Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veikkauksia: milloin teitittely on kadonnut suomen kielestä?

Vierailija
09.08.2014 |

Kela lähettää jatkossa postia, jossa sinutellaan. Nuoret eivät osaa teititellä. 60-luvulla ja sen jälkeen syntyneet eivät halua, että heitä teititellään, koska Se saa tuntumaan itsensä vanhaksi. Milloin koko teitittely-muoto on kadonnut?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:22"]

Asun saksankielisessä maassa ja täällä teitittely on automaattinen oletus. Pomojakin teititellään vielä vuosien työsuhteen jälkeen, samoin kaikkia asiakkaita ikään katsomatta. Teitittely on kohteliasta ja esimerkiksi työpaikallani asiakkaita teititellään, jotta pitäisimme tietyn välimatkan. 

Olen Suomessakin työskennellyt asiakaspalvelussa, enkä ymmärrä miksi osa ihmisistä suuttuu teitittelystä. Suuttuisivatko nämä samat ihmiset muustakin kohteliaasta käytöksestä, esimerkiksi oven avaamisesta tai bussissa paikan antamisesta? 

[/quote]

Juuri näin.

Vierailija
42/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 01:22"]

Asun saksankielisessä maassa ja täällä teitittely on automaattinen oletus. Pomojakin teititellään vielä vuosien työsuhteen jälkeen, samoin kaikkia asiakkaita ikään katsomatta. Teitittely on kohteliasta ja esimerkiksi työpaikallani asiakkaita teititellään, jotta pitäisimme tietyn välimatkan. 

Olen Suomessakin työskennellyt asiakaspalvelussa, enkä ymmärrä miksi osa ihmisistä suuttuu teitittelystä. Suuttuisivatko nämä samat ihmiset muustakin kohteliaasta käytöksestä, esimerkiksi oven avaamisesta tai bussissa paikan antamisesta? 

[/quote]

Katsos, eri maissa on erilaiset käytänteet. Jos Saksassa teititellään vielä omia vanhempiakin, niin se ei kuulu Suomeen millään tavalla. Suomessa teitittelyn tekee noloksi etenkin se, että sitä ei osata. Käytetään vääriä verbimuotoja. Lisäksi käytetään muuten epämuodollista ja jopa kaverillista kieltä, ja sitten teititellään... Tuntuu erittäin päälle liimatulta.

Vierailija
44/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen eläkeikäisiä kasvotusten, kaikkia tuntemattomia puhelimessa.

Silti kyllä naurattaa, kun monet 18-kesäiset asiakaspalvelijat teitittelevät minua, vain pari vuotta heitä vanhempaa tyttöä :D

Vierailija
45/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teitittelen varsinkin puhelinmyyjiä, erityisen huolella silloin, kun he aloittavat omalla etunimelläni.  

Vierailija
46/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 00:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:05"]

Se katosi jo, koska ylen toimittajatkaan eivät osaa, vaikka teitittelevät työkseen. Menee yksikkö ja monikko järjestään nurinperin.

Toki sitä voidaan opiskella uudelleen, kun oikeistolaistutaan vähän vielä lisää.

[/quote]

Puhut ihan höpöjä. Ei teitittelyllä ole mitään tekemistä oikeistolaisuuden tai vasemmistolaisuuden kanssa.

[/quote]No ei puhu kyllä tuo oikeistolainen höpöjä, kyllä se noin vähän menee. Sinuttelun yleistyminen Pohjoismaissa osuu sosiaalidemokratian ja yleisemmin vasemmistolaisuuden kulta-aikaan. Nyt ollaan konservatiivisessa ja oikeistolaisessa maailmassa, jossa haikaillaan ja päämäärätietoisesti edetään takaisin eriarvoistuvaan yhteiskuntaan (ei suotta Downton Abbey ole yksi suosituimmista sarjoista juuri tällä hetkellä) ja teitittely sopii tähän hierarkkiseen maailmaan. Täytyy kuin koira näyttää alamaisuutensa ja pokkuroida 'ylemmilleen'. Ja oikeistolaisessa maailmassa tämä 'ylemmyys' tarkoittaa useimmiten rahatukkoa. Sillä voi tehdä itsensä paremmaksi kuin muut.

No, itse olen vasemmistolainen - ja teitittelen mieluusti. Motiivi on hieman eri - asiakaspalvelutilanteessa haluan osoittaa sillä, että en luule olevani asiakkaan kaveri, vaan hänen asioidensa hoitaja (olen virkamies). Itse jos saan palvelua, niin taksimatka voisi hyvin kuvata asennettani: menen aina takapenkille, koska haluan antaa työtään tekevälle taksikuskille työrauhan ja myös tässä tilanteessa pitää hajuraon - ei olla kavereita, eikä se ole tarkotuskaan. Minä ostan palvelua ja toinen niitä tarjoaa.

Mutta hupaisa on kyllä nykyään aspojen kohtalo - teitittelet ja saat asiakkaan silmillesi, koska olet kehdannut vihjata, että hän on vanha (ei herrajumala, miten tällainen voi olla jollekin noin big issue?). Sinuttelet asiakasta ja saat hänet silmillesi, koska kehtaat olla liian tuttavallinen. Tee niin tai näin, niin aina on win-win-tilanne - asiakkaalle DDD.

Vierailija
47/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku asiakas teitittelystä tai sinuttelusta hermostuu, hänellä on kyllä henkilökohtaisia ongelmia. Ei siihen vpi asiakaspalvelija auttaa.

Vierailija
48/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teitittelen kaikkia mua selkeesti vanhempia ihmisiä töissä (aspa marketin pukeutumisosastolla). Vanhan lukioni opettajia näkee paljon siellä ja heitä ei tuu teititeltyä, koska heitä ei ikinä koulussa tarvinnut enkä jotenkin osaa, vaikka pomon mukaan pitäis teititellä kaikkia vanhempia ihmisiä. Mä palaan heidän läsnäollessaan aina jotenkin siihen lukiolais itseeni ja puhuttelen kuten lukiossa he halusivat itseään puhuteltavan. :D

Vierailija
49/49 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko työikäni 44 vuotta, asiakaspalvelutehtävissä. Teitittelen kohteliaasti kaikkia asiakkaita ikään katsomatta. Kukaan ei ole koskaan huomauttanut tästä asiasta.

Minä koen teitittelyn kohteliaana käytöksenä. (Äiti opetti käytös-/kohteliaisuussäännöt jo ennen koulun alkua.)

Minä koen teitittelystä loukkaantumisen sivistymättömänä moukkamaisuutena.

Tässä on hyvät määrittelyt teitittelystä (lainaus wikistä): Huomatkaa erityisesti viimeinen kappale, jossa mainitaan Ruotsin sinuttelukäytäntö, ja syyt siihen.

Monissa eurooppalaisissa kielissä teitittely on toisilleen tuntemattomien ensisijainen puhuttelumuoto. Valinnan perusteina ovat puhutellun – tietysti myös puhuttelijan – ikä, asema, arvo tai rooli. Puhuttelusta päättää vanhempi ja arvoltaan korkeampi, nainen ennen miestä. 1970-luvulla Ruotsissa alkanut yleinen sinuttelu tuli myös Suomessa suosituksi niin, että teitittely on tuntunut hieman liioittelevalta ja sen oikea muodostus on ollut varsinkin nuorilta kateissa. Teitittely ei ole kuitenkaan Suomessa kokonaan kadonnut ja viime aikoina onkin ollut havaittavissa merkkejä sen palaamisesta, joskin esimerkiksi opiskelijoille tehdyn kyselyn mukaan sinuttelu olisi lisääntynyt roimasti 1980- ja 90-lukuun verrattuna. Yhtenä syynä osittaiseen teitittelyn paluuseen pidetään kansainvälisiä yhteyksiä.

Teitittelyn käyttö työelämässä vaihtelee hyvin paljon ammatin luonteen mukaan. Potilaan teitittely esimerkiksi sairaalassa kuuluu hyvään käytökseen ja osoittaa häntä kohtaan tunnettua arvonantoa ja positiivista suhtautumista. Jos teitittely ei tunnu luontevalta, hoitotyöntekijä voi kutsua potilasta sukunimellä. Lähtökohtana on, että asiakas päättää, kuinka alun lähestymisen jälkeen edetään.[2] Puhuttelussa on paljon sävyjä: myös sinutellen voi olla kohtelias. Liiallinen tuttavallisuus, kuten 'Mitä sulle sais olla' ei ole toivottua tyyliä, vaikka esimies, asiakas tai potilas kannattaisikin sinuttelua.[2]

Työpaikoilla voidaan sopia keskinäisestä sinuttelusta arvoasemaan katsomatta. Esimerkiksi monissa kouluissa ei rehtoria tarvitse teititellä. Tällaisesta sopimuksesta huolimatta on kuitenkin tilanteita, jolloin teitittelyä on hyvä käyttää, esimerkiksi kun puhutellaan esimiestä vieraiden läsnä ollessa. Samoin jos esimerkiksi toimittaja ja ministeri ovat vaikkapa koulutovereita, he sinuttelevat toisiaan vapaa-ajalla mutta teitittelevät työssä.[3] Suomen armeijassa alaisten tulee edelleen teititellä esimiehiä ja esimiesten alaisia.

Yleissääntönä Suomessa voidaan pitää seuraavaa: silloin kun ei tiedä, pitäisikö teititellä vai sinutella, on parasta valita teitittely.[1] Sama koskee ruotsin kieltä Suomessa, joskin sinuttelu on jonkin verran yleisempää kuin suomeksi. Sen sijaan Ruotsissa sinuttelu on turvallinen vaihtoehto muita kuin kuninkaallisia puhuteltaessa. Ruotsissa oli ennen sinutteluun siirtymistä monimutkainen järjestelmä, jossa teitittely ei välttämättä ollut kohteliasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan