Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
suurperheestä kirjoitti:
Iltasanomien sivuilla sattui tämän aiheen otsikko silmiini ja poikkesin kirjoittamaan minäkin aiheesta.
Vaimoni kävi viime viikolla 16-vuotiaan tyttäremme kanssa vaate- ym ostoksilla, mitä tyttö koki tarvitsevansa kun opiskelu lukiossa pian alkaa. Jotain muutakin, ei-tyttäreemme-liittyvää oli ostoksissa, mutta hyvin pienellä summalla. Kuitti oli jo hukattu joten ei voinut tarkistaa.
Joka tapauksessa seuraavat ostokset hänen valitseminaan:- 4 t-paitaa
- 2 housut
- sukkia
- kaksi gollegepaitaa
- kalenteri (45 euroa)
- lakana+tyynyliina
- jotain kirjoitustarvikkeita yms pikkusälääOstokset maksoivat yhteensä 220 euroa ja sentit päälle. Jos tulee mieleen kysyä että mistäs tiedät, kun kuitti hukassa, niin tiliotteesta tarkistin tätä viestiä varten.
Minun mielestäni on itsestään selvää, että tarvittava määrä uusia vaatteita ym. koulutarvikkeita ostetaan vähän ennen koulun alkua. Näin on aina tehty, tyttären isosiskojen ja -veljien kanssa myös.
Olen lukenut osan tämän viestiketjun viesteistä, ja niitä lukiessa on kiitollinen mieli siitä, että omat lapset ovat saaneet koulussa ja muuten elämässä kavereita, ystäviä ja sydänystäviä sillä millaisia he ovat, ei ole koskaan tarvinnut vaatteilla hakea ystävyyttä tai johonkin porukkaan kuuluvuutta.
Vaikka ei olla rikkaita, lapset ovat kuitenkin saaneet itse valita millaisia vaatteita ja miltä tuotemerkiltä hankkivat. Täällä maaseudulla ei ole erityisen trendikkäitä myymälöistä, joka osaltaan helpottaa asiaa.
Itse olen monessa ostoksessa sitä mieltä, että mieluummin laadukas tuote kalliimmalla, ja vaatteissahan on sitten mahdollista maksaa myös tuotemerkistä +100-200% ekstraa laadun olematta sen parempi.
Toki sillä ei kalleimmissa farkuissa ole merkitystäkään, kun niitä käsittääkseni joka tapauksessa ostetaan uusia viimeisimmän muodin mukaisia ennenkuin edelliset ovat kuluneet yhtään, siitä miten revityt ja kuluneen näköiset ne ovat uutena.Jos halutaan vertailla vauvan ja teinin kuluja, niin terveiset vauvaikäisten vanhemmille; nouseva on kulukäyrä, kunnes teini hieman sitä tasaa kesätöillään.
Elleivät kesän tienestit mene kokonaisuudessaan uuteen kännykkään, kuten eräällä tuttavaperheen pojalla.
Meillä lapset saa pitää kesätyötienestinsä, lain mukaan 15v täyttänyt saa itse päättää mihin käyttää itse ansaitsemansa rahansa ja koska meillä vanhemmilla on edelleen huoltovelvollisuus niin me huollamme ja lapsi käyttää rahansa. Fiksu lapsi koska ostaa koko tienesteillään osakkeita tai rahasto-osuuksia. Meistä on ihan sama tuleeko uuden kännykän raha meiltä vanhemmilta suoraan vai ostaako lapsi sen ns. omalla rahalla ja me kustannamme elämää vastaavalla summalla muutoin.
Kyllähän rahaa menee ku tuollaisten kermaperseiden on saatava uusia merkkivaatteita.
No miksi ostit kalleimpia mitä löytyy?
Vierailija kirjoitti:
suurperheestä kirjoitti:
Iltasanomien sivuilla sattui tämän aiheen otsikko silmiini ja poikkesin kirjoittamaan minäkin aiheesta.
Vaimoni kävi viime viikolla 16-vuotiaan tyttäremme kanssa vaate- ym ostoksilla, mitä tyttö koki tarvitsevansa kun opiskelu lukiossa pian alkaa. Jotain muutakin, ei-tyttäreemme-liittyvää oli ostoksissa, mutta hyvin pienellä summalla. Kuitti oli jo hukattu joten ei voinut tarkistaa.
- 2 housut
- sukkia
- kaksi gollegepaitaa
- kalenteri (45 euroa)
- lakana+tyynyliina
- jotain kirjoitustarvikkeita yms pikkusälääOstokset maksoivat yhteensä 220 euroa ja sentit päälle. Jos tulee mieleen kysyä että mistäs tiedät, kun kuitti hukassa, niin tiliotteesta tarkistin tätä viestiä varten.
Minun mielestäni on itsestään selvää, että tarvittava määrä uusia vaatteita ym. koulutarvikkeita ostetaan vähän ennen koulun alkua. Näin on aina tehty, tyttären isosiskojen ja -veljien kanssa myös.
Olen lukenut osan tämän viestiketjun viesteistä, ja niitä lukiessa on kiitollinen mieli siitä, että omat lapset ovat saaneet koulussa ja muuten elämässä kavereita, ystäviä ja sydänystäviä sillä millaisia he ovat, ei ole koskaan tarvinnut vaatteilla hakea ystävyyttä tai johonkin porukkaan kuuluvuutta.
Vaikka ei olla rikkaita, lapset ovat kuitenkin saaneet itse valita millaisia vaatteita ja miltä tuotemerkiltä hankkivat. Täällä maaseudulla ei ole erityisen trendikkäitä myymälöistä, joka osaltaan helpottaa asiaa.
Itse olen monessa ostoksessa sitä mieltä, että mieluummin laadukas tuote kalliimmalla, ja vaatteissahan on sitten mahdollista maksaa myös tuotemerkistä +100-200% ekstraa laadun olematta sen parempi.
Toki sillä ei kalleimmissa farkuissa ole merkitystäkään, kun niitä käsittääkseni joka tapauksessa ostetaan uusia viimeisimmän muodin mukaisia ennenkuin edelliset ovat kuluneet yhtään, siitä miten revityt ja kuluneen näköiset ne ovat uutena.Jos halutaan vertailla vauvan ja teinin kuluja, niin terveiset vauvaikäisten vanhemmille; nouseva on kulukäyrä, kunnes teini hieman sitä tasaa kesätöillään.
Elleivät kesän tienestit mene kokonaisuudessaan uuteen kännykkään, kuten eräällä tuttavaperheen pojalla.Meillä lapset saa pitää kesätyötienestinsä, lain mukaan 15v täyttänyt saa itse päättää mihin käyttää itse ansaitsemansa rahansa ja koska meillä vanhemmilla on edelleen huoltovelvollisuus niin me huollamme ja lapsi käyttää rahansa. Fiksu lapsi koska ostaa koko tienesteillään osakkeita tai rahasto-osuuksia. Meistä on ihan sama tuleeko uuden kännykän raha meiltä vanhemmilta suoraan vai ostaako lapsi sen ns. omalla rahalla ja me kustannamme elämää vastaavalla summalla muutoin.
Kyllä lapsi saa pitää kesätyötienestinsä meilläkin mutta tuon ikäinen tuntee mielihyvää siitä että voi ostaa jotain _omilla rahoillaan_, ei tarvitse kysyä isältä tai äidiltä voisiko saada nuo farkut tai tuon puseron.
En näe 15-16-vuotiasta erityisen fiksuna tai ei-fiksuna jos hän sijoittaa kaikki kesätyöllä ansaitut rahat osakkeisiin, siinähän on vain kyse siitä että vanhemmat ohjaavat tuohon ja antavat siihen mahdollisuuden kustantamalla kaiken elämisen (joka on aivan OK, en sitä kritisoi), ei se oma valinta ole.
Säästäminen kannattaa aloittaa mahdollisimman nuorena, mutta liian paljon on luettavissa niiden tarinoita joilla menee kaikki rahat säästöön mitä äärimmäisen askeettiselta elämäntavalta jää.
On hienoa kertoa 20-vuotiaana että tavoite on olla nelikymppisenä taloudellisesti riippumaton, mutta niillä jotka sentapaiseen keskivertotuloista säästämällä pyrkivät tahtoo olla sellainen elämä edessä, että nuudeleita syödään ja samoissa rääsyissä kuljetaan kunnes perikunta jakaa osakkeet ja pankkitilin saldon.
Kyllä noi markettivaattet kelpaa alle kouluikäisenä.Sen jälkeen ei kannata,en tiedä yli 10v ei suostu käyttää vaatteita mis joku printtiteksti tai kuva.En tiedä miksi tarkemmin kysellyt.En kyl itekkään mut ääneen mitään sano..toki katson tarjontaa.
Suruvaippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suurperheestä kirjoitti:
- 2 housut
- sukkia
- kaksi gollegepaitaa
- kalenteri (45 euroa)
- lakana+tyynyliina
Elleivät kesän tienestit mene kokonaisuudessaan uuteen kännykkään, kuten eräällä tuttavaperheen pojalla.Meillä lapset saa pitää kesätyötienestinsä, lain mukaan 15v täyttänyt saa itse päättää mihin käyttää itse ansaitsemansa rahansa ja koska meillä vanhemmilla on edelleen huoltovelvollisuus niin me huollamme ja lapsi käyttää rahansa. Fiksu lapsi koska ostaa koko tienesteillään osakkeita tai rahasto-osuuksia. Meistä on ihan sama tuleeko uuden kännykän raha meiltä vanhemmilta suoraan vai ostaako lapsi sen ns. omalla rahalla ja me kustannamme elämää vastaavalla summalla muutoin.
Kyllä lapsi saa pitää kesätyötienestinsä meilläkin mutta tuon ikäinen tuntee mielihyvää siitä että voi ostaa jotain _omilla rahoillaan_, ei tarvitse kysyä isältä tai äidiltä voisiko saada nuo farkut tai tuon puseron.
En näe 15-16-vuotiasta erityisen fiksuna tai ei-fiksuna jos hän sijoittaa kaikki kesätyöllä ansaitut rahat osakkeisiin, siinähän on vain kyse siitä että vanhemmat ohjaavat tuohon ja antavat siihen mahdollisuuden kustantamalla kaiken elämisen (joka on aivan OK, en sitä kritisoi), ei se oma valinta ole.
Säästäminen kannattaa aloittaa mahdollisimman nuorena, mutta liian paljon on luettavissa niiden tarinoita joilla menee kaikki rahat säästöön mitä äärimmäisen askeettiselta elämäntavalta jää.
On hienoa kertoa 20-vuotiaana että tavoite on olla nelikymppisenä taloudellisesti riippumaton, mutta niillä jotka sentapaiseen keskivertotuloista säästämällä pyrkivät tahtoo olla sellainen elämä edessä, että nuudeleita syödään ja samoissa rääsyissä kuljetaan kunnes perikunta jakaa osakkeet ja pankkitilin saldon.
Meillä sijoitetaan lasten nimissä kaikki lapsilisät, eli 100€/kk/ lapsi. Kyllä siitä ihan hyvä pesämuna tulee kun omaa elämää joskus aloittelevat. Lisäksi, kun täyttävät 18 niin ostetaan ensimmäiset vuokralle menevät asunnot, jotka voi sitten myöhemmin myydä jos tarvetta on.
Vanhempien tehtävä on meidän mielestä antaa paras mahdollinen startti omaan elämään, ettei se ole koko ajan pelkkää pakertamista.
Persaukiset vinkuu. Hyvät kengät maksavat jo yli 400 e.
Vierailija kirjoitti:
suurperheestä kirjoitti:
- 2 housut
- sukkia
- kaksi gollegepaitaa
- kalenteri (45 euroa)
- lakana+tyynyliina
Mä jouduin laittaan osan kesätyörahoista perheen elämiseen. Laitonta tai ei, kun puurot on loppu niin sit se ostaa jolla on rahaa. Lapsilisiä en saanu "omaan käyttöön" koskaan, koska ne meni ruokaan ja elämiseen. Vanhemmat katsoi mitä ostetaan kirppikseltä.
Vanhemmat tienas just sen verran ettei saanut koskaan toimeentulotukea. Luulen, että tuella oltais oltu rikkaampia, koska ne "köyhemmät" lapset sai aina pitää lapsilisät omalla tilillä, eikä ne menneet johonkin sähkölaskuun. Tai ehkä sossu vahti et mihin ne rahat menee.
Kirppiksellä myytiin pieneks menneet vaatteet ja sekin raha meni laskuihin. Oli kyl velkaa ysärillä mut monella on nykyäänkin.
Mä en edelleenkään tiedä mitä rahastot ja sijoittaminen edes on. Jotain, jossa raha laitetaan poikimaan. Mulla on adhd ja se ei oo auttanut tota periytyvästä köyhyydestä pois pääsemistä. Varothan syyllistämästä muita vanhempia tai teinejä mistään. Mun vanhemmat on ihan ok mut isällä on todennäköisesti myös adhd koska se periytyy.
Ja teinin vaatteisiin saa laittaa vaikka tonnin jos kerran rahaa on. Mut pitää kasvattaa niin että se lapsi myös tajuaa ettei se oo itsestäänselvyys.
Vähävaraisemmat ihmiset käyttäkää ainakin toi ruoka-apu koska mun vanhemmat ei koskaan kehdanneet mennä sitä hakeen ja se olis auttanut edes vähän jättään ne parit vikat eurot taskun pohjalle.
Minäkin olin 15-vuotiaan kanssa mutta meni vain satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niille viime kevään rytkyille tapahtui ? Farkut,muut housut, hupparit
15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.Jos on koko kevään käyttänyt samoja farkuja ja paitoja yms niin kai ne kuluu?
No ei ne tota vauhtia kulu. Ja sitten meikkeihin 40€. Ostakoon omilla rahoillaan jos turhamainen on.
Suruvaippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suurperheestä kirjoitti:
- 2 housut
- sukkia
- kaksi gollegepaitaa
- kalenteri (45 euroa)
- lakana+tyynyliina
Meillä ei tarvitse kysyä lupaa uuteen vaatteeseen, voivat ostaa kuukausirahalla tai sitten annan rahaa jos ovat lähdössä kavereiden kanssa ostoksille. Emme ole ohjanneet lasta osakekaupoille, ihan itse hän homman tajusi n. 10-vuotiaana ja siitä asti sijoittanut. Osaa käyttää rahaa muuhunkin. Sairaalloinen piheys on eri asia kuin terve säästäminen. Meillä lapsi säästää/sijoittaa jotta voi kustantaa sillä yliopiston opintoja tai maksaa asunnon käsirahan. Ei hae sen suurempaa taloudellista riippumattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen saa jontalvitakkiin uppoamaan monta sataa. Miksi nuorille ei saisi ostaa mitään? Hyvä itsetunto auttaa menestymään koulussa ja kaveriporukassa. Kirppareita hehkuttavat unohtavat, että ne vaatteet eivät kirppareillekaan taivaasta tipu!
Hyvä itsetunto on päinvastoin sitä, että se teini kulkee vaikka vaarin raappahousuissa jos siltä tuntuu ja näyttää keskisormea veetuilijoille.
Hyvä itsetunto on tavoittelemisen arvoinen ja auttaa elämässä pärjäämään huomattavasti paremmin kuin Guccin laukku, jonka jokainen voi kyllä vapaasti hankkia, mutta ei sillä pidä yrittää ostaa ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa.
Jos sillä em.saa on kaltaistensa joukossa ja itsetunnolla ei mitään tekoa siinä idioottilaumassa.
Voisiko joku vähän ohi aiheen valaista, koska ja miksi tämä kilpavarustelu alkoi ?
Omat jo kolmenkympin tienoilla enkä silloin tähän ilmiöön törmännyt , omasta nuoruudesta puhumattakaan.
Huvittavaahan tässä on myös se , että samassa hikipajassa Pakistanissa ne kaikki rätit tehdään.Kyllä sitä kilpavarustelua on ollut aina. Pk-seudulla ja isoissa kaupungeissa varmasti enemmän kuin muualla.
Sinun asenne kuulostaa minun äidiltäni. Mitään kivaa ja muodikasta ei koskaan saanut, ”koska hyvä itsetunto lähtee ihan muista asioista”. Olipa sitten todella hyvä itsetunto, kun koko koulu vittuili niistä sisarusten vanhoista vaatteista ja varusteista. Ja rahasta ei ollut kiinni vanhemmillani.
Kuulostan koska lienen samaa ikäluokkaa mahdollisesti.
Olen asunut ja käynyt kouluni Helsingissä samoin lapseni. Minä työväen kaupungin osaksi luokitellussa, lapsi ns.kalliimmalla alueella ja en tunnista tätä merkeillä brassailua.
Kiva ja muodikas on ihan eri juttu kuin että takin pitää olla xx, kenkien yy ja laukun cyz , jotta pääsee "piireihin".Tiedän ettei teinille mikään ole kamalampaa kuin erottuminen massasta,mutta rajansa millä hinnalla eikä vain ihan euroilla siihen massaan sulaudutaan ja kuka/mikä sitä massaa ohjailee ? Raha .
Toimeentulotuella 6 vuotta ja välissä puolisolla pätkätöitä, opiskelua, palkkatuettuja töitä ja nyt opiskelua amk:ssa. Kesän ajan kesätöissä ja syyskuusta lähtien taas toimeentulotuella ollaan. Itse olen kuntoutustuella sairauksieni takia.
Meillä 10v ja 8v lapset. Ei ole varaa ostaa vaatteita, kirpparilta ostetaan ne mitä voidaan. Ei olis puhettakaan mistään tuollasesta että lasten kanssa lähettäisi noin vaateostoksille, se on meidän kuukauden ruokarahat, vähän alle. Miehellä ei ole kuin muutamat vaatteet, kirppikseltä ei löydy hänelle vaatetta ja harkinnanvaraista toimeentulotukea ei saa enää edes vaatteisiin.
Että kehukaa vaan te jotka voitte kuitenkin "shoppailla" itsellenne vaatteita yms.. Ei ollut varaa lasten kanssa kesälläkään tehdä yhtään mitään eikä käydä missään reissussa. Vituttaa ihan huolella tää elämä kun on kituuttamista päivästä toiseen.
Tässä sen tuloerokuilun huomaa rikkaiden ja köyhien välillä. Rikkaat voivat tehdä tuota, köyhillä ei ole varaa edes siihen vähäänkään. Richsplaining kyllä kukoistaa kaikkialla, mutta elelisivätpä itse samalla rahamäärällä mitä toimeentulotuella elävät elää. Kiva kuulla sit näitä juttuja kuinka yksi persaukinen on muiden keskellä kuuntelemassa ulkomaan reissuista tarinoita, uusista vaatteista ja ties mistä kaikesta. Töitäkään ei kuka vaan enää saa jos ei ole suhteita, tai lähde orjaksi jossa juoksutetaan pitkin Suomea niin ettei ehdi edes perhettä nähdä.
Samat tunnelmat, kuin ap:llä. Lapsiin on varaa ja mihinkäs muuhun ne rahat mieluummin käytettäisiin kuin omaan jälkikasvuun. Mutta välillä siltikin yllättää, mitä maksaa teinin perusvarusteet.
Täällä jotenkin on ilmassa sellainen asenne, että puutteessa ja ilman oleminen kasvattaa hyviä ihmisiä. Mun mies on kasvatettu tällä periaatteella ja erityisesti hänelle on tärkeää, että lapsilla on kaikki asialliset varusteet ja tavarat, mitä kuuluu tähän nykyaikaan, ei meidän nuoruuteemme. Hän joutui käyttämään isosiskonsa vanhoja vaatteita ja ajatuksena oli, että sen verran pitää olla selkärankaa, että ei muiden mielipiteistä välitä. Itsevarmuutta siis kai yritettiin kasvattaa, mutta tulos oli päinvastainen. Jos meidän lapsien juttuja vertaa meidän nuoruuteemme, niin onhan se yltäkylläistä, mutta jos vertaa heidän omaan viiteryhmään tässä hetkessä, niin ihan tavallista.
En tiedä teistä muista, mutta mun pääni toimii sillä tavalla hassusti, että kun mulla on töissä haastava päivä, niin saan itsevarmuutta kun laitan tietyn asun päälle ja juuri oikeanlaisen huulipunan. Ja haluan ajaa toimivalla autolla ja valita huolella ja oman maun mukaan ne tavarat, joita käytän ehkä jopa ihan jokainen päivä. Miksi kuvittelin, että nuoret ovat yhtään erilaisia?
Ihanaa jos ja kun on varaa noin kiitettävästi:) itse olen köyhästä perheestä jossa äiti oli yh,paljon varaa ei ollut ostella tietyn ajan jälkeen. Itse piti säästää rahansa omiin vaatteisiin teininä. Onneksi oli ihanat isovanhemmat jotka avustivat usein jos tarvitsi vaikka uudet kengät.
Vierailija kirjoitti:
Persaukiset vinkuu. Hyvät kengät maksavat jo yli 400 e.
Minulla on mielestäni kolmet hyvät kengät, yhdet niistä olivat noin 55€, toiset noin 75€ ja kolmannet noin 105€. Niillä mennään vuosia..
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas tulee HH:sta välittömästi mielleyhtymä keski-ikäisestä Etelä-Suomalaisesta mökkeilevästä miehestä. Naama kärvähtänyt useammankin kerran, kaulassa paksu hopeinen ketju, maailman omistajan elkeet ja takin selässä lukee isolla HH. Näitä juppeja täällä maakunnissa pyörii palveltavana näin kesäisin ja IKINÄ en ostaisi yhtään Helly Hansenin vaatetta itselleni tai lapsilleni. 😆
Täällä yksi etelä-suomalainen setämies. En mökkeile mutta käytän HH takkia sen ylivertaisen materiaalin vuoksi. On kevyt ja pitää vettä. Jos olisi mahdollista, poistaisin ne HH-kirjaimet näkyvistä mutta eipä nuo tunnu lähtevän helposti.
Jos jollain on parempaa tietoa jonkin halpismerkin vastaavasta takista, olisin kiinnostunut. Merkillä ei ole minulle statusarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini tarvitsee monella kympillä meikkejä, mutta esim reppua tai laukkua ja penaalia ei?
Just.
Kun ostaa laadukkaan repun, ei tarvitse joka syksy ostaa uutta.
Vaatevarastoa pitää kasvavalle nuorelle päivittää joka vuosi, koska vanhat käyvät pieniksi.
15-vuotias tyttö ei kyllä merkittävästi enää kasva. Pituutta ainakaan.
Kasvupyrähdys voi olla takana, kuten meidän suvun naisilla, jotka 13 - ikäisenä kasvaa sen 10cm vuodessa (olemme pitkiä), mutta keho muuttuu. Muistan itsekin kasvaneen ennen riparia 1,5 vuodessa reilu 10 cm, mikä tarkoitti ettei energiaa paljon jäänyt itse naiseksi tulemiseen, mikä oli edessä kasvupyrähdyksen jälkeen, kun yläaste oli päättynyt sitten alkoi muodostua vasta kunnolla lantiota ja rintoja, mikä muutti vaatekokoa 173cm naisella vasta M-kokoon.
Jos nuori vielä harrastaa paljon, sukat ovat aina puhki ja ne rintaliivit on uusittava. Tuo lista saattoi olla hyvinkin oman äitini lista, kun ensin piti yläasteella hankkia aikuisten vaatteita ja sitten ne hieman suuremmiksi 15-16 ikäisenä, kun keho alkoi muuttua naisellisemmaksi. On totta, ettei kaikki kasva enää pituutta tuolloin, mutta jos on kasvanut nopeasti, naisellisuus tulee hieman myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.
Ei ole itse käynyt kesätöissä ja säästänyt?
Juu ei, on opiskellut lukiossa/ollut liian nuori jotta olisi ollut haluttua työvoimaa ja ollut armeijassa, muuten saanut ottaa lungisti ja kerätä voimia jatkoon.
Toisekseen rahat jotka hällä on tilille kertynyt, ovat pesämunaa itselliseen elämään ja esim.opiskelukesien vuokriin, jos ei töitä löydy eikä saa mitään tukia 3kk aikana sen sijaan, että menisivät perustarvikkeiden hankkimiseen kotoa lähtiessä.Opiskelin itsekin lukiossa, mutta sain silti kesiksi töitä ja abivuoden tein lukion ohella muutamia tunteja viikkoon. Ja silti olen ostanut lähes kaiken omaan kotiini ihan itse ja herranjestas jopa vuokrani maksanut itse. Vanhemmat ostivat toki jotain pyyhkeitä, henkareita, siivoustarvikkeita ja hieman ruokaa alkuun yms muuta pientä, mutta ihan omista säästöistä se oma elämä aloitettiin
Niin sama!!!
-eri
Totta tosiaan, toisaalta Helly yms. merkit ei ole ihan kaikkien ostettavissa. Hyvät takit kun maksaa yli 300€ (meillä niitä ei ole).
Meillä kakarat kulkee kyllä hyvissä kamppeissa ja 5 ja 7 vuotiaat ei ikipäivänä suostuisi pukemaan mitään Tokmannin krääsää päällensä. Itsellä sama juttu, mutta siltikään en mitään vaatteita haukkuisi junttikuteiksi kuten edellä.