Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Mä varmaan kulutin esikoiseen hänen lapsuudessaan saman verran 0-7 vuotta. Niin paljon saatiin.. oli äityispakkaus, ostivat uutena, lahjottivat vanhaa, lainavaatteista kieltäydyin - ellei yhtä tilaisuutta varten esim häitä, vanseja ei pienikään lapsi tarvii. Jonkun muutaman potkarin ostin, kun fiilistelin. Tytöille mekkosia, kun tarjolla oli vaan jotan trikooriepuja.
Nykyään kun alaikäiset työllistyy huonosti kesät, niin meillä oli hyvä sauma, kun nämä sai töitä isoisältä ja sedältään. Sitten innostuivat vielä marjastamaankin. Sponsorithan hävis tässä vaiheessa aika hyvin. Jonkun parikybäsen saa toisinaan, muttei tule enää farkkuja tai edes t-paitaa.
Mä ostin perusjuttuja tarpeeseen. Farkkuja tuli yhdet, samoin tossuja, paitoja ehkä kaksi, alkkarit ja sukat käyttötavaraa.. muut saivat ostaa itse. Tai sitten maksettiin yhdessä. Mä maksoin talvitakin 150 euroon saakka, niin muksu sitten toisen mokoman. Myivät kirpparilla eteenpäin omat hyvä kuntoiset ja saivat pitää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan koko kuukaudeksi 650€/kk, josta asumis- ja lääkekulut, ruoka, laskut, en saa tukia, koska oma asunto tein joskus kahta työtä, nyt ei työtä, vain sairaus!
mutta tuo summa vaatteisiin on liikaa, kirpparille ostoksille, äläkä enää pröystäile!
Jos mulla on varaa ostaa viidellä sadalla uusia vaatteita niin sitten ostan, minkä ihmeen takia ostaisin kirppikseltä?
Koska kierrättäminen on fiksua. Aina uutena ostaminen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on koko kevään käyttänyt samoja farkuja ja paitoja yms niin kai ne kuluu?
Minä aikuinen olen käyttänyt samoja farkkuja kolme vuotta, euvätkä ole vielä käyttökelvottomiksi kuluneet
Mäkin 5v tosi hyvät cubuksesta ostin. 20€ töihinkin mennään ilman uusia vaatteita 0)
Ja mihin15 kesäinen kakara tarvitsee meikkejä?
Kehut et on varaa, samassa valitat kumpi on kalliimpi vauva vaa teini! Opeta myös miten voi säästää ja mitä tarvitsee välttämättä ostaa. Ne asiat ovat elämässä tärkeitä. Hallita omaa taloutta.
Onneks ei ole teinejä, saa käyttää kaikki rahat itsensä hemmottelemiseen <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan koko kuukaudeksi 650€/kk, josta asumis- ja lääkekulut, ruoka, laskut, en saa tukia, koska oma asunto tein joskus kahta työtä, nyt ei työtä, vain sairaus!
mutta tuo summa vaatteisiin on liikaa, kirpparille ostoksille, äläkä enää pröystäile!
Jos mulla on varaa ostaa viidellä sadalla uusia vaatteita niin sitten ostan, minkä ihmeen takia ostaisin kirppikseltä?
Koska kierrättäminen on fiksua. Aina uutena ostaminen ei ole.
Kirpparilla ei ole mun tyylisiä vaatteita ja mulla ei ole rahasta tiuklaa, joten ostan uutena. Ei se keneltäkään ole pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teineinä maksettiin omat menot kesätyön tieneisteillä. Tai lahjarahoilla. Ei ikinä olisi ollut varaa perheellä laittaa tommoseen reissuun.
Aloitus on vuodelta 2021, mutta silti.. Kyllä tuon kaiken saa satasellakin. Ei tarvii ostaa vansin tossuja + muita merkkivaatteita tai meikkejä. Juoksuhousut tarpeettomat... Lisäksi Tripla lisä. Vähän ulkopuolelta stadin saisi heti edullisemmin.
Ehkä teini halus just ne Vanssin kengät. Miksi joitakin loukkaa niin syvästi se että joku ostaa jotain mitä haluaa sen sijaan, että ostaisi halvalla?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Vai että TEINI menee YLIOPISTOON. Taitaa olla sitten ihmelapsi kyseessä, kun teinejä ei yleensä yliopistossa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.
200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
40 eurolla sai 2 hupparia naisten vaateosastolta Prismasta.
Vanha ketju, mutta edelleen saa, ja halvemmallakin. Etenkin, kun tsekkaa poistot. Olen 7-10 eurolla ostanut viime kuukausina useita aikuisten vaatekappaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.
Miten nuo ei ole tärkeitä?
Muutenkin mä olen huomannut että jos teinit on itsevarmempia itsestään menee koulu paremmin ja tuota itsevarmuutta saadaan juuri uusilla ja hienoilla vaatteilla Yms. T. Yläasteen opettaja
Tämä kirjoittaja ei kyllä ymmärrä mitä todellinen itsevarmuus on! Järkyttävää mikäli hän todella on yläasteen opettaja!
Mulla menee ton verran rahaa melkein joka kerta kun lähden ovesta ulos 15-vuotiaani poikani kanssa. Olen yh, mutta ihan hyvätuloinen ja itselleni en tarvitse enää mitään, niin ostan pojalle. On kiltti ja hyväkäytöksinen nuori. Aina hyvällä tuulella ja hauska.
Kyllä meidän perheessä ostettiin uusi vaatekerta, kun koulut alkoi ja ihan tavisperhe oltiin ja lapsia 3. Uudet tennarit saatiin myös ja koululaukut
Saisin vastaavat tai smankaltaiset hankittua satasella käytettyinä.
Paljon halvemmallakin voisi tosiaan päästä, mutta olen kyllä 100% samaa mieltä siitä, että vauva on halvempi kuin teini. Vauvalle tosiaan saa sieltä kirppikseltä puoli-ilmaiseksi vaatetta niin paljon kuin jaksaa kantaa, teinin kirppisvaatteetkin maksaa enemmän eikä kaikki kelpaa. Plus ihan jo ruoka, harrastukset, tekeminen jne., ihan kaikki.
Vauvassa eniten maksaa se, että toisen vanhemman on oltava kotona hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jne
Yliopisto? Mistä sen luit? No, minäkin menin yliopistoon teininä, nimittäin 19-vuotiaana, samana vuonna kuin kirjoitin. Oli siellä silloin saman vuosimallia 18-vuotiaitakin.
Riivinrauta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.
200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
Tyly tosiasia on, että 40€ saa helpostikkin kakis hupparia ja tuurin käydessä ale-rekillä jopa neljä hupparia.
Luonnollisestikkaan näissä ei lue Nike,Adidas,David,CAT, tms...
Mutta kyllä halvallakin löytää ihan laadukasta kampetta ja esim. talvikengät kannattaa ostaa
keväällä alesta - 30 -70% hinnoin., jos arveluttaa niin ostaa koon isot ja taas hupsista säästettiin...
Kannattaa nyt muistaa sekin että ei mene montaa vuotta niin AI korvaa käytännössä kaiken sellaisen toiminnan jossa tarvitaan ns oppineisuutta ja sivistystä. Enkä nyt puhu mistään peruskoulu/lukiotason jutuista vaan yliopistotasosta.
Eli opiskelu, ammatit ja koko elämisen tapa menee aivan uusiksi. Ei ole oikeastaan tällä hetkellä enää liiemmin mieltä opiskella perinteisellä tavalla vaan kaikki älyllinen energia tulee suunnata siihen kuinka AI:n kanssa toimitaan. Ja sekin on kyseenalaista onko edes se tarpeellista mutta siirtymävaiheessa melko varmasti on hyödyllistä olla osaava tässä suhteessa.
Ongelmallista on tietenkin se että nämä muutokset ja kehitys on niin nopeaa. Elämämme täydelliseen mullistukseen voi mennä kaksi vuotta tai neljä vuotta - mutta joka tapauksessa tämän hetken peruskoululaisille on jo aika sama mitä opiskelee ja miten opinnoissaan pärjää. Muutamissa käytännön ammateissa on vielä ehkä vuosikymmeneksi töitä jäljellä ennen kuin robotiikka korvaa nekin.
Toimittajat, muusikot, taiteilijat, asiakaspalvelijat, koodarit, varastotyöntekijät, autonkuljettajat, kirjanpitäjät, tilintarkastajat, lakimiehet, diagnostiikkaa tekevät lääkärit, monet teollisuustyöntekijät, sihteerit, matemaatikot jne - tällaisilla ammateilla ei ole enää montaa vuotta jäljellä.
Kansalaispalkka tulee ennen vuotta 2030. Muuta mahdollisuutta ei ole kun työikäisistä luultavasti enemmistö on jo silloin työelämän ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mun teinit pystyy palaamaan kouluun niillä vanhoillakin vaatteilla. Harrastuksiin sen sijaan menee parisataa joka kuukausi.
Meillä ainakin teinit kasvaneet niin paljon, ettel viitsi liian pienissä vaatteissa kouluun laittaa.
Nykyään nuoret suosii kirppareita kovasti, hyviä löytöjä. Kengät a.vaattet,sukat uusina.
Saahan rahaa palaa jos tahtoo.