Kerronpa teille salaisuuden opiskelijoiden "asuntopulasta"
Muutin kaupunkiin opiskelemaan loppukesästä 2009. Juuri kyseisenä syksynä vouhkattiin erityisen pahasta opiskelijoiden asuntopulasta.
Koska olen melko pienituloisesta perheestä kotoisin ja olen omilleni muuton jälkeen elänyt pelkästään omilla rahoillani, halusin tietysti edullisen asunnon opiskelukaupungistani. Laitoin soluasunnosta hakemuksen hyvin myöhään kesällä, koska sain tiedon opiskelupaikasta aika myöhään. Muutaman päivän kuluttua sain tarjouksen solukämpästä. En kuitenkaan ottanut vastaan asuntoa, sillä se oli 25 minuutin bussimatkan päässä yliopistolta.
Tein uuden hakemuksen solukämpästä eri rajauksin ja sain kahden päivän päästä uuden asuntotarjouksen. Nyt otin tuon, sillä lukuvuosi oli pian alkamassa. Otin asunnon ja muutettuani sinne huomasin, että se on ihan ok. Hanasta tulee kuumaa vettä, kaikki on ehjää ja bussimatka yliopistolle 15 minuuttia. Eihän se mikään kaunis kämppä ollut, värimaailma 80-luvulta ja kulumisen jälkiä oli tietysti 30 vuotta vanhassa talossa. Kaikki elämisen edellytykset kuitenkin kunnossa ja vuokra hyvin edullinen.
Ihmettelinkin, miksi silloin puhuttiin asuntopulasta. Kävi nimittäin ilmi, että monissa lähiöissä oli syksyn aikana soluhuoneita tyhjillään kun samaan aikaan "asuntopula" riivasi. Selvitin asiaa hieman tarkemmin ja selvisi, että kivoista keskustayksiöistä on pula. Paradoksaalisesti kaikista halvimpiin asuntokohteisiin ei ollut lainkaan jonoa, vaikka samaan aikaan käytiin kovaa keskustelua siitä, että asuminen on liian kallista ja asumistuki täysin riittämätön!
Opiskelijoiden mielestä ilmeisesti kaikilla pitäisi olla oikeus asua mukavasti keskustassa yksiössä ja muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa. Itse olin säästänyt rahaa ennen opiskelujen alkamista ja olin kiitollinen opintotuesta ja asumislisästä, jotka ilmaisen opiskelun lisäksi korkeakouluopiskelijalle suodaan. Ei minulle tulisi mieleenkään vaatia, että työssäkäyvien veronmaksajien rahoilla minun pitäisi saada asua keskustayksiössä. Jos joku haluaa asua tasokkaasti, niin kaiken mokomin! Mutta silloin se on syytä maksaa omilla rahoillaan!
Kommentit (92)
En pystyisi keskittymään opiskeluun solussa ja oma elämänmenoni häiritsisi muita. Asun opiskelijoiden kaksiossa.
Käytännössä kaikki saavat saman opintotuen, ei se ole sulta pois jos jotkut haluavat laittaa sen kokonaisuudessaan vuokraan.
Tampereella ainakin hyvälaatuisten solukämppien ja pienten yksiöden välillä ei ole merkittävää hintaeroa. Tietenkin hinnat ovat nykyään nousseet, mutta soluni vuokra oli 275 euroa ja yksiöni 308 euroa per kk.
Tiesithän että opiskelija-asunnot eivät ole veronmaksajien pussista, vaan niitä rakennuttaa ja ylläpitää kaupungin perustama voittoa tavoittelematon säätiö.
Asumislisä ja opintotuki on kaikille yli 250 euroa asumisestaan maksavalle täysin sama, eli yhteiskunnalle se on sama missä lukaalissa sutä bunkkaa, jos varaa on. Itse pystyn töissäkäynnillä kustantamaan asumisen reilun 400 euron yksiössä.
Yksi kohta vain pistää tuolta silmään. Et suostunut itse ottamaan ensimmäistä tarjottua asuntoa, koska sieltä oli liian pitkä matka yliopistolla. Voihan muilla olla samanlaisia ongelmia?
Opiskelijoiden kohdalla on paljon muitakin paradokseja.... Muistan itsekin kuinka kauhistelin tekopyhästi yliopistoaikoina ruuan kalleutta ja jätin juuston ostamatta lähikaupasta liian kalliina, mutta kapakassa ollessa ei ollut mitään vaikeuksia huitasta koteloon tuopposta toisensa perään. Ei ollut yhtään kallista. Sama meno on nytkin. Ruikutetaan joka asiasta ja asioiden kalleudesta ja siitä, että opiskelija tarvitsee sitätätäjatuota ja nyyhnyyh, raha ei riitä mihinkään. Kyllä se riittää.
Opiskelijat (kuten muutkin ihmiset) ovat vain sitä mieltä, että heidän ns. omat tienestit ja rahat pitää saada kuluttaa kaikenlaiseen toimeentulon kannalta ei-välttämättömään hauskanpitoon kun taas valtion/yhteiskunnan/jonkun muun asia on toimittaa opiskelijoille julkista rahaa (eli opintotukea) elämälle välttämättömiin asioihin kuten ruokaan, asuntoon ja vaatteisiin (ja mielellään, pliiiiisss, pariin ulkomaanmatkaankin jos mahdollista).
Elintason nousu on tehnyt ihmisistä entistäkin ahneempia. Opiskelijat ja nuoret ylipäätään eivät halua edes tilapäisesti opiskeluvuosien ajaksi luopua siitä elintasosta, josta he pääsivät nauttimaan asuessaan vielä kotonaan vanhempiensa luona ja HUOM. vanhempiensa kustannuksella. He ovat mielestään oikeutettuja jatkamaan samaa elintasoa vaikkapa sitten yhteiskunnan kustannuksella, jos ei muuten. En väitä, ettenkö minä ja muut 1970-luvulla olleet olisi olleet yhtä ahneita, kyllä me olimme. Sen sijaan 1960-luvulla ja sitä aikaisemmin syntyneille oli itsestään selvää, että opiskeluaikana joutui elämään niukasti. Toisaalta heille oli myös selvää, että se oli todella vain tilapäistä, sillä etenkin akateeminen loppututkinto takasi nopean tien työelämään ja hyville palkoille, joten tilapäinen muutaman vuoden köyhäily oli helppo kestää. No, se oli silloin ja nyt on. Maa makaa tavallaan, ja ilmiöt syntyvät ajallaan.
Kunmuutin Helsinkiin opiskelemaan niin minulle tarjotiin soluasuntoa Vantaalta. Ainoa ongelma oli, että talo oli vielä rakenteilla ja valmstuisi seuraavan keväänä. Muuta asuntoa Hoasilla ei ollut minulle tarjota. Sain yliopiston asunnonvälityksen kautta kuiteskin kohtuuhintaisen alivuokralaishuoneen. Asuminen siellä oli perheen tilanteesta johtuen vaikeaa, perheenjäsen sairasti paranoidista skitsofreniaa. Sain puolen vuoden kuluttua asunnon osakunnan asuntolasta, jaoin huoneen. Sitten sain oman huoneen solusta seuraavana syksynä. Minulle se sopi oikein hyvin, viihdyin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:42"]Yksi kohta vain pistää tuolta silmään. Et suostunut itse ottamaan ensimmäistä tarjottua asuntoa, koska sieltä oli liian pitkä matka yliopistolla. Voihan muilla olla samanlaisia ongelmia?
[/quote]
Minäkin kävin pari vuotta yliopistolla niin, että pysäkille kävelin 15 min ja sen jälkeen bussilla kesti 25 min. Eli kuka ap on moralisoimaan.
Täytyy vain osata avata suunsa. Kyllä saa olla huoneessaan omassa rauhassaan. Meteliä ei ole pakko sietää, vaan ihan tavallisia kodin ääniä.
Mekin sovimme pelisäännöistä. Kämppikseni käyttivät alkoholia. Raahasivat panoja välillä yöksi huoneisiinsa, mutta mikä tärkeintä, kertoivat niistä etukäteen ja eivät metelöineet. Ennnen tärkeää tenttiä oli rauhallista, mutta välillä saivat irroitella tällä haluamallaan tavalla. Laitoin oman huoneeni oven lukkoon ja nukuin. Aamulla sitten keitin kahvit kämppiksen panollekin (kämppiksen puruista), kun kämppis veti vielä sikeitä. Hyviä muistoja, antoisia keskusteluja, eikä niin yksinäistä kuin yksin asuen.
introvertti oman tiensä kulkija
työkaverin pojan kämppis oli tälläinen ikuisopiskelija, poltti asunnossa vaikka ei olisi saanut. Varasti kaikkien postit, mm pojan automaattikortin, joka tuli postista. Poika teki rikosilmoituksen, mutta ei siitä huolimatta saanut uutta asuntoa HOASsilta, vaikka kämppis tunnistettiin videokuvasta tyhjentämässä automaatilla tiliä.
Ystäväni kämppis raahasi aina tuntemattomia miehiä kämpille, panoäänet olivat eläimellisiä, ei koskaan siivonnut, mm rikkoi paljon ystäväni astioita, jääkaapista söi kaikki ruuat jne.
Voi käydä huono tuuri tai hyvä.
Seiskalla hyvä huomio ja asiallinen kommentti. Olen itse järkeillyt samalla tavalla.
Kaikki ei muuta opiskelemaan suoraan "kotoa". Esim. minä olin asunut itsenäisesti jo 4 vuotta, oli yksiön kalustukset ja lemmikit. Helppo sanoa että senkun muuttaa soluun, mutta siinä tilanteessa se olisi tarkoittanut ns. alusta aloittamista, lähes koko omaisuuden myymistä ja erittäin rakkaista lemmikeistä luopumista. Ihmiselle, jolle lemmikit ovat ainoa perhe, se ei ollut mahdollista.
En ala myöskään kyseenalaistamaan muiden halua asua yksiössä, sillä niin kauheita solukämppiksiä on sukulaisille ja kavereille tullut vastaan. Harvassa tuntuu olevan ne normaalit, jotka eivät pölli kämppiksen tavaroita, sotke kaikkea tai melua yötä päivää.
Sitäpaitsi monissa kaupungeissa niitä solujakaan ei ole tarjolla kaikille. Älä yleistä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:42"]
Yksi kohta vain pistää tuolta silmään. Et suostunut itse ottamaan ensimmäistä tarjottua asuntoa, koska sieltä oli liian pitkä matka yliopistolla. Voihan muilla olla samanlaisia ongelmia?
[/quote]
Ei se matka ollut mikään ongelma oikeasti. Ajattelin vain, jos osuisi joku lähempi kohde. Eihän 25 minuuttia ole juuri mitään.
Korostan tässä, että kukin saa minun puolestani asua vaikka 200 neliön kattohuoneistossa. Mutta jos haluaa tasokasta asumista, niin se pitää sitten maksaa omilla rahoillaan. Ei veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta ilmaisen korkeakouluopiskelun ohella maksaa kaikille keskustayksiötä. Opintotuki asumislisän ohella riittää solukämppään ja jos haluaa jotain hienonpaa, niin se "ekstraluokka" maksetaan sitten omilla rahoilla.
Aika usein kämppä on tyhjänä siksi, että asukas ilmoittaa kuukauden alussa lähtevänsä sieltä kuun lopussa, mutta seuraavan kuukauden vuokra täytyy kuitenkin maksaa. Siksi asukas on lähtenyt ja joku ehkä haluaisi tilalle, mutta koska eka asukas ei saa mitään vuokrahyvitystä, ei kannata antaa avaimia pois. HOAS kyllä ottaa kaksi vuokraa samasta asunnosta, jos avaimet antaa pois.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:42"]
[/quote]
Ei se matka ollut mikään ongelma oikeasti. Ajattelin vain, jos osuisi joku lähempi kohde. Eihän 25 minuuttia ole juuri mitään.
Korostan tässä, että kukin saa minun puolestani asua vaikka 200 neliön kattohuoneistossa. Mutta jos haluaa tasokasta asumista, niin se pitää sitten maksaa omilla rahoillaan. Ei veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta ilmaisen korkeakouluopiskelun ohella maksaa kaikille keskustayksiötä. Opintotuki asumislisän ohella riittää solukämppään ja jos haluaa jotain hienonpaa, niin se "ekstraluokka" maksetaan sitten omilla rahoilla.
[/quote]
Millä Sä luulet, että ne yksiöt nyt maksetaan? Yli menevä osuus omasta pussista.
Numero seiskalta hyvä kommentti. Mutta kuinka paljon voidaan jatkuvasti vaatia lisää elintasoa? Kun katsotte viimeisimpiä valtion tilinpäätöksiä, niin todettakoon että elämme valheessa. Suomalaiset ovat tottuneet etuuksiin, joihin ei valtiolla oikeasti ole varaa. Etuudet rahoitetaan velalla.
Kukaan ei halua alentaa elintasoaan. Nähdään vain oma napa eikä isoa kuvaa. Elintasomme on valhe.
AP
Pitäisiköhän työttömille järjestää myös soluasuntoja, koska voisivat sitten omasta pussista kustantaa isomman kämpän, senhän ei pitäisi olla yhteiskunnan tehtävä.
Ja itseasiassa opiskelijoidenkin asumista tuetaan toimeentulotuella, jos elämiseen jäävät rahat ovat alle perusosan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:42"]
Juu. Mutta paljon on vaatimuksia, että lisää opintotukea ja asumislisää. Että se riittäisi siihen kivaan keskustayksiöön. Ei muutama vuosikymmen sitten kukaan uskaltanut ajatellakaan, että opiskelijalla olisi varaa asua yksiössä. Solut oli silloin normi ja samassa huoneessa saattoi asua kaksikin opiskelijaa.
[/quote]
[/quote]
Millä Sä luulet, että ne yksiöt nyt maksetaan? Yli menevä osuus omasta pussista.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:00"]
Pitäisiköhän työttömille järjestää myös soluasuntoja, koska voisivat sitten omasta pussista kustantaa isomman kämpän, senhän ei pitäisi olla yhteiskunnan tehtävä.
Ja itseasiassa opiskelijoidenkin asumista tuetaan toimeentulotuella, jos elämiseen jäävät rahat ovat alle perusosan.
[/quote]
Ei muuten tueta. Jos on päätoiminen opiskelija ja oikeutettu opintotukeen, niin ei toimeentulotukea tipu.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:00"]Pitäisiköhän työttömille järjestää myös soluasuntoja, koska voisivat sitten omasta pussista kustantaa isomman kämpän, senhän ei pitäisi olla yhteiskunnan tehtävä.
[/quote]
Eikö ensin pidä ottaa laina, sen käytön jälkeen voi saada muuta tukea.
Ne solut vaan on monille introverttiluonteille ihan helvettejä maan päällä. Itse yritin asua sellaisessa, olisihan se ollut taloudellisesti järkevää, mutta ei siitä mitään tullut. Ahdistuin lisää ja lisää ja lopulta minusta tuli sen lajin säikky joka pelkäsin poistua huoneestani solussa ollenkaan, siinä pelossa että kohtaan ne muut solukaverit...
Onneksi sain sitten yksiön opiskelija-asuntosäätiöltä, en keskustasta kyllä enkä olisi halunnutkan, vaan oppilaitokseni läheltä. Otin opintolainaa, että pystyin maksamaan vuokrat 36 neliön yksiöstä, mutta ei todella kaduttanut.