On se jännä miten suurin osa palstalaisista on "vaativassa asiantuntijatyössä"
Tai heillä on paksut ja pitkät luonnonkiharat hiukset tai ovat keskimääräistä älykkäämpiä. Näin keskusteluista päätellen.
Kommentit (128)
Alemmuudentunto on huvittavan yleistä. Se joka väittää ettei eri töiden välillä ole vaativuuseroja, on vain itse niin ei-vaativissa töissä ettei yksinkertaisesti näe niitä eroja. Paskaa tulee niskaan mutta kerron silti mitä itse teen: olen tuotantojärjestelmien business analyst. minulla on kaksi teknisen alan maisterintutkintoa, ja 15 vuotta työkokemusta alaltani. Sekä koulutuksia että kokemusta tarvitsen päivittäin, ja lisäksi ns pehmeitä taitoja ihmisten kanssa työskennellessä. Yhdistän työssäni it-alaa, tuotantoa, käytettävyyttä, projektinhallintaa, jne jne. Mihinkään ei ole valmiita vastauksia, vaan ratkaisut pitää aina keksiä uudestaan koska järjestelmät ja tuotannon vaatimukset ovat aina erilaisia.
Jos joku täysin muulta alalta tuleva haluaisi tehdä samaa työtä, se vaatisi häneltä ainakin yhden soveltuvan korkeakoulututkinnon, vähintään 5-10v työkokemusta, ja tietynlaisen persoonallisuuden. Tehdäkseen tätä työtä edes tyydyttävästi menee siis ainakin 10 vuotta. Lisäksi luonnollisesti täytyy puhua hyvää englantia, pystyä pitämään esityksiä hyvin erilaisille ryhmille tehdastyöntekijöistä manager-tasolle, ja kyetä matkustamaan. Tällä hetkellä minulle maksetaan työpanoksestani 100e per tunti.
Ihan hyvällä omallatunnolla kutsun työtäni vaativaksi asiantuntijatyöksi.
Vierailija kirjoitti:
Alemmuudentunto on huvittavan yleistä. Se joka väittää ettei eri töiden välillä ole vaativuuseroja, on vain itse niin ei-vaativissa töissä ettei yksinkertaisesti näe niitä eroja. Paskaa tulee niskaan mutta kerron silti mitä itse teen: olen tuotantojärjestelmien business analyst. minulla on kaksi teknisen alan maisterintutkintoa, ja 15 vuotta työkokemusta alaltani. Sekä koulutuksia että kokemusta tarvitsen päivittäin, ja lisäksi ns pehmeitä taitoja ihmisten kanssa työskennellessä. Yhdistän työssäni it-alaa, tuotantoa, käytettävyyttä, projektinhallintaa, jne jne. Mihinkään ei ole valmiita vastauksia, vaan ratkaisut pitää aina keksiä uudestaan koska järjestelmät ja tuotannon vaatimukset ovat aina erilaisia.
Jos joku täysin muulta alalta tuleva haluaisi tehdä samaa työtä, se vaatisi häneltä ainakin yhden soveltuvan korkeakoulututkinnon, vähintään 5-10v työkokemusta, ja tietynlaisen persoonallisuuden. Tehdäkseen tätä työtä edes tyydyttävästi menee siis ainakin 10 vuotta. Lisäksi luonnollisesti täytyy puhua hyvää englantia, pystyä pitämään esityksiä hyvin erilaisille ryhmille tehdastyöntekijöistä manager-tasolle, ja kyetä matkustamaan. Tällä hetkellä minulle maksetaan työpanoksestani 100e per tunti.
Kuulostaa käsienheiluttelulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa käsienheiluttelulta.
No siihen ei pitkään mennyt 🤣.
Vierailija kirjoitti:
suomes on paljon koulutusta ja hyvin koulutettuja ja tämä tunnetuin keskustelupalsta ,joten varmasti on myös muutama asiantuntijakin kirjoittajis
Suomessa on pöyristyttävä määrä wannabee-akateemista ylikoulutusta kun 70% ikäluokasta yritetään tunkea väkisin jonkinlaiseen korkeampaan koulutukseen.
Siellä sitten vähän raapaistaan teorian pintaa sillä hyödyttömällä tasolla jolla tuo 70% pysyy vielä jotenkin kärryillä mutta jätetään vastaavasti kaikki käytännön työntekoon liittyvät asiat pois opetusohjelmasta kun ne niin haisevat amikselta.
Lopputuloksena on sitten valtava massa näitä "erikoisasiantuntujoita" muropaketteja hyllyttämässä sekä lattioita jynssäämässä.
"Me ollaan erikoisasiantuntijoita kaikki kun oikein silmin katsotaan"
J. Karjalainen
Haisee niin vahvasti kateus ja ymmärtämättömyys useimmista kommenteista. Ei se haittaa, jos et itse tee vaativaa asiantuntijatyötä, ei kaikkien tarvitse. Oot ihan hyvä duunarinakin.
Vierailija kirjoitti:
Niin! Varsinkin kun katsoo keskustelujen tasoa. Ihan ”vähän” epäilyttää minkäänalan asiantuntijuus….
No vähän epäilen onko kenelläkään tarpeen työelämässä palstailun asiantuntijuus. Miten ihmeessä toisin esiin ihan eri alan substanssiosaamistani keskusteluissa kiukuttelevista teineistä tai mielensäpahoittamisesta?
suomes on paljon koulutusta ja hyvin koulutettuja ja tämä tunnetuin keskustelupalsta ,joten varmasti on myös muutama asiantuntijakin kirjoittajis