Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€

Vierailija
28.07.2021 |

Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan

Kommentit (695)

Vierailija
321/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ymmärrä vasta kun itsellä on teini-ikäisiä lapsia että miten paljon rahaa menee. Kyllä meillä ainakin menee todella paljon rahaa teini-ikäisten lasten vaatteisiin.

Olen kasvattanut kaksi teiniä siihen, että työstä saa rahaa ja sillä voi ostaa mitä huvittaa. Vuokra maksetaan ajallaan, juodaan ja ajetaan autolla omien varojen mukaan. Hyvin ovat pärjänneet työssä ja elämässä. Mulla oli niin pieni paikka ettei tuollaiset ostokset ja kodin sisustaminen olisi tullut kysymykseenkään.

Vierailija
322/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko vanhempien pitää nykyään kustantaa yliopistoon menevien lastensa kodin tarvikkeet? Minä sain reilu 10v sitten kyllä kotoa omasta huoneestani kalusteet ja omat lakanani ja pyyhkeen, mutta ei vanhemmat minulle mitään ostaneet, todella vieras ajatus. Ei paitsi osti isä semmoisen keittiöjakkaran, hinta 35e! Pidin ja pidän vanhempiani edelleen huolehtivaisina ja kannustavina vanhempina, mutta kyllä kai omilleen muuttava itse kustantaa elämänsä eikä kaikkea ole pakko ostaa heti.

10 vuotta sitten on sama kuin nykyään. Niin vähän aikaa.

Perheillä on erilaiset tilanteet. Minäkin sain aikoinani vanhoja kalusteita ja tavaroita sieltä täältä. Silti vanhemmat ostivat pyytämättä myös uutta, mm

mattoa, imurin ja astioita. Duunariperheestä tulin. 35€ taas on mielestäni jo aika paljon jakkarasta, mutta on varmasti ollut sinulle tarpeellinen.

Minulle kerättiin ikävuosina 16-20v lahjoina kaikki tarpeellinen omaan kotiin muuttoon. Ja ne mitä ei ostettu sain sukulaisilta käytettynä.

Nyt olen yli 30v. Edelleen iso osa noista on käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ymmärrä vasta kun itsellä on teini-ikäisiä lapsia että miten paljon rahaa menee. Kyllä meillä ainakin menee todella paljon rahaa teini-ikäisten lasten vaatteisiin.

Olen kasvattanut kaksi teiniä siihen, että työstä saa rahaa ja sillä voi ostaa mitä huvittaa. Vuokra maksetaan ajallaan, juodaan ja ajetaan autolla omien varojen mukaan. Hyvin ovat pärjänneet työssä ja elämässä. Mulla oli niin pieni paikka ettei tuollaiset ostokset ja kodin sisustaminen olisi tullut kysymykseenkään.

Mä taas olen kasvattanut teinini niin, että työstä saa rahaa, mutta sillä ei kannata ostaa mitä huvittaa vaan punnita tarkkaan mitä tarvitsee ja laittaa joka kuukausi pieni siivu säästöihin ja sijoituksiin.

Vierailija
324/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiei saisi nuorille hankkia asianmukaisia vaatteita ja tavaroita, jos siihen on varaa? Miksi teinin pitäisi kulkea jossain hemmetin kirppariryysyissä, jos haluaa käyttää sellaisia vaatteita, mitä muutkin käyttää?! Jollei ole rahaa, kuin kirpparikamaan,niin se on eri asia, mutta toisilla on rahaa ostaa kaupastakin, niin kait se on sallittua?!!

Sitten kun nuori muuttaa omilleen, niin kiva on sekin, että hän saa kunnolliset astiat ja liinavaatteet esim. eikä mitään "äidin vanhoja" ja kauhtuneita. 

Vierailija
325/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme tyttärelle mm. uudet kodinkoneet, astiat ja liinavaatteet hänen muuttaessaan omilleen (opiskelijaksi). Lisäksi muutaman huonekalun, verhoja ja mattoja. Yhteissumma oli noin 3000e. Tyttö on tyytyväinen, kun koti on kaunis ja kaikkea tarpeellista on, eikä tarvitse miettiä, että milloin 10-vuotias kahvinkeitin hajoaa. Ja kyllä, osaa käyttää rahaa, ei tuhlaa turhuuksiin, eikä biletä tolkuttomasti.

Joku sanoikin tuolla aiemmin hyvin, että ei se jalosta ihmistä, jos joutuu kurjuudessa elämään, päinvastoin. 

Vierailija
326/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta nuo kaikki olivat ehdottoman tarpeellisia eli jos niitä ei olisi ostettu, tyttö kulkisi tuulen huuhtoma hanuri paljaana? Miksi kahdet farkut ja vielä kahdet muut housut? Entä kaksi hupparia? Entiset pikkarit olivat sitten edelleen käyttökelpoisia, kun uusia ei tarvinnut ostaa. Ja ilman meikkejähän ei kouluun voi mennä, eihän? Näin noita lapsia koulutetaan kulutusyhteiskunnan jäseniksi.

