Lapsen varjelu sokerilta
Mitä pahanmakuista olette keksineet antaa lapselle jäätelöä tai kakkua vastaamaan? Meillä yrityksenä suojella lasta mahdollisimman pitkälle lisätyltä sokerilta.
Limuna olemme antaneet maistaa vichyä ja karkkina terävänmakuista kurkkupastillia, molempien haluminen on loppunut siihen, mutta nyt on edessä juhlat jossa isommille lapsille tarjotaan jäätelöä ja ehkä kakkua, mietin miten niiden suhteen toimia🤔
Toki lapselle on varattu herkkujen roolissa hedelmiä ja omppumehua, mutta aivan takuulla hän kärttää maistaa myös sitä mitä isommat ottavat ja haluaisin onnistua välttämään jatkossa myös nämä.
Kommentit (113)
Hieman isompana huomaa huijauksesi ja tulee kamala himo "kiellettyyn hedelmään". Admit sitä salaa ja tulee sairas suhde ruokaan. (Kokemusta on) Opeta lapsellesi kohtuullisuutta.
Mehu ei limsaa terveellisempää edes ole.
Entä sitten kun kutsutaan kaverisynttäreille ? Omat eväätkö mukaan vai eikö pääse ollenkaan kun siellä kumminkin tarjotaan makeita herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Hieman isompana huomaa huijauksesi ja tulee kamala himo "kiellettyyn hedelmään". Admit sitä salaa ja tulee sairas suhde ruokaan. (Kokemusta on) Opeta lapsellesi kohtuullisuutta.
Eli olet ylipainoinen tai bulimikko?
Otsikko pitäisi korjata, lapsen ylivarjelu sokerilta
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Koeta nyt tajuta ettei tässä ole lapselle mitään ”kiellettyä hedelmää”. Hän on itse todennut vichyä maistamalla ettei hiilihapot ole hänen juttunsa ja se on nyt hänen makumieltymyksensä. Ei hän vanhempana muistele mitään tiettyä makua ja jos joskus isona maistaa uudelleen ja tykästyy niin sitten tykästyy ja juo sen verran kuin oma valintansa on, silloin hänellä on jo kyky omiin päätöksiin asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja arvostelijoille uudelleen tiedoksi että lapselle on varttu hedelmiä ja mehua eli ei, meidän lapsi ei nöpötä kuivin suin isompien herkutellessa!
Oletko koskaan ajatellut, että ne hedelmät on sokeria ja vettä? Mehukin on sokeria ja vettä ja ripaus jotain väriä.
Kyllä ja niitäkin pitää syödä kohtuudella. Minä en syö ollenkaan hedelmiä ja mihinkä niitä tarvii. Saan alusta asti itse tehdystä ruuasta kaikki ravinteet (ei mikroruokaa) ja vitamiini purkista lisää jos ei riitä. Lisäksi syön tomaatteja, kurkkua, paprikaa, kaalia, porkkanaa, avokaadoo, salaatteja yms. Riippuu mitä mehua ostaa. Halvimmat ovat esansseja, e-koodeja, sokeria. Mitä kalliimpaa mehua sitä aidompaa.
No eipä ole kovin terveellistä kaiken mahdollistava syöminen nykypäivänä. Kohtuudella sipsejä, karkkia jne. on 500 g karkkia ja 375 g sipsejä. Kyytikaveriksi pari 1 1/2 litran Pepsiä, Maxina, jos halutaan laihduttaa.
Paras tapa opettaa lapsille terveelliset elämäntavat on suosia niitä arjessa. Meillä ei juoda liksaa, joten ei mukulat sitä kärtäkään. Kielloista ei kannata tehdä kiellettyjä hedelmiä, jotka houkuttavat. Paras tapa on tosiaan täyttää vatsa terveellisellä ruoalla etukäteen ja kohtuullisesti ottaa tarjottavia juhlissa.
Mä olen kerran ollut tilanteessa, jossa synttärikakku kaatui pihamaalle. Vain yhden perheen lapset menivät kaapimaan sitä kakkua pihasta. Muut odottivat kiltisti, kun perheen isä lähti hakemaan hätärijätskejä. Noi kaapijat oli niitä, joilta oli kielletty herkut.
Mun lapset on jo teinejä ja kilpaurheilijoita. Kyllä ne terveelliset ruokatavat opitaan ihan arjessa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Voi rutto teidän kanssanne, tiedän kyllä hedelmissä olevan sokeria ja kuituja ja ym ja ne kuuluvat meidän ruokavalioon yhtenä osana, SIITÄ EI OLE NYT KYSE.
Meillä syödään hedelmiä ja marjona ja piste, älkää jauhako siitä mitä niissä on tai ei ole, tiedossa on. Nyt on kyse teollisen suoran sokerin mättö-tuotteiden ylitarjonnasta ja välttämisestä. Älkää jauhako tästä mitään hedelmä-moraali keskustelua.
-ap
On naurettavaa jauhaa jostan yhdestä kakunpalasta juhlissa pirun huonolla tekosyyllä välttää valkoista sokeria, kun samalla syöttää lapselle sitä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman isompana huomaa huijauksesi ja tulee kamala himo "kiellettyyn hedelmään". Ahmii sitä salaa ja tulee sairas suhde ruokaan. (Kokemusta on) Opeta lapsellesi kohtuullisuutta.
Mehu ei limsaa terveellisempää edes ole.Huoh. Koeta nyt tajuta ettei tässä ole lapselle mitään ”kiellettyä hedelmää”. Hän on itse todennut vichyä maistamalla ettei hiilihapot ole hänen juttunsa ja se on nyt hänen makumieltymyksensä. Ei hän vanhempana muistele mitään tiettyä makua ja jos joskus isona maistaa uudelleen ja tykästyy niin sitten tykästyy ja juo sen verran kuin oma valintansa on, silloin hänellä on jo kyky omiin päätöksiin asian suhteen.
Joo. Täysi provo tämä ketju. En vain jaksa uskoa, että tällaisia idootteja on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja arvostelijoille uudelleen tiedoksi että lapselle on varttu hedelmiä ja mehua eli ei, meidän lapsi ei nöpötä kuivin suin isompien herkutellessa!
Oletko koskaan ajatellut, että ne hedelmät on sokeria ja vettä? Mehukin on sokeria ja vettä ja ripaus jotain väriä.
Kyllä ja niitäkin pitää syödä kohtuudella. Minä en syö ollenkaan hedelmiä ja mihinkä niitä tarvii. Saan alusta asti itse tehdystä ruuasta kaikki ravinteet (ei mikroruokaa) ja vitamiini purkista lisää jos ei riitä. Lisäksi syön tomaatteja, kurkkua, paprikaa, kaalia, porkkanaa, avokaadoo, salaatteja yms. Riippuu mitä mehua ostaa. Halvimmat ovat esansseja, e-koodeja, sokeria. Mitä kalliimpaa mehua sitä aidompaa.
Eli sun mielestä kypsennyksessä ei katoa vitamiineja? Sitäpaitsi eri vitamiinit eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Mitäs muuten lykopeenille tapahtuu kuumennuksessa? Mitä vitamiineja syöt purkista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi rutto teidän kanssanne, tiedän kyllä hedelmissä olevan sokeria ja kuituja ja ym ja ne kuuluvat meidän ruokavalioon yhtenä osana, SIITÄ EI OLE NYT KYSE.
Meillä syödään hedelmiä ja marjona ja piste, älkää jauhako siitä mitä niissä on tai ei ole, tiedossa on. Nyt on kyse teollisen suoran sokerin mättö-tuotteiden ylitarjonnasta ja välttämisestä. Älkää jauhako tästä mitään hedelmä-moraali keskustelua.
-apOn naurettavaa jauhaa jostan yhdestä kakunpalasta juhlissa pirun huonolla tekosyyllä välttää valkoista sokeria, kun samalla syöttää lapselle sitä sokeria.
Höpöhöpö, minua ei haittaa jos lapsi haluaa kaupassa banaanin tai omenan välipalaksi matkalla kotiin, mutta mistään karkki/leivos-hyllyistä haluamisia en suosi lainkaan.
Minä olen aina miettinyt miten se elimistö erottaa tuleeko se sokeri hedelmästä vai karkista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apOn naurettavaa jauhaa jostan yhdestä kakunpalasta juhlissa pirun huonolla tekosyyllä välttää valkoista sokeria, kun samalla syöttää lapselle sitä sokeria.
Höpöhöpö, minua ei haittaa jos lapsi haluaa kaupassa banaanin tai omenan välipalaksi matkalla kotiin, mutta mistään karkki/leivos-hyllyistä haluamisia en suosi lainkaan.
On nau-ret-ta-vaa jau-haa jos-tain yh-des-tä ka-kun-pa-las-ta juh-lis-sa pi-run huo-nol-la te-ko-syyl-lä vält-tää val-kois-ta so-ke-ri-a, kun sa-mal-la syöt-tää lap-sel-le si-tä so-ke-ri-a niis-sä juh-lis-sa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään, mutta kyllä minä lapselleni suon JUHLISSA sen kakunpalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sokeri sairastuta jos syö kohtuudella
Kenellä se pysyy kohtuudessa. Itselläni on sellainen neljä kertaa vuodessa karkkipäivä. Ei tee edes mieli kun olen sinnikkäästi pitänyt pitkiä sokerilakkoja. Ällöän aika äkkiä sokerista kun ennen pystyin syömään hirmuisiä määriä kerralla. En osta kuin pienen määrän kerralla ja sitäkään ei pysty kaikkia syömään. Salmiakkia joskus alkaa tekemään mieli mutta suklaata en syö enää ollenkaan edes jouluna kun niitä konvehtirasioita meni ennen aina paljolti. Se oli lapsuudesta joku pakko mielle ettei joulua tule ilman konvehtien ahmimista. Kakkuja en enää tee tai osta. Kymmeneen vuoteen en ole ainuttakaan sokeripakkaa kaappiin ostanut. Sitten ovat ne piilosokerit ja limsat joidenka kanssa saa olla aika tarkkana. Kakkostyypin diabetes uhkaa kun elimistö ei kestä enää sitä sokerimäärää, ravinnotonta sokeria.
Ravinnoton sokeri on kyllä todella kökkö ilmaus. Kyllähän sokeri tarjoaa energiaa. Ja miksi puhutte pelkästä sokerista? Kun pelkän sokerin kulutus on jotain minimaalista nykyään verrattuna kymmenien vuosien takaiseen. Sen sijaan lipitätte limuja ja alkoholia, syötte keksejä, sipsejä, naksuja, muroja, karkkia sen seitsemää laatua ym.
Kyseessä ei ole lapsuuden trauma, vaan kyvyttömyys hallita syömistään.
Ihminen kun on vaan ihminen niin sillä tupaa olemaan kaikenlaista kyvyttömyyttä. Yhdellä toista ja toisella toista. Jos joku hallitsee syömisen niin sillä on jokin muu mitä se ei hallitse. Minkä itse hallitsee niin ei ymmärrä kuinka joku muu ei voi sitä hallita tai on vaikeuksia sen hallinnan kanssa.
Huonot ruokailutottumukset opitaan jo lapsuuden perheestä ja vanhemmilta. Helposti ne perintönä jatkuvat sukupolvesta toiseen kun tehdään lapsia eikä asioita korjata sitä ennen. Meidän suvussa on just näin mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina miettinyt miten se elimistö erottaa tuleeko se sokeri hedelmästä vai karkista?
Siitä että karkit/limut eivät ole muuta kuin sokeria nopeasti kiskottavassa muodossa ilman ainuttakaan hyvää ravintoainetta ja niitä vedetään lyhyessä ajassa järkyttäviä määriä, riippuvuus (sen myötä elintapasairaudet sekä rikotut hampaat) niihin syntyy nopeasti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sokeri on sokeria ihan sama tuleeko se omenasta vai sokerijuurikkaasta.
Tämä ketju meni niin typeräksi terveys/sokeri viisasteluksi eikä palvele ollenkaan alkuperäistä tarkoitustaan. Eli poistun.
-ap
Ravinnoton sokeri on kyllä todella kökkö ilmaus. Kyllähän sokeri tarjoaa energiaa. Ja miksi puhutte pelkästä sokerista? Kun pelkän sokerin kulutus on jotain minimaalista nykyään verrattuna kymmenien vuosien takaiseen. Sen sijaan lipitätte limuja ja alkoholia, syötte keksejä, sipsejä, naksuja, muroja, karkkia sen seitsemää laatua ym.
Kyseessä ei ole lapsuuden trauma, vaan kyvyttömyys hallita syömistään.