Kerronpa teille salaisuuden opiskelijoiden "asuntopulasta"
Muutin kaupunkiin opiskelemaan loppukesästä 2009. Juuri kyseisenä syksynä vouhkattiin erityisen pahasta opiskelijoiden asuntopulasta.
Koska olen melko pienituloisesta perheestä kotoisin ja olen omilleni muuton jälkeen elänyt pelkästään omilla rahoillani, halusin tietysti edullisen asunnon opiskelukaupungistani. Laitoin soluasunnosta hakemuksen hyvin myöhään kesällä, koska sain tiedon opiskelupaikasta aika myöhään. Muutaman päivän kuluttua sain tarjouksen solukämpästä. En kuitenkaan ottanut vastaan asuntoa, sillä se oli 25 minuutin bussimatkan päässä yliopistolta.
Tein uuden hakemuksen solukämpästä eri rajauksin ja sain kahden päivän päästä uuden asuntotarjouksen. Nyt otin tuon, sillä lukuvuosi oli pian alkamassa. Otin asunnon ja muutettuani sinne huomasin, että se on ihan ok. Hanasta tulee kuumaa vettä, kaikki on ehjää ja bussimatka yliopistolle 15 minuuttia. Eihän se mikään kaunis kämppä ollut, värimaailma 80-luvulta ja kulumisen jälkiä oli tietysti 30 vuotta vanhassa talossa. Kaikki elämisen edellytykset kuitenkin kunnossa ja vuokra hyvin edullinen.
Ihmettelinkin, miksi silloin puhuttiin asuntopulasta. Kävi nimittäin ilmi, että monissa lähiöissä oli syksyn aikana soluhuoneita tyhjillään kun samaan aikaan "asuntopula" riivasi. Selvitin asiaa hieman tarkemmin ja selvisi, että kivoista keskustayksiöistä on pula. Paradoksaalisesti kaikista halvimpiin asuntokohteisiin ei ollut lainkaan jonoa, vaikka samaan aikaan käytiin kovaa keskustelua siitä, että asuminen on liian kallista ja asumistuki täysin riittämätön!
Opiskelijoiden mielestä ilmeisesti kaikilla pitäisi olla oikeus asua mukavasti keskustassa yksiössä ja muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa. Itse olin säästänyt rahaa ennen opiskelujen alkamista ja olin kiitollinen opintotuesta ja asumislisästä, jotka ilmaisen opiskelun lisäksi korkeakouluopiskelijalle suodaan. Ei minulle tulisi mieleenkään vaatia, että työssäkäyvien veronmaksajien rahoilla minun pitäisi saada asua keskustayksiössä. Jos joku haluaa asua tasokkaasti, niin kaiken mokomin! Mutta silloin se on syytä maksaa omilla rahoillaan!
Kommentit (92)
Kaiketi on ihan kaupungista kyse missä pula asunnoista ja missä ei.
[quote author="Vierailija"]
Korostan tässä, että kukin saa minun puolestani asua vaikka 200 neliön kattohuoneistossa. Mutta jos haluaa tasokasta asumista, niin se pitää sitten maksaa omilla rahoillaan. Ei veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta ilmaisen korkeakouluopiskelun ohella maksaa kaikille keskustayksiötä. Opintotuki asumislisän ohella riittää solukämppään ja jos haluaa jotain hienonpaa, niin se "ekstraluokka" maksetaan sitten omilla rahoilla.
[/quote]VMP! Opintotuen asumislisä on on maksimissaan se hieman yli 200e/kk, oli asunto solu, yksiö tai hulppea monisataneliöinen luksuslukaali.
Riippuu varmasti myös asunnon koosta mitä hakee. En ole soluasuntoa hakenut, mutta haimme mieheni kanssa hoasin perheasuntoa vuonna 2007 ihan laajalla rajauksella, Helsinki, Espoo, Vantaa. Ensimmäistä asuntoa tarjottiin reilun puolen vuoden kuluttua ja otimme tottakai heti vastaan. Sekin oli tosi pieni asunto, oli tarjolla sekä yksinasuville, että pariskunnille. Pääsasia, että saimme halvemman vuokran, kuin yksityisellä puolella.
Opintotuen asumislisä ei tosiaankaan ole sama asia kuin työttömille ja muille toimettomille sossupummeille maksettava yleinen asumistuki, joka on 3-4 kertaa suurempi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:58"]
Numero seiskalta hyvä kommentti. Mutta kuinka paljon voidaan jatkuvasti vaatia lisää elintasoa? Kun katsotte viimeisimpiä valtion tilinpäätöksiä, niin todettakoon että elämme valheessa. Suomalaiset ovat tottuneet etuuksiin, joihin ei valtiolla oikeasti ole varaa. Etuudet rahoitetaan velalla.
Kukaan ei halua alentaa elintasoaan. Nähdään vain oma napa eikä isoa kuvaa. Elintasomme on valhe.
AP
[/quote]
Kyllä se tosiasia vaan on, että opiskelijat on niitä, jotka on jäänyt aika vähälle huomiolle. Elämäntapatyöttömilläkin on paremmat oltavat. Ja turha nipottaa opiskeluajoista jos täytyy töitä tekemällä rahoittaa opiskelu. Ihan oikeesti ei tämä nyt niin kummoinen elintaso ole. Ja varsinkin kun työllisyysnäkymät ei ole hyvät, niin ei loputtomiin viitsi lainaakaan ottaa. Btw, monibopiskelija on myös "veronmaksaja", joka tässä maassa onkin jumalasta seuraava. Ihmisarvon mittari on Suomessa se, kuinka paljon maksaa veroja.
Kyllä ihmiset majoittuminen tuona vuonna koulujen jumppasaleissa! Kyllä se asuntopula vaan oli ja on totta.
Soluasuminen on niin tuuripeliä. Se voi olla mukavaa, ihan siedettävää tai täysi helvetti. Omat kokemukset eivät sieltä pahimmasta päästä, mutta silti olin äärimmäisen huojentunut kun pääsin muuttamaan yksiöön.
Olin kolmen hengen solussa, jossa yksi soluasukki oli venäläinen, kai muuten ihan mukava, mutta lainaili aika ahkerasti tavaroitani, osaa en saanut takaisin kun muutin pois, sillä oli vienyt niitä huoneeseensa ja sattui olemaan kotimaassaan reissussa kun muutto tuli. Ei mitään erityisen arvokasta, mutta kyllähän se ketutti, että astioista ja aterimista puuttui osa. Aterimista erityisesti kun olin ne lahjaksi saanut, vähän "paremmat" (eli kivat Hackmannin aterimet, ei siis nyt superluksusta ja timantteja, mutta kuitenkin sitä luokkaa, ettei opiskelijalla niihin varaa olisi ollut.)
Lisäksi kutsui usein porukkaa käymään ja valloittivat aika tehokkaasti keittiön. Se on kuitenkin karvan verran häiritsevää riippumatta siitä, kuinka asiallisesti tai asiattomasti käyttäytyisivät. Välillä oli myös kiva tulla kotiin ja suunnitella, että tekee jotain ruokaa. Kun rupeaa etsimään kattilaansa, niin löytää sen täynnä jotain vihreää mönjää (en tiedä mitä...) jääkaapista.
Yksi kanssa-asujista oli ihan mukava. Hän muutti vähän aikaisemmin pois ja tilalle tuli joku vaihto-opiskelija keskieuroopasta. Ja tämä sitten otti huoneeseensa myös jonkun ekstratyypin, joka ei ollut saanut asuntoa. Oli myös vähän ... neuroottinen tietyissä asioissa. Keräsi omat roskansa eri pussiin ja säilöi niitä parvekkeella. Kiva, puluja riitti ainakin. Jostain syystä ei vaan tajunnut sitä, että se mahdollisesti haisevan roskan määrä vähentyisi reippaasti kun ne kerättäisiin yhteen pussiin kaikki kolmistaan ja sitten sitä yhtä pussia viedään pois, ei niin, että odotetaan, että 2-3 pussia täyttyy ja sitten jokainen vie sitä omaa roskapussiaan ulos.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:58"]
Numero seiskalta hyvä kommentti. Mutta kuinka paljon voidaan jatkuvasti vaatia lisää elintasoa? Kun katsotte viimeisimpiä valtion tilinpäätöksiä, niin todettakoon että elämme valheessa. Suomalaiset ovat tottuneet etuuksiin, joihin ei valtiolla oikeasti ole varaa. Etuudet rahoitetaan velalla.
Kukaan ei halua alentaa elintasoaan. Nähdään vain oma napa eikä isoa kuvaa. Elintasomme on valhe.
AP
[/quote]Seiskan puheet ovat paskaa. Miksi opiskelijoiden täytyy aina olla se porukka joka ei saa mitään? Sossupummitkin saavat enemmän tukia kuin opiskelijat!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:16"]
Kyllä ihmiset majoittuminen tuona vuonna koulujen jumppasaleissa! Kyllä se asuntopula vaan oli ja on totta.
[/quote]Meilläkin oli yliopistossa pari ekaa viikkoa järjestetty asunnottomille (maksullinen!) yhteismajoitus. Kyllä varmasti jokainen siihen joutuneista olisi asunut ennemmin omassa soluhuoneessa kuin nukkunut makuupussissa vieraiden ihmisten ympäröimänä, mutta kun niitä huoneita ei vaan kaikille riitä.
Niin, minä aloitin opinnot 90-luvun lopulla ja sain onnekkaasti asunnon pari päivää ennen koulun alkua. Siihen asti minulle oli ylioppilaskunnan asunnon välityksestä ehdoteltu junalla koulussa käyntiä, kun asuin vain 100km päässä. No mitäpä sitä valittamaan. En kuitenkaan joutunut asumaan siskopetimajotuksessa yo-talon kellarissa, kuten jotkut.
Kyllä sitä asuntopulaa oikeasti on, mutta ainahan sekaan sattuu hienostelijoita joilla kelpaa vain yksiö keskustasta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:33"]
Muutin kaupunkiin opiskelemaan loppukesästä 2009.
[/quote]
Mihin kaupunkiin? Kaupungeissa on eroja. Ja kuinka kaukaa muutit?
Tästä on jo vuosia, kun muutin Lappeenrantaan opiskelemaan noin 100 km päästä. En tuolloin saanut opiskelija-asuntoa säätiöltä, koska muutin niin "läheltä", että sijoituin jonoissa huonosti. Onneksi sain kuintenkin huoneen kahden hengen solusta yksityiseltä, mutta jouduin kyllä nukkumaan pari ekaa viikkoa tuttujen sohvilla ja välillä ajamaan sitä 100km koulumatkaa.
Vuosi sitten muutin Turkuun ja sain soluhuoneen ihan heti.
Mä asun solussa ja tämä on ihan helvettiä. Pysyn tiukasti omassa huoneessani, koska ahdistaa kun on ihmisiä ympärillä 24/7. Poistun täältä lähinnä suihkuun ja tekemään ruokaa. Silloin tällöin vaihdan sanan kämppisten kanssa.
Mä TARVIN omaa rauhaa ja tilaa. Ensin koulussa olen 8 tuntia samassa tilassa 20 muun tyypin kanssa ja asunnon jaan kolmen muun kanssa. Vähemmästäkin tulee hulluksi. Kämppikset varmaan pitää mua outona vampyyrinä, koska pysyn tiukasti omissa oloissani ja olen gootti ja huonekin on sisustettu synkästi, mutta EVVK, kun _ahdistaa_ jatkuvasti ympärillä olevat ihmiset. Kunhan vuoden päästä valmistun ja pääsen ulos täältä mun seuraava kämppä tulee olemaan yksiö. Ei mitään väliä kuinka paskassa kunnossa se on, kunhan saan olla yksin.
Aika tekopyhää ap:lta kritisoida muita nirsoilusta, jos ei itse voi asua _25_ minuutin päässä koulusta. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla saa helposti vierähtämään tunnin, jos ei tosiaan ole saanut sitä keskustakämppää.
AP on tekopyhä 25 km koulumatkojensa takia.
Mitä jos ensin ansaitsisitte sen rahan ja sitten vasta alatte vaatimaan jotakin luksusta jonka tietenkin maksatte omalla rahalla.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:41"]
Mitä jos ensin ansaitsisitte sen rahan ja sitten vasta alatte vaatimaan jotakin luksusta jonka tietenkin maksatte omalla rahalla.
[/quote]Oletko aivan normaaliälyinen?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:35"]
Aika tekopyhää ap:lta kritisoida muita nirsoilusta, jos ei itse voi asua _25_ minuutin päässä koulusta. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla saa helposti vierähtämään tunnin, jos ei tosiaan ole saanut sitä keskustakämppää.
[/quote]
Juurikin näin, itse olisin kiljunut riemusta 25 minuutin koulumatkasta, kun itselläni oli HOASin solussa 40 minuutin matka yhdellä vaihdolla. Ja sekin tuntui lyhyeltä.
Ja kyllä lähipiirissäni on moni ottanut ensimmäisen solun mitä on tarjottu, ja moni joka on joutunut asumaan kavereiden nurkissa pari kuukautta ennen asuntotarjousta. Onhan noita nirsoja joille ei kelpaa kuin yksiö keskustassa, mutta usein nämä käyvätkin töissä sellaisen rahoittaakseen - opintotuki+opiskelijalle maksettava opintotuen asumislisä (eli ei yleinen asumislisä, joka on 80% vuokrasta) on kaikille sama 500 euroa vuokran määrästä riippumatta. Ja kaikki baareja kiertävät opiskelijatuttavani ihan omilla palkkarahoilla kustansivat juomansa, ei töissäkäymättömillä ollut mitenkään varaa juottoloihin.
Ja solueläminen voi todellakin olla aivan hirveää. Itse asuin useamman vuoden solussa, ja koin niin mukavia kuin aivan järkyttäviä kämppiksiä. Viimeinen tapaus oli niin hirveä, että muutin suosiolla kalliimpaan yksiöön suojellakseni mielenterveyttäni, mutta olinkin jo opintojeni loppuvaiheessa ja töissä muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:37"]
AP on tekopyhä 25 km koulumatkojensa takia.
[/quote]
Sori siis 25 _minuutin_. Ap aika noloa valittaa kun itse nirsoilee.
Meillä tuttavapiirissä opiskelijat siirtyy sellaisiin 8000-10 000/kk tuloihin. Monessakin vuodessa on maksaneet veroissa omansa pois verrattuna tän palstan kommentoijiin... Onko niin tuottavilla henkilöillä oikeus valittaa?
Vitun säälittävää jos ei voi opiskelijoita tukea. He voivat tuoda tähän maahan verojen muodossa enemmän kuin sinä, muista se. Toivottavasti en ite ala koskaan nillittämään muiden tukemisesta tässä yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:00"]
Pitäisiköhän työttömille järjestää myös soluasuntoja, koska voisivat sitten omasta pussista kustantaa isomman kämpän, senhän ei pitäisi olla yhteiskunnan tehtävä.
Ja itseasiassa opiskelijoidenkin asumista tuetaan toimeentulotuella, jos elämiseen jäävät rahat ovat alle perusosan.
[/quote]
Ei muuten tueta. Jos on päätoiminen opiskelija ja oikeutettu opintotukeen, niin ei toimeentulotukea tipu.
[/quote]
Kyllä muuten tippuu, mutta esimerkiksi opintolainan osuus lasketaan myös tuloksi.