Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajattu opiskeluaika yliopistossa

Vierailija
29.07.2021 |

Mitä sitten jos ei saa enää jatkoaikaa? Voiko mennä uudestaan pääsykokeisiin ja hakea samaa opiskelupaikkaa uudestaan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten menet töihin ja lopetat ikuisuusopiskelusi.

Vierailija
2/26 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin että suurin osa noista "ikuisuusopiskelijoista" on jo täysipäiväisesti töissä ja siksi opinnot venyvät. Siksi tuo rajattu opiskeluaika onkin vähän huono ratkaisu, koska se ei pidennä työuria vaan enemmän lyhentää niitä kun pitää pysytellä täysiaikaisena opiskelijana kauemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin että suurin osa noista "ikuisuusopiskelijoista" on jo täysipäiväisesti töissä ja siksi opinnot venyvät. Siksi tuo rajattu opiskeluaika onkin vähän huono ratkaisu, koska se ei pidennä työuria vaan enemmän lyhentää niitä kun pitää pysytellä täysiaikaisena opiskelijana kauemmin.

Tuo on ainakin DI-opinnoissa tyypillistä. Yleinen tapa on aina ollut se että töihin lähdetään jo muutaman opiskeluvuoden jälkeen ja sitten jatketaan opintoja loppuun sivutoimisena hieman hitaammin. Eikä siinä ainakaan minun mielestäni ole mitään väärää.

Vierailija
4/26 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuet ja -lainat on jo rajattu. Samoin mielestäni myös opiskeluasunnossa asuminen. Ei tuo opiskeluajan rajaaminen tuo enää uutta lisäarvoa yhteiskunnalle.

Vierailija
5/26 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jatkoaikaa saa suurinpiirtein automaattisesti?

Vierailija
6/26 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai, mutta eri yliopistosta. Itsellä menee ehkä umpeen mutta ihan sama. Olisi pitänyt ilmoittautua poissaolevaksi vuodeksi.

Vierailija
7/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kai, mutta eri yliopistosta. Itsellä menee ehkä umpeen mutta ihan sama. Olisi pitänyt ilmoittautua poissaolevaksi vuodeksi.

Miksi ei muka onnistuisi samasta yliopistosta?

Vierailija
8/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se onnistuu jos sisään pääsee. Ongelman muodostaa se, että välttämättä ne yli kymmenen vuotta vanha suoritetut kurssit ei kelpaa ja joutuu suorittamaan ne uudelleen. Ei ne vaatimukset ikuisesti pysy samana.

Vierailija
9/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se onnistuu jos sisään pääsee. Ongelman muodostaa se, että välttämättä ne yli kymmenen vuotta vanha suoritetut kurssit ei kelpaa ja joutuu suorittamaan ne uudelleen. Ei ne vaatimukset ikuisesti pysy samana.

Tämä juuri hämmästytti meteorologi Pekka Poudan valmistumisesta. Kumminkin HYssäkin on ollut useampiakin tutkinnon uudistuksia vuosikymmenten aikana. Itsellä siirtyminen uudempien vaatimusten mukaan opiskelemaan olisi tarkoittanut kolmen vuoden täyspäivästä lisäopiskelua koska kolme ensimmäistä vuotta olin suorittanut kursseja jotka oli korvattu uusilla.

Vierailija
10/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jo 80-luvun alusta saakka ollut poliittinen ideaali että päästäisiin nk. putkitutkintoihin, joissa ensin opiskeltaisiin täysipäiväisesti 4-5 vuotta ja sitten siirrytään täysipäiväisesti työelämään. Sitä eivät halua opiskelijat eivätkä työnantajat, ja yliopistotkin suhtautuvat siihen hyvin nihkeästi. Mutta kovasti sillä tuntuu olevan tarvetta.

Vierailija
11/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jatkoaikaa saa suurinpiirtein automaattisesti?

Sitä saa yleensä ensimmäisellä hakemuksella puoli vuotta tai vuoden melko automaattisesti, mutta sitten ei. Outoa on se että he joilta opinnoista puuttuu reilumpi määrä saavat jatkoaikaa helpostikin paljon, kun taas heille joilta puuttuu vain hyvin vähän annetaan kerran se puoli vuotta ja sitten homma on ohi.

Vierailija
12/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään matemaatikon Helsingin yliopistosta, hän on opiskellut 11-12 vuotta, eikä kandikaan ole valmis. Haki lisäaikaa toista kertaa, ja kohtasi vain jonkin verran painostusta. Kummallakin kerralla kuitenkin lisäaikaa sai.

Itse olen humanisti UEF:lta, ja olen opiskellut yhdeksän vuotta (eikä se kandikaan ole vielä valmis, opintopisteitä n. 80). Hain lisäaikaa, ja sain kahden vuoden jatkoon hyväksytyn päätöksen kahdessa päivässä.

Vierailija
13/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään matemaatikon Helsingin yliopistosta, hän on opiskellut 11-12 vuotta, eikä kandikaan ole valmis. Haki lisäaikaa toista kertaa, ja kohtasi vain jonkin verran painostusta. Kummallakin kerralla kuitenkin lisäaikaa sai.

Itse olen humanisti UEF:lta, ja olen opiskellut yhdeksän vuotta (eikä se kandikaan ole vielä valmis, opintopisteitä n. 80). Hain lisäaikaa, ja sain kahden vuoden jatkoon hyväksytyn päätöksen kahdessa päivässä.

Aalto-yliopistossa on eri meininki. Hylkää noin puolet lisäaikahakemuksista, kun muissa yliopistoissa hylkäysprosentti on keskimäärin 10%.

Vierailija
14/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä luulin että olin hidas, kun tein kandin viidessä vuodessa. Anteeksi mutta mikset opiskele vaikka avoimessa jos teet alle 10op vuodessa??

Vierailija
15/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko ainakaan tuota ensimmäistä juttua. Tai ainakaan sitä kohtaa että 11-12 vuotta opiskellut olisi hakenut lisäaikaa vasta kahdesti.

Vierailija
16/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yliopistossa kirjoilla 10 vuotta mutta niistä 3v olin vakituisessa töissä ja 2v osa-aikaisena harjoittelijana. Eli opintotuella elin vain 5 vuotta. En ymmärrä miksi tuota pitäisi rajoittaa, opintotuenhan voi rajoittaa siihen 5-6 vuoteen yliopistossa ja 4-5 vuoteen AMKssa.

Vierailija
17/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi hakea uutta opiskeluoikeutta. Jouduin itsekin tekemään niin, ja kyllä harmitti viedä opiskelupaikka jonkun muun nenän edestä jotta saisin jatkaa opiskelua, mutta minkäs teet.

Vierailija
18/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on vielä ikuinen opiskeluoikeus. Minullakin oli ja pari kertaa jouduin tekemään jonkun Etappi-hakemuksen, kun olin töissä enkä opiskellut. Sitten niistä luovuttiin, koska opiskeluoikeutta ei voinut ottaa poiskaan.

Vierailija
19/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä luulin että olin hidas, kun tein kandin viidessä vuodessa. Anteeksi mutta mikset opiskele vaikka avoimessa jos teet alle 10op vuodessa??

Miksi ei yliopistossa?

Käyn töissä, eikä minulla ole varsinaisesti ollut kiire. Nyt toki ajattelin saada kandin pakettiin kahdessa vuodessa, sellaisen HOPS:n tein, ja se hyväksyttiin.

Enkä kehtaisi hakea toista kertaa, vaikka kuinka uhkaillaan, että hyväksytään lähes automaattisesti.

Vierailija
20/26 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi hakea uutta opiskeluoikeutta. Jouduin itsekin tekemään niin, ja kyllä harmitti viedä opiskelupaikka jonkun muun nenän edestä jotta saisin jatkaa opiskelua, mutta minkäs teet.

Hä? Mitenniin viet jonkun toisen opiskelupaikan?

Että kun sinä saat lisäaikaa, joku toinen potkitaan pois, vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän