On se jännä miten suurin osa palstalaisista on "vaativassa asiantuntijatyössä"
Tai heillä on paksut ja pitkät luonnonkiharat hiukset tai ovat keskimääräistä älykkäämpiä. Näin keskusteluista päätellen.
Kommentit (128)
Kaikki työpaikathan ovat ilmoitusten mukaan vaativaa asiantuntijatyötä.
Sitten kun siellä aloittaa, tajuaa parissa päivässä, että mikään ilmoituksessa mainittu ei ollut totta. Työ on matalan tason suorittavaa työtä, jonka tekemiseen ei tarvita mitään koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa se, että vaativassa asiantuntijatyössä olevalla on aikaa kirjoitella arkipäivänä työajalla tälle palstalle.
Luuletko että vaativa asiantuntijatyö tarkoittaa 8 tunnin liukuhihnatyötä, jossa ei ole taukoja? Vaativassa asiantuntijatyössä tauot ovat täysin välttämättömiä ja tauoilla voi surffailla netissä, käydä ulkona kävelyllä, juoda kahvia, jutella kavereiden kanssa yms. Itselläni ei ole mitään työaikoja, joten olen rytmittänyt työni niin, että kun teen työtä niin se on tehokasta ja kun työteho alkaa laskea (esim. keskittymiskyky), niin pidän taukoja.
Esim. hoitoalalla usein EI EHDI pitämään taukoja vaikka työteho laskisikin, monesti menee koko työpäivä 8-10h ilman taukoja. Se jos mikä on vaativaa työtä. Kokemusta on sekä julkiselta että yksityiseltä työnantajalta, yksityisellä tilanne on huonompi.
Se hoitaja ei olekaan asiantuntijatyössä. Itse olen sosiaalialan erityisasiantuntija, suomeksi sossu. Kun kirjoitellaan pitkiä lausuntoja tai vastataan erilaisiin muistioihin tai tehdään päätöksiä, on välillä pakko pitää tuumaustaukoja. Se teksti ei vaan etene millään liukuhihnalla.
Tässä pitää tietää, että "vaativassa asiantuntijatyössä" on aikaa roikkua keskustelupalstoilla. Suorittavassa työssä ei ole.
Se että on omasta mielestä vaativassa asiantuntijatyössä ei tarkoita että se olisi totta.
Minäkin ihmettelen tuota "vaativaa asiantuntijatyötä". Täällä on ollut useita keskusteluja, että mikä on vaativa asiantuntijatyö, mutta kukaan ei kerro, mitä nämä mystilliset ammatit ovat. Tulee vain ympäripyöreää selittelyä. Kai näillä vaativilla asiantuntijoilla on joku ammattinimike.
Toinen mitä ihmettelen on se, että palstalla kukaan ei ole omasta mielestään lihava vaan on lihaksikas. Ja nämä lihakset ovat tulleet siitä, että käy puolen tunnin kävelyllä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää tietää, että "vaativassa asiantuntijatyössä" on aikaa roikkua keskustelupalstoilla. Suorittavassa työssä ei ole.
Ammatinvalintakysymys. Olen niiiin tyytyväinen, että nuorena satsasin opintoihin. Se mitä tein 16-18 vuotiaana aivan keskeisesti ratkaisi sen, että saan tehdä kevyttä sisätyötä 6000 euron kuukausipalkalla. Sen sijaan enemmän pussikaljasta tykänneet kaverit tekevät tylsää työtä parin tonnin palkalla. Ja älynlahjoissa ei olennaisia eroja.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa se, että vaativassa asiantuntijatyössä olevalla on aikaa kirjoitella arkipäivänä työajalla tälle palstalle.
Tämähän se ois, toisaalta jos mietin kaikkia lähipiirissä olevia yli 50-vuotiaita niin hyvin harva lukee mitään vauva-palstaa tai yleensäkään viettää aikaansa netissä enempää kuin on asioiden hoitamisen takia pakollista. Kyllä av-mammoista taitaa 95% olla 15-40-vuotiaita naisia ja miehiä. 50+ vuotiaana ei arvatenkaan enää jaksa kiinnostaa muiden mielipiteet siihen, miten elää omaa elämäänsä, näin ainakin kuvittelen. Me milleniaalithan täällä pääasiassa vertaillaan kuumeisesti sitä onko toisten elintaso ja elintavat suurin piirtein samat kuin meillä ja eihän vaan erotuta joukosta, ainakaan negatiivisesti.
Ei muu ärsytä kuin se, että se koulutus ja työ meritoi pätemään muka kaikessa mahdollisessa ja se on muka jokin todiste henkilön älykkyydestä. Tuntuu, että Suomen ilmainen koulutus luo liikaa tätä meritokratian tyyppistä ajattelua jossa amiksen pitää olla muuten hyvin sivistynyt ja valveutunut, laajalle omin päin lukenut ihminen että saa suunnilleen avata suunsa.
Näkeehän tuota ajattelua, että amis ei ole mitään ja sen pitää tyytyä vaikka huonoon palkkaan kun ei ole käynyt "kunnon kouluja". Suomessa koulujen taso ei edes ole mitenkään huippua peruskoulun jälkeen maailman mittakaavassa vaan vaatii lähinnä kiinnostusta ja jaksamista poislukien lääketieteellisen yms. vaativammat alat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vielä lomakuukausi. Itse kyllä roikun täällä myös työajalla. Ei tämä homma käytännössä ole niin vaativaa, miltä paperilla näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vaativassa asiantuntijatyössä (IT-alalla), on paksut ja pitkät luonnonkiharat hiukset ja saatanpa olla keskimääräistä älykkäämpikin. Hassua, että mulle on tullut pikemminkin kuva, että kaltaiseni ovat täällä vähemmistöä.
Koetko olevasi parempi kuin muut? Koska tuota humblebragia näkee täällä myös.
En koe. Ei ole minkäänlaista tarvetta käydä täällä kehuskelemassa itseäni, edes nöyrästi. Vastasin tähän ketjuun vain siksi, kun nuo kaikki ap:n mainitsemat asiat tuntuivat osuvan itseeni ja se huvitti. Ja omasta mielestäni keskusteluista ei saa sitä kuvaa, että suurin osa palstalaisista sopisi noihin spekseihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen tuota "vaativaa asiantuntijatyötä". Täällä on ollut useita keskusteluja, että mikä on vaativa asiantuntijatyö, mutta kukaan ei kerro, mitä nämä mystilliset ammatit ovat. Tulee vain ympäripyöreää selittelyä. Kai näillä vaativilla asiantuntijoilla on joku ammattinimike.
Toinen mitä ihmettelen on se, että palstalla kukaan ei ole omasta mielestään lihava vaan on lihaksikas. Ja nämä lihakset ovat tulleet siitä, että käy puolen tunnin kävelyllä kerran viikossa.
Miten huonosti luet näitä keskusteluita? Itseni mukaanlukien moni on kertonut olevansa lihava, vähemmistössä on ne timmit - aivan niinkuin tosielämässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että vaativa asiantuntijatyö tarkoittaa 8 tunnin liukuhihnatyötä, jossa ei ole taukoja? Vaativassa asiantuntijatyössä tauot ovat täysin välttämättömiä ja tauoilla voi surffailla netissä, käydä ulkona kävelyllä, juoda kahvia, jutella kavereiden kanssa yms. Itselläni ei ole mitään työaikoja, joten olen rytmittänyt työni niin, että kun teen työtä niin se on tehokasta ja kun työteho alkaa laskea (esim. keskittymiskyky), niin pidän taukoja.
Esim. hoitoalalla usein EI EHDI pitämään taukoja vaikka työteho laskisikin, monesti menee koko työpäivä 8-10h ilman taukoja. Se jos mikä on vaativaa työtä. Kokemusta on sekä julkiselta että yksityiseltä työnantajalta, yksityisellä tilanne on huonompi.
Se hoitaja ei olekaan asiantuntijatyössä. Itse olen sosiaalialan erityisasiantuntija, suomeksi sossu. Kun kirjoitellaan pitkiä lausuntoja tai vastataan erilaisiin muistioihin tai tehdään päätöksiä, on välillä pakko pitää tuumaustaukoja. Se teksti ei vaan etene millään liukuhihnalla.
Mä kyllä sanoisin, että myös hoitoalalla on asiantuntijatyötä. Esim. diabeteshoitajat tai erikoissairaanhoidon poleilla työskentelevät hoitajat ovat todellisia asiantuntijoita.
Voi hyvinkin olla, mutta voi käydä niin että jos roikkuu palstalla tai sosiaalisessa mediassa liikaa työaikana on pian entinen asiantuntija!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä työ suoritetaan.
Puhelinvaihteessa ollessani ehdin roikkua koko päivän netissä. Välillä tietenkin oli tiukkoja jonoja, mutta silloin kun puheluita ei tullut, ei töitä ollut. Puhelinaspassa on eri tilanne, siellä on yleensä koko ajan jonoa. 90 % ihmisistä on rutiinipuhelun aikana netissä, uskallan väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät, millaisia suurin osa palstalaisista on?
Kuten aloituksessa sanoin, keskusteluista. Mutta epäilen vastausten todenperäisyyttä koska ei suurin osa todellakaan voi olla mainitsemassani työssä / omata ko. ominaisuuksia. Ap
Niin, mutta unohdit, mikä oli viimeinen sana, "päätellen". Sä oot itse päätellyt. Sä oot lukenut jostain keskustelusta, että joku kertoo olevansa "vaativassa asiantuntijatyössä" ja se on ärsyttänyt sua. Sitten oot keksinyt, että kaikki palstalla väittävät olevansa vaativassa asiantuntijatyössä. Jos taas luet ketjuja, joissa ihmiset kertovat, mitä tekevät työkseen, niin aikamoinen ammattien kirjo on.
Mutta rajasit kokonaan viestistäni aika tärkeän osan: miksi täytyy pohtia niin paljon muita palstalaisia? Mikä se juttu oikein on?
Pohdithan säkin tässä ap:n toimintaa. El iet ole sen kummempi.
Mä pohdin, en oleta. En sano, että ap on sellainen tai tällainen (koska hän palstailee), vaan otan kantaa siihen, mitä hän tekee/sanoo.
Mä olen maisteri, kunnalla virkamiehenä. En ole omasta mielestäni missään "vaativassa asiantuntijatyössä". Taitaa olla monella vähän eri käsitys siitä, mikä on vaativa asiantuntijatyö, varmaan kaikki ITC tuet ym. pitäisi laskea siihen. Toki jokaisessa ammatissa tarvitaan se erityisosaaminen, mutta...
Rahaa tuntuu ainakin monella riittävän. Vähän aika sitten täällä puhuttiin kuinka puoli miljoonaa euroa ei edes ole mikään kummoinen omaisuus.
Mä olen vaativassa asiantuntijatyössä. Olen talousjohtaja yksityisellä sektorilla.
Useita alaisia, paria tiimiä ja vastuu useista eri toiminnoista. Koulutukseltani olen tuplamaisteri ja työkokemusta 15 vuotta. Koulutan sekä oman organisaation että yhteistyöverkoston sisällä tai osallistun esim. paneelikeskusteluihin suhteellisen säännöllisesti.
Työaikaa minulla ei ole. Ihan sama miten työaikani kulutan ja teenkö työni 6 vai 16 tunnissa kunhan asiat etenevät ja asetetut tavoitteet saavutetaan.
Itse yhdistän vaativaan asiantuntijatyöhön seuraavat seikat:
Ollaan enemmän kiinnostuneit tuloksista kuin työajasta
Itsenäinen asema eli seurataan niitä tuloksia, mutta ei aikaa tai työn tekemisen paikkaa, itse saa vaikuttaa paljon omaan työhönsä
Senioriteetti eli ei ihn junior-tason hommia
Oma työpanos on tärkeä firmalle ja se tunnustetaan sellaiseksi alan sisällä
Alateeminen koulutus tai vastaavat taidot työkokemuksen kautta
Vastuuta PALJON
Vaativa asiantuntijatyö on juu lähes kaikilla.
Pitkät, paksut, luonnollisen väriset hiukset tai ne luonnonkiharat. Harmi vaan, kun mm. luonnonkiharia hiuksia näkee harvoin missään, ellei sitten tarkoiteta curly girl- metodilla tehtyjä tönkkögeelittyjä feikkikiharoita. Useimpien naisten hiukset Suomessa ovat ohutta ja hentoista ja ulotuu max. olkapäille. Ne ovat värjätty myös luonnottoman tummiksi tai käristetty vaalennusaineilla. Nuorilla saattaa vielä nähdä pitkiä hiuksia, mutta 30+ harvemmin.
Palkka on lähes aina "keskinkertainen" 4000+e ja miehellään tietenkin tätä parempi. Kuitenkaan tulotaso ei näy missään, vaan talo, tavarat, autot, pelit ja vehkeet ovat edullisia, kierrätyskamaa, ymv. Kuulemma kun ei 10 000e tuloilla saa kummoista, ei edes lomamatkoja. Kaikki rahat menevät laskuihin ja kun näistä kysyy, ei tarkenneta mitä ne ovat.
Juuri joku yksinelävä kertoi kuinka on palkka 4000e, asuu halvalla lähiössä, mutta ei kuulemma koskaan saa sitä mitä muilla varakkailla ystävillään on, kun ei kertojan rahat riitä mihinkään. Niin siksi, kun pitää auttaa vanhempia toisella paikkakunnalla, siihen rahat menevät. Ei selittänyt miten.
Samalla on omaisuutta, perintöjä (aina jotain 100 000+e), osakkeita, sun muuta, mutta edelleenkään nämä eivät näy missään arkielämässä, vaan pitää pihistellä ruoassa ja näistäkin annetaan mieluusti halpoja ja helppoja vinkkejä + käytetään hyödyksi Prisman ilta-ale, muut tarjoukset, vaikka tehdään sitä vaativaa asiantuntijatyötä, että tavan tallaaja voisi olettaa ettei aikaa riittäisi moiseen.
Kuitenkin kaikki osaavat luetella Kelan + sossun harkinnanvaraisen etuudet tuosta noin vaan. Tietävät kuinka haetaan, paljon niitä saa, miten mikäkin vaikuttaa tukiin, jne... Osataan kertoa ruoka-avut, diakoniat ja sen sellaiset avunantajat. Päälle tietenkin muistetaan huutaa "mene loinen töihin", "aina on töitä, jos vain haluaa tehdä", vaikka henkilö itse olisi konkurssin partaalla tai lomautuslappu kädessä.
Kirjoitustaito monella on luokkaa heikko, vaikka ko. henkilö juuri on ehtinyt mainita vaativan asiantuntijan työnsä tai korkean koulutuksensa. Mutku hei, ei tää ole mikään aidinkielenkoe, ei tääl tarvii osata kirjoittaa täydellisesti. Pliis, kirjoittakaa edes ymmärrettävästi.
Se o se same ol smallus dickus/tittus -syndrooma vaan