Lapsen varjelu sokerilta
Mitä pahanmakuista olette keksineet antaa lapselle jäätelöä tai kakkua vastaamaan? Meillä yrityksenä suojella lasta mahdollisimman pitkälle lisätyltä sokerilta.
Limuna olemme antaneet maistaa vichyä ja karkkina terävänmakuista kurkkupastillia, molempien haluminen on loppunut siihen, mutta nyt on edessä juhlat jossa isommille lapsille tarjotaan jäätelöä ja ehkä kakkua, mietin miten niiden suhteen toimia🤔
Toki lapselle on varattu herkkujen roolissa hedelmiä ja omppumehua, mutta aivan takuulla hän kärttää maistaa myös sitä mitä isommat ottavat ja haluaisin onnistua välttämään jatkossa myös nämä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä antaisit pahanmakuista, kun voit helposti luoda hyvää ja sokeritonta jäätelöä, kakkua yms? Silloin lapsi saa herkun, mutta sinä tiedät, ettei mukana ole lisättyä sokeria.
Olen vuosia tehnyt lapsille itse nicecreamia pelkästä banaanista ja välillä mukaan mansikkaa, vadelmaa, kirsikkaa ja on kuulma herkkua. Kun itse tekee mehujäät, nekin saa juuri sellaiset, kuin itse haluaa - ilman sokeria. Vanhimmat lapseni ovat jo sen ikäisiä, että ovat kaverisynttäreillä ja koulussa muutakin syöneet, mutta kuulma teen parempaa, se on paras kiitos.
Teen pannaria, kakkuja, muffinsseja, kääretorttuja, keksejä, kuppikakkuja, munkkeja jne ilman sokeria ja hyvin uppoavat. Lasten kaveritkin kehuvat. Kannattaa perehtyä aiheeseen, löytyy vaikka mitä!
Näitä tehdään kyllä jnkv kotona, erityisesti erilaiset rahkat ja mehujäät ovat lapsen suosikkeja, mutta nyt on siitä että juhlissa lapsi kärttäisi juuri sitä muutkin ottavat ja toivoisin että hän havaitsisi ettei pidä siitä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa tapana välttää makean tarjoamista lapsille. Niinpä osasta meistä on aikuisena tullut pulleita makean mässääjiä. Ole järkevä mitä ja miten kiellät lapseltasi makean Kun hän tajuaa, että olet manipuloinut häntä lapsena voi se kostautua hillittömänä haluna ahmia makeaa kaksin käsin. Haluatko sitäkään?
Miten niin muka ”manipuloinut”? Ohjaan lapsen ruokavaliota ihan niin kuin kaikki muutkin vanhemmat, ohjaa sinä sokereihin ja muuhun epäterveelliseen jos niin tykkäät.
Meidän lapsella on paljon herkuttelua marjoista, hedelmistä, rahkoista jne. ainoastaan pahat ja hampaat särkevät mässytelyt vältetään.
-ap
Lapsen paras kaveri eli tuollaisen lapsuuden ihan tyytyväisenä. Ekoilla kaverisynttäreillä ei tyytynytkään äidin mukaan laittamiin omenanpalasiin, vaan söi kakkua ja jätskiä ja tajusi, että kaikilla muilla nuo herkut oli olleet jo pitkään saatavilla. Lapsi söi ja oksensi, söi ja oksensi ja oli oudolla tavalla onnellinen.
Lapsella tai nyt jo nuorella on vakava bulimia. Toisaalta yrittää miellyttää äitiä, joka tarjoaa marjoja ja hedelmiä (silkkaa sokeria nekin), toisaalta ahmii ja oksentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs ikäinen tämä lapsukainen on?
Lapsemme on 4v, joten aivan vielä siinä iässä missä me vanhemmat ohjaamme hänen ruokavaliotaan ja olemme sen terveellisyydestä täydessä vastuussa.
-ap
Sama. Siksi annankin lapselleni mielummin silloin tällöin esim jäätelöä, kun esim omenamehua.
Noin 1 desilitran omena sisältää 10 g hiilihydraatteja ja vastaavasti 1 desilitra jäätelöä 7g.
Ja arvostelijoille uudelleen tiedoksi että lapselle on varttu hedelmiä ja mehua eli ei, meidän lapsi ei nöpötä kuivin suin isompien herkutellessa!
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas. Kaikki nautinnot ja ilot vaan pois heti.
Ei tietenkään kaikkia, ainoastaan lisätty sokeri.
Ap antaa lapselleen hedelmiä ja omenamehua, eivätkö ne riitä herkuksi?
Vierailija kirjoitti:
Ja arvostelijoille uudelleen tiedoksi että lapselle on varttu hedelmiä ja mehua eli ei, meidän lapsi ei nöpötä kuivin suin isompien herkutellessa!
Tämä siis minulta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ihan samoin. Sokerissa ei ole mitään ravinteita ja haitallista elimistölle. Olen nähnyt karmeassa sokerikoukussa eläviä lapsia. Normaalia ruokaa näykitään ja nirsotaan. Aina sairaana ja aliravitsemustilassa kun sokeri aiheuttaa tulehdustilan elimistössä. Ennen ei tiedetty sokerin haitallisuudesta mutta nykyään siitä on paljon tietoa. Valmisruokiin piilotetaan paljon sokeria juuri siksi että koukuttaa. Olen itsekkin ollut lapsuudessa sokerikoukussa ja jatkuvassa väsymystilassa.
Ok, mihin valmisruokiin piilotetaan sokeria?
Mä odotan vastausta mielenkiinnolla. Maksalaatikko? Pinaattikeitto? Lihapullat? Ihan tiedoksesi, että valmisruoka=einesruoka. Joten siltä sektorilta vastaukset, kiitos.
Maksalaatikko onkin aiheuttanut suuren ylipainoepidemian ja koukuttumista maksalaatikkoon ;) Sitäpaitsi monet eivät edes pidä maksalaatikosta, lapset saati aikuiset, että kunnon farfetched-kommentti.
Maksalaatikossa on siirappia.
Kyllä lapselle voi antaa juhlissa palan kakkua, jos hän haluaa. Sitä tarkoittaa kohtuus. Ehdottomuus harvoin on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ihan samoin. Sokerissa ei ole mitään ravinteita ja haitallista elimistölle. Olen nähnyt karmeassa sokerikoukussa eläviä lapsia. Normaalia ruokaa näykitään ja nirsotaan. Aina sairaana ja aliravitsemustilassa kun sokeri aiheuttaa tulehdustilan elimistössä. Ennen ei tiedetty sokerin haitallisuudesta mutta nykyään siitä on paljon tietoa. Valmisruokiin piilotetaan paljon sokeria juuri siksi että koukuttaa. Olen itsekkin ollut lapsuudessa sokerikoukussa ja jatkuvassa väsymystilassa.
Mä odotan vastausta mielenkiinnolla. Maksalaatikko? Pinaattikeitto? Lihapullat? Ihan tiedoksesi, että valmisruoka=einesruoka. Joten siltä sektorilta vastaukset, kiitos.
Maksalaatikko onkin aiheuttanut suuren ylipainoepidemian ja koukuttumista maksalaatikkoon ;) Sitäpaitsi monet eivät edes pidä maksalaatikosta, lapset saati aikuiset, että kunnon farfetched-kommentti.
En mä sitä väittänyt, kyselit, missä valmisruuissa on sokeria, niin vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko onkin aiheuttanut suuren ylipainoepidemian ja koukuttumista maksalaatikkoon ;) Sitäpaitsi monet eivät edes pidä maksalaatikosta, lapset saati aikuiset, että kunnon farfetched-kommentti
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että ne hedelmät on sokeria ja vettä? Mehukin on sokeria ja vettä ja ripaus jotain väriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko onkin aiheuttanut suuren ylipainoepidemian ja koukuttumista maksalaatikkoon ;) Sitäpaitsi monet eivät edes pidä maksalaatikosta, lapset saati aikuiset, että kunnon farfetched-kommentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta sitä ei ole mitenkään piilotettu, vaan se lukee siellä ainesosaluettelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis minulta. -ap
Kun nyt edelleen oot ketjussa satuilemassa, niin keksi nyt, mitä aiot vastata lapselle, kun hän kysyy, miksi olette valehdelleen hänelle ja missä muissa asioissa olette valehdelleet?
Vierailija kirjoitti:
Ei sokeri sairastuta jos syö kohtuudella
Kenellä se pysyy kohtuudessa. Itselläni on sellainen neljä kertaa vuodessa karkkipäivä. Ei tee edes mieli kun olen sinnikkäästi pitänyt pitkiä sokerilakkoja. Ällöän aika äkkiä sokerista kun ennen pystyin syömään hirmuisiä määriä kerralla. En osta kuin pienen määrän kerralla ja sitäkään ei pysty kaikkia syömään. Salmiakkia joskus alkaa tekemään mieli mutta suklaata en syö enää ollenkaan edes jouluna kun niitä konvehtirasioita meni ennen aina paljolti. Se oli lapsuudesta joku pakko mielle ettei joulua tule ilman konvehtien ahmimista. Kakkuja en enää tee tai osta. Kymmeneen vuoteen en ole ainuttakaan sokeripakkaa kaappiin ostanut. Sitten ovat ne piilosokerit ja limsat joidenka kanssa saa olla aika tarkkana. Kakkostyypin diabetes uhkaa kun elimistö ei kestä enää sitä sokerimäärää, ravinnotonta sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis minulta. -ap
Kun nyt edelleen oot ketjussa satuilemassa, niin keksi nyt, mitä aiot vastata lapselle, kun hän kysyy, miksi olette valehdelleen hänelle ja missä muissa asioissa olette valehdelleet?
Miksi edes kysyt, kun koko ketju on trolliketju kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis minulta. -ap
Miksi edes kysyt, kun koko ketju on trolliketju kuitenkin?
Mä haluan tietää, mitä se keksii.
Voi rutto teidän kanssanne, tiedän kyllä hedelmissä olevan sokeria ja kuituja ja ym ja ne kuuluvat meidän ruokavalioon yhtenä osana, SIITÄ EI OLE NYT KYSE.
Meillä syödään hedelmiä ja marjona ja piste, älkää jauhako siitä mitä niissä on tai ei ole, tiedossa on. Nyt on kyse teollisen suoran sokerin mättö-tuotteiden ylitarjonnasta ja välttämisestä. Älkää jauhako tästä mitään hedelmä-moraali keskustelua.
-ap
Anna nyt hyvä ihminen juhlissa ottaa vapaasti makeaa. Tuo kieltäminen kostautuu jossain vaiheessa.
Arjessa voi sitten tiukkailla enempi.