Kerronpa teille salaisuuden opiskelijoiden "asuntopulasta"
Muutin kaupunkiin opiskelemaan loppukesästä 2009. Juuri kyseisenä syksynä vouhkattiin erityisen pahasta opiskelijoiden asuntopulasta.
Koska olen melko pienituloisesta perheestä kotoisin ja olen omilleni muuton jälkeen elänyt pelkästään omilla rahoillani, halusin tietysti edullisen asunnon opiskelukaupungistani. Laitoin soluasunnosta hakemuksen hyvin myöhään kesällä, koska sain tiedon opiskelupaikasta aika myöhään. Muutaman päivän kuluttua sain tarjouksen solukämpästä. En kuitenkaan ottanut vastaan asuntoa, sillä se oli 25 minuutin bussimatkan päässä yliopistolta.
Tein uuden hakemuksen solukämpästä eri rajauksin ja sain kahden päivän päästä uuden asuntotarjouksen. Nyt otin tuon, sillä lukuvuosi oli pian alkamassa. Otin asunnon ja muutettuani sinne huomasin, että se on ihan ok. Hanasta tulee kuumaa vettä, kaikki on ehjää ja bussimatka yliopistolle 15 minuuttia. Eihän se mikään kaunis kämppä ollut, värimaailma 80-luvulta ja kulumisen jälkiä oli tietysti 30 vuotta vanhassa talossa. Kaikki elämisen edellytykset kuitenkin kunnossa ja vuokra hyvin edullinen.
Ihmettelinkin, miksi silloin puhuttiin asuntopulasta. Kävi nimittäin ilmi, että monissa lähiöissä oli syksyn aikana soluhuoneita tyhjillään kun samaan aikaan "asuntopula" riivasi. Selvitin asiaa hieman tarkemmin ja selvisi, että kivoista keskustayksiöistä on pula. Paradoksaalisesti kaikista halvimpiin asuntokohteisiin ei ollut lainkaan jonoa, vaikka samaan aikaan käytiin kovaa keskustelua siitä, että asuminen on liian kallista ja asumistuki täysin riittämätön!
Opiskelijoiden mielestä ilmeisesti kaikilla pitäisi olla oikeus asua mukavasti keskustassa yksiössä ja muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa. Itse olin säästänyt rahaa ennen opiskelujen alkamista ja olin kiitollinen opintotuesta ja asumislisästä, jotka ilmaisen opiskelun lisäksi korkeakouluopiskelijalle suodaan. Ei minulle tulisi mieleenkään vaatia, että työssäkäyvien veronmaksajien rahoilla minun pitäisi saada asua keskustayksiössä. Jos joku haluaa asua tasokkaasti, niin kaiken mokomin! Mutta silloin se on syytä maksaa omilla rahoillaan!
Kommentit (92)
Millä alalla vastavalmistuneet pääsevät 8-10k kk-tuloihin?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:55"]
Meillä tuttavapiirissä opiskelijat siirtyy sellaisiin 8000-10 000/kk tuloihin. Monessakin vuodessa on maksaneet veroissa omansa pois verrattuna tän palstan kommentoijiin... Onko niin tuottavilla henkilöillä oikeus valittaa?
Vitun säälittävää jos ei voi opiskelijoita tukea. He voivat tuoda tähän maahan verojen muodossa enemmän kuin sinä, muista se. Toivottavasti en ite ala koskaan nillittämään muiden tukemisesta tässä yhteiskunnassa.
[/quote]noille tuloille pääsee ehkä promille opiskelijoista.... Täällä palstalla riehuvat ne jotka todennäköisesti eivät saa mitään aikaan opinnoissaan eikä opintojen jälkeen
Ihmiset on nykyisin aika nirsoja asuinpaikkojensa suhteen, ainakin mitä olen itse saanut sivusta seurata. En ole itse ikinä opiskelijakämpässä asunut, mutta me kun olemme vuokra-asuntoja muutaman kerran hakeneet niin aina ollaan hyväksytty kaupungin kaikki alueet hakulomakkeessa. Kämppä on tullut 1-4 päivässä. Alueet on olleet huonomaineisempia, mutta asuessa tosi mukavia eikä tosiaan ollut mitään valittamista. Ennakkoluuloisuus on oma tappio.
Tosin pakko sanoa, että ymmärrän kyllä soluasumisen huonotkin puolet. Yleensä se taitaa sujua hyvin ja kämppikset on pääasiassa tutuillani olleet tosi mukavia tai sitten näkymättömiä (:D), mutta esim yhdelle kaverille sattui opiskelijasoluun kämppäkaveriksi pahoinpitelevä sekopää...
Olen opiskelija ja sitä mieltä, että tuen pitää auttaa valmistumaan ajallaan sekä jättää riittävästi aikaa kurssien opetteluun kunnolla. Työssäkäyminen opintojen ohella voi viivyttää valmistumista. Tukien määrä on nyt ok, ei pitäisi nostaa, enkä tiedä ketään, joka kovasti olisi sitä mieltä että pitäisi. On kuitenkin ilmainen koulutus, liikaa ei voi vaatia.
Jotkut opiskelijat voivat olla pahasti allergisia ja astmaisia. Esimerkkinä tästä kun itse opiskelin, asuin 5 hengen solussa, jossa tytöt käyttivät vahvasti hajuvettä, hiuslakkaa yms. hajusteita. Kahden kuukauden soluasuminen päättyi astmakohtaukseen, jonka jälkeen muutin kaksioon, otin koulun oheen työn ja valmistuin vasta 8 vuoteen, koska työt ja vuokran maksaminen veivät aikaa.
Anteeksi nyt vain, mutta ei noin pelokkaalla luonteella ole nykymaailmassa minkäänlaista tulevaisuutta. Söisin sinut aamupalaksi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:57"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:18"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]Höpö höpö. Ei todellakaan vastavalmistunut pääse noihin palkkoihin kuin marginaalitapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:57"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
Ehheeei todellakaan pääse :-D Erikoislääkärien palkat on tuota suuruusluokkaa. Ok, itse olin valmistumisen jälkeen terveyskeskuslääkärinä viikolla.ja viikonloppuna sairaalassa vuokratyöfirman kautta (tähän kuului myös päivystysvuoroja). Olin siis seitsemän päivää viikosta töissä ja välillä yölläkin, niin silloin palkkiot oli parhaimmillaan lähelle tuota 8000 kuussa. Mutta oli kyllä niin järkyttävän rankkaa, että aika pian irtisanouduin tuon vuokratyöfirman listoilta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:24"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]Höpö höpö. Ei todellakaan vastavalmistunut pääse noihin palkkoihin kuin marginaalitapauksissa.
[/quote]
No sitten et asiasta mitään tiedä. Kyllä se on ihan mahdollista. Kuten sanoin niin moni tuttu tätä harrastaa.Päivystystä sieltä tuolta ja terkkaria siihen väliin.Jos osaa vedellä oikeista naruista (ja nää nuoret ijannut todellakin osaa) ni ei ole vaikea homma päästä tuollaisiin tuloihin.
Ja mitä väliä vaikka olis 7000? On sekin enemmän ku monilla täällä. Ja kyllä sitä ennen on joutunut tentteihin lukemaan. Ainakin varmaan potilaana toivoisit että koulut on kunnolla käyty ennen ku sinuun kajotaan?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:24"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
Kyllä minun täytyy itsekin LT-opiskelijana tätä kompata. Huolimatta siitä, että palkka nyt ei vastavalmistuneella ole kuin sen 2300 e, pitkässä juoksussa me tulemme kuitenkin omat saamamme tuet takaisin moninkertaisina Suomen valtiolle ja koska olemme nuoria, emme todennäköisesti missään vaiheessa tulee näkemään omalla kohdallamme maksamaamme eläkettä.
Eniten minua ärsyttävät banaalit x-sukupolven edustajat, jotka suureen ääneen toitottaen moittivat nykyajan nuoret opiskelijat. He itse opiskelivat pidempään kuin me, jotka emme edes tukia voi saada kuin rajoitetutun ajan, ryyppäsivät, röökasivat ja rellestivät enemmän kuin nykyinen konservatiivisempi sukupolvi ja saivat samanverran opintotukea. Tällä tuen määrällä rehvastellaan ja sitä käytetään lyömäaseena, mutta samalla nämä nihilistit unohtavat, että koska opintotuki on ainoa Suomen tukimuodoista, jota ei ole sidottu indeksiin, inflaatio on syönyt opintotuen ostovoimasta suuremman osan. Silloista 3000 mummonmarkkaasi ja meidän 480 euroamme ei voi verratakaan.
Ei sillä, että valittaisin. Olen kiitollinen ilmaisesta koulutuksesta ja tuesta, sen verran vain toivoisin, että lainaa saisi nostaa enemmän. Teen myös töitä kouluni oheen.
terveisin kolmessa hirvittävässä opiskelijalääväsolussa asunut, nykyisin yksityisen yksiössä asuva
p.s ap, mitä ihmettä? 25 min suuntaansa ei olekaan sinulle tarpeeksi hyvä? Mikä sinä olet muita tuomitsemaan, itse asuin 45 min pyörämatkan päässä (kun ei ollut rahaa bussiin), että kumman kruunu se kiiltääkään nyt kirkkaammin. Ja silti en koe tarvetta tuomita. Lisäksi, vuonna 2009 Tampereella opiskelijoita sijoitettiin myös vanhaan uimahalliin, koska asuntoja ei ollut. Learn your facts.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:57"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
Ehheeei todellakaan pääse :-D Erikoislääkärien palkat on tuota suuruusluokkaa. Ok, itse olin valmistumisen jälkeen terveyskeskuslääkärinä viikolla.ja viikonloppuna sairaalassa vuokratyöfirman kautta (tähän kuului myös päivystysvuoroja). Olin siis seitsemän päivää viikosta töissä ja välillä yölläkin, niin silloin palkkiot oli parhaimmillaan lähelle tuota 8000 kuussa. Mutta oli kyllä niin järkyttävän rankkaa, että aika pian irtisanouduin tuon vuokratyöfirman listoilta.
[/quote]
No todellakin pääsee. Haluatko yhteystietoja keltä kysellä? Usko pois tunnen parikin hyvin läheisesti.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:34"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
[/quote]
No todellakin pääsee. Haluatko yhteystietoja keltä kysellä? Usko pois tunnen parikin hyvin läheisesti.
[/quote]
Heh :-D Kuten omassakin tapauksessani, tuollaisiin tuloihin saa tehdä aivan järkyttävästi töitä. On se teoriassa mahdollista, mutta ei todellakaan kovin yleistä vastavalmistuneiden keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:42"]
Juu. Mutta paljon on vaatimuksia, että lisää opintotukea ja asumislisää. Että se riittäisi siihen kivaan keskustayksiöön. Ei muutama vuosikymmen sitten kukaan uskaltanut ajatellakaan, että opiskelijalla olisi varaa asua yksiössä. Solut oli silloin normi ja samassa huoneessa saattoi asua kaksikin opiskelijaa.
Yksi kohta vain pistää tuolta silmään. Et suostunut itse ottamaan ensimmäistä tarjottua asuntoa, koska sieltä oli liian pitkä matka yliopistolla. Voihan muilla olla samanlaisia ongelmia?
[/quote]
Ei se matka ollut mikään ongelma oikeasti. Ajattelin vain, jos osuisi joku lähempi kohde. Eihän 25 minuuttia ole juuri mitään.
Korostan tässä, että kukin saa minun puolestani asua vaikka 200 neliön kattohuoneistossa. Mutta jos haluaa tasokasta asumista, niin se pitää sitten maksaa omilla rahoillaan. Ei veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta ilmaisen korkeakouluopiskelun ohella maksaa kaikille keskustayksiötä. Opintotuki asumislisän ohella riittää solukämppään ja jos haluaa jotain hienonpaa, niin se "ekstraluokka" maksetaan sitten omilla rahoilla.
[/quote]
Millä Sä luulet, että ne yksiöt nyt maksetaan? Yli menevä osuus omasta pussista.
