Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€

Vierailija
28.07.2021 |

Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan

Kommentit (695)

Vierailija
381/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaida jonkin kehitysmaan teiniin on varmaan paljon pienemmät käyttökulut.

Vierailija
382/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut tuon ikäiset ostaa yleensä meikkinsä Tokmannilta tai Cittarista, kun siellä myydään Essenceä. Ei 15-vuotias todellakaan tarvitse ryöstöhintaisia meikkejä.

Kuten täällä jo mainittu, niin eri asia tietysti ongelmaiholle tarkoitetut meikkivoiteet mm. joita on vähän niin kuin pakko hankkia. Pääasiassa tuon ikäisen meikkipussi voi silti ihan hyvin koostua niistä Essencen meikeistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.

Juu. Kasvata sä vaan lapsesi niin, että lapsella ei saa yhtään mitään olla, perkele. Kun kaikki on olevinaan jotenkin tarpeetonta. Taatusti kasvaa kieroon, kun köyhän lapsuuden tuomien traumojen vuoksi tulee kaikenlaisia käytöshäiriötä ja alkaa vetämään päihteitä, kun ei kestä paskaa elämää selvinpäin. Tää on niin nähty ilmiö.

Ei tuossa kyllä niin sanottu. Rahat voi käyttää myös viisaasti niin ettei pala tuollaisia summia ja silti lapsella on kaikki tarpeellinen.

Vierailija
384/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta. Vanha kynä riittää. Vanha huppari on ihan käypä vielä. Tavallisia T-paitoja saa vitosella Prismasta. Ja collegehousut kympillä cittarista tai tokmannilta. Järjetön syytää rahaa ja kitisee siitä. Aikuisen harkinta asioihin, talous tasapainoon ja asiat järjestykseen. Mukula on alaikäinen ja aikuinen huoltaja päättää ja perustelee asiallisesti ratkaisut.

Vierailija
385/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ne teinit pyytää ja vaatii vaikka kuun taivaalta. Aikuinen asettaa rajat myös ostoksiin ja rahankäyttöön. Typerää venkoilua ja vielä kehtaat vikistä tällä palstalla. Paljastat siis vain tyhmyytesi. Ryhdistäydy!

Vierailija
386/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaks olisi tuokin tullut jos vain olisitte aikoinaan hoitanut suu ja käsi "leikeillä"

387/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon just 15 enkä ees kehtais käyttää noin paljon vanhempien rahoja varsinkaa mihinkää kalliisiin merkkivaatteiseen kun halvemmalla saa yhtä hyviä vaatteita

Vierailija
388/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vansit vai kaupan oma merkki? kirjoitti:

Aika kalliilta vaikutti. Itse olen ostanut ihan laadukkaita työ farkkuja esim. Prismasta 14 eurolla. Kun ostat kalliiden merkkien vaatteita niin maksat vain näiden brändien mainos budjetteja, muuten on lähes kaikki tehty samoissa Aasian hikipajoissa. Naomi Kleinin kirjoittama No logo muutti aikoinaan suhtautumistani vaatteiden ostoon voimakkaasti.

No missähän luulet, että halpakauppojen 14 e "laatufarkut" on tehty ? Hikipajoissa 5-vuotiaiden toimesta, kun niille tarvitsee maksaa vielä vähemmän kuin aikuiselle.

Vierailija
389/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri alesta pari housut ja hupparin 60eurolla (ale% 40-70%).

Vierailija
390/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdelle lapselle olen kustantanut opiskeluyksiön tarpeiston ja huonekalut. Osa on hankittu käytettynä, osa uutena. Minun mielestä se on tottakai. Ja loput lapset autetaan alkuun samaan tyyliin. Saavat rauhassa keskittyä opiskeluun eikä tulojen hankkimiseen jotta saa kattilan hankituksi.

TÄMÄ!! Arvostan. Juuri näin mekin olemme vanhempina tehneet. Ei ole tarvinnut kattiloiden hankintaa pohtia lapsien, eikä tarvitse jatkossakaan. Jotakin käsittämätöntä traumaa on osalla vanhemmista, jotka ajattelee, että niiden lasten täytyy kaikki kattilat ja lakanat ITSE hankkia tullakseen kunnon kansalaisiksi, jotka osaa elää oikein ja arvostaa rahaa ja muuta soopaa.... Ei se mene näin! 

Kohtuullisen keskituloisen/varakkaan lapsuuden ja nuoruuden eläneenä sain hyvät avut lapsuuden kodista muutaessani. Koulutin itseni hyvään tutkintoon yliopisto-opinnoissa ja nyt olen ollut jo vuosikymmeniä hyvässä virassa, eli uskon niin, että kun se lapsi saa tukea (sekä henkistä, että taloudellista), niin silloin päästään parhaiten eteenpäin ja niihin tavoitteisiin, mitä meillä elämässä on. Meillä on mieheni kanssa kaksi lasta, 17-vuotias lukiolainen ja 20-vuotias ylioppilas, jonka yliopisto-opintojen alkua pyrimme kaikin tavoin tukemaan tulevina kuukausina. Nyt on jo Moccamaster ostettuna! :)

aika onneton lapsi, jos ei 20v mennessä saanut edes sen vertaa säästettyä, että saa perusvälineet itselleen.

Huomaathan sen, että ne opiskelijan vanhemmalta saatavat tuet vaikuttaa etuuksiin - vai pimitättekö kelalta tiedon?

Vierailija
391/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä niille viime kevään rytkyille tapahtui ? Farkut,muut housut, hupparit

15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.

Jos on koko kevään käyttänyt samoja farkuja ja paitoja yms niin kai ne kuluu?

No ei ne puoleen vuoteen mihinkään kulu, farkut varsinkaan.

Mulla kestää laatufarkut maks puoli viotta kun on kuluneet puhki. T.teini

Vierailija
392/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, miten AP koppavana äitinä näpyttelee lakatuilla kynsillään tätä tekstiä sohvan ääressä ja miettii, että on nyt saavat sitten ihmiset kuulla, miten asiat on. Enter. Sit kone kiinni, ja tiskikoneen ääreen.

Vierailija
393/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma jälkeläiseni aloittaa nyt syksyllä amiksen. Saa koko opiskelun ilmaiseksi ruokineen ja kuljetuksineenkin, koska nyt on oppivelvollisuusikää nostettu. Ökyvaatteita ei tarvita, koska amiksessa niistä saisi turpaan. Jos vanhemmalla on hyvät tulot, niin mikä ettei koulun alkaessa olisi kiva buustata vähän nuorensa itsetuntoa koulun alkaessa. Muistan itsekin kouluajoilta, miten mukava oli olla uusissa ihanissa vaatteissa, joita siis ostettiin todella harvoin.

Vähemmälläkin tietenkin pärjää ja joskus se on pakkokin. Lisäksi on ilmastotalkoot ja tiedostava nuoriso haluaa kulkea kierrätetyissä ja aikaa kestävissä vaatteissa. Korona muuttanut asenteita ökyilyyn muutenkin.

Olen iloinen, että teinilläsi on nyt tarpeellisia juttuja koulun alkuun :). Ja totta on sekin, että vauva- ajan voi pärjätä todella vähillä investoinneilla. Itselleni kävi kylläkin niin, että ostin esim. vauvaikäiselle monia kylähousuja. Niinkuin se olisi niitä tarvinnut :D. Mutta se oli sitä huumaa. Monet etenkin äidit harrastavat merkkivaatteita lapsilleen, laatua sen olla pitää. Onhan sekin harrastus, mutta rahaa palaa siinäkin ihan turhaan.

Vierailija
394/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mun teinit pystyy palaamaan kouluun niillä vanhoillakin vaatteilla. Harrastuksiin sen sijaan menee parisataa joka kuukausi.

Ei pysty, on kasvanut kesän aikana. Omalla lapsella tulee aina kasvuspurtti kesäisin.

Kasvaako pituutta vai leveyttä?

Vierailija
395/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä niille viime kevään rytkyille tapahtui ? Farkut,muut housut, hupparit

15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.

Jos on koko kevään käyttänyt samoja farkuja ja paitoja yms niin kai ne kuluu?

No ei ne puoleen vuoteen mihinkään kulu, farkut varsinkaan.

Mulla kestää laatufarkut maks puoli viotta kun on kuluneet puhki. T.teini

Mitä teet niillä housuilla?

Duudson-temppuja?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000402899.html

Vierailija
396/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..

Imurin

Paahtimen

Grillimikroaaltouunin

Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto

Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)

Ruokapöydän+4 tuolia

Hyllykön

Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)

Mattoja x 3

Astiat laseja, mukeja

Aterimet

Kattilan 2 eri kokoa

Paistinpannun

Fiskarsin yleis-ja kynsisakset

Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen

Keittiövälineistöä

Kaihtimet x 4

Verhot x 4

Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)

Kylpypyyhkeitä x 4

Käsi pyyhkeitä x4

Keittiöpyyhkeitä x4

+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jne

Lisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.

Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.

Eikö saanut ylioppilaslahjaksi mitään? Ai niin, oli toivonut vaan rahaa ja kuluivat festareilla? Näin sitä opetetaan jälkikasvua rahan käyttöön...

Mulla lapsi lähdössä AMkhon. Omaa rahaa pojulla on 40 000€, mutta kyllä mehälle perus tarpeet hommaamme. Opintotuki 250e/kk kun tuskin riittää edes ruokaan.

Ja mitä itseeni tulee niin 95 yliopistossa alittaessani sain kyllä kotoota pesus tarpeet. Tosin asuin solussa, enkä vanhempien omistamassa asunnossa. 

Nykyinen tuki systeemi vaan tekee järkeväksi, että ostamme pojalle kämpän.

Ostamme kokonaan lainalla ja vuorka sellaiseksi että poika saa maksimi tuen. Tämä riittää melkein asunnon lainan maksuun. 50e kuukaudessa pitää pistää omaa rahaa

Vierailija
397/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.

Miten nuo ei ole tärkeitä?

Muutenkin mä olen huomannut että jos teinit on itsevarmempia itsestään menee koulu paremmin ja tuota itsevarmuutta saadaan juuri uusilla ja hienoilla vaatteilla Yms. T. Yläasteen opettaja

Kaikki ostokset ihan ok mutta jos itsevarmuutta löytyy vaan meikeistä, pitää kyllä huolestua.

Vierailija
398/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini lopetti just kilpaurheilun. Säästyy 700 euroa kuussa ja olisi siksi saanut valita mitä vaan koulun alkuun. Halusi parit farkut, jotka maksoin ja itse kesätyöstä saamillaan rahoilla osti muutamat paidat. Perheen toinen teini ei ole halunnut ostaa mitään. Ei kaikki ole niin vaatteiden perään eikä merkkien.

Vierailija
399/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..

Imurin

Paahtimen

Grillimikroaaltouunin

Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto

Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)

Ruokapöydän+4 tuolia

Hyllykön

Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)

Mattoja x 3

Astiat laseja, mukeja

Aterimet

Kattilan 2 eri kokoa

Paistinpannun

Fiskarsin yleis-ja kynsisakset

Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen

Keittiövälineistöä

Kaihtimet x 4

Verhot x 4

Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)

Kylpypyyhkeitä x 4

Käsi pyyhkeitä x4

Keittiöpyyhkeitä x4

+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jne

Lisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.

Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.

Ei ole itse käynyt kesätöissä ja säästänyt?

En ole edellinen, mutta totta hitossa ostetaan lapsille ekaan asuntoon tarvittavat kamat. Muutenkin siirretään vähitellen omaisuutta lapsille perintösuunnittelun nimissä. Kesätöissä toki on.

Ei mulle vaan ostettu. Itse maksoin vuokrani ja huonekalut ym. tavarat kun muutin kotoa pois ekaan vyuokrauokra-asuntooni.

Vierailija
400/695 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostitko jauhenlihaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän