käytätte maitoa?
Kommentit (86)
Pääasiassa ruokajuomaksi ja kahviin. Joskus harvoin muroihin, silloin tällöin leivontaan ja ruoanlaittoon.
Nyt en ihan ymmärtänyt.. Tarkoittaako aloittaja sitä, että jos he (aikuiset) eivät juo maitoa, niin ei sitä muidenkaan aikuisten pidä juoda? Mepä juodaan!!
Kahviin, lättyihin/pannariin, uunipuuroihin, sellaisenaan juotavaksi...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:23"]
Meillä juo mies ja lapsi, minä käytän murojen ja kahvin kanssa.
[/quote]
Oletteko lapsettomia? Tämä oli kysymys: "Mihin te lapsettomat käytätte maitoa?"
Mies juo päivittäin ruoka- ja janojuomana, minä taas teen usein kaakaota. Sen lisäksi käytämme maitoa ainakin kahvin kanssa, leivontaan (teen usein pannaria, lättyjä, köyhiä ritareita ym) ja smoothieihin.
Joskus aniharvoin esim. kaakaoon tai leivontaan. Ehkä muutama litra vuodessa tulee käytettyä. Kumpikaan ei juo maitoa sellaisenaan; minä en ole koskaan juonut, puoliso on juonut lapsena ja nuorena, ei enää. Mutta makunsa kullakin. :)
Lapsi on allerginen, mutta juon itse maitoa ruokajuomana. Voin juoda vettäkin, mutta tykkään maidosta. Tykkään myös maistella eri maissa erilaisia maitoja. Vähän kuin eri juustoja tai viinejä. En pidä jogurteista, viilistä tai rahkasta. En juuri käytä muita maitotuotteita kuin juustoja ja maitoa. Onkohan muita jotka vertaa maitojen maisteluita viinien maisteluun? Suomessa minulla on lempimaitoni, enkä juuri muita osta. Jos markkinoille tulee uusi maito niin maistan sitä kyllä.
Ainakin puuron teen lähes päivittäin maitoon, mies juo kahvinsa maidolla ja lisäksi leivon aika usein
Mitä ap tarkoitit tuolla, että käytät mieluummin ruokakermaa? Siis että vaikkapa makaronilaatikkoon laitat 6dl ruokermaa maidon sijasta? Tai lasagnen valkokastikkeeseen pelkkää kermaa? Minusta maito ja kerma käyvät ihan eri ruokiin. Toki usein paras, kun laittaa molempia.
Itsekin käytän juuri tuontyyppisiin ruokiin, jälkkäreihin, kahviin, mysliin... harvemmin juon maitoa.
Miksi te aikuiset ostatte karkkia? Lapsille ymmärän mutta mitä aikuiset ihmiset tekee karkilla? Meillä ei syödä koskaan karkkia...
Niin ap, niin sitä on erilaisia ihmisiä ja erilaisia mieltymyksiä.
Kahviin, ruoanlaittoon, leipomiseen, muroihin..
Ruokajuomaksi, ruuanlaittoon, kahviin, muroihin, leipomiseen.
Ollaan lapsiperhe, mutta noihin samoihin sitä maitoa menisi vaikkei lapsia olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:33"]
Lapsi on allerginen, mutta juon itse maitoa ruokajuomana. Voin juoda vettäkin, mutta tykkään maidosta. Tykkään myös maistella eri maissa erilaisia maitoja. Vähän kuin eri juustoja tai viinejä. En pidä jogurteista, viilistä tai rahkasta. En juuri käytä muita maitotuotteita kuin juustoja ja maitoa. Onkohan muita jotka vertaa maitojen maisteluita viinien maisteluun? Suomessa minulla on lempimaitoni, enkä juuri muita osta. Jos markkinoille tulee uusi maito niin maistan sitä kyllä.
[/quote]
Ruotsissa on pahaa maitoa, ja Viron maitoa ei voi edes juoda. Joten en todellakaan maistelisi muiden maiden maitoja vapaaehtoisesti, en kyllä maistele viinejäkään, ne on kaikki pahoja, kuin pilaantunutta marjamehua...
Suurin osa suomalaisista uskoo vieläkin propagandaan kalsiumista. Ihminen saa kalsiuminsa muualtakin kuin maidosta. Maito kohtuu käytettynä ei ole ongelma, mutta suurina määrinä on terveydelle haitallista. Seuraavan kerran lääkärillä käydessänne kysykää maidon vaikutuksesta munuaisiin.
Meilla menee maitoa joskus laatikkoruokiin (n. 1k/kk) ja loput kaakaoon. Ostamme joko puolen litran tai litran purkin, ja loput aina ehtivat happanemaan jaakaappiin. Menekki ei siis ole valtaisaa :)
Miehen isa kayttaa maitoa ruokajuomana, itse en ole koskaan oppinut juomalla juomaan sita. Ruokajuomana on laimennusmehu tai vesi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:58"]Suurin osa suomalaisista uskoo vieläkin propagandaan kalsiumista. Ihminen saa kalsiuminsa muualtakin kuin maidosta. Maito kohtuu käytettynä ei ole ongelma, mutta suurina määrinä on terveydelle haitallista. Seuraavan kerran lääkärillä käydessänne kysykää maidon vaikutuksesta munuaisiin.
[/quote]
No saa toki, mutta miksei sitä voisi ottaa siitä maidosta siinä missä jostain muustakin aineesta? Joku juo maitoa, toinen syö juustoja, molemmin ihan hyvä.
Meikä juo kahvia ruoan kanssa ja kahvissa. Sitten tietenkin normaalit ruoanlaitot, tänään sitä meni kalakeittoon. Kastikkeet ja munamaito on varmaan ne yleisimmät ruoanlaittojutut. Niin ja pottumuusi. Meillä ei ole koskaan niitä jauheita mutta syödään muusia kuitenkin varmaan pari kertaa viikossa. Leivontaan silloin harvon kun leivon.
Ukko käyttää maitoa myslin joukossa ja joskus se juo kaakaota. Sanoo, että ei tykkää maidosta.
Maitoa ostetaan ehkä 5-6 päivän välein. Tällöin ostetaan 2 x 1,5 litraa rasvatonta (mulle) ja yksi litran tai puolentoista sinistä (ukolle). Minä käytän rasvatonta kahvissa ja juodessa. Ukon sinistä käytän ruoanlaitossa aika paljon että ei mene haaskiin.
Kermankaltaisia kasvisrasvavalmisteita (Flora kevyt&paksu 4 %) menee parisen purkkia viikossa. Kermaa ei meille osteta, ellei joku leivontaresepti sitä vaadi. Itse en tykkää rasvaisista jutuista, niistä jää kielen päälle semmonen kalvo.
Kookosmaitoa menee ehkä tölkki kuussa.
minä käytän tosi harvoin, ehkä kerran 2 kuukaudessa murojen seassa. Mies juo joskus sellaisenaan (allergian vuoksi riisi-,soija- tai mantelimaitoa) tai mysli ja puuron seassa. Meillä on kyllä kaksi koululaistakin mutta eivät ole juoneet maitoa aterioilla vuosiin. joskus aamu- tai iltapalalla juovat maitoa. käyttävät murojen/puuron/myslin kanssa.
Kahviin, joskus puuroon, tykkään juoda myös sellaisenaan. Yksi tölkki kestää n. kolme päivää.