Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ajat alinopeutta?

Vierailija
11.08.2014 |

Ketä kehtaa tunnustaa ajavansa autolla alinopeutta? Miksi teet niin? Se aiheuttaa useimmissa kanssa-autoilijoissa valtavaa ärsytystä ja varsinkin minut se saa näkemään punaista. Tarkoitan nyt lähinnä teitä joissa nopeusrajoitus on 80-120km/h.

Tulee turhia ja joskus hyvinkin vaarallisia ohituksia ärsytyksen takia. Jos et uskalla ajaa rajoitusten mukaan, niin voisitko edes päästää nopeammat ohitsesi pysähtymällä vaikka bussipysäkille? Tai vaihda julkisiin...

Kommentit (195)

Vierailija
181/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on huono keli ja pelottaa.

Vierailija
182/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina koska kauheat urat tiessä. 50 alueella 30.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:00"] Jos tiellä on satasen nopeusrajoitus, niin se tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta. Voi ajaa hiljenpaakin. Mihin helvettiin teillä nykyihmisillä on niin kiire!! [/quote] Satasen rajoituksella kun ajaa liikennevirran mukana 105-110 mittarissa niin hyvä tulee. Mikä tarve joillakin on nussia pilkkua ja olla tientukkona? Minä pääsen kyllä teistä ohi mutta moni muu ei pääse. Ja samaa porukka taidatte olla kun ohituskaistan tullen kiihdytätte... pitäisi vetää turpaan!

[/quote]

satasen rajoituksella satakilometriä tunnissa on maksimi nopeus mitä ei koskaan saa ylittää.

Sinä olet rikollinen jos sen teet

Vierailija
184/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:00"] Jos tiellä on satasen nopeusrajoitus, niin se tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta. Voi ajaa hiljenpaakin. Mihin helvettiin teillä nykyihmisillä on niin kiire!! [/quote] Satasen rajoituksella kun ajaa liikennevirran mukana 105-110 mittarissa niin hyvä tulee. Mikä tarve joillakin on nussia pilkkua ja olla tientukkona? Minä pääsen kyllä teistä ohi mutta moni muu ei pääse. Ja samaa porukka taidatte olla kun ohituskaistan tullen kiihdytätte... pitäisi vetää turpaan!

[/quote]

satasen rajoituksella satakilometriä tunnissa on maksimi nopeus mitä ei koskaan saa ylittää.

Sinä olet rikollinen jos sen teet

[/quote]

Minä ajan aina ylinopeutta. Nautin siitä häpeilemättä, repikää siitä!

Naurettavan alhaiset rajoitukset eivät todellakaan menoani hillitse.

Vierailija
185/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan alinopeutta jos tuntuu siltä. Hidastan myös entisestään, jos joku pelle roikkuu puskurissa tajuamatta mennä ohitseni vaikka tilaa olisi. Hidastan siis helpottaakseni höyrypään ohitusta, jos hänen autonsa ei kerran kovemmissa vauhdeissa ohitukseen pysty.
.
Jos tien nopeusrajotus on 80, mutta ohituskaistan verran saisi ajaa satasta, en näe tarpeelliseksi korottaa nopeuttani niin kyhyeksi matkaksi ollenkaan, ellen itsekin ole ohittamassa. Näin nopeammin ajavat pääsevät minusta turvallisemmin ohi.
.
Yleensä, kun huomaan jonkun kärkkyvän ohitseni, annan hänelle vielä vilkulla merkin, että tilaa ja aikaa olisi nyt ohittaa. Tuota ei vain tunnu kukaan ymmärtävän. Ajan myös aivan kaistan oikeaa reunaa, joten ei takana olevalla pitäisi olla ongelmia näkyvyyden suhteen.
.
En jaks ymmärtää miten aikuisille ihmisille on niin raastavaa ajella muutaman kilometrin matkan vähän hitaampaa, ehkä matka-aika pitenee minuutilla tai parilla...voi kamala!

Vierailija
186/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan hitaammin jos näkyvyys on huono. Tyyliin sataa lunta tai vettä vaakatasossa.

Vierailija
187/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 18:01"]

Ihan oikeasti, kun työkseen liikkuu tien päällä, on usein pakko ihmetellä että arpajaisistako iso osa ihmisistä on ajokorttinsa saanut. Alinopeutta, tarpeetonta jarruttelua, ei osata ryhmittyä kääntyessä, monikaistaisissa kaarteissa ajetaan viereiselle kaistalle sillä ajavan kylkeen, liikenneympyröissä luullaan että saadaan tulla kun tullaan oikealta ja kolmiosta viis (kaikkihan sinne oikealta tulee, että kerrohan miten se ympyrän liikenne kulkee kun kaikki siellä olijat väistelee oikealta tulijoita), motarirampeilta ajoa ei osata lainkaan vaan aina alinopeutta motarilla olijoiden eteen ja heti rampin alusta vaikka voisi kiihdyttää rampin loppuunkin (ja sielläkin kolmio, joka tarkoittaa että tulija väistää).

Monet, jotka väittää olevansa hyviä kuskeja, on harhaluulossaan vain siksi että muut on olleet niitä oikeasti hyviä ja osanneet väistellä tumpeloa.

[/quote]

Ei MITÄÄN lisättävää!

[/quote]

AAMEN!

Vierailija
188/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:28"]

Alinopeutta puolustelevat, en voi käsittää miten joku ei ymmärrä alinopeuden aiheuttamia riskejä nimenomaan niille muille tienkäyttäjille. Se että SINULLA on aikaa ajaa rajua alinopeutta ei tarkoita että kaikilla muilla olisi. Silloin pitää ohittaa, ja jokaisessa ohituksessa on oma riskinsä. Yhteispeli on sitä että ajetaan tielle suunniteltua nopeutta.

[/quote]

Yhteispeli on kyllä myös vähän sitäkin, että kiireellä ei lähdetä mihinkään. Sitä, että ajoaikataulu suunnitellaan niin, että esim. puolentunnin myöhästyminen ei kaada maailmaa, kutsutaan ennakoimiseksi. Ennakoinnin käsite opetetaan jo autokoulussa, jossa painotetaan monta, monta, monta kertaa, että suunnittele ajomatkasi niin, että sinulla ei ole kiire. Kiire aiheuttaa stressiä ja stressaantunut kuski on riski liikenteessä.

Mutta noin niinkuin muuten; Hermostuttehan aina jos rekka ajaa edellänne? Tai joku jolla on peräkärry? Tai karavaanari, nehän ne vasta sieltä ja syvältä ovat. 
Ei mutta ihan rehellisesti. Jos sinulla on aina kiire, kannattaa ottaa ja hengähtää välillä. Suunnittele matkasi niin, että ne satunnaiset "alinopeutta" ajavat eivät ole katastrofi.
[/quote]

Eli työmatkaan pitäisi aina varata puolen tunnin ylimääräinen aika? Joo ennemmin ohitan teidät ja ajan ylinopeutta kuin viettäisin työpaikan pukuhuoneessa aikaa palkatta.

Vierailija
189/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:09"]Viime aikoina koska kauheat urat tiessä. 50 alueella 30.
[/quote]

Näytä mulle se tie.

Vierailija
190/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi hidastatte kun joku ajaa puskurissa? Jos edellä ajava ajaa alle maksimin, se ärsyttää minua koska lujempaakin saisi ajaa. En tee töitäkään ilmaiseksi. Tästä seuraa se, että ajan puskurissa kiinni ärsyttääkseni edellä ajavaa. Jos hän hidastaa miksi minun tarvitsisi mennä ohi? Eikö hän osaa päättää mitä nopeutta käyttää? Minun tarkoitushan on ärsyttää ja vihjaista nopeudesta, joten aivan sama. Ajan 40 000km/vuosi joten olette varmasti nähneet minut taustapeilistä.

Vierailija
191/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan alinopeutta ihan sun kiusaksesi vitun idiootti. Jospa kasvaisit aikuiseksi ja opettelisit hyväksymään sen tosiasian että tässä maailmassa on muitakin ihmisiä ja niitä joutuu sietämään. Tai muuta johonkin siperiaan niin saat ajaa ihan rauhassa niin kovaa kuin pääset eikä ole muita tientukkeena.

Vierailija
192/195 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolestettuvat paljon enemmän ne autoilijat, joilla pienin sallittun nopeus on liikennemerkin näyttämä suurin sallittu nopeus säässä kuin säässä olosuhteista ja muusta liikenteestä riippumatta. Tällaisia autoilijoita on mm. pääkaupunkiseudun liikenteessä todella paljon.

Vierailija
193/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:11"]

Joko täällä joku tiesi, mitä se taajamamerkki, jota joku ylempänä kyseli, tarkoittaa?

[/quote]

Taajamamerkki, jos sen jälkeen ei muuta toisella merkillä määrätä, on yhtä kuin 50km/h rajoitus. (Merkissä viisi rakennusta -> 50km/h).

Vierailija
194/195 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle käynyt muutamaan kertaan niin että ajanut 110km/h maantiellä, mutkan takana joku jyrräsikin noin 75km/h. meinasin olla sen matelijan perseessä ja jos näin olisi käynyt, olisi syy ollut minun (koska peräänajaja aina vastuussa!).

Kuten itsekin totesit syy olisi ollut sinun. Ajoit kaksinkertaista ylinopeutta: ensinnäkin tien maksiminopeuden ylittävää nopeutta ja toiseksi nopeutta, jossa et hallinnut ajoneuvoasi tien näkyvällä osuudella. Siellä mutkan takana voisi olla vaikka rikkoontunut auto nopeudella 0km/h, jolloin olisit ajanut melkoisella vauhdilla sitä päin, jos nytkin "meinasit törmätä".

Minä ajan säännönmukaisesti "alinopeutta", koska halpa kotteroni on epämukava kun nopeus nousee satasen kieppeille ja parempaan ei ole varaa. Ajan kuitenkin reilusti rajoitusten alle, jotta minusta on helppo päästä ohi. Pahinhan tilanne on jos ajetaan 100km/h rajoitusalueella 95km/h, jolloin ohittaminen on käytännössä mahdotonta lakia rikkomatta ja myös huomattavasti turvattomampaa ohitusmatkan ollessa merkittävästi pidempi kuin ohitettaessa esim. 85km/h ajavaa.

Vierailija
195/195 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan 100km/h alueella 80km/h. Enkä häpeä sitä, olne vasta aloitteleva kuski. Kortin olen saanut useampi kuukausi sitten, mutta oma auto ollut vasta pari viikkoa. Annan muille mahdollisuuden ohittaa tahtoessaan ja kommunikoin vilkuin, en ota muiden käytöksiä itseeni. Noudatan aina nopeusrajoituksia.

Ps. Japanissa uusilla kuskeilla on ensimmäisen vuoden ajan uuden kuskin tarra auton takaosassa. Olisi suomessakin hyväksi, aina muilta ymmärrystä ei riitä jos auto vahingossa sammuu.