Vierailija
327/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tuon verran menemään teinin yhteen huppariin eikä tee yhtään tiukkaa. Mut saattaa olla että huppari onkin ainoo tarvittava vaate hankkia just sillä hetkellä. Sukkiin en tuhlaa rahaa, ne saa halpiskaupoista. 

Vierailija
328/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettele??? kirjoitti:

Mää jaksan aina ihmettellä miten wanhanaikaista porukkaa täällä on siis oikeesti? :O Kyllä nuoren vaatteisiin menee rahaa ei kait kukaan nykyään muutamalla paidalla ja puserolla vedä lukukautta? Etenkin kun on tää sosiaalinen media mihin kuvataan päivittäin itseään ja on ihan must juttu nuorten keskuudessa. Koulu kiusaamista on muutoinkin ihan tarpeeksi pitääkö lapsi tulla kiusatuksi vaatteiden vähyyden=vanhempien köyhyyden vuoksi menkää itseenne ja tehkää niitä oikeita elämän valintoja jotta teillä on varaa lapsiinne.

Meillä on kolme tyttöä, iältään 15-20v ja vaatteisiin käyttävät rahaa vuodessa 300-500€/lapsi. Ostavat omilla rahoillaan ja myös paljon kirpparilta, kun liikkuvat siellä paljon kavereiden kanssa.

Ikinä ei ole kiusattu, päinvastoin heillä on paljon kavereita ja viettävät paljon aikaa yhdessä. Ja harrastuksissa. Saisivat myös rahaa käyttöönsä, jos olisi tarvetta.

Vaatteet käytetään loppuun tai kierrätetään, koska suurin osa nuorista on ympäristötietoisia ja tiedostavat senkin, kuinka vaatteet on maailmanlaajuinen ympäristöriski ja ongelmajätettä.

Kiinnostaisi tietää, mihin ihmeeseen nuorten vaatteet lopulta päätyvät ja mitä teette niille vaatteille, kun ostetaan niitä paljon?

Vierailija
329/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa ostaa amisteinille kalliita vaatteita. Ei sillä tule olemaan varaa niihin omillaankaan.

Vierailija
330/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa käytät vaatetta? Pikamuodin asiantuntija kertoo, missä shoppailijan pitää tehdä suurin muutos

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000006284144.html?cs

Vierailija
331/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain neljähunttia. Meillä poika on niin muotitietoinen, että saa laittaa ykkösen eteen kun hän lähtee ostoksille. Mä en mukana tee mitään.

Vierailija
332/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostitko jotstain pazkasinsaysta vaatteita.

Vierailija
333/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mut kun mä HALUUUN, byyyyhyyyy"🤪🤪🤪🤪

Ei tarkoita, ettei ostaisi mitään mutta jos ei kelpaa kuin ne 500€ farkut tms. niin....

Vierailija
334/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensain 38-ripsiväri maksaa jo 30€. Ihan must paljon urheilevalla teinillä. Siihen ei tarvitse ostaa lisäksi kuin yksi bb-voide ja 40€ on jo siinä.

Lökärit on kivat, jos jonain päivinä haluaa pukeutua rennommin. Tai jos/kun joutuu etäkouluun/karanteeniin ja opiskelee kotoa. En minä aikuinenkaan etätöissä muuta käytä.[/quote]

Mihin urheillessa tarvitsee meikkiä?[/quote]

Niinpä😆Voi hyvää päivää...

Ja vielä tuon hintaisen🙄

Vierailija
335/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kaikkein trendikkäimmät teinit pyörii siellä Triplassa kirpparilta ostetuissa 2000-luvun alun vaatteissa. Eikä niillä varmasti mene yli 400 € koulun aloitukseen.

Vierailija
336/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi pukeutumisen lisäksi panostaa hyvien tapojen ja toisten ihmisten oikeanlaisen kohtelun opettamiseen.

Vierailija
337/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä vanhempia, jotka totuttaa / opettaa lapsensa siihen, ettei edullisemmat kelpaa.

Kuten nyt joku Hanna G.

Vierailija
338/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanssi-teinit räkii ostareilla nuuskat huulissa, ovat kovia mölyämään ja tiktokkaamaan toilailujaan.

Ei mulla ole vara tällä palkalla yhteenkään lapseen jos meinaa ruokaakin ostaa. Bottom line: Corona hoitaa nyt väestön liikakasvua luonnon haluamaan suuntaan.

Suomessa vain puuttuu nuoria työntekijöitä jo lukuisilta jokapäiväisiltä tärkeiltä aloilta kun seniorit alkaa eläkkeille viimein päästä. Ko. töitä jää ilman tekijöitä kun vanssi-teinit haluaa vain somettaa ja pelailla väkivaltapelejä. Käden taitoja ei ole juuri nykynuorilla silti kaikille heille ei tule iisiä puhe- tietokonetyötä löytymään vaikka miten asiaa kaunistelisi.

IRL lapsista jotka saa kaiken vastikkeetta mitä keksivät kasvaa nar-sistisia minäminä-tyyppejä. Siis menestyjiä jotka puhuu muut suohon ja kahmivat menestystä myös muilta.

En ole vielä kertaakaan tällä palstalla kateuskorttia pelannut, mutta nyt kyllä tekee mieli.

Vierailija
339/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit niin...

Vierailija
340/695 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..

Imurin

Paahtimen

Grillimikroaaltouunin

Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto

Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)

Ruokapöydän+4 tuolia

Hyllykön

Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)

Mattoja x 3

Astiat laseja, mukeja

Aterimet

Kattilan 2 eri kokoa

Paistinpannun

Fiskarsin yleis-ja kynsisakset

Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen

Keittiövälineistöä

Kaihtimet x 4

Verhot x 4

Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)

Kylpypyyhkeitä x 4

Käsi pyyhkeitä x4

Keittiöpyyhkeitä x4

+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jne

Lisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.

Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.

Minä kyllä vähän järkytyin. Oma teinini myös muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston. Rahaa on mennyt alle 400 euroa hankintoihin (=alesta sohvasänky ja työpöytä, jonkin verran astioita ja keittiötarvikkeita Ikeasta). 

Ottaa kotoa mukaan vanhan työtuolinsa, mattonsa ja kaapista löytyi vanhat verhot, jotka hyväksyi uuteen kotiin. 

Mummo on antanut aiemmin lakanoita ja pyyhkeitä lahjaksi (on kysellyt lahjavinkkejä jouluisin, ja ollaan pyydetty noita just omaan kotiin muuttoa ajatellen).

Annan kotoa ylimääräisen paistinpannun ja kierrätyskeskuksesta mennään katsomaan pari kattilaa. Lisäksi saa ottaa oman peittonsa ja tyynynsä kotoa, ja joitakin valaisimia.

Asunto on soluasunto, jossa ei välttämättä ole vielä muita asukkaita, eli ehkä joutuu jonkin keittiönpöydän tms . hakemaan vielä kierrätyskeskuksesta tai ostamaan Tori.fi:stä. Muuten nuori saakin sitten miettiä loput sisustukset itse tai uusien kämppistensä kanssa.

Ei nuorelle mun mielestä kannata ihan koko elämää pedata valmiiksi, eikä tulisi mieleenkään laittaa 2000 euroa haisemaan pelkästään sisustukseen. Mieluummin annan sitten vaikka ruokarahaa jos nuorella rahat vähissä. 

Meillä tähän asti mennyt teinin kotoota muutossa -

-Asunto 91 000€

-Paistinpannu 140€

-Puhelin 440€

-Läppäri 1650€

-imuri 170€

Saatuja

Astiasto

Keittiön pöytä

Muutto kuukauden päästä

Pakko ostaa noin kallista?

Ite löysin paistinpannu tokmanni 10 eurolla, kestänyt hyvin3 v

läppäri 600e

keittiö pöytä tori.fi 25 e

puhelin 200e

imuri 60 . kestänyt nyt 4v

No jos muuttaa kotoota, niin ei silloin voi liikoja odottaa. 

Oma nuori muutti kans opiskelemaan, itselläni meni tasan nolla euroa. Ihan itse teki muuton ja muut hommat sai rahaa muilta sukulaisilta. Yliopistoon menee. Käyn ehkä katsomassa syksymmällä jos jaksan, kuhan on muuttanut. Ihanaa kun on itsenäiset lapset.

Oikeastiko vanhempien pitää nykyään kustantaa yliopistoon menevien lastensa kodin tarvikkeet? Minä sain reilu 10v sitten kyllä kotoa omasta huoneestani kalusteet ja omat lakanani ja pyyhkeen, mutta ei vanhemmat minulle mitään ostaneet, todella vieras ajatus. Ei paitsi osti isä semmoisen keittiöjakkaran, hinta 35e! Pidin ja pidän vanhempiani edelleen huolehtivaisina ja kannustavina vanhempina, mutta kyllä kai omilleen muuttava itse kustantaa elämänsä eikä kaikkea ole pakko ostaa heti.

Kahdelle lapselle olen kustantanut opiskeluyksiön tarpeiston ja huonekalut. Osa on hankittu käytettynä, osa uutena. Minun mielestä se on tottakai. Ja loput lapset autetaan alkuun samaan tyyliin. Saavat rauhassa keskittyä opiskeluun eikä tulojen hankkimiseen jotta saa kattilan hankituksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän