Kerronpa teille salaisuuden opiskelijoiden "asuntopulasta"
Muutin kaupunkiin opiskelemaan loppukesästä 2009. Juuri kyseisenä syksynä vouhkattiin erityisen pahasta opiskelijoiden asuntopulasta.
Koska olen melko pienituloisesta perheestä kotoisin ja olen omilleni muuton jälkeen elänyt pelkästään omilla rahoillani, halusin tietysti edullisen asunnon opiskelukaupungistani. Laitoin soluasunnosta hakemuksen hyvin myöhään kesällä, koska sain tiedon opiskelupaikasta aika myöhään. Muutaman päivän kuluttua sain tarjouksen solukämpästä. En kuitenkaan ottanut vastaan asuntoa, sillä se oli 25 minuutin bussimatkan päässä yliopistolta.
Tein uuden hakemuksen solukämpästä eri rajauksin ja sain kahden päivän päästä uuden asuntotarjouksen. Nyt otin tuon, sillä lukuvuosi oli pian alkamassa. Otin asunnon ja muutettuani sinne huomasin, että se on ihan ok. Hanasta tulee kuumaa vettä, kaikki on ehjää ja bussimatka yliopistolle 15 minuuttia. Eihän se mikään kaunis kämppä ollut, värimaailma 80-luvulta ja kulumisen jälkiä oli tietysti 30 vuotta vanhassa talossa. Kaikki elämisen edellytykset kuitenkin kunnossa ja vuokra hyvin edullinen.
Ihmettelinkin, miksi silloin puhuttiin asuntopulasta. Kävi nimittäin ilmi, että monissa lähiöissä oli syksyn aikana soluhuoneita tyhjillään kun samaan aikaan "asuntopula" riivasi. Selvitin asiaa hieman tarkemmin ja selvisi, että kivoista keskustayksiöistä on pula. Paradoksaalisesti kaikista halvimpiin asuntokohteisiin ei ollut lainkaan jonoa, vaikka samaan aikaan käytiin kovaa keskustelua siitä, että asuminen on liian kallista ja asumistuki täysin riittämätön!
Opiskelijoiden mielestä ilmeisesti kaikilla pitäisi olla oikeus asua mukavasti keskustassa yksiössä ja muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa. Itse olin säästänyt rahaa ennen opiskelujen alkamista ja olin kiitollinen opintotuesta ja asumislisästä, jotka ilmaisen opiskelun lisäksi korkeakouluopiskelijalle suodaan. Ei minulle tulisi mieleenkään vaatia, että työssäkäyvien veronmaksajien rahoilla minun pitäisi saada asua keskustayksiössä. Jos joku haluaa asua tasokkaasti, niin kaiken mokomin! Mutta silloin se on syytä maksaa omilla rahoillaan!
Kommentit (92)
Itse ihmettelin aina opiskeluaikoina miten niillä muilla oli varaa käydä ryyppäämässä... Ei minulla vaan rahat riittäneet kuin vuokraan ja ruokaan O_o Välillä luksuksena ostin itselleni jonkin kirjan netistä (kun on halvempaa)
77 jatkaa. TOASin viime vuoden uudisrakennuskohteet rahoitettiin markkinarahalla. Yksi peruskorjauskohteista rahoitettiin korkotukilainalla, yksi markkinarahalla ja yksi kassarahalla. Vieraasta pääomasta pitkäaikaista valtion lainaa on 56,5 miljoonaa ja lyhytaikaista 3,5 miljoonaa. Velat rahoituslaitoksille on valtion velkoja suuremmat.
Ei ole mitään asuntopulaa, on vain itsekkäitä ihmisiä vaatimuksineen. Halutaan asua keskustassa tmv,
Niin kuin ap sanoi, asuntoja on mutta ne ei kaikki ole siinä keskusta baarin vieressä. Ja maan mittakaavassa asuntoja löytyy jokaiselle, kyse on vaan siitä että ei haluta asua sivummassa.
Pk-seudulta pitäisi siirtää kaikki opiskelupaikat muualle Suomeen, siellä on edulliset kämpät jokaiselle. Ja sama kai se on missä koulunsa käy.
Ja muutkin asunnottomat retkut voitas viedä Kainuun tai Savon korpiin, sieltä löytyy kokonaisia tyhjiä kerrostaloja. Kai sitä kaljaa voi sielläkin juoda
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:24"]
Nyt on muuten vuosi 2014.
[/quote]
Joo mutta vuosi 2014 on kesken. Vuosikertomukset tehdään vasta sitten, kun vuosi on päättynyt. Tällä hetkellä siis uusimmat vuosikertomukset ovat vuoden 2013 vuosikertomuksia. Ensi keväänä voit sitten lueskella tämän vuoden vuosikertomuksia. Nukuitko koulussa, kun näitä asioita opetettiin?
Pari vuotta sitten kuuntelin snagarijonossa miten opiskelemaan lähtevä tyttö luetteli mitä kaikkea asunnossa pitää olla. Lopputulos oli että 3h+k on ehdoton minimi hänelle, siitä hän ei tingi "missään nimessä!".
Oli hauskaa kuunnella sitä fantasiamaailmaa kahden lapsen työssäkäyvänä äitinä joka asui lasten kanssa 45 neliön kämpässä kun ei isompaa ollut tarjolla.
Mitenköhän realismi mahtoi vaikuttaa tytön vaatimuksiin myöhemmin, se olus kiva tietää.
meille tarjottiin hoasilta asunto jossa oli luteita. Kun ei otettu sitä vastaan, siirryttiin jonon viimeiseksi asunnonhaussa. Kyllä jotain tasoa pitäisi silti olla.
Ajat ovat vähän muuttuneet soluasumisesta kuin mitä se oli joskus 90-luvun alussa. Esimerkiksi nykyisin suurin osa asukeista on ulkomaalaisia tutkinnonsuorittajia tai vaihto-oppilaita, joilla on todellakin erilaiset kulttuuritavat - milloin paistetaan ruokaa suoraan levyllä, milloin biletetään kavereiden kanssa aamuun asti, milloin tehdään ruokaa keskellä yötä, milloin lainaillaan tavaroita, milloin soitetaan musiikkia täysillä, ja niin pois päin. Siisteyskäsitys on luokkaa kaatopaikka. Olen kuullut todella monelta soluasujalta tarinoita ulkomaalaisista kämppiksistä, eikä todellakaan käy kateeksi. Yleensä kyseessä ovat venäläiset, afrikkalaiset ja kiinalaiset opiskelijat.
Ja sitten on ihan kotimaalaisiakin tallaajia, kaiken maailman roskasakkia jotka jumittavat solussa halvan asumisen vuoksi. Näiden lisäksi löytyy juuri kotoaan muuttaneita 17-19-vuotiaita teiniprinsessoja/prinssejä, jotka ottavat kaiken ilon irti siitä, etteivät enää ole vanhempien valvovan silmän alla, ja järjestävät näin ollen bileitä vaikka keskellä viikkoa tai tuovat baarihoitojaan kotiin. Lisäksi muiden huomioiminen on jäänyt aivan nollille, yritähän siinä 25-vuotiaana korkeakouluopiskelijana tehdä läksyjä tai lukea tenttiin kun hädin tuskin täysi-ikäinen mekkaloi kavereidensa kanssa, kailottaa kännykkään tai soittaa musiikkia täysillä. Niin, ja kaikki kämppiksen tavarahan on käytettävissä ja omia rojujaan saa jättää lojumaan minne sattuu ja vallata kaikki yhteiset tilat. Mutta siivoaminen, tiskaaminen tai edes roskien vieminen on mahdoton tehtävä. Mikäli asiasta mainitsee, tulee takaisin joko vittuilua tai "joojoo", mutta mitään ei tapahdu. OASille vaikka ilmoittaisi asiattomasta käytöksestä tai edes väkivallasta tai huumeidenkäytöstä, ei näitä kiinnosta.
Joten ei hirveästi tarvitse miettiä, miksi soluasuminen ei ole suosittua. Totta kai se voi olla mukavaa täyspäisen kämppiksen sattuessa kohdalle, mutta vaihtuvuus on suurta ja näin ollen aina muutaman kuukauden-puolen vuoden välein saa jännittää, että millainen sekopää sieltä seuraavaksi saapuu.
Niin, ja ainakaan HOASin vuokrat eivät todellakaan ole huokeita. Halvin soluasunto taitaa olla tällä hetkellä n. 250-270 euroa, kun asumislisä ja opintotuki yhdessä ovat noin 490 euroa miinus verot (eli nettona noin 460 euroa). Ja bussilippukin pitäisi maksaa. Asunnot ovat vielä usein törkeässä kunnossa, milloin kasvaa hometta seinän sisällä, milloin seinät ovat täynnä reikiä ja muita jälkiä ja milloin lutikat vilistävät talossa.
Itse asun solussa, mutta kerran satuin kuulemaan kahden pissiksen välistä keskustelua asunnoista. "Se kämppä on vain 63 neliötä, emmä lähde niin pieneen, siis voiks sä kuvitella!?". Huvitti kyllä, kun selvästi oli pappa betalar -kategorian asunto tällä neitokaisella :D
http://yle.fi/uutiset/hallitus_saastaa_ythssta_ja_opiskelija-asumisesta/7172724
"Hallitus päätti säästää 5,9 miljoonaa euroa poistamalla Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n ja opiskelija-asuntosäätiöiden vuokratuen"
Opiskelija-asuntosäätiöitä tuetaan erittäin vahvasti verorahoilla ja niiden perustamiseen on käytetty kaupunkien ja muiden julkisten toimijoiden rahoja.
Ei opiskelijoilta saatavilla vuokrilla kiinteistöjä korjata tai hankita lisää. Herätys nyt ja googlesta löytyy lisää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:53"]
Pötyä toi, että kämppikset varastaisivat ja rikkoisivat. Minulla oli 8 kämppistä, eikä kukaan edes käyttänyt tavaroitani luvatta.
[/quote]
Kiva että sinulla oli hyvä tuuri, itselläni kämppis "lainaili" tavaroitani ilman lupaa minkä kerkesi. Joskus vei huoneeseensa asti, siinä sitten ihmeteltiin että mihin on tavarat hävinneet.
[/quote]
Kaksikin mun kämppistä uhkaili väkivallalla mua. Korkeakouluopiskelijoita.