[/quote]
[/quote]
Niitä vaatimuksia on siksi, että opintotuet ei ole nouseet vuosikausiin, sen sijaan vuokrat (myös niissä halvimmissa soluasunnoissa) on nousseet. Samoin on ruuan hinta noussut, bussiliput on nousseet. Kaikki on kallistunut. Mutta opiskelijoiden tulot eivät ole nousseet vaan käytännössä laskevat koko ajan. Ja samaan aikaan kitistään että valmistua pitäis yhä nopeampaa, eli töihinkään ei pitäis mennä. Siksi niitä korotuksia vaaditaan, ei siksi että kaikkien pitäis saada yksiö keskustasta. Muilla tukien saajilla ne tuet on nousseet, opiskelijat ovat ainoa ryhmä joka ei korotuksia saa. Tällä vauhdilla kohta kellään ei ole varaa enää siihen soluasuntoonkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:34"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ole nyt fuksi jo jumal*uta hiljaa, äläkä nolaa meitä muuta lääkisläisiä. Ehkä reppufirmassa saatetaan päästä noille tienesteille, mutta siinäpä se, keskipalkka erikoistuvalla on 3000 luokkaa. Muutenkin ihmisillä aivan väärä käsitys lääkärien tienesteistä ja tuollainen louskuttaminen vaan vahvistaa valhetta näistä ''huimista'' palkoista.
t. 53
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:34"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No niin, siinäpä se tulikin. Pari tällaista tapausta tunnet. Eikös lääketieteenopiskelija tietäisi useamman vuosikurssillisenkin tuollaisia tapauksia, jos 8-10 k:n tulot vastavalmistuneilla olisivat enemmän sääntö kuin poikkeus ;-)
Tuttu kasvatti omassa solukämpässään kannabista ja sieniä. Mahtoi olla kämppiksillä hyvä meininki, kun nistiporukka istui iltaa ja heitteli keittiön tuoleja alas parvekkeelta.
Joo, älkää olko nirsoja hei.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:03"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No niin, siinäpä se tulikin. Pari tällaista tapausta tunnet. Eikös lääketieteenopiskelija tietäisi useamman vuosikurssillisenkin tuollaisia tapauksia, jos 8-10 k:n tulot vastavalmistuneilla olisivat enemmän sääntö kuin poikkeus ;-)
[/quote]
Enhän mä itse olekaan alan opiskelija! Olenko jossain väittänyt olevani. Mutta perheeseen ja ystäväpiiri kuuluu tapauksia. Älkää hei viittikö! Kyllä te itekin tiedätte paremmin. Onko nää siis sellaisia asioita joista ei saa ääneen sanoa? Mun on hyvin hyvin vaikea uskoa, ettei lääkärit ite tunne tällaisia tapauksia kun itsekin tunnen pari hyvin ja useamman vähän kaukaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:03"]
[/quote]
Ala on lääketiede.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Enhän mä itse olekaan alan opiskelija! Olenko jossain väittänyt olevani. Mutta perheeseen ja ystäväpiiri kuuluu tapauksia. Älkää hei viittikö! Kyllä te itekin tiedätte paremmin. Onko nää siis sellaisia asioita joista ei saa ääneen sanoa? Mun on hyvin hyvin vaikea uskoa, ettei lääkärit ite tunne tällaisia tapauksia kun itsekin tunnen pari hyvin ja useamman vähän kaukaisemmin.
[/quote]
No sehän selittääkin miten olet noin pihalla lääkäreiden aloitusoalkoista. Ja usko pois, niissä kavereidesi tarinoissa on aika roimasti lapin lisää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:58"]
Numero seiskalta hyvä kommentti. Mutta kuinka paljon voidaan jatkuvasti vaatia lisää elintasoa? Kun katsotte viimeisimpiä valtion tilinpäätöksiä, niin todettakoon että elämme valheessa. Suomalaiset ovat tottuneet etuuksiin, joihin ei valtiolla oikeasti ole varaa. Etuudet rahoitetaan velalla.
Kukaan ei halua alentaa elintasoaan. Nähdään vain oma napa eikä isoa kuvaa. Elintasomme on valhe.
AP
[/quote]
ap on valitettavan oikeassa. Fiksu opiskelija. Kunpa kaikki olisivat yhtä fiksuja! Siis ihan oikeesti. Näitä tarvitaan enemmän Suomeen.