Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Oletko laskenut mitä menee sun menoihin? Ne jotka tupakoiaskin pvässä ja juovat pari kertaa viikossa niin voi laskea mitä siihen menee rahaa. Tämä niinku yleisesti ottaen.
Se nyt vaan on elämän laki, että ne jotka pystyy tekee asioita, ostelee, makselee jne., niin ne myös tekee asioita. Sitten ne joilla ei riitä rahkeet ostaa, maksaa, tekee jne., niin ne ei sitten tee mitään.
Mitähän siitäkin tulisi, jos kaikilla olisi varaa pistää samalla lailla tuulemaan, eli köyhiä ei olisi ollenkaan. No, oltaisko me täällä enää, kun kaikki olisivat olleet rikkaita ja kuluttamalla kuluttaneet luonnonvarat loppuun jo kauan sitten.[/quote]
Ja sit kannattaa muistaa että ne jotka tekee ja ostelee myös maksaa aika helkutisti veroja, joilla sitten toimeentulotuet ja muut tuet maksetaan.
Mun viistoistakesänen tahtoi ton summan tunnista. Ei mennyt raha hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on elämän laki, että ne jotka pystyy tekee asioita, ostelee, makselee jne., niin ne myös tekee asioita. Sitten ne joilla ei riitä rahkeet ostaa, maksaa, tekee jne., niin ne ei sitten tee mitään.
Mitähän siitäkin tulisi, jos kaikilla olisi varaa pistää samalla lailla tuulemaan, eli köyhiä ei olisi ollenkaan. No, oltaisko me täällä enää, kun kaikki olisivat olleet rikkaita ja kuluttamalla kuluttaneet luonnonvarat loppuun jo kauan sitten.
Ja sit kannattaa muistaa että ne jotka tekee ja ostelee myös maksaa aika helkutisti veroja, joilla sitten toimeentulotuet ja muut tuet maksetaan.
Kyllä ne on yritykset ja yhteisöt, jotka niitä veroja eniten maksavat ja joilla tätä hyvinvointinvaltiota pyöritetään. Tulovero on pieni osuus valtion verotuloista. Kannattaa muistaa myös, että esim. arvonlisävero vie ison osuuden pienituloisten rahoista, ja alv on jokaiselle kuluttajalle yhtä suuri tasavero.
Pojilla vissiin helpompaa.
-Ikivanhat rikkinäiset lenkkarit
-adidaksen lökärit
-harmaa huppari
-suora lippis
Tälläsellä varustuksella vedin yläasteen ekat 2 vuotta.
Lasten ylläpidossa on kolme vaihetta. Vauva- ja taaperovaiheessa niille ostetaan kalliita lastenvaatteita, kun ne vaatteet näyttää vaan niin ihanilta. Sitten tulee edullinen alakouluvaihe, kun lapset suostuu pukeutumaan vain batman ja spiderman vaatteisiin. Ja sitten teininä palaa taas se kallis merkkivaatevaihe, josta nyt motivoituu se nuori, ei äippä.
Jotenkin tuntuu aika löysälle ja vanhanaikaiselle teinin kanssa SHOPPAILU jossakin ylihintaisessa ostoskeskuksessa. "Koska TARVITSEE kouluun sitä/tätä/tuota, ja sitten vielä syötiin".
Rahat pois hölmöiltä.
Ostelen itse vaatteet joko käytettynä tai tilaan edullisesti netistä. Oli sitten valitusta tai ei.
Joihinkin käyttö- ja alusvaatteisiin en kyllä millään ilveellä polttaisi neljääsataa euroa. Eihän tuossa ole järjen häivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ylläpidossa on kolme vaihetta. Vauva- ja taaperovaiheessa niille ostetaan kalliita lastenvaatteita, kun ne vaatteet näyttää vaan niin ihanilta. Sitten tulee edullinen alakouluvaihe, kun lapset suostuu pukeutumaan vain batman ja spiderman vaatteisiin. Ja sitten teininä palaa taas se kallis merkkivaatevaihe, josta nyt motivoituu se nuori, ei äippä.
Kuka milloinkin mitäkin ostelee.
Aivokuollut tuhlari saa syydettyä lastensa vaatteisiin vaikka tuhat euroa kuussa joka kuukausi, mutta jos on järkeä päässä, minkäikäisen lapsen tahansa saa puettua hyvin edullisesti ja SIISTISTI, jos vaan viitsii.
Minusta on lähinnä laiskaa ja menen-siitä-mistä-aita-on-matalin -ajattelutapaa lähteä shoppailukierrokselle johonkin ostoskeskukseen.
No, tyhmyydestä ja laiskuudesta rokotetaan.
Alushousuja ja takki tuolla ap:n teinillä taisi olla ennestään. Muuten piti ostaa koko vaatevarasto kerrallaan. Maksaahan se.
Jos Lager 157:sta tilaisi nuo ap:n luettelemat vaatteet, sain laskettua niiden kokonaishinnaksi 133€.
Edullisimmat vanssit lähtee alle 40€.
Meikit 40€ + kyniä ja pyyhekumeja, ent 10€ = minä saisin palamaan noihin ap:n kokonaisostoksiin noin 220€.
Tosin en kävisi sushibuffetissa.
Onhan tuo paljon rahaa, mutta toisaalta on tuossa sille vastinettakin ja noilla luulisi pärjäävän vähintään puoli vuotta, osa vaatteista varmasti kestää pidempään. Halvemmalla olisi varmaan päässyt, onhan tuossa jotain merkkitavaraa mukana esim. nuo kengät. Alusvaatteet on kalliita ja niistä en teinilläkään tinkisi, huonosti istuvissa rintsikoissa on äärimmäisen epämukava olla ja ne kympin halparintsikat tuppaavat vaan hajoamaan puolessa vuodessa. Eihän sille mitään voi, että vaatteet on nykyään kalliita ja teini-iässä sillä on väliä mitä päälleen pistää.
Käytettyjä vaatteita saa, jos joku on noista vaatteista ensin maksanut täydet hinnat ja käytön jälkeen vienyt kirpparille tai myy niitä itse netissä. Eivät nuo taivaalta tipu.
Sekä teiniin että vauvaan saa kulumaan ihan hemmetin paljon rahaa jos haluaa. Nuo vaatteet nyt kestää varmaan aika lailla koko vuoden, vauvalle joutuu ostamaan siinä ajassa noin kuusi vaatekertaa ja jos uutena kaupasta ostaa niin kyllä menee rahaa. Taaperokin tarvii ainakin kaksi kertaa vuodessa uudet vaatteet ja niitä myös pitää olla enemmän kuin kolme paitaa ja kolmet housut, kun lapsi sotkee niitä joka ruokailulla ja polvet menee housuista puhki.
Silti olen sitä mieltä että teiniin menee keskimäärin enemmän rahaa. Pienille voi ostaa kirppiskamppeet ja halppisvaatetta muutenkin jos haluaa säästää, teinille ei välttämättä voi. Lisäksi kaikki muut menot, ruoka, vedenkulutus, harrastukset ja viihdykkeet jne.
Mä ostin itselleni vyön ja suitsuketikkuja Guccilta. Meni ehkä saman verran.
Onneksi ei ole teinejä eikä muitakaan lapsia, saan ostaa kivoja juttuja itselleni! ;)
Vierailija kirjoitti:
Se on kiva kun toisilla tällä palstalla on terveitä nuoria, kun edellisen aloituksen mammalla menee sama raha kuussa teininsä yövaippoihin. Kannattaa ehkä jakaa noita kokemuksia miten niitä lapsia kasvatetaan. Ois varmasti täällä monelle ihan hyvä saada jotain käytännön kokemusta jakoon 👍
Sorry vain, mutta itse olen joutunut ostamaan esiteinille yövaippoja. Millään kasvatuksella ei siihen voi vaikuttaa. Ja ne on paljon kalliimpia kuin vauvojen vaipat. Vaikka niitä ei onneksi yleensä kulu kuin yli/päivä. Kyllä se on sellainen tragedia, ettei siihen tarvita tai idioottimaisia kommentteja. Itse laittaisin rahaa siihen,mikä teiniä kiinnostaa. Jos ne on vaatteet, niin teinillä on oikeus toteuttaa itseään niiden kautta. Toiselle se on harrastus ja toiselle opiskelu yms. Opiskelijalle vaihtovuosi, harrastajalle jääkiekko ja vaatefriikille merkkivaatteita. Ne ei ole tärkeitä minun elämässä, mutta jollekkin toiselle ne voi olla tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
Ai hupparia!? Meillä lukee huppareissa Peak Performance ja 1kpl on sen 120. Tätä samaa settiä lökärit, pari hupparia ja muutama t-paita niin ollaankin jo siinä 400 eurossa. Sit vähän farkkua, joku HellyHansenin kiva syksytakki ja muut kamppeet niin syksyn loppusumma per teini menee yli tonniin että helähtää. Onneksi on vaan pari muksua, muuten tulis kyllä konkurssi näitten kanssa.
Peak ja HH ovat kauheita junttimerkkejä. Okei, ovat todella kestäviä, mutta niistä tulee vibat jostain yleisurheilu tai futiskentän tai muun junttimainen kentän laidalla istuvasta nuorekkaasta mutsista, joka yrittää esittää, että perheestä löytyy kyllä rahaa. Ehkä ne teineillä on vähän vähemmän juntit, vaikka kyllähän niillä silloinkin rikkaan statusta haetaan.
Mulle taas tulee HH:sta välittömästi mielleyhtymä keski-ikäisestä Etelä-Suomalaisesta mökkeilevästä miehestä. Naama kärvähtänyt useammankin kerran, kaulassa paksu hopeinen ketju, maailman omistajan elkeet ja takin selässä lukee isolla HH. Näitä juppeja täällä maakunnissa pyörii palveltavana näin kesäisin ja IKINÄ en ostaisi yhtään Helly Hansenin vaatetta itselleni tai lapsilleni. 😆
Ihan hyvä mielikuva tuokin. :D Me asumme pk-seudun tuntumassa, niin täällä näitä näkyy jatkuvasti.
Totta tosiaan, toisaalta Helly yms. merkit ei ole ihan kaikkien ostettavissa. Hyvät takit kun maksaa yli 300 (meillä niitä ei ole).
Meillä kakarat kulkee kyllä hyvissä kamppeissa ja 5 ja 7 vuotiaat ei ikipäivänä suostuisi pukemaan mitään Tokmannin krääsää päällensä. Itsellä sama juttu, mutta siltikään en mitään vaatteita haukkuisi junttikuteiksi kuten edellä.
Joku on kyllä pahasti vialla kasvatuksessa, jos jo alle kouluikäinen on niin merkkitietoinen ettei Tokmanni kelpaa 😳 meillä on saman ikäiset lapset ja hyvät vaatteet heilläkin, mutta todellakin kelpaa myös halppis (oikeastaan paremmin kelpaisi Tokmannin glitteroksennus kuin joku trendikäs mutta tylsä Kaiko). En ikimaailmassa haluaisi opettaa lastani arvostelemaan vaatteita merkin perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin itselleni vyön ja suitsuketikkuja Guccilta. Meni ehkä saman verran.
Onneksi ei ole teinejä eikä muitakaan lapsia, saan ostaa kivoja juttuja itselleni! ;)
Nimenomaan. Ja kulutus on sen verran kuluttavaa, että siitä pitää maksaa. Ja meillä meni 5 vuotta sitten , peruskouluikäisenä 99 t-paitaan, ja se on edelleen kuin uusi. Jokainen tajuaa, että 10 t-paita on riistoa. Ja 100 t-paidalla on jo toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
Ai hupparia!? Meillä lukee huppareissa Peak Performance ja 1kpl on sen 120. Tätä samaa settiä lökärit, pari hupparia ja muutama t-paita niin ollaankin jo siinä 400 eurossa. Sit vähän farkkua, joku HellyHansenin kiva syksytakki ja muut kamppeet niin syksyn loppusumma per teini menee yli tonniin että helähtää. Onneksi on vaan pari muksua, muuten tulis kyllä konkurssi näitten kanssa.
Peak ja HH ovat kauheita junttimerkkejä. Okei, ovat todella kestäviä, mutta niistä tulee vibat jostain yleisurheilu tai futiskentän tai muun junttimainen kentän laidalla istuvasta nuorekkaasta mutsista, joka yrittää esittää, että perheestä löytyy kyllä rahaa. Ehkä ne teineillä on vähän vähemmän juntit, vaikka kyllähän niillä silloinkin rikkaan statusta haetaan.
Mulle taas tulee HH:sta välittömästi mielleyhtymä keski-ikäisestä Etelä-Suomalaisesta mökkeilevästä miehestä. Naama kärvähtänyt useammankin kerran, kaulassa paksu hopeinen ketju, maailman omistajan elkeet ja takin selässä lukee isolla HH. Näitä juppeja täällä maakunnissa pyörii palveltavana näin kesäisin ja IKINÄ en ostaisi yhtään Helly Hansenin vaatetta itselleni tai lapsilleni. 😆
Ihan hyvä mielikuva tuokin. :D Me asumme pk-seudun tuntumassa, niin täällä näitä näkyy jatkuvasti.
Totta tosiaan, toisaalta Helly yms. merkit ei ole ihan kaikkien ostettavissa. Hyvät takit kun maksaa yli 300 (meillä niitä ei ole).
Meillä kakarat kulkee kyllä hyvissä kamppeissa ja 5 ja 7 vuotiaat ei ikipäivänä suostuisi pukemaan mitään Tokmannin krääsää päällensä. Itsellä sama juttu, mutta siltikään en mitään vaatteita haukkuisi junttikuteiksi kuten edellä.Joku on kyllä pahasti vialla kasvatuksessa, jos jo alle kouluikäinen on niin merkkitietoinen ettei Tokmanni kelpaa 😳 meillä on saman ikäiset lapset ja hyvät vaatteet heilläkin, mutta todellakin kelpaa myös halppis (oikeastaan paremmin kelpaisi Tokmannin glitteroksennus kuin joku trendikäs mutta tylsä Kaiko). En ikimaailmassa haluaisi opettaa lastani arvostelemaan vaatteita merkin perusteella.
Ei ole pakko olla merkki tietoinen, voi olla vain tiedostava ettei Tokmanni vaatteet kelpaa. Meillä ne ei kelvannut, koska vartalon malli poikkeaa suomalaisesta mitoituksesta. Ollaan siis pitkiä ja siroja. Tokmannin vaatteet on lapsillekin liian leveitä ja lyhyitä.
Me kävimme teinin kanssa New Yorkissa kouluostoksilla, kallista oli. Koronan takia istuttu kotona pitkään, pieni ostosmatka oli hyväksi.