Lapsen varjelu sokerilta
Mitä pahanmakuista olette keksineet antaa lapselle jäätelöä tai kakkua vastaamaan? Meillä yrityksenä suojella lasta mahdollisimman pitkälle lisätyltä sokerilta.
Limuna olemme antaneet maistaa vichyä ja karkkina terävänmakuista kurkkupastillia, molempien haluminen on loppunut siihen, mutta nyt on edessä juhlat jossa isommille lapsille tarjotaan jäätelöä ja ehkä kakkua, mietin miten niiden suhteen toimia🤔
Toki lapselle on varattu herkkujen roolissa hedelmiä ja omppumehua, mutta aivan takuulla hän kärttää maistaa myös sitä mitä isommat ottavat ja haluaisin onnistua välttämään jatkossa myös nämä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmäsokerin tiedetään olevan alttiimpi aiheuttamaan maksan rasvoittumista kuin tavallisen sokerin. Se saattaa myös vaikuttaa veren rasva-arvoihin epäedullisemmin kuin sokeri. Turvallisempaa on käyttää tavallista sokeria maltillilla. Saatika mitä mehut tekee hampaille.
Mehut-limut vertailussa limut ovat ehdottomasti pahemmaksi eikä meillä mehujakaan päivittäin lipitetä, mutta lomareissuihin ja juhliin ne kohtuudella kuuluvat.
En käsitä miksi tästä on tulossa tällainen off topic-väittelyketju, se ei ole nyt agendana, vaan asialliset ja hyväski havaitut keinot, kiitos.
-ap
No lapsen manipuloiminen kuuluu kaiken kaikkiaan huonoihin keinoihin, niin sen jättäisin ihan ensimmäisenä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa tapana välttää makean tarjoamista lapsille. Niinpä osasta meistä on aikuisena tullut pulleita makean mässääjiä. Ole järkevä mitä ja miten kiellät lapseltasi makean Kun hän tajuaa, että olet manipuloinut häntä lapsena voi se kostautua hillittömänä haluna ahmia makeaa kaksin käsin. Haluatko sitäkään?
Miten niin muka ”manipuloinut”? Ohjaan lapsen ruokavaliota ihan niin kuin kaikki muutkin vanhemmat, ohjaa sinä sokereihin ja muuhun epäterveelliseen jos niin tykkäät.
Meidän lapsella on paljon herkuttelua marjoista, hedelmistä, rahkoista jne. ainoastaan pahat ja hampaat särkevät mässytelyt vältetään.
-apSe on joko tai? Sillä välillä ei ole mitään?
Mehuissa on aina happoja, jotka ovat peräisin joko juomien valmistuksessa käytetyistä hedelmistä ja marjoista tai sitten niitä on lisätty juomiin happamuuden aikaansaamiseksi. Hampaiden kannalta hapot ovat harmillisia, koska ne aiheuttaa hammaskiilteen liukenemista.
Ja hedelmien haitat jo tulikin.
Juuri näin. Kohtuus kaikessa. Hedelmien/tuoremehujen sokerit ja hapot on haitaksi terveydelle, sekä hampaille.
Ei sokeri sairastuta jos syö kohtuudella
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ollaan menty neuvolajärjestelmän perustajan ohjeilla. Hänhän eli 105 vuotiaaksi ja pitkän iän salaisutta kysyttäessä hän vastasi, kaikkea saa syödä ja juoda kunhan muistaa kohtuuden.
Jaa, eikös Arvo Ylppö ollut sokerihiiri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas. Kaikki nautinnot ja ilot vaan pois heti.
Tekisin ihan samoin. Sokerissa ei ole mitään ravinteita ja haitallista elimistölle. Olen nähnyt karmeassa sokerikoukussa eläviä lapsia. Normaalia ruokaa näykitään ja nirsotaan. Aina sairaana ja aliravitsemustilassa kun sokeri aiheuttaa tulehdustilan elimistössä. Ennen ei tiedetty sokerin haitallisuudesta mutta nykyään siitä on paljon tietoa. Valmisruokiin piilotetaan paljon sokeria juuri siksi että koukuttaa. Olen itsekkin ollut lapsuudessa sokerikoukussa ja jatkuvassa väsymystilassa.
On ihan mahdollista tarjota lapsille terveellistä ruokaa ja kohtuullisesti herkkuja ilman mitään sokerikoukkuja. Jos tämä aloittajan juttu on totta (mitä epäilen), kyseessä on lapsen manipuloiminen. Mitähän se lapsi tuumaa vanhemmistaan siinä vaiheessa, kun totuus selviää? Ja missä kaikissa muissa asioissa lapselle aiotaan valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan että ne hedelmämehut ovat yhtä sokerisia kuin cokis. Että jos sitä sokeria meinaatte vältellä.
Kohtuus kaikessa, se on minusta hyvä malli. Lapselle ei pidä liikaa demonisoida ruokia, juomia ja herkkujakaan. Siitä ei tule mitään muuta kuin syömishäiriöisiä lapsia, nuoria ja aikuisia.
Tässä ei ”demonisoida” yhtään mitään vaan annetaan lapselle maistiainen josta hän voi itse havaita ettei tykkää ja valitsee mielummin muita vaihtoehtoja.
-ap
Minkäs ikäinen tämä lapsukainen on?
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mehuista vielä se, että omista ompuista saa sellaista mehua missä ei ole mitään muuta kuin ompun mehu ilman mitään sivutuotteita, mutta mitääm mehu-moralisointi tässä ei edes kaivattu!!
-ap
Erityisesti pelkistä hedelmistä puristetut mehut sisältävät paljon energiaa sekä hedelmäsokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ihan samoin. Sokerissa ei ole mitään ravinteita ja haitallista elimistölle. Olen nähnyt karmeassa sokerikoukussa eläviä lapsia. Normaalia ruokaa näykitään ja nirsotaan. Aina sairaana ja aliravitsemustilassa kun sokeri aiheuttaa tulehdustilan elimistössä. Ennen ei tiedetty sokerin haitallisuudesta mutta nykyään siitä on paljon tietoa. Valmisruokiin piilotetaan paljon sokeria juuri siksi että koukuttaa. Olen itsekkin ollut lapsuudessa sokerikoukussa ja jatkuvassa väsymystilassa.
Ok, mihin valmisruokiin piilotetaan sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan että ne hedelmämehut ovat yhtä sokerisia kuin cokis. Että jos sitä sokeria meinaatte vältellä.
Kohtuus kaikessa, se on minusta hyvä malli. Lapselle ei pidä liikaa demonisoida ruokia, juomia ja herkkujakaan. Siitä ei tule mitään muuta kuin syömishäiriöisiä lapsia, nuoria ja aikuisia.Tässä ei ”demonisoida” yhtään mitään vaan annetaan lapselle maistiainen josta hän voi itse havaita ettei tykkää ja valitsee mielummin muita vaihtoehtoja.
-ap
Jos et trollaa, niin kerropa, mitä sanot lapselle siinä vaiheessa, kun hänelle selviää totuus? Oletko valmis siihen, että lapsi ei sitten luota muihinkaan asioihin, mitä hänelle kerrotte?
Vierailija kirjoitti:
Lapsemme on 4v, joten aivan vielä siinä iässä missä me vanhemmat ohjaamme hänen ruokavaliotaan ja olemme sen terveellisyydestä täydessä vastuussa.
-ap
Juu, en kyllä usko, että avaus on totta.
Lapselle valehdeltu että vichy on limua ja annettu maistaa - lapsi luulee, että limu on pahaa.
Lapselle valehdeltu että väkevä kurkkupastilli on karkkia ja annettu maistaa - lapsi luulee, että karkki on pahaa.
Nyt mietinnässä, mitä pahaa lapsella voisi maistattaa väittäen sen olevan kakkua. Ehdotan koiranpaskaa.
Miksi ihmeessä antaisit pahanmakuista, kun voit helposti luoda hyvää ja sokeritonta jäätelöä, kakkua yms? Silloin lapsi saa herkun, mutta sinä tiedät, ettei mukana ole lisättyä sokeria.
Olen vuosia tehnyt lapsille itse nicecreamia pelkästä banaanista ja välillä mukaan mansikkaa, vadelmaa, kirsikkaa ja on kuulma herkkua. Kun itse tekee mehujäät, nekin saa juuri sellaiset, kuin itse haluaa - ilman sokeria. Vanhimmat lapseni ovat jo sen ikäisiä, että ovat kaverisynttäreillä ja koulussa muutakin syöneet, mutta kuulma teen parempaa, se on paras kiitos.
Teen pannaria, kakkuja, muffinsseja, kääretorttuja, keksejä, kuppikakkuja, munkkeja jne ilman sokeria ja hyvin uppoavat. Lasten kaveritkin kehuvat. Kannattaa perehtyä aiheeseen, löytyy vaikka mitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan vastausta mielenkiinnolla. Maksalaatikko? Pinaattikeitto? Lihapullat? Ihan tiedoksesi, että valmisruoka=einesruoka. Joten siltä sektorilta vastaukset, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan vastausta mielenkiinnolla. Maksalaatikko? Pinaattikeitto? Lihapullat? Ihan tiedoksesi, että valmisruoka=einesruoka. Joten siltä sektorilta vastaukset, kiitos.
Maksalaatikossa on siirappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsemme on 4v, joten aivan vielä siinä iässä missä me vanhemmat ohjaamme hänen ruokavaliotaan ja olemme sen terveellisyydestä täydessä vastuussa.
-ap
No niin olette. Mutta lapsi on ihan justiinsa sen ikäinen että tajuaa teidän kusettavan. Näppärä malli valehteluun. En suosisi tällaista kasvatusta. Rehellisyyden opettaminen on minusta ensisijaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa, se on minusta hyvä malli. Lapselle ei pidä liikaa demonisoida ruokia, juomia ja herkkujakaan. Siitä ei tule mitään muuta kuin syömishäiriöisiä lapsia, nuoria ja aikuisia.Tässä ei ”demonisoida” yhtään mitään vaan annetaan lapselle maistiainen josta hän voi itse havaita ettei tykkää ja valitsee mielummin muita vaihtoehtoja.
-apJos et trollaa, niin kerropa, mitä sanot lapselle siinä vaiheessa, kun hänelle selviää totuus? Oletko valmis siihen, että lapsi ei sitten luota muihinkaan asioihin, mitä hänelle kerrotte?
Isompana hän lienee itse maistelee mitä tykkää ja tekee päätöksiä siitä mistä tykkää ja mistä ei, mutta makuaisti ei ole sokerilla pilattu eikä siihen koukutettu ja toivottavasti mielikin osaa siinä vaiheessa tehdä jo hyviä ratkaisuja.
Tiedän että sokeri-ruokavalioon ei lähde aikuisenakaan jos ei siihen lapsena ole siihen totutettu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apJos et trollaa, niin kerropa, mitä sanot lapselle siinä vaiheessa, kun hänelle selviää totuus? Oletko valmis siihen, että lapsi ei sitten luota muihinkaan asioihin, mitä hänelle kerrotte?
Isompana hän lienee itse maistelee mitä tykkää ja tekee päätöksiä siitä mistä tykkää ja mistä ei, mutta makuaisti ei ole sokerilla pilattu eikä siihen koukutettu ja toivottavasti mielikin osaa siinä vaiheessa tehdä jo hyviä ratkaisuja.
Tiedän että sokeri-ruokavalioon ei lähde aikuisenakaan jos ei siihen lapsena ole siihen totutettu.
-ap
Ei, kun kysyin, millä perustelette valehtelua sitten, kun hän on isompi, ja miten olette varautuneita siihen, ettei hän luota teidän sanomisiinne, koska teillä on tapana manipuloida ja valehdella?
Kohtuus kaikessa, se on minusta hyvä malli. Lapselle ei pidä liikaa demonisoida ruokia, juomia ja herkkujakaan. Siitä ei tule mitään muuta kuin syömishäiriöisiä lapsia, nuoria ja aikuisia.