Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.
Eikö saanut ylioppilaslahjaksi mitään? Ai niin, oli toivonut vaan rahaa ja kuluivat festareilla? Näin sitä opetetaan jälkikasvua rahan käyttöön...
Mulla lapsi lähdössä AMkhon. Omaa rahaa pojulla on 40 000€, mutta kyllä mehälle perus tarpeet hommaamme. Opintotuki 250e/kk kun tuskin riittää edes ruokaan.
Ja mitä itseeni tulee niin 95 yliopistossa alittaessani sain kyllä kotoota pesus tarpeet. Tosin asuin solussa, enkä vanhempien omistamassa asunnossa.
Nykyinen tuki systeemi vaan tekee järkeväksi, että ostamme pojalle kämpän.
Ostamme kokonaan lainalla ja vuorka sellaiseksi että poika saa maksimi tuen. Tämä riittää melkein asunnon lainan maksuun. 50e kuukaudessa pitää pistää omaa rahaa
Opettelisit nyt ensin edes kirjoittamaan 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.
Miten nuo ei ole tärkeitä?
Muutenkin mä olen huomannut että jos teinit on itsevarmempia itsestään menee koulu paremmin ja tuota itsevarmuutta saadaan juuri uusilla ja hienoilla vaatteilla Yms. T. Yläasteen opettajaSinä et ole opettajaa nähnytkään sitten peruskoulun. Opettaja ei moista sontaa kirjoittaisi.
Alakoulun opettaja puolestaan saattaisi tuollaista kakkaa suoltaakin. Ovat lähes kaikki just noin tampioita.
no omg anna sun lapsen shoppailla perkele. terveisin pirkko kalajoelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Ei ole itse käynyt kesätöissä ja säästänyt?
Juu ei, on opiskellut lukiossa/ollut liian nuori jotta olisi ollut haluttua työvoimaa ja ollut armeijassa, muuten saanut ottaa lungisti ja kerätä voimia jatkoon.
Toisekseen rahat jotka hällä on tilille kertynyt, ovat pesämunaa itselliseen elämään ja esim.opiskelukesien vuokriin, jos ei töitä löydy eikä saa mitään tukia 3kk aikana sen sijaan, että menisivät perustarvikkeiden hankkimiseen kotoa lähtiessä.
Opiskelin itsekin lukiossa, mutta sain silti kesiksi töitä ja abivuoden tein lukion ohella muutamia tunteja viikkoon. Ja silti olen ostanut lähes kaiken omaan kotiini ihan itse ja herranjestas jopa vuokrani maksanut itse. Vanhemmat ostivat toki jotain pyyhkeitä, henkareita, siivoustarvikkeita ja hieman ruokaa alkuun yms muuta pientä, mutta ihan omista säästöistä se oma elämä aloitettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
Eikö saanut ylioppilaslahjaksi mitään? Ai niin, oli toivonut vaan rahaa ja kuluivat festareilla? Näin sitä opetetaan jälkikasvua rahan käyttöön...
Mulla lapsi lähdössä AMkhon. Omaa rahaa pojulla on 40 000€, mutta kyllä mehälle perus tarpeet hommaamme. Opintotuki 250e/kk kun tuskin riittää edes ruokaan.
Ja mitä itseeni tulee niin 95 yliopistossa alittaessani sain kyllä kotoota pesus tarpeet. Tosin asuin solussa, enkä vanhempien omistamassa asunnossa.
Nykyinen tuki systeemi vaan tekee järkeväksi, että ostamme pojalle kämpän.
Ostamme kokonaan lainalla ja vuorka sellaiseksi että poika saa maksimi tuen. Tämä riittää melkein asunnon lainan maksuun. 50e kuukaudessa pitää pistää omaa rahaaOpettelisit nyt ensin edes kirjoittamaan 😱
Vai ei asiaa pystynyt lukemaan. Väittämän muakan hyävt hoskottimet omaava osaa lukea kuhnan ensimmäinen ha vimoinenen kirjain on oikein. Väliissä olevat antavat osvittaa.
Juu omaan oieasti pahan lukihäiriön, mutta olen silti fysiikan tohtori. Numerot ja looginen ajattelu ovat kavereita.
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
Ai hupparia!? Meillä lukee huppareissa Peak Performance ja 1kpl on sen 120€. Tätä samaa settiä lökärit, pari hupparia ja muutama t-paita niin ollaankin jo siinä 400 eurossa. Sit vähän farkkua, joku HellyHansenin kiva syksytakki ja muut kamppeet niin syksyn loppusumma per teini menee yli tonniin että helähtää. Onneksi on vaan pari muksua, muuten tulis kyllä konkurssi näitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
Ei ole itse käynyt kesätöissä ja säästänyt?
Juu ei, on opiskellut lukiossa/ollut liian nuori jotta olisi ollut haluttua työvoimaa ja ollut armeijassa, muuten saanut ottaa lungisti ja kerätä voimia jatkoon.
Toisekseen rahat jotka hällä on tilille kertynyt, ovat pesämunaa itselliseen elämään ja esim.opiskelukesien vuokriin, jos ei töitä löydy eikä saa mitään tukia 3kk aikana sen sijaan, että menisivät perustarvikkeiden hankkimiseen kotoa lähtiessä.Opiskelin itsekin lukiossa, mutta sain silti kesiksi töitä ja abivuoden tein lukion ohella muutamia tunteja viikkoon. Ja silti olen ostanut lähes kaiken omaan kotiini ihan itse ja herranjestas jopa vuokrani maksanut itse. Vanhemmat ostivat toki jotain pyyhkeitä, henkareita, siivoustarvikkeita ja hieman ruokaa alkuun yms muuta pientä, mutta ihan omista säästöistä se oma elämä aloitettiin
Sama täällä ja yllätys nuori on ylpeä siitä kun saa aloittaa oman elämänsä ihan itse ilman äitiä, joka hankkii ja päättää puolesta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.
Miten nuo ei ole tärkeitä?
Muutenkin mä olen huomannut että jos teinit on itsevarmempia itsestään menee koulu paremmin ja tuota itsevarmuutta saadaan juuri uusilla ja hienoilla vaatteilla Yms. T. Yläasteen opettaja
Ei tarvi kilpailla vaatteilla jos on tervettä itsevarmuutta... Ihailen nuoria jotka uskaltaa poiketa massasta. Kaikilla ei ymmärrettävästi vielä teininä ole itsevarmuutta tai omaa tyyliä mutta en haluaisi kyllä opettaa että se olisi vaatteista kiinni. Ja sitä paitsi Torista ja kirppiksiltä löytyy myös siistejä vaatteita nuorille, myös merkkivaatteita myydään käytettynä. Viime syksynä ostin pojalle hienon Tommyn takin Torista ja oli uutta vastaavassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No, ei se oo tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa :) Noissa vaatteissa on älyttömät katteet, kannattaisi ostaa aina alennusmyynneistä vaikka talvea ajatellen jo kesällä yms. Tai sitten kierrätettynä osan. Omat vanhemmat kasvatti siten, että harvoin sain sitä, mitä pyysin, ja se opetti minut arvostamaan rahaa ja siihen menevää työtä.
Minun vanhemmillani oli sama periaate. Kuljin serkkujen ja perhetuttujen lasten vanhoissa rytkyissä. Ala-asteella se ei haitannut, yläasteella hävetti, kun ei ollut yhtään fiksun näköistä, sopivaa vaatetta. Äidin mielestä "kasvunvaraa" piti olla vielä 15-vuotiaankin vaatteissa. Ja hänelle se tarkoitti, että vaate oli n. 3 kokoa liian iso.
Mitä minä opin? Että raha on tehty käytettäväksi ja että ostan ihan taatusti nyt aikuisena itselleni juuri sen tuotteen, jonka haluan, hinnasta viis.
Vauvan kanssa voi päästä hyvinkin halvalla. Käytettiin 2/3 vaipoista kestovaippoja jotka myin kirppiksellä (ja olin sieltä ostanut). Vaippoihin kului 10-20€/kk 1.5v ajan.
Vaatteet ostin ja myin pääasiassa kirppiksellä.
Väittäisin että ensimmäisenä vuotena lapsilisästä meni 50€/kk vauvan kaikkiin kuluihin.
Avaa teinille oma OnlyFans -sivu jotta voi alkaa ansaita vähän omaakin rahaa.
Olimme miehini ja koiramme kanssa hotellissa.
Yöllä oli mies kakannut lattialle ja koira astunut sen päälle. Kokolattiamatolle! En saanut sotkua täysin nuoltua puhtaaksi, vaikka kaikkeni yritin, nuolin ja söin ne kaikki kakat. Nolona menimme respaan ja kerroin naama ruskeana kakkasotkusta, johon vastaanottovirkailija hymyillen vain totesi, että sattuuhan sitä.
Iltasanomien sivuilla sattui tämän aiheen otsikko silmiini ja poikkesin kirjoittamaan minäkin aiheesta.
Vaimoni kävi viime viikolla 16-vuotiaan tyttäremme kanssa vaate- ym ostoksilla, mitä tyttö koki tarvitsevansa kun opiskelu lukiossa pian alkaa. Jotain muutakin, ei-tyttäreemme-liittyvää oli ostoksissa, mutta hyvin pienellä summalla. Kuitti oli jo hukattu joten ei voinut tarkistaa.
Joka tapauksessa seuraavat ostokset hänen valitseminaan:
- 4 t-paitaa
- 2 housut
- sukkia
- kaksi gollegepaitaa
- kalenteri (45 euroa)
- lakana+tyynyliina
- jotain kirjoitustarvikkeita yms pikkusälää
Ostokset maksoivat yhteensä 220 euroa ja sentit päälle. Jos tulee mieleen kysyä että mistäs tiedät, kun kuitti hukassa, niin tiliotteesta tarkistin tätä viestiä varten.
Minun mielestäni on itsestään selvää, että tarvittava määrä uusia vaatteita ym. koulutarvikkeita ostetaan vähän ennen koulun alkua. Näin on aina tehty, tyttären isosiskojen ja -veljien kanssa myös.
Olen lukenut osan tämän viestiketjun viesteistä, ja niitä lukiessa on kiitollinen mieli siitä, että omat lapset ovat saaneet koulussa ja muuten elämässä kavereita, ystäviä ja sydänystäviä sillä millaisia he ovat, ei ole koskaan tarvinnut vaatteilla hakea ystävyyttä tai johonkin porukkaan kuuluvuutta.
Vaikka ei olla rikkaita, lapset ovat kuitenkin saaneet itse valita millaisia vaatteita ja miltä tuotemerkiltä hankkivat. Täällä maaseudulla ei ole erityisen trendikkäitä myymälöistä, joka osaltaan helpottaa asiaa.
Itse olen monessa ostoksessa sitä mieltä, että mieluummin laadukas tuote kalliimmalla, ja vaatteissahan on sitten mahdollista maksaa myös tuotemerkistä +100-200% ekstraa laadun olematta sen parempi.
Toki sillä ei kalleimmissa farkuissa ole merkitystäkään, kun niitä käsittääkseni joka tapauksessa ostetaan uusia viimeisimmän muodin mukaisia ennenkuin edelliset ovat kuluneet yhtään, siitä miten revityt ja kuluneen näköiset ne ovat uutena.
Jos halutaan vertailla vauvan ja teinin kuluja, niin terveiset vauvaikäisten vanhemmille; nouseva on kulukäyrä, kunnes teini hieman sitä tasaa kesätöillään.
Elleivät kesän tienestit mene kokonaisuudessaan uuteen kännykkään, kuten eräällä tuttavaperheen pojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
Ai hupparia!? Meillä lukee huppareissa Peak Performance ja 1kpl on sen 120€. Tätä samaa settiä lökärit, pari hupparia ja muutama t-paita niin ollaankin jo siinä 400 eurossa. Sit vähän farkkua, joku HellyHansenin kiva syksytakki ja muut kamppeet niin syksyn loppusumma per teini menee yli tonniin että helähtää. Onneksi on vaan pari muksua, muuten tulis kyllä konkurssi näitten kanssa.
Peak ja HH ovat kauheita junttimerkkejä. Okei, ovat todella kestäviä, mutta niistä tulee vibat jostain yleisurheilu tai futiskentän tai muun junttimainen kentän laidalla istuvasta ”nuorekkaasta” mutsista, joka yrittää esittää, että perheestä löytyy kyllä rahaa. Ehkä ne teineillä on vähän vähemmän juntit, vaikka kyllähän niillä silloinkin rikkaan statusta haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei se oo tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa :) Noissa vaatteissa on älyttömät katteet, kannattaisi ostaa aina alennusmyynneistä vaikka talvea ajatellen jo kesällä yms. Tai sitten kierrätettynä osan. Omat vanhemmat kasvatti siten, että harvoin sain sitä, mitä pyysin, ja se opetti minut arvostamaan rahaa ja siihen menevää työtä.
