On se jännä miten suurin osa palstalaisista on "vaativassa asiantuntijatyössä"
Tai heillä on paksut ja pitkät luonnonkiharat hiukset tai ovat keskimääräistä älykkäämpiä. Näin keskusteluista päätellen.
Kommentit (128)
No, ehkä ihmisillä on taipumus tuoda itsestään esille keskusteluissa positiivisia puolia silloin, kun ne liittyvät ko. keskustelun aiheeseen ja vaieta negatiivisista.
Koska kaikki kirjoittavat myös anonyymisti täällä, et ap voi tietää, onko sama tyyppi sekä vaativassa asiantuntijatyössä että vaikenee ohuiden hiustensa takia tukkakeskustelussa.
Esimerkiksi minä oikeasti olen vaativassa asiantuntijatyössä. Olen erikoistoimittaja, jonka pitää kyetä omalta aihealueeltaan pusaamaan päivittäin todella lyhyessä ajassa analyysejä suomalaisille nettiin, radioon ja televisioon. Pahimmillaan analyysin on synnyttävä reaaaliajassa ja oltava luotettava ja faktoiltaan oikein. Ja lisäksi minulla on alaisia. Tämän tarkemmin en kerro, ettei minua tunnisteta.
Ei se tarkoita - enkä niin ole koskaan väittänyt - että minulla olisi kaikessa suhteessa jotain ylpeyden aihetta. Ei ole esimerkiksi pitkiä paksuja luonnonkiharia hiuksia!
Enkä nyt tuo ammatin laatuakaan esille sen kummemmin aktiivisesti kuin ehkä jos puhutaan vaikkapa palkkauksesta, siinä se liittyy asiaan. Tai nyt, kun kerran ällistelit asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tekevät julkisesti "vaativaa työtä", jolla oikeuttavat liksansa. Itsellä kavereina muutamia yli 10k€/kk tienaavia ja hommat ei ole kuulemma yhtään sen vaativampia/raskaampia kuin jollain kaltaisellani perus toimistorotalla, mutta kulissit "alaspäin" täytyy pitää kunnossa.
varmasti näitäkin hyväpalkkaisia duuneja on, mutta on kyllä töitä joissa "kuka vaan" ei pärjää. Minä teen sellaista. Suurin osa työajastani meneekin itseasiassa siihen että opetan muita edes vähän ymmärtämään aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
vaativassa asiantuntijatyössä
Mäkkärin tiskillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ylipäänsä kaikki yliopistosta valmistuneet on vaativassa asiantuntijatyössä. Diplomi-insinöörit, kauppatieteenmaisterit, psykologit ja arkkitehdit. Kyllähän heitä on paljon.
Miksei kukaan palstalainen ole käynyt vain kansa-, kansalais-, perus- tai ammattikoulua?
Eikö tosiaan ole? Minulla on maatilatalouden perustutkinto, olenko siis jotenkin erityisen kouluttautunut ihminen? En ole maataloushommia tehnyt päivääkään, mutta sensijaan olen tehnyt pitkän uran liukuhihnaduunarina. Vitsi me palstalaiset ollaan kovan linjan ammattilaisia.
Btw, missä tämä kysely järjestettiin, missä kartoitettiin palstalaisten ammatit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät, millaisia suurin osa palstalaisista on?
Kuten aloituksessa sanoin, keskusteluista. Mutta epäilen vastausten todenperäisyyttä koska ei suurin osa todellakaan voi olla mainitsemassani työssä / omata ko. ominaisuuksia. Ap
Niin, mutta unohdit, mikä oli viimeinen sana, "päätellen". Sä oot itse päätellyt. Sä oot lukenut jostain keskustelusta, että joku kertoo olevansa "vaativassa asiantuntijatyössä" ja se on ärsyttänyt sua. Sitten oot keksinyt, että kaikki palstalla väittävät olevansa vaativassa asiantuntijatyössä. Jos taas luet ketjuja, joissa ihmiset kertovat, mitä tekevät työkseen, niin aikamoinen ammattien kirjo on.
Mutta rajasit kokonaan viestistäni aika tärkeän osan: miksi täytyy pohtia niin paljon muita palstalaisia? Mikä se juttu oikein on?
Vastaan ap:n puolesta: Meillä miehillä on toisinaan tapana puhua smallus dickus -syndroomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja ikinä ei kerrota tarkemmin mitä tuo "vaativa asiantuntijatyö" on.
Laitappa tutkinnot ja meriitit pöydälle niin vertaillaan.
-asiantuntija
En ole väittänyt olevani ko. työssä. En vastannut, jotta voisimme kilpailla. Mutta jos haluat välttämättä tietää, olen suorittanut AMK-tutkinnon ja olen koulutukseei ja työnkuvaani tyytyväinen.
Mä koen, että asiantuntijatyöhön liittyy asiantuntemusta oman ammattiosaamisen ulkopuolelta. Eli asiantuntijuuteen ei riitä se, että osaa oman työnsä mekaaniset rutiinit ja nippelitiedon, vaan pitää osata muodostaa analyysia, kerätä tietoa ja välittää sitä myös jostakin laajemmasta. Tutkijat ja analyytikot sekä osa toimitajista kuuluu tällaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon asiantuntijatyössä, jota joku voi ehkä vaativana pitää. Mutta ei ole kyllä paksu luonnonkihara tukka ja älykin ihan keskitasoa.
Mitä työtä teet ihan tarkalleen ottaen?
Teen lainvalmistelua ministeriössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aloituksessa sanoin, keskusteluista. Mutta epäilen vastausten todenperäisyyttä koska ei suurin osa todellakaan voi olla mainitsemassani työssä / omata ko. ominaisuuksia. Ap
Niin, mutta unohdit, mikä oli viimeinen sana, "päätellen". Sä oot itse päätellyt. Sä oot lukenut jostain keskustelusta, että joku kertoo olevansa "vaativassa asiantuntijatyössä" ja se on ärsyttänyt sua. Sitten oot keksinyt, että kaikki palstalla väittävät olevansa vaativassa asiantuntijatyössä. Jos taas luet ketjuja, joissa ihmiset kertovat, mitä tekevät työkseen, niin aikamoinen ammattien kirjo on.
Mutta rajasit kokonaan viestistäni aika tärkeän osan: miksi täytyy pohtia niin paljon muita palstalaisia? Mikä se juttu oikein on?
En tiedä, palstailen kai liikaa. Tämä siis vastaus viimeiseen kysymykseesi. Ap
Mä itse sanoisin, että palstailun määrästä riippumatta kannattaa olla kehittämättä muista palstalaisista jonkinlaista henkistä oppositiota, johon projisoi vain kielteisiä asioita. Palstalaisista voit varmuudella tuntea vain yhden, itsesi. Mutta voihan tosiaan olla, että jos et ole tyytyväinen siihen, miten paljon palstailet, siirrät kielteiset tunteesi tätä kautta? En tiedä. Minäkin palstailen toisinaan liikaa. Jos tuntuu, että sun pitäis vähentää, kannattaa varmasti miettiä, millä keinoilla se onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Jotain ojankaivuuta lukuunottamatta suurin osa työstä on asiantuntijatyötä. Ei niitä voi tosta vaan pystymetsästä tehdä vaan pitää osata.
Eikö sitä opettelua varten ole koulut? Ammattikoulut, ammattikorkeakoulut, yliopistot. Eihän nyt kukaan opettelematta osaa, ei edes sitä lähärin tai kampaajan työtä, jotka ovat "vain amistutkintoja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon asiantuntijatyössä, jota joku voi ehkä vaativana pitää. Mutta ei ole kyllä paksu luonnonkihara tukka ja älykin ihan keskitasoa.
Mitä työtä teet ihan tarkalleen ottaen?
Teen lainvalmistelua ministeriössä.
no se selittääkin nämä jatkuvat kävyt nykyisissä uusissa laessa...
Mä valmistuin muutama vuosi sitten yliopistosta linjalta, josta valmistuu eri projektin johtotehtäviin tai erilaiseen kaupalliseen tukemiseen. Olen koulutukseltani Suomessa verrattavissa DI:n koulutukseen, Ruotsissa civilingenjör, muualla maailmassa Master. Teen ns. senioritason työtehtäviä eli oletus on, että osaan ja tiedän. En todellakaan sano silti, että olen vaativissa asiantuntijatöissä. Olen vain senioritason tehtävissä ja näihin on vaatimuksena joko monien vuosikymmenien työkokemus eri työtehtävissä tai tietyn tason koulutus. Olen käsittänyt, että vaativiin asiantuntijatehtäviin vaatii jo enemmän tutkimustaustaa ja tutkijan nimikettä. Ilmeisesti näin ei ole Suomessa? Aineen asiantuntijahan et voi olla ilman tutkimustaustaa. Maisterityö on käsittääkseni tutkielma ei tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä ihmisillä on taipumus tuoda itsestään esille keskusteluissa positiivisia puolia silloin, kun ne liittyvät ko. keskustelun aiheeseen ja vaieta negatiivisista.
Koska kaikki kirjoittavat myös anonyymisti täällä, et ap voi tietää, onko sama tyyppi sekä vaativassa asiantuntijatyössä että vaikenee ohuiden hiustensa takia tukkakeskustelussa.
Esimerkiksi minä oikeasti olen vaativassa asiantuntijatyössä. Olen erikoistoimittaja, jonka pitää kyetä omalta aihealueeltaan pusaamaan päivittäin todella lyhyessä ajassa analyysejä suomalaisille nettiin, radioon ja televisioon. Pahimmillaan analyysin on synnyttävä reaaaliajassa ja oltava luotettava ja faktoiltaan oikein. Ja lisäksi minulla on alaisia. Tämän tarkemmin en kerro, ettei minua tunnisteta.
Ei se tarkoita - enkä niin ole koskaan väittänyt - että minulla olisi kaikessa suhteessa jotain ylpeyden aihetta. Ei ole esimerkiksi pitkiä paksuja luonnonkiharia hiuksia!
Enkä nyt tuo ammatin laatuakaan esille sen kummemmin aktiivisesti kuin ehkä jos puhutaan vaikkapa palkkauksesta, siinä se liittyy asiaan. Tai nyt, kun kerran ällistelit asiaa.
Tämä. Ihmiset ei hauku itseään yleensä muille, vaan kehuu. Sa576malla ihmisellä tietty voi olla sitten vaikka mitä puutteita ja ongelmia, hän ei vaan ala niitä ammattia koskevassa keskustelussa tietenkään listata. Ei kannata siis kuvitella, että ketjussa kaikki puhuu totta tai että ne on läpileikkaus palstalaisista. Ne joilla menee heikommin ei edes vastaa, koska ei halua asettua vertailuun aiheessa paremmin pärjäävien kanssa.
Kaikki ollaan asiantuntijoita jollain tavalla.
Minulle ne oikeat vaativan alan asiantuntijat on sitten niitä jotka hyppää koneeseen kun jossain Kiinassa tehdas menee jumiin tms.
Konttoreissa olevat on ihan normi duunareita.
Kirurgiassakin on niitä jotka sitten kutsutaan apuun kun ei muut osaa.
Mulla on kyllä lyhyet luonnonkiharat hiukset. No tässä töitä tehdessä ehtii hyvin myös palstailla.
Heh, muistan ne ajat, kun olin töissä ministeriössä. Oli oikeasti hyvin leppoisaa työtahtia, vaikka oli vastuullinen ja vaativa homma, ja kävin silloin aika ahkerasti kaikenlaisilla keskustelupalstoilla. Voi olla toki, että tehokkuus olisi lisääntynyt sittemmin,mutta kyllä rehellisesti sanoen julkisellapuolella on vielä paljon luppoaikaskin. Osalla on paljon töitä siellä ja osalla taas ei. Se vaikuttaa luultavasti, että osastot ja niiden henkilöstö on koottu yksiköiksi paperilla byrokraattisesti, eikä henkilöresursseja siirrellä paikasta toiseen tarpeen mukaan niin kuin yksityisellä ehkä tehtäisiin. Lisäksi osa ministeriöistä oli selkeästi tehokkaampia kuin osa.
DI+KTM, teen mm. kymmenien miljoonien eurojen investointilaskelmia suuryhtiön ylimmille johtajille. Onko riittävän vaativa asiantuntijatyö?
No varmaan kaikki virkamiehet roikkuvat täällä töitä tehdessään, joten ei mikään ihme, että näitä asiantuntijoita on täällä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että olet vaativassa asiantuntijatyössä.
Unohdit mainita, että kaikkien palkka on vähintää 5000e/kk