Veikkauksia: milloin teitittely on kadonnut suomen kielestä?
Kela lähettää jatkossa postia, jossa sinutellaan. Nuoret eivät osaa teititellä. 60-luvulla ja sen jälkeen syntyneet eivät halua, että heitä teititellään, koska Se saa tuntumaan itsensä vanhaksi. Milloin koko teitittely-muoto on kadonnut?
Kommentit (49)
mä teitittelen kyllä vanhempia ihmisiä, en osaa sinutelle vaikka sinunkaupat tehtäiskin. minusta on epäkunnioittavaa sinutella heitä.
olen 26v. nainen
On kamalaa kuunnella vierestä kun vaikka lääkäri sinuttelee jotakuta vanhempaa ihmistä, vaikka 90-vuotiasta sodan käynyttä papparaista. Voisi oikeasti teititelläkin! Olen siis sairaalassa töissä itsekin ja teitittelen kaikkia omia vanhempiani vanhempia ihmisiä (potilaita ja omaisia, en sentään kollegoja).
oli kyllä toisaalta hiukan kiusallista, kun n. 40 vuotta minua vanhempi mieslääkäri teititteli minua, silloin olin 19-vuotias :D jos ois ollu toisinpäin, niin silloin toki täytyy teititellä
60-, 70- luvun taitteessa siirryttiin laajemmin sinutteluun. Mallina oli joku ruotsalainen virasto, joka oli ottanut sinuttelun käyttöön, taustalla ideologiset syyt.
Aihetta on tutkinut mm. Heikki Paunonen, jos historia aiheesta kiinnostaa niin kannattaa vilkaista mitä hän on aiheesta sanonut.
Ei se ole kadonnut, pikemminkin palaamassa, kuten joku mainitsi. Samoin kätteleminen tervehdittäessä, myös samanikäiset ihmiset keskenään. Omat lapseni kättelevät tervehtiessään (myös teinit ja parikymppiset). Osaavat teititellä seniorikansaa, mutta luulisin ikärajan menevän jossakin 60 ikävuodessa. Itse teitittelen helposti ja sujuvasti myös ikäisiäni vaikka työelämässä, pitää olla hiukan silmää kuka sitä toivoo.
Vaikeinta on siirtyä sujuvaan sinutteluun, vaikka sitä vanhempi/ arvokkaampi esittäkin. Sen kanssa joutuu tekemään töitä. - Oma äitini on teititellyt vanhempiaan, se oli tapa.
MInä -70, -äiti -47
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 22:43"]
mä teitittelen kyllä vanhempia ihmisiä, en osaa sinutelle vaikka sinunkaupat tehtäiskin. minusta on epäkunnioittavaa sinutella heitä.
olen 26v. nainen
Käytöstavat täytyy oppia. JOs toinen haluaa sinunkaupat, olet epäkohtelias jatkaessasi teitittelyä. Silloin et "hyväksy" hänen toivettaan tuttavallisuudesta ja se on aika nokkavaa nuorelta ihmiseltä. Nostat silloin itsesi arvokkaammaksi ja nolaat hänet.
[/quote]
Niin se vaan on, että korkea-arvoisempi henkilö päättää sinutteluun siirtymisestä, ei alempiarvoinen. Mihin on hyvät tavat jääneet?
Se katosi jo, koska ylen toimittajatkaan eivät osaa, vaikka teitittelevät työkseen. Menee yksikkö ja monikko järjestään nurinperin.
Toki sitä voidaan opiskella uudelleen, kun oikeistolaistutaan vähän vielä lisää.
Esim. kaupan kassojen teitittely vanhuksia kohtaan tuntuu tyhmältä. Ei ne vanhukset mitään ex-presidenttejä ole vaan tavallisia ihmisiä ja teitittely päättyi jo heidän ollessa varsin nuoria.
mä teitittelen kyllä vanhempia ihmisiä, en osaa sinutelle vaikka sinunkaupat tehtäiskin. minusta on epäkunnioittavaa sinutella heitä.olen 26v. nainen
Tässä yksi syy, miksi toivon että koko kiusallinen teitittelytapa lakkaisi mahd. pian. Jos sinunkaupat tehdään, silloin sinutellaan. Muu olisi tökeröä.
Teitittely on aivan liian vaikeaa monille käytännössä, ja muutenkin teennäistä ja tarpeetonta.
Olen 70-luvulla syntynyt eikä tulisi mieleenkään sinutella vanhempaa naishenkilöä. Tykkään myös siitä että myyjät teitittelevät asiakkaita, oli sitten kyse nuoresta tai vanhemmasta henkilöstä. Kohta aikuistuvat lapseni teitittelevät vanhempia ihmisiä.
Millä tavalla voi osoittaa ihmiselle, että toivoisi häneltä asiallisuutta ja etäisyyttä, että siirtyisi mielummin teitittelyyn kuin tungettelevaan tuttavallisuuteen? Itseäni ainakin häiritsee, jos pankissa tai jossakin kunnavirastossa puhuttelu alkaa alentuvalla sinuttelulla kuin olisin vähän yksinkertainen lapsi.
Onko silloin oikein tehdä selväksi etäisyys teitittelemällä itse vastapuolta?
Armeijassa teititellään kaikkia. Niin esimiehiä kuin alaisia. Se on siellä vaatimus heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Sinunkaupat voi tapahtua "vanhemman" sotilashenkilön aloitteesta.
Kaksipiippuista.
Itsekin pääosin teitittelen itseäni huomattavasti vanhempia, ja tahtomattani varmaankin vuosien työkokemuksen jälkeen olen juurikin "se hoitsu", jolle sinuttelu on hankalaa iäkkäiden ihmisten kanssa, vaikka he siihen luvan antaisivatkin (sinuttelua toivovat iäkkäät ovat muuten kokemukseni mukaan selkeä vähemmistö, valtaosa antaa teititellä). Silloin kommunikointini taantuu tasolle: "no jos minä haen tei.. sinulle nyt sen lääkkeen ja katsotaan sitten se te..eikun sinun verenpaine".
Oman ikäisiäni ei tulisi mieleenkään teititellä koska silloin taas kanssakäyminen tuntuisi jotenkin teennäiseltä. En myöskään toivo kanssani suunnilleen samanikäisten tai minua vanhempien ihmisten teitittelevän minua! Yritän näissä tilanteissa nimenomaan omalla puhetyylilläni ja olemuksellani tuoda julki toiveeni vapaamuotoisemmasta käytöksestä tuollaisen jäykän asiallisen sijaan!
Olen huomannut että Ylen haastatteluissa teititellään usein vaikka haastateltava olisi melko nuorikin. Se tuntuu minusta oudolta mutta linja on johdonmukainen kyllä. Itse teitittelen vanhuksia, olen syntynyt 1968 ja sinuttelu tuntuisi törkeältä heitä kohtaan. Jos sinunkaupat on tehty, niin eri asia.
Sotien jälkeen loppui ainakin omien vanhempien teitittely vähitellen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 00:14"]
Miksi pitäisi teititellä? Kieli elää ja muuttuu, onneksi.
[/quote]
Ei taida paljoa tulla liikuttua vanhoissa sivistysvaltioissa tai Suomen ulkopuolella?
Ruotsia ei lasketa, se on kaikesta huolimatta edelleen kuningaskunta eli kannattaa raapaista hieman pintaa syvemmältä siinä yhteiskunnassa toimittaessa.
Luki häiriööt vauvva pastalla.