Minun vanhemmillani oli sama periaate. Kuljin serkkujen ja perhetuttujen lasten vanhoissa rytkyissä. Ala-asteella se ei haitannut, yläasteella hävetti, kun ei ollut yhtään fiksun näköistä, sopivaa vaatetta. Äidin mielestä "kasvunvaraa" piti olla vielä 15-vuotiaankin vaatteissa. Ja hänelle se tarkoitti, että vaate oli n. 3 kokoa liian iso.
Mitä minä opin? Että raha on tehty käytettäväksi ja että ostan ihan taatusti nyt aikuisena itselleni juuri sen tuotteen, jonka haluan, hinnasta viis.
Samoin oli täällä. Vaatteet sai usein käytettyinä 10 v vanhemmilta serkuilta (monet vaatteista heidän äitinsä itse tekemiä) ja vaatteita oli yksi per käyttötarkoitus. Esim. yhdet farkut ja yksi collegepaita. Muistan, kun lukiossa toivoin toisia kenkiä, niin tuhahdettiin, että sinullahan on jo yhdet, ei kaksia kenkiä tarvitse.
Hyväksyin tämän, koska kuvittelin perheemme olevan köyhä. Järkytys oli suuri, kun äidin kuoltua perunkirjoituksissa tajusin, että vanhemmat eivät olleet köyhiä, vaan pihejä. Minulle olisi hyvin voinut ostaa ne himoitut Levikset, mutta eipä ostettu. En tiedä mitä varten sitä rahaa jemmataan. Isä on nyt yli 70 v ja edelleen yhtä pihi.
Niinpä todellakin ostetaan lapsille kunnollisia vaatteita, jopa niitä merkkituotteita. Ei mitään älytömyyksiä makseta, mutta ei tarvitse tyytyä siihen halpahallin rytkyyn.
Olisi ostanut normaalilaatuisia tuotteita, olisivat vähän kuluneet, mutta eivät kuluneet loppuun. Ei pidä käydä teinin kanssa ostoksilla sen paremmin triplassa, humalassa kuin krapulassa. Käydä triplassa, se on kai jotain sekakäyttoä.
Voi sentään. Tyttäreni omistaa arvostetussa ratsastuskoulussa oman hevosen. Toista ne on ne kulut. Mutta olemmekin sitä mieltä että lapsia ei pitäisi ihan kenen vaan tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Peak ja HH ovat kauheita junttimerkkejä. Okei, ovat todella kestäviä, mutta niistä tulee vibat jostain yleisurheilu tai futiskentän tai muun junttimainen kentän laidalla istuvasta ”nuorekkaasta” mutsista, joka yrittää esittää, että perheestä löytyy kyllä rahaa. Ehkä ne teineillä on vähän vähemmän juntit, vaikka kyllähän niillä silloinkin rikkaan statusta haetaan.
Mulle taas tulee HH:sta välittömästi mielleyhtymä keski-ikäisestä Etelä-Suomalaisesta mökkeilevästä miehestä. Naama kärvähtänyt useammankin kerran, kaulassa paksu hopeinen ketju, maailman omistajan elkeet ja takin selässä lukee isolla HH. Näitä juppeja täällä maakunnissa pyörii palveltavana näin kesäisin ja IKINÄ en ostaisi yhtään Helly Hansenin vaatetta itselleni tai lapsilleni. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Mulle taas tulee HH:sta välittömästi mielleyhtymä keski-ikäisestä Etelä-Suomalaisesta mökkeilevästä miehestä. Naama kärvähtänyt useammankin kerran, kaulassa paksu hopeinen ketju, maailman omistajan elkeet ja takin selässä lukee isolla HH. Näitä juppeja täällä maakunnissa pyörii palveltavana näin kesäisin ja IKINÄ en ostaisi yhtään Helly Hansenin vaatetta itselleni tai lapsilleni. 😆
Ihan hyvä mielikuva tuokin. :D Me asumme pk-seudun tuntumassa, niin täällä näitä näkyy jatkuvasti.
ostin kaijjuttimen