Mitä on ns. "herkut"?
Mitä tämä lapsenomainen ilmaus pitää sisällään?
Itse en koskaan ajattele, että jaha, ostetaanpa "herkkuja".
Herkullista on milloin mikäkin mitä tekee mieli, vaikka kalasoppa, marjat tai voileipä!
Mun mielestä taas vaikka kaupan keksit ja niksut ja naksut on kaukana herkusta, lähinnä ällöjä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa kuin aloittaja.
Syövätkö nämä herkuista puhuvat ja haaveilevat sitten niin pahaa ruokaa yleensä, että sen rinnalla vaikka jotkut irtokarkit ovat herkullisia? Ehkä jopa niin pahaa, että pitää ihan pakottautua syömään.
Tätä mä just tarkoitan.
Kiva että ymmärsit.
Mä laitan aina herkullista ruokaa.
Miksi laittaisin muuta?
Joskus tekee mieli suolaista, joskus makeaa, joskus rasvaista, sen mukaan mitä elimistö on vailla.
Muuttaako mieliteko suuhunpantavan "herkuksi"?
Herkut on niitä mitä ostetaan kaupan herkkuhyllyltä. Tottakai monet ruuat on herkullisia, mutta se on eri asia kuin ne herkut joita vedetään makeannälkään.
Mulle herkut on pizzaa, kebabia yms. rasvaista. En syö normaalisti joka päivä pizzaa tai kebabia.
Vierailija kirjoitti:
Herkut on niitä mitä ostetaan kaupan herkkuhyllyltä. Tottakai monet ruuat on herkullisia, mutta se on eri asia kuin ne herkut joita vedetään makeannälkään.
Ja niitä "herkkuhyllyjä" voi olla erilaisia.
Herkut ovat muuta kuin ns. kunnon ruokaa. Kaikki se ylimääräinen mitä et oikeasti tarvitse, mutta monen tekee mieli syödä. Keksit, karkit, raksut, poksut, sipsit, suklaa jne.
Herkullinen ruoka on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Herkut ovat muuta kuin ns. kunnon ruokaa. Kaikki se ylimääräinen mitä et oikeasti tarvitse, mutta monen tekee mieli syödä. Keksit, karkit, raksut, poksut, sipsit, suklaa jne.
Kelle on kelle ei.
Ehkä jotain erityisen hyvää jota ei kuitenkaan käytännössä tai terveyssyistä voi syödä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Puhu vain omasta puolestasi, älä yleistä.
Herkut on sipsejä, karkkeja yms. muuta epäterveellistä. Syön arkisin erittäin herkullista ruokaa, mutta se on eri asia kuin herkut!!! Herkku nimityksen tilalta moni käyttää myös roskaruoka nimitystä. Joillekin herkut voi olla vaikka dippi vihannekset, mutta yleensä se tarkoittaa roskaruokaa
Ai että tekee mieli sipsejä ja Hot roddeja ja dippiä... Ne on herkkuja.
Mulle "herkku" on kiinalaisesta tilattu setti kevätkääryleitä ja friteerattua banaania. Muuten syön vähän kevyemmin, eli "herkku-päivänä" ei tartte miettiä rasvan tai sokerin määrää.
Jostain syystä joitain jäätelöitä kutsutaan herkkujäätelöiksi. Mitä hittoa ne muut jäätelöt sitten ovat? Pahaa arkijäätelöä?
Olen lisäksi ihmetellyt, kun joku sanoo, että nyt keitetään oikein hyvät kahvit. Keittääkö joku sitten muuten huonoja kahveja tarkoituksellisesti?
Kyllähän herkut on jotain ihan muuta. Ei niitä kaupasta saa. Nähdä ne voi siellä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotain erityisen hyvää jota ei kuitenkaan käytännössä tai terveyssyistä voi syödä jatkuvasti.
Jep, ainakin mulle herkut tarkoittaa juuri tätä. Ei välttämättä mitään epäterveellistä (vaikka voi olla sitäkin), mutta jotain, mikä ei kuulu arkiruokailuun. Se voi olla jotain hieman kalliimpaa, tai esim. hieman hankalasti saatavaa.
Herkullinen ruoka on tosiaan ihan eri juttu. Sitä löytyy lautaselta toivottavasti joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että tekee mieli sipsejä ja Hot roddeja ja dippiä... Ne on herkkuja.
Naksujahan noi on. Pelkkää suolaa, rasvaa ja lisäaineita.
Herkku on minulle napostelutyylistä syötävää, jonka syömistä odotan erityisesti. Esim. jos olen suunnitellut illalla katsovani elokuvan, ostan yleensä sitä varten jotain hyvää syötävää eli herkkuja. Joskus se on suklaata, joskus hedelmiä ja juustoja, joskus jäätelöä, joskus perunalastuja.
Käytän myös sanaa herkkuruoka, joka tarkoittaa pääateriatyyppistä ruokaa, josta tykkään erityisesti. Herkkuruokiani ovat niin pizza kuin vaikka kaalilaatikko jne.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä joitain jäätelöitä kutsutaan herkkujäätelöiksi. Mitä hittoa ne muut jäätelöt sitten ovat? Pahaa arkijäätelöä?
Olen lisäksi ihmetellyt, kun joku sanoo, että nyt keitetään oikein hyvät kahvit. Keittääkö joku sitten muuten huonoja kahveja tarkoituksellisesti?
Gourmet-jäätelö vs. bulkkijäätelö (= se muovinmakuinen sotku, jossa ensimmäinen raaka-aine on vesi ja hinta n. 1€ / litra.)
Vierailija kirjoitti:
Monet pitävät pizzaa herkkuna, mutta kunnon ruokaahan sekin on. Oli aikoinaan napolilaisten kalastajien ja leipurien iltaruoka, kun kummatkin keräsivät jämät jotka eivät olleet menneet kaupaksi ja laittoivat niistä ruoan itselleen.
Ja "ylimääräistä mitä et oikeasti tarvitse" on myös se, mitä syö yli oman energiankulutuksensa vaikka lohisoppaa kunnon ruisleivän kanssa. Sellaisella minäkin olen lihonut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan tosissaan kysyt, niin noilla jäätelöillä yleensä tarkoitetaan niitä kalliimpia, usein laadukkaammasta raaka-aineesta tehtyjä jätskejä. Kyllä kai ne useimpien mielestä ovat herkullisempia kuin ns tavalliset jäätelöt.
Kahvissa ehkä sama juttu. Oikein hyviin kahveihin käytetään niitä papuja, jotka maistuvat paremmalta kuin Juhlamokka. Mutta joita ei raaski joka päivä käyttää, koska ne ovat kalliimpia ja koska niitä ei saa lähikaupasta.
Ihmettelen samaa kuin aloittaja.
Syövätkö nämä herkuista puhuvat ja haaveilevat sitten niin pahaa ruokaa yleensä, että sen rinnalla vaikka jotkut irtokarkit ovat herkullisia? Ehkä jopa niin pahaa, että pitää ihan pakottautua syömään.