Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
On teillä rahaa turhaan kulutukseen. Pienituloiset ostaa ne vanhat vaatteet kierrätyksestä tarpeeseen.
Jep. Se on win-win että hyvätuloiset ostaa uutena, riittää kierrätyksessä hyvää tavaraa köyhemmille (ja piheille kuten minä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niille viime kevään rytkyille tapahtui ? Farkut,muut housut, hupparit
15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.Jos on koko kevään käyttänyt samoja farkuja ja paitoja yms niin kai ne kuluu?
Huonolaatuiset vaatteet. Omat farkkuni kestävät useamman vuoden. Yläosia ostan melko useinkin jos löydän mieleisen mallin koska mieluisia on vaikea löytää.
Mielestäni aika edullisesti olette kuitenkin saaneet noin ison määrän kaikkea ja vielä ruuat siihen päälle.
Mutta sitten ollaan kuin maailmanomistajia ja puuttuu se apina selästä, jonka kautta noustaan suuriin tekoihin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.Jos on koko kevään käyttänyt samoja farkuja ja paitoja yms niin kai ne kuluu?
Huonolaatuiset vaatteet. Omat farkkuni kestävät useamman vuoden. Yläosia ostan melko useinkin jos löydän mieleisen mallin koska mieluisia on vaikea löytää.
Oletko kasvava teini?
Olisin ostanut 1 farkut ja 1 hupparin.
Vierailija kirjoitti:
Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.
Sinä olet vaan kateellinen kun toisilla on rahaa enemmän kuin sinulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluu ja kuluu. Mulla on päälläni yli 30 vuotta vanha kauluspaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä määrä vaatetta... Toivottavasti ei sentään joka vuosi samanlaista määrä ostella?
Itsellä menossa nyt 4. vuosi yksillä farkuilla. Collegehousuja nyt menee yhdet per vuosi kun polvet kuluu puhki. Uudet verkkarit joutuu ostamaan muutaman vuoden välein.
Voin luvata, että ne farkut eivät enää näytä hyviltä, vaikka periaatteessa ehjät saattavat ollakin.
Kuluneet farkuthan on muotia nykypäivänä.
Mutta ne eivät roiku takapuolesta tai polvista.
Kyllä ne takapuolesta roikkuvat on just muotia. Muutamaa kokoa liian isot että roikkuu lanteilla.
Typerää saivartelua boomereilta, joilla on unohtunut teini-ikä. Miten tärkeää oli housun lahkeen leveys tai hameen pituus 60-luvulla. Joka kevät ja syksy edellisen kauden vaatteet olivat - edellisen kauden vaatteita. Suosikki, Intro, Hesari, Teini-Talo, Minkki ja mitä niitä olikaan, joiden mainoksista näki, että nyt pitää olla leveälahkeiset Ukko-housut, kun viime syksynä oli kireät pillifarkut . Teinin vaatteiden kulutus ja erilaiseen käyttötarkoitukseen tarvittavien vaatteiden määrä on aivan toinen, kuin meillä eläkeläisillä. AP:n luettelossa ei ole hirveää määrää vaatteita koululaisen tarpeisiin. Eikä varmasti edes kaikkea, mitä tarvitsee. Esimerkiksi T-paitoja oli vain kolme, niitä varmaankin vielä käyttökelpoisia kotona. Kierrätyksestä toki voi löytää ehjiäkin ja joskus ihan siistejäkin vaatteita, joiden takia sitten, halpismerkkien lisäksi, joutuvat koulukiusatuksi. Köyhän lapsella ei ole vaihtoehtoja, tai on mutta ei laillisia. Sori siitä, ei aikuisena enää paljon lohduta sen rääkin läpi käynyttä. Kalliitkaan T-paidat eivät nykyisin kestä pesussa, vaan menettävät muotonsa jo ensimmäisen pesun jälkeen. 60-luvulla Marimekon T-paidat olivat laadukkaita ja kestivät melkein äidiltä tyttärelle. Itselläni on kuudes vuosi menossa farkuilla ja collegehousuista leikkasin shortsit. Kulahtaneilta näyttävät, mutta eipä nuo mummokaverit kiusaa niiden takia. Harvoihin, kaupassakäyntejä hienompiin tilaisuuksiin, on sitten muutama asu, jotka eivät kerkiä kulua muuten kuin näyttävät vanhanaikaisilta. Yksinkertaiset ajattomat vaatteet ovat olleet kannattava ostos vanhemmalla iällä, kun ei enää tarvitse näyttää trendikkäältä. Kuluneen näköiseksi valmistetut ja jostain tietystä kohtaa lököttävät farkut on ihan eri juttu, kuin 4 vuotta käytössä venähtäneet ja muotonsa menettäneet. Tiedätte tämän kyllä, mutta kunhan länkytätte.
Vierailija kirjoitti:
On teillä rahaa turhaan kulutukseen. Pienituloiset ostaa ne vanhat vaatteet kierrätyksestä tarpeeseen.
Kaikki ei ole pienituloisia. Yhteiskunta ei pyörisi jos ne ei kuluttaisi joilla on varaa. Minusta on kiva ostaa vaatteita joista pidän ja teen töitä rahojeni eteen, niin en minä pidä sitä turhana kulutuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.
Miten nuo ei ole tärkeitä?
Muutenkin mä olen huomannut että jos teinit on itsevarmempia itsestään menee koulu paremmin ja tuota itsevarmuutta saadaan juuri uusilla ja hienoilla vaatteilla Yms. T. Yläasteen opettaja
Se on ollut jo vuosia yläkoulu.
Vierailija kirjoitti:
15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.
Äitinsä tavoin voi olla kuitenkin horisontaalisesti haastava.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aika edullisesti olette kuitenkin saaneet noin ison määrän kaikkea ja vielä ruuat siihen päälle.
Samaa mieltä, kun varakkaiden lasten yksi huppari jo maksaa enemmän. Ja toki saa ostaa, en minä sillä, ei tarvitse varakkaan hermostua, ettei saisi rahoillaan ostaa niin kallista kuin haluaa. Sanon vaan, että tuohon hintaan on paljon vaatetta. Eikä köyhän tarvitse hikeentyä, että ei tuommoista rahamäärää voi lapsen vaatteisiin ja tarvikkeisiin käyttää. Tiedän. Keskituloinen saa tuollaisella summalla hankittua, ellei ole monta lasta. Köyhän lapsella ei noin kalliisiin vaatteisiin ole mahdollisuutta. Eikä tarvitse sanoa: Menkää töihin, kun ei niitä töitä ole, tai on töissä pienipalkkaisella alalla. Koska eräs palstalle kirjoitteleva kuitenkin kysyy, miksi porsitte, kun ei ole varaa elättää pershedelmiänne, vastaan valmiiksi, ettei ammattiin valmistuttuaan ja lasta tehdessään tienneet jäävänsä työttömäksi, tai joutuvansa pätkätöihin.
Vastuullisena ihmisenä Tämänkin tiesit jo lasta tehdessäsi ja osasit asiaan varautua.
Joskus toki on sellaisiakin äitejä jotka teettävät itsellään jälkeläisiä täysin tietoisina siitä, ettei hänellä ole varaa jälkeläistään itse elättää vaan tekee lapsen oletuksena,että yhteiskunta elättää hänet ja lapsen/ lapset. Näitä äitejä kutsutaan yleisesti virheellisesti nimellä yksinhuoltaja vaikka varsinainen huolto tapahtuukin puhtaasti verovaroin. Äidin ollessa lähinnä tukien nauttija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.Äitinsä tavoin voi olla kuitenkin horisontaalisesti haastava.
Sanoo isä, joka ei näe peilistä omaa horisantaalista haastettaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut mun teineille tänä vuonna molemmille kahdet housut käytettyjä vaatteita myyvävästä sellpy - kaupasta (verkkokauppa), maksoi postikuluineen 35€.
Muuta ei olla ostettu , eikä osteta vain siksi kun koulu alkaa.
Ei ole sitten lapset kasvaneet keväästä. Meillä tuli monta senttiä lisää ja viimesyksyiset kengät eivät mahdu jalkaan. Lenkkaritkin on puhki. Huppari kävisi muuten, mutta siihen tullutta likaläiskää ei saa pestyä pois. Yritetty kyllä on, myös ruokasoodalla. Käyttäköön kotioloissa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Millä prosentilla 15-vuotias osallistui? Kesätöissä varmaan ollut tai on ainakin vähän.
Kesätöitä ei ole ollut tarjolla lähellekään sitä määrää kuin aikaisemmin. 16-vuotiaamme teki kymmeniä hakemuksia, joista osaan piti tehdä videoesittelykin. Eräskin suuri työnantaja sai 5000 hakemusta ja palkkasi yli 650. Moni jäi ilman. Tämän supersuositun työn lisäksi haki kymmeniä muita. Kaikki eivät edes välittäneet ilmoittaa että ei tullut valituksi. Hän sai sitten suhteilla onneksi kolmen viikon työn. Sukulaiselta oli vähän noloa ruinata, kun ei hän ollut aikonut ottaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.
200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
40 eurolla sai 2 hupparia naisten vaateosastolta Prismasta.
Vanha ketju, mutta edelleen saa, ja halvemmallakin. Etenkin, kun tsekkaa poistot. Olen 7-10 eurolla ostanut viime kuukausina useita aikuisten vaatekappaleita.
Kerjäämällä saa vielä halvemmalla ja hyvältä alueelta parempia, kuin Prisman 20€ hupparin. Jos ovi avataan, voi nöyrästi kysyä, olisiko antaa vaatetta ja jos vaikka olisi huppari.
Kolme vuotta sitten Marimekko oli kuuminta muotia teinien keskuudessa. Nyt ei ehkä enää